Rust bewaren op de snelweg (rijles)

Ja, dat lijkt mij wel. Ik heb destijds op een CB500 gelest en dat ging ook prima.

Maar zo'n 300cc apparaat lijkt mij ook niet prettig. Dat is net als een auto met 1.2L met 80 pk ofzo. Dan moet je wel goed anticiperen, want je kan weinig corrigeren met wat gas bij. Ook niet onoverkomelijk, maar minder makkelijk.
 
Ik zou zeggen meer rijden. Als je moet nadenken wat je moet doen dan moet je meer oefenen denk ik.

Zoals andere aangeven helpen die brommers waar je tegenwoordig mee moet lessen ook helemaal niet. Een apparaat met wat pit maakt het allemaal makkelijker (geldt net zo voor een auto).

Dat van de lijn afwijken lijkt mij een soort target fixation dingetje. Je rijdt waar je heen kijkt. Kijk je soms te lang links of rechts? Niet eindeloos in die kleine spiegels blijven kijken zou ik zeggen.

Geen idee of je bij het lessen over jouw schouder mag kijken. Dat doe ik zelf wel altijd. En niet alleen de dode hoek. Ik kijk gewoon zo, opzij naar achteren wat er aankomt. In een oogwenk uiteraard. Twee keer als het nodig is. Of dat volgens de "les regels" mag is natuurlijk wel belangrijk.

Uiteraard meer rijden. Maar hoe ervaren iemand nu ook is, ooit heeft iedereen op het punt gestaan waar "meer rijden" het advies zou zijn. Wat tips vragenis dan een waardevolle aanvulling.

Overigens heeft een snelle motor of een langzamere motor hier niet zoveel mee te maken.
Sterker, ik durf de redenatie aan dat met een langzamere rustigere motor je ook rustiger rijdt, iig langzamer, dus meer tijd om te kijken.
En dat kijken is het cruciale in dit geval, niet de snelheid.
Kijken en leren inschatten wat er de komende seconden gaat veranderen en wat dat voor jou betekend.
Je zou het bijna anticiperen kunnen noemen :)

Ik weet iig zeker dat ik met 300 cc exact zo invoeg als met een 1300 cc. Daar gaat wellicht 1 op 100 een keer verschil in zitten, maar veel vaker niet.
 
Ja, dat lijkt mij wel. Ik heb destijds op een CB500 gelest en dat ging ook prima.

Maar zo'n 300cc apparaat lijkt mij ook niet prettig. Dat is net als een auto met 1.2L met 80 pk ofzo. Dan moet je wel goed anticiperen, want je kan weinig corrigeren met wat gas bij. Ook niet onoverkomelijk, maar minder makkelijk.

Eigenlijk moeten rijscholen gewoon een 1000cc inzetten zeker? Of ben je niet van het kamp "als je met 2 personen de snelweg op wil kun je met een 600cc niet meekomen"?

De 300cc motoren hebben wellicht een vergelijkbaar vermogen als de 500 van destijds, dus is dat gewoon onzin. Net als jouw 1,2L met 80pk en niet mee kunnen komen. Ik ben vaak genoeg met 50/60pk autootjes op vakantie geweest en gewoon 130-140 mee kunnen rijden.
 
Je zou het bijna anticiperen kunnen noemen :)

Ik weet iig zeker dat ik met 300 cc exact zo invoeg als met een 1300 cc. Daar gaat wellicht 1 op 100 een keer verschil in zitten, maar veel vaker niet.

Een ongeknepen 300.. of 250 , natuurlijk , dat kunnen raketjes zijn.
Een beetje rappe 125 rijd je 1300 er gewoon uit in de polder :)

Die 11kw blikjes zijn echt niet vooruit te branden. die trek je er gewoon uit met een ( lege ) trekker.

DIe 11kw piloten hebben daadwerkelijk tijd nodig om op snelheid te komen op de invoegstrook
omdat ze anders een -oma met 60 ervoor flikkeren- uithalen. En oma heeft nog een beetje kreukelzone
met d'r truttenschudder.. die gast met 11kw snorfiets niet.
 
Eigenlijk moeten rijscholen gewoon een 1000cc inzetten zeker? Of ben je niet van het kamp "als je met 2 personen de snelweg op wil kun je met een 600cc niet meekomen"?

De 300cc motoren hebben wellicht een vergelijkbaar vermogen als de 500 van destijds, dus is dat gewoon onzin. Net als jouw 1,2L met 80pk en niet mee kunnen komen. Ik ben vaak genoeg met 50/60pk autootjes op vakantie geweest en gewoon 130-140 mee kunnen rijden.
Ja ik begrijp inderdaad niet waarom ze geen les geven op Hayabusa's. Werkelijk waar onbegrijpelijk.

Of zo'n 300cc vergelijkbaar is met een CB500 laat ik in het midden. Heb er nooit mee gereden. Als dat zo is dan kan dat prima mee met het verkeer.

Wat betreft veel of weinig vermogen. Ik heb beide gereden. Auto en motor. Mijn vorige auto was zo'n 1200KG auto met 85 pk.

Je maakt jouw kat maar wijs dat het met meer vermogen niet aanzienlijk makkelijker is om mee in te voegen of om mee in te halen. Mij niet, want ik spreek gewoon uit ervaring.

Bij voorkeur nu even goed lezen wat ik schrijf voor je reageert. Ik schrijf namelijk nergens dat je er niet mee kan meekomen. Nergens. Ik verdraai jouw uitspraken volgens mij ook niet.

Je quote mij en die post eindigt nota bene met de zin, "Niet onoverkomelijk, maar minder makkelijk".

Waar lees jij dat ik zeg dat je met zulke voertuigen niet kan meekomen?
 
Laatst bewerkt:
Vreemde opmerkingen over invoegen en vermogen. Ik heb een leuke klassieker, waar ik liever niet harder dan 90 mee rijdt. En een beetje vrachtwagen mag me er gerust uit trekken. Ik zoek het niet op, maar ik ga de snelweg ook niet uit de weg, en dat rijdt net zo ontspannen als binnendoor. Invoegen geen enkel probleem. Ik zou niet weten wat er onveilig aan is. Maar ja, ik wil ook niet persé overal voor invoegen.
 
Vreemde opmerkingen over invoegen en vermogen. Ik heb een leuke klassieker, waar ik liever niet harder dan 90 mee rijdt. En een beetje vrachtwagen mag me er gerust uit trekken. Ik zoek het niet op, maar ik ga de snelweg ook niet uit de weg, en dat rijdt net zo ontspannen als binnendoor. Invoegen geen enkel probleem. Ik zou niet weten wat er onveilig aan is. Maar ja, ik wil ook niet persé overal voor invoegen.

Je zou de mening van de mensen om je heen op de weg eens moeten horen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan