Rusland 2009

Ik ben weer thuis na ruim 3 weken rond touren.
verslag is bijgewerkt en nu 324 fotos geplaatst.

Het was een mooie reis en geheel zonder problemen, geen gesleutel onderweg behalve een keer olie bijvullen. Hoewel vooral de laatste week af en toe een regenbui heb ik verder ook over het weer niets te klagen gehad, het was af en toe zelfs iets te warm.....

Er gaan veel verhalen rond over Rusland zoals maffia, corruptie, overvallen en de politiecontroles.
Weinig van gemerkt in elk geval, werd overal eerlijk behandeld en ben geen een keer aangehouden. Ik heb mij ook geen moment onveilig gevoeld en zelfs met de op het oog behoorlijke verkeers chaos viel wel te leven. Met de motor rondrijden is een groot voordeel boven een koekblik, vooral in de steden!

In Riga circuleert een blacklist van alle nachtclubs die onveilig zijn, er wordt gewaarschuwd om daar niet naar toe te gaan omdat toeristen zwaar opgelicht worden. Zo moest daar iemand daar een keer 1000 euro voor een cocktail betalen! volgens mij loop je dat risico ook in andere europese steden. In Moscow heb ik mensen gesproken die naar zo'n nachtclub zijn geweest en helemaal geen problemen hebben gehad, normale prijzen en een goede sfeer dus dat kan ook.

Zelf ben ik toch meer liefhebber van terrassen of het bruine cafe dus had geen drang om de veiligheid van de nachtclubs te onderzoeken.

Al met al vind ik de landen achter het voormalig ijzeren gordijn erg boeiend en kan dat ook iedereen aanbevelen om eens een kijkje te nemen in deze landen. Echte stuurwegen zijn het niet dus het gaat toch vooral om de culturele belangstelling, toch kun je daar veel plezier hebben aan het motorrijden.
 
Ratman, ik ben het geheel met je eens en zou het niet beter kunnen verwoorden.
Je hebt het laatste stuk snel gedaan.
Ik ben op dit moment nog in St. Petersburg. Donderdag zal ik richting Finland vertrekken.
Complimenten voor je reisverslag, ziet er prima uit.
 
Ratman, ik ben het geheel met je eens en zou het niet beter kunnen verwoorden.
Je hebt het laatste stuk snel gedaan.
Ik ben op dit moment nog in St. Petersburg. Donderdag zal ik richting Finland vertrekken.
Complimenten voor je reisverslag, ziet er prima uit.

Dat laatste stuk ging inderdaad erg snel en dat met korte dagafstanden, dat met de boot scheelt enorm natuurlijk. Er gaat ook een boot naar st Petersburg en Riga dus dat is ook nog een idee als je niet teveel tijd hebt, toch had ik het rijden door de Baltische landen niet willen missen.

Motorrider, ik ben nu heel benieuwd naar jouw reis verder! verslag ziet er ook goed uit.
Vind het wel mooi hoe je de diashow er ingebracht hebt van st Petersburg.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag eens de Geiger counter uitgelezen met de PC, deze houdt de week gemiddelden bij. Jammer genoeg had ik voor vertrek te weinig tijd om me te verdiepen in het instellen anders had ik hem wel in dagmodus gezet wat tot interessantere cijfers leidt.

full


Het plaatje toont alleen de laatste weken, de Chernobyl trip was op 8 juli en dan zie je ook de hoogst gemeten waarde. Geheel in de lijn der verwachtingen is dit het hoost gemeten in de afgelopen 2 jaar want zo oud is de meter inmiddels, spectaculair is het verschil ook niet met een gemiddelde van 0,168uSv/h (Thuis was het 0,157uSv/h in de week voor vertrek).
kijkend naar het hele log dan zie je ook periodes van rond de 0,1 tot 0,12, dan valt op dat in de zomermaanden vanaf mei de natuurlijke achtergrondstraling toeneemt tot zo'n 0,15, in september- october daalt het dan weer naar de 0,1

In elk geval heeft een bezoekje chernobyl weinig of geen invoed op het jaar gemiddelde.
 
Laatst bewerkt:
:} :} Erg cool dat je ons zo op de hoogte hebt gehouden Ratman.

Er is wat weinig gereageerd in dit topic maar ik weet zeker dat er door veel mensen meegelezen is :Y
 
Dag Ratman en Motorrider,

Ga jullie verhaal nog eens goed bestuderen. Heb ongeveer het rondje Noorwegen-Nordkapp-finland- St petersburg-baltischestaten-huis in gedachten. Plan is om dit in 3-4 weken te doen. in juni-juli. Denk dat ik nog veel info uit jullie verhalen kan halen. mn het "oostblok" is de grootste uitdaging ivm taal en veiligheid.

Groet,

ctrl-c
 
Dag Ratman en Motorrider,

Ga jullie verhaal nog eens goed bestuderen. Heb ongeveer het rondje Noorwegen-Nordkapp-finland- St petersburg-baltischestaten-huis in gedachten. Plan is om dit in 3-4 weken te doen. in juni-juli. Denk dat ik nog veel info uit jullie verhalen kan halen. mn het "oostblok" is de grootste uitdaging ivm taal en veiligheid.

Groet,

ctrl-c

Wat taal betreft heb ik altijd wel iemand kunnen vinden die engels spreekt, zeker in st Petersburg wil dat wel lukken. Wat ik wel adviseer is om het cirillische schrift goed te leren, dat vooral om allerlei borden en andere zaken te lezen.
Verder heb ik regelmatig twee talige menukaarten gezien maar het leren van de benamingen is zeker handig! het leukste is toch om in de kleine Russische restaurantjes te eten.... Russen zijn best wel behulpzaam als je er niet uitkomt.
Het boekje Hoe en wat in het Russisch meenemen!
Het cirillisch alfabet vind je ook op wikipedia

Ik denk dat Rusland en baltische staten niet onveiliger zijn dan west europese landen, als je ook naar Spanje, Italie of Frankrijk reist dan mag dit geen belemmmering zijn.
Wel behoorlijk oppassen in het uitgaansleven, op een van mijn fotos is een papier te zien waarop de gevaarlijke uitgaans gelegenheden staan (Riga).
 
Hey Ratman,

Ik ben bezig met voorbereidingen door Rusland, heb al overnachting in St.Petersburg en Moskow, maar wil verder via de langste weg. Wat betreft de visum aanvraag: Ik vertrek begin april 2011 via noorwegen en finland en zal pas mei in Rusland zijn, wat raad jij aan om te doen met de aanvraag. Omdat ik namelijk al een tijdje weg ben uit NL voor ik in Rusland kom??

Ik hoor graag van je
 
Precies een jaar later, strakke timing!
Vet verhaal zeg, volgend jaar heb ik hopelijk een stageplek in Moskou en wil van daaruit naar huis rijden met een motor. Leuk om jouw ervaringen te lezen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan