Runner 180 FXR Malossi variateur

KMAR

MF veteraan
23 jun 2009
1.430
0
Hey,

Zo een Malossi Multivar, geeft dat echt veel prestatie winst in vergelijking met de originele vario?

En de 12.5 gram rollen die erin zitten, zijn die 9 van de 10 keer goed? Of kan je ze gewoon weggooien en zelf afstellen?

En hoe zit het met zo een torsio control?
 
Laatst bewerkt:
Hij gaat er op top inderdaad iets sneller van, en trekt harder op. Die 12,5 gram rollen die erin zitten zou je kunnen proberen, hangt af van de rest van je modificaties van je motorblok (grotere cilinder, grotere carburateur, andere uitlaat, andere koppeling?). Ik denk dat je het beste gewoon kunt afstellen en testen waarmee hij het gelijkmatigst optrekt.

Die torsio control is in mijn ogen een beetje onzin, heb 'm ook liggen en gemonteerd gehad, alleen merkte geen tot weinig verschil.
 
Ik ben echt aan het twijfelen.

Ik wil eigenlijk geen geld besteden aan de Runner en gewoon doorsparen voor een echte motorfiets.

Me halfpoulie is wel aardig versleten, dat scheelt neem ik aan in top etc?
Want dat zou ik sowieso bestellen, voorderest is alles in het blok vers.
 
alsje je runner voor niet al te veel geld wil opleuken heb je maar 1 optie:

andere inlaatset (enorme trekkracht erbij met: V-force + malossi 28mm recht-spruitstuk + keihin 28mm Dslide + twinair spons)

Heb ooknog een Polini 180cc racekoppeling liggen zo goed als nieuw (zat niet bij de verkoop in toen ik mijn runner verkocht) + 3 nieuwe trekverensets, mag samen weg voor 35eu.


verdere opties zijn:

-2ehands terugloop uitlaat (100-200eu) --> echt een wereld van verschil!!
-hogedrukkop in je standaard cilinder..
-2ehands cilinder met grotere boring + overmaatste zuiger (100-200eu)
-binnenrotor ontsteking (150-250eu)
-125cc overbrenging voor meer koppel (wel topsnelheid verlies)
-malossi overbrenging voor hogere top
etc..

pm maar voor meer info.
 
Niet vergeten dat ik elke dat naar school en werk ga ;)

Vandaar dat ik hem zo standaard mogelijk wil laten, en gewoon de versleten onderdelen wil vervangen.

Halfpoulie ga ik dus nog vervangen, voorderest is hij nog splinter nieuw.

Wilde eigenlijk weten of die 120 euro wel waard is voor een variateur. ;)
 
Niet vergeten dat ik elke dat naar school en werk ga ;)

Vandaar dat ik hem zo standaard mogelijk wil laten, en gewoon de versleten onderdelen wil vervangen.

Halfpoulie ga ik dus nog vervangen, voorderest is hij nog splinter nieuw.

Wilde eigenlijk weten of die 120 euro wel waard is voor een variateur. ;)

je kan beter een racekoppeling nemen dan een race vario. dus nee.
 
Koppeling dient alleen van 0-20 kmh.

En daar boven niet, dus dat heeft niet zoveel zin?
 
Wat een onzin met die koppeling..hij moet er zeker vanaf,je merkt geen reet van een Polini koppeling..beter is om de Polini Speed vario te kopen,mijn ervaring is daar nog beter mee,dan met de Mallossi..
 
Je ervaring is daar nog beter mee dan de malossi, want...?
 
Dat is wel apart..

Ook snellere acceleratie?
En hoe zit het met slijtage vergeleke met de multivar?
 
Sneller dan orgineel iig,en slijtage???? hallooo.daar let ik toch niet op met opvoeren..dan stap ik wel op een 4-takt,of mijn auto...
 
Ik rijd elke dag ermee, naar school, werk etc.

Daarom dat ik hem zo standaard mogelijk wilde laten.
 
Je toerental moet tot aan je topsnelheid hetzelfde zijn, is dat niet zo, dan moet je daar iets aan doen. Als je dipjes hebt, of overtoeren op topsnelheid: schaf een malossi vario aan.
Mocht je toerental dan nog niet helemaal stabiel zijn neem dan ook een halfpoelie van malossi.

Let op: het is onmogelijk door je overbrenging te veranderen om meer koppel te krijgen, het enige dat je kan doen is het zo afstellen dat je constant in je vermogenstoerental zit.

Van een racekoppeling ga je niet harder op of doortrekken, racekoppelingen zijn bedoeld voor machines waarbij het vermogen zo hoog is dat je standaard koppeling doorslipt. Dat zal bij jou niet het geval zijn. Als je toch merkt dat hij slipt, neem dan een grof schuurpapiertje en schuur schuin de glazige laag van je segmenten af. Dit komt voor na veel KMs. Je hoeft het papier maar een paar keer heen en weer te halen voor een goed resultaat.

Als je er geen geld in wil steken, dan zou ik echt alleen je onderhoud plegen mocht er iets defect of versleten zijn.. Verder opvoeren is het geld niet waard, je gaat er niet zo veel harder door dat er een andere wereld voor je open gaat. Zeker als je het geld er niet voor wilt uitgeven lijkt me dat geen verstandige oplossing.

Veel succes.
 
Kijk, aan jou antwoord heb ik nou echt wat aan ;)

Het enige wat versleten is, is de halfpoulie.
Die heb ik inmiddels besteld, en daarbij laat ik het ook.
 
Goed zo,mooi zo laten,is het beste voor jouw gebruik/verbruik,en slijtage,maar wanneer de vario aan de beurt is met de rollen,is de Polini de betere keus,ookal omdat die daarmee laagtoeriger loopt,dan met de Malossi...
 
Mikebike het klopt dat een polini vario de motor minder toeren laat draaien met hetzelfde rollengewicht. Dit is bijna altijd het geval bij sportvario's, het komt omdat de baan waarin de rollen liggen anders gevormd is. Monteer in een sportvario dan ook altijd lichtere rollen om het verschil te compenseren, je wilt immers wel je maximum vermogenstoerental blijven draaien.
 
Polini leverde de racevario dan ook met zwaardere rollen dan de Malossi set (15 gram om 12 gram zo uit mijn hoofd)
Met de Polini trok mijn scoot net zo hard weg,dan met die puberachtige toptoeren van de Malossi..power zat had die dan ook..ik denk dat de snaar hoger kan komen dan met de Malossi,vandaar het topsnelheidverschil..(ik heb wel wat lichtere rollen erin gezet,dan er bij was gelevert,scheelde ook weinig)
 
Wellicht voor in de toekomst :)

Maar ik merk toch dat hij veel toeren maakt als ik richting de 100 ga en volgas geef.

En nee, me rolletjes etc zijn niet versleten.

Alleen mijn halfpoulie (er zitten hele groeven), en dit is neem ik aan de oorzaak?
 
Dat zal de oorzaak zijn. Als je er iets tegen aan legt dat kaarsrecht is kun je goed zien waar de groeven zitten. Als ze richting het midden van de poelie zitten dan is dat je probleem op hogere snelheid.
 
Halfpoelie is toch aan de voorkant?,op hoge snelheid zit dan de snaar bovenin (tussen de schijven),ik denk dat de groeven in het midden zitten,had ik ook lichtelijk..
 
Ja, aan de voorkant.

Er zijn 2 stukken waar het helemaal is gaan "vervellen" en de halfpoulie is ook glad met strepen etc.

Met mijn vinger voel ik ook oneffenheden
 
Ojee, dat is een vergissinkje van mijn kant.
Halfpoelie, ventilator is het onderdeel dat je bedoelt denk ik.
Ik dacht dat je de fixed pulley bedoelde, aangezien niet veel mensen de term halfpoelie gebruiken.

In dat geval zouden de groeven wat meer aan de buitenkant van de schijf moeten zitten, als je bij hoge snelheid last hebt.

Dat de harde laag los laat komt vaak voor. Soms zitten er een soort van putjes in de schijf, de andere keer zijn het perfect ronde groeven.

Anyways, je bent nog aan het wachten tot hij binnenkomt?
 
Ja ookwel starterkrans genoemt.

Nou, ik heb al mijn bestelling staan.

Echter heb ik ook een binnenspatbord besteld, maar die is het nieuwe type wat op de DD blokken zitten.

Ik heb een SD en daar loopt de binnenspatbord nog over de bovensteuitlaat ophanging heen, bij de nieuwere types loopt het recht.

Ik wachte nog eventjes totdat ik die type kon vinden, anders bestel ik gewoon de nieuwe.
 
Ik hoop dat je de goeie krijgt,ik had een mooie goedkope gevonden,bleek de starterkrans er niet op te zitten :? ..die dingen zijn duur,en het levert geen exstra prestaties op (dus was het in mijn ogen een zinloze aankoop :) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan