Runner 200cc 4takt Maakt rare tik/kloppen. Ideeen?

29 dec 2011
31
0
Hallo.

Heb paar dagen geleden een Runner 200cc ST 4takt gekocht met 2500 Km op de teller.
Enkel hoor ik een soort rare tik/klop.

Naar mijn mening komt het ergens bij de vario vandaan.
Heb geen zin om zinloos te gaan sleutelen, misschien is hier iemand met verstand van scooters en kan mij in de goede richting helpen!.

Bij hogere snelheden word het een soort ratel, dat bij gas geven voorkomt.!!
Als je vervolgens je gas loslaat begint het tikken & kloppen weer :s

Hier een filmpje


Hoop via het forum wat veder te komen.

Greetzzz
Mike
 
Laatst bewerkt:
Beste T.S

Ik ken de Runner niet en kan je filmpje niet bekijken omdat je dan moet inloggen.
Maarrrr.... kan het je achterwiellager niet zijn? Gewoon even je scooter op de bok zetten en het wiel goed controleren op zijdelijngse speling.
Verder (als je niet naar een dealer wilt gaan) de variokap verwijderen en luisteren of je dan het geluid bij verschillende toerentallen kunt horen als die op de bok staat.
Let wel.: de motor dan onbelast laten razen houdt een scooter beslist niet van.
Anders dan toch maar even naar een dealer en kijk gelijk even naar een geclassificeerd slot (als je dat nog niet hebt) want ze worden gratis en voor niets naar een ander land geexporteerd om "geserviced" te worden.......
 
Oke,
De scooter maakt het geluid ook als die gewoon stil staat!
Heel vaag het is in stilstand echt een soort klakken als staionair draait. Krijg er geen hoogte van.

Tijden belasting is het echt tikken alsof er wat los zit.

Als je het filmpje kan bekijken hoor je het geluid duidelijk.

Iniedergeval bedank voor de reactie
 
Niemand kan jouw film bekijken omdat er staat deze film is prive je moet inloggen.
Hoplijk is het ratellen niet in het blok.
Soms kunnen het ook de kleppen zijn.
Bij sommige gevallen is het geluid weg na het stellen van de kleppen.
 
Ik zou toch de linkse kap losschroeven en kijken of er misschien aan de vario iets scheelt, met motor draaiend kan je dan makkelijker horen van waar het geluid komt
 
ik heb geen verstand van scooters en de aandrijving in die dingen maar wie weet stel ik vragen die je ergens toe leiden

als je de scoot op de bok laat draaien, gewoon stationair is het hoorbaar als ik het goed heb.
probeer dan eens het geluid te localiseren, exact proberen te achter halen waar het vandaan komt. dat kan een hoop schelen

als het stationair bij stilstand voorkomt, kan het dan wel de vario zijn? draait die wel als je onbelast stil staat stationair te draaien?

lager, dit zou snelheids afhankelijk zijn. TS verschilt het per snelheid nog hoe erg het geluid is of veranderd het geluid als je sneller dan wel langzamer gaat?

als je vol gas geeft ipv een beetje, is het dan anders?

het zelfde voor de remmen, test eens rem voor rem en kijk of het verschil maakt.
 
Als ik dit zo lees dan krijg ik de indruk dat de achterste poelie aan het rammelen is ; oftewel het ronde wiel dat vrij kan draaien over je koppelingsigmenten.
Misschien zit die los of is de moer los gelopen.
Die wil stationair ook wel eens een beetje rammelen en een klingelend geluid geven.
Maar de enige optie blijft je variodeksel losdraaien (meestal inbus) en even uitkijken met de pakking die er meestal aan vast kleeft.
Alle bouten verwijderd en komt de kap niet los dan zachtjes met beleid even een houten steel van een hamer o.i.d gebruiken om de kap los te tikken.
Maar als ik dse link goed leg dan ben je misschien niet zo technisch aan gelegd (wat natuurlijk niets uitmaakt) en gewoon je scooter even naar een scooterzaak brengen en eerst even vragen wat hun opinie is en wat de kosten zijn om het te laten maken.
Onderzoekskosten betaal je natuurlijk ook en meestal moet je rekenen op zo'n 50/60 euro p/u.
 
Laatst bewerkt:
Als ie ook rammelt als de scooter stilstaat kan het niet de koppeling zijn. Ik schaar me achter maksor, probeer eerst dat fannetje bij de halfpoulie eens.
 
Hier toch nog even et flimpje hij stond indd Privé :p


Zie all veel nuttige reacties ik hoop aankomend weekend eens te gaan sleutelen!

@speedyrossi / Dat klopt indd vroeger veel gesleuteld aan scootertjes maar laaste 9 jaar totaal niet meer dus over technisch gesproken Nee dat ben ik indd niet echt.!
 
@karl -- probeer eerst dat fannetje bij de halfpoulie eens.?? geen idee wat dit inhoud :P
@Monkey-- zeker nuttige info inderdaad een goed kijken waar het vandaan komt toch eens de karter verwijderen en dan kan ik het eens goedinzien.

@sossa-- zou het ook kunnen zijn. lijkt alleen duidelijk achter de karter vandaan te komen.
 
Laatst bewerkt:
@karl -- probeer eerst dat fannetje bij de halfpoulie eens.?? geen idee wat dit inhoud :P
@Monkey-- zeker nuttige info inderdaad een goed kijken waar het vandaan komt toch eens de karter verwijderen en dan kan ik het eens goedinzien.

@sossa-- zou het ook kunnen zijn. lijkt alleen duidelijk achter de karter vandaan te komen.

Zie hier een manual van de Runner 125 - 200. Vanaf pag. 88 wordt vario & koppeling behandeld.

Mss is de herriemaker de (koppeling)lager in de deksel(?)
 
Laatst bewerkt:
Heb de runner maar even langs de dealer gebracht.
Het geeft me toch niet echt een lekker gevoel om er mee door te rijden.

denk dat het ergens bij de rolletjes of vario misschien een lagertje, maar het kan net zo goed zijn dat er iets los rammeld.

heb de scooter net, dus zelf knutselen doen we maar even niet haha
hoor hopelijk vandaag nog wat er aan de hand is.

hopelijk is het wat simpels prijzen zijn niet misselijk 67,50 per uur :s
 
Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een fors uurloon maar als je er zelf niets aan wilt doen dan is dit m.i de beste oplossing want het klinkt inderdaad niet5 gezond.
Ik gok nog steeds op de achterste poelie maar wie ben ik he"...
Misschien wil je het ons nog even laten weten wat nu de boosdoener is geweest.
Dat je het maar zo weinig mogelijk mag kosten en schade hebt en daarna weer vele km"s mag beleven met je Runner!
Suc6
 
Uiteraard laat ik het weten ;)
uurloon ja ik moet er maar even mee leven :p aangezien we nu het mooie weer ingaan wil ik graag op de motor scooter rijden. en met zo'n geluid is het niet fijn rijden met het idee dat er iets knapt of kapot kan gaan.

Hoop vandaag nog een telefoontje te krijgen, en anders bel ik hun op eind van de dag anders lopen de uuren wel erg op :p

speedyrossi jij ook nog veel veilige kilometers toegewenst ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou boys...
Ben net gebeld wat was het probleem nou. Koppeling was los geschoten lag droog dus die is vast gezet en ingevet en orobleem opgelost haha. ..

Ga hem zo halen dus hoop niet dat ze te lang werk gehad hebben.
 
Nou dan zat ik aardig in de goede richting, maar was het de voorste af achterste?

:+ Weet ieder geval wat jij gaat doen komend weekend :] :] :] :9 :Y

Ik hou je ieder geval niet bij met m'n 150je :N

Bedankt dat je het in ieder geval even laten weten!

Goed weekend!
 
Scooot opgehaald €149 betaald, hebben de koppeling beter vast gezet / ingevet..

Naar huis gereden stap van de runner af! Hoorde ik nog steeds het geluid!
Volgens de dealer wat het opgelost Nou Nou niet dus!!

Neem aan dat ik hem gewoon terug kan brengen, heb hem voor dat probleem daar gebracht, en dst is nog hetzelfde :s

Ben der wel ziek van moet die dus weer weg!! Hoop kosteloos natuurlijk
 
Heeft deze ook een start koppelling met eenrichtingslager achter de vario?
Die kunnen ook behoorlijk herrie maken.
 
Nou boys...
Ben net gebeld wat was het probleem nou. Koppeling was los geschoten lag droog dus die is vast gezet en ingevet en orobleem opgelost haha. ..

Ga hem zo halen dus hoop niet dat ze te lang werk gehad hebben.


Zelfde probleem als eerst dus, dan zou ik in ieder geval de laatste reparatie niet betalen want dan is het de fout van de motorzaak.
 
Terug
Bovenaan Onderaan