Rust bewaren op de snelweg (rijles)

18 nov 2020
11
16
Rotterdam
Hi jongens en meisjes,

Over een paar weken dan is het zover... ik mag eindelijk afrijden.

Toch heb ik nog wat tips nodig om de rust te bewaren op de snelweg.
Op de snelweg rijden vind ik niet eng maar ik kijk vaak te vlug. Zowel bij het invoegen als van rijstrook wisselen/inhalen. Zeker als het wat drukker is.

Een ander foutje dat ik maak is dat ik alvast iets naar links of naar rechts rijd terwijl ik nog ik nog aan het spiegelen ben. Iets dat ik echt wil afleren.

Alle tips en tricks zijn welkom. Thanks!

Lars
 
Laatst bewerkt:
Ver voor je uitkijken. Zodra je de invoegstrook oprijdt en voor zover het kan, al kijken wat er naast je gebeurt. Wat rijdt er, hoe snel rijden ze en kijk voor jezelf of er een gaatje vrij is waar jij tussen past.

Tip; bij het invoegen en je ziet een vrachtwagen naast je rijden. Geef gas, ookal zit je over die 100km per uur. Liever ervoor dan erachter.
 
Goed Anticiperen en echt de tijd nemen om te kijken (natuurlijk geen 10 seconden... ) maar wel zodat je echt ziet wat je moet zien. M.b.t de snelheid heeft mijn instructeur mij altijd geleerd mee te rijden met het overige verkeer zodat je niet vast komt te zitten tussen de voertuigen. Wel met Max 10 km\u harder dan de Max snelheid tenzij je moet inhalen of om uit een potentieel gevaarlijke situatie te komen enz. Verder je rust proberen te bewaren en bedenken dat het eigenlijk gewoon een les is zoals alle andere lessen. Je kan het kunstje al, nu moet je het alleen nog aan een ander laten zien.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Gang is alles. Tenminste, dat vertelde de instructeur mij altijd. Snel op snelheid komen, kijken zodra je op de oprit van de snelweg komt naar het verkeer. Juiste inschatting maken en gas blijven geven. Voeg altijd in vóór een vrachtwagen, ook als dat betekend dat je harder dan de toegestaane snelheid gaat. Zodra je er achter gaat hangen ben je gezakt.

Ook op de snelweg je snelheid behouden (+10km/h boven de toegestaande snelheid) de ruimte op zoeken en blijven kijken.

Ik reed eigenlijk altijd te langzaam. De instructeur heeft daarom een keer mijn teller afgeplakt. Dat hielp enorm. Gewoon lekker mee gaan met het verkeer en de ruimte opzoeken. Niet jezelf blind staren op de toegestaande snelheid.
 
@MotorrijderMetKorteBenen Als je het hebt over de 'rust bewaren' icm met te vlug kijken, dan lijkt het alsof je wat tijd te kort komt. Zeker als je beslissingen moet maken. Misschien eens met je instructeur focussen op verder vooruit kijken? Op de snelweg valt het misschien eerder op dan bij lage snelheden: maar ik denk dat je misschien winst kan halen door beter te kijken. Verder voor uit (kunnen) kijken = meer tijd om informatie op te nemen en meer tijd om keuzes te maken = chill.
 
Hi jongens en meisjes,

Over een paar weken dan is het zover... ik mag eindelijk afrijden.

Toch heb ik nog wat tips nodig om de rust te bewaren op de snelweg.
Op de snelweg rijden vind ik niet eng maar ik kijk vaak te vlug. Zowel bij het invoegen als van rijstrook wisselen/inhalen. Zeker als het wat drukker is.

Een ander foutje dat ik maak is dat ik alvast iets naar links of naar rechts rijd terwijl ik nog ik nog aan het spiegelen ben. Iets dat ik echt wil afleren.

Alle tips en tricks zijn welkom. Thanks!

Lars
Als je "te vlug kijkt" (ik interpreteer dat als haastig, alsof je tijd tekort komt), dan loop rij je achter de feiten aan: je bent onvoorbereid op wat komen gaat, en improviseert de boel nog even snel bij elkaar. En dat is trouwens heel menselijk, want mensen kijken van nature in functie van de snelheid die ze op eigen kracht kunnen lopen. Maar als je sneller dan die pakweg 10-15 km/u gaat, dan ben je met je natuurlijke kijkgedrag en waarnemingsvermogen dus altijd te laat.

Kortom: je zult dus heel veel verder vooruit moeten kijken, denken en plannen. Meer precies: een seconde of 2 à 3 verder vooruit, wat bij een gangetje van 100 km/u neerkomt op een afstand van 50 à 100 meter. Dat geeft je namelijk de ruimte en tijd om te reageren op dingen die verderop gebeuren, in plaats van dat je moet reageren op dingen die je zojuist voorbij reed...
Als je jezelf dat aanleert - kijken en anticiperen dus - dan zul je merken dat je nauwelijks meer verrast wordt, domweg omdat je "alles" al zo'n beetje overzien had, en het grootste deel van de tijd is verkeersgedrag van anderen akelig goed voorspelbaar. Er komt dan ook veel meer rust in je rijden (en je hoofd), en die rust is voorwaarde om t.z.t. op een veilige manier heel erg hard te gaan }). Jouw rijinstructeur kan je vast van allerlei tips geven m.b.t. kijktechnieken (zoals breed kijken, geleidt kijken, etc.), waar je je voordeel mee kunt doen.

Als je naar links of naar rechts stuurt terwijl je nog aan het spiegelen bent, dan knijp je misschien teveel in je stuur en/of je bent gewoon te haastig. Procedure is, bijvoorbeeld bij het wisselen van rijstrook: spiegelen (en daarbij ook daadwerkelijk kijken en zien...), richtingaanwijzer aan, nog een keer spiegelen, opzij kijken, en als er veilige ruimte is de zijwaartse beweging inzetten (en daarna weer spiegelen, etc.). Zo ongeveer. Tel daar voor de grap eens bij.

Tellen? Ja, want als je je realiseert dat de doorsnee reactietijd van een mens een seconde of anderhalf à 2 is (of erg veel langer als er niet opgelet wordt), dan besef je ook dat elke beweging die je maakt en die voor een ander onverwacht zou kunnen zijn (bijvoorbeeld een rijstrookwissel), onder normale omstandigheden idealiter zo'n 2 seconde duurt: dat geeft zowel jezelf als andere weggebruikers de tijd om te reageren als dat nodig is. Als je je motor lekker vlot in een fractie van een seconde opzij hoekt, dan mag je er van uit gaan dat dat schrikreacties veroorzaakt, of zelfs tot verkeersagressie kan leiden: mensen kunnen op dergelijke manoeuvres niet reageren, omdat jij ze niet eens de tijd geeft om te kunnen waarnemen, en zullen er dus van schrikken.
Die anderhalf à 2 seconde geldt dus ook voor de tijd tussen het moment dat je je richtingaanwijzer aanzet, en het moment dat je de zijwaartse beweging inzet, als je tenminste wilt dat een ander op jou kan reageren, of jijzelf op anderen, als je toch niet goed genoeg had gekeken. Natuurlijk zijn er genoeg situaties te bedenken waarin je e.e.a. wat sneller wilt doen, maar dan was je daar hopelijk wel zelf op voorbereid: je hebt dan een plan én de ruimte om jezelf uit de voeten te maken (en daarvoor moet je dan weer heel ver vooruit kijken, denken en plannen).

Snelheid gaat over ruimte en tijd, als je die tekort komt dan heb je een groot probleem, dus gun jezelf beide.
 
Laatst bewerkt:
Alles is al gezegd. Als je het gevoel hebt dat je te tijd tekort komt ligt dat vaak aan je voorbereiding. dus maak met jezelf de afspraak om een plannetje te hebben voordat je erin gaat. Tijdens lessen is het overigens "gebruikelijk" dat je wel kijkt maar voor je gevoel niks ziet. Dit komt met ervaring. Je zou je instructeur tevens kunnen vragen een les veel snelweg te willen oefenen.

- als je op de invoegstrook komt, goed links en vooruit kijken om de rijbaan in te schatten. Snelheid heeft dat moment minder prio omdat het verkeer op de rijbaan vaak of 100 of iets eronder rijdt (vrachtwagens etc). Zoek dus eerder naar een positie om er netjes op te komen met voldoende ruimte tussen het verkeer (even het gas erop om het grote gat te pakken voor een vrachtwagen is idd prima)
- als je het gat gevonden hebt, dan de spiegel en over de schouder actie, richting aan en erop.
- laat daarna het verkeer even aan je wennen op de rijbaan. Das ook rust momentje voor jezelf waarbij je let op het ruimte kussen.
- hierna kan je kijken of inhalen nodig is mocht je achter een sloom koekblik zitten
 
Gang is alles. Tenminste, dat vertelde de instructeur mij altijd. Snel op snelheid komen, kijken zodra je op de oprit van de snelweg komt naar het verkeer. Juiste inschatting maken en gas blijven geven. Voeg altijd in vóór een vrachtwagen, ook als dat betekend dat je harder dan de toegestaane snelheid gaat. Zodra je er achter gaat hangen ben je gezakt.

Ook op de snelweg je snelheid behouden (+10km/h boven de toegestaande snelheid) de ruimte op zoeken en blijven kijken.

Ik reed eigenlijk altijd te langzaam. De instructeur heeft daarom een keer mijn teller afgeplakt. Dat hielp enorm. Gewoon lekker mee gaan met het verkeer en de ruimte opzoeken. Niet jezelf blind staren op de toegestaande snelheid.
Dit soort dingen moet je mee uitkijken.

Achter een vrachtwagen invoegen is prima als dat de beste oplossing is.
altijd 10 km/h boven de maximum snelheid willen rijden is nergens voor nodig en kan juist gehaast overkomen.

Je hebt er meer aan om een nette maar vlotte rit te laten zien. Waarbij er met vlot bedoeld wordt; zorg dat de heren in de auto erachter ook kunnen doorrijden.
 
Ten alle tijden de rust bewaren.. Dus als de examinator zegt "We gaan hier rechtsaf de snelweg op" en er staan al 3 auto's voor het stoplicht.. neem dan afstand van deze auto's dan heb jij meer ruimte om in te voegen. Vervolgens rustig kijken (en dit ook laten zien door je hoofd te draaien!) en rustig invoegen waar plek is. Als dit achter een vrachtwagen is dan is dit ook geen ramp; en ben je echt niet direct gezakt. Als je maar voldoende afstand houdt en het veilig en weloverwogen doet. Wel vervolgens weer zo snel mogelijk die vrachtwagen voorbij en er niet achter blijven hangen.

Bovenstaande is trouwens van toepassing voor de hele examenrit.. Rustig waar nodig; en vlot waar het kan. Dus zie je wat mooie bochten? Laat maar zien dat jij die motor kan besturen.. zie jij links voor het stoplicht een vrije plek? Ga links staan en ben sneller dan de auto rechts.
Hiertegenover is "rustig" rijden ook een kunst. Ben je in een woonwijk scan dan telkens de omgeving.. laat zien dat je alles in de gaten hebt en rem af voor zijstraten etc.

Al het bovenstaande staat of valt met ver (en dan ook echt ver) vooruit kijken en op tijd je plan trekken.
 
Dit soort dingen moet je mee uitkijken.

Achter een vrachtwagen invoegen is prima als dat de beste oplossing is.
altijd 10 km/h boven de maximum snelheid willen rijden is nergens voor nodig en kan juist gehaast overkomen.

Je hebt er meer aan om een nette maar vlotte rit te laten zien. Waarbij er met vlot bedoeld wordt; zorg dat de heren in de auto erachter ook kunnen doorrijden.
Tuurlijk, veiligheid staat voorop. En je hoeft ook echt niet vanuit de invoegstrook naar de vluchtsttook om perse voor die vrachtwagen te uit komen. Overzicht en vlot rijden (waar kan) is het belangrijkste. Onzekerheid in het verkeer, en dan met name op een motor is gewoon gevaarlijk.
 
Tip; bij het invoegen en je ziet een vrachtwagen naast je rijden. Geef gas, ook al zit je over die 100km per uur. Liever ervoor dan erachter.


Dan rijdt die vrachtwagen dus links van je.
Dan ontneemt hij je het zicht op al het verkeer links van de vrachtwagen.
Dus zie je ook niet de auto's die de vrachtwagen inhalen en daarna weer netjes voor de vrachtwagen invoegen. Waar jij net dacht te gaan invoegen......

Terwijl jij dankzij je extra gas aan het eind van de invoegstrook bent gekomen en toch echt snel naar links moet invoegen, alhoewel het maar een witte streep is, geeft einde invoegstrook toch stress bij veel mensen, zeker als je toch al niet zo relaxt bent op de snelweg.

Op die manier invoegen zorgt dus voor ene hogere snelheid, daardoor minder tijd om om je heen te kijken/ reageren en druk omdat je toch moet gaan invoegen.

Sowieso kan een vrachtwagen achter je erg veel schade aanrichten, als ie over jou en je motor rijdt.
Als je erachter rijdt kun je er hooguit zelf van achter tegenaan rijden, maar dat zou wel heel dom zijn.
 
Dan rijdt die vrachtwagen dus links van je.
Dan ontneemt hij je het zicht op al het verkeer links van de vrachtwagen.
Dus zie je ook niet de auto's die de vrachtwagen inhalen en daarna weer netjes voor de vrachtwagen invoegen. Waar jij net dacht te gaan invoegen......

Terwijl jij dankzij je extra gas aan het eind van de invoegstrook bent gekomen en toch echt snel naar links moet invoegen, alhoewel het maar een witte streep is, geeft einde invoegstrook toch stress bij veel mensen, zeker als je toch al niet zo relaxt bent op de snelweg.

Op die manier invoegen zorgt dus voor ene hogere snelheid, daardoor minder tijd om om je heen te kijken/ reageren en druk omdat je toch moet gaan invoegen.

Sowieso kan een vrachtwagen achter je erg veel schade aanrichten, als ie over jou en je motor rijdt.
Als je erachter rijdt kun je er hooguit zelf van achter tegenaan rijden, maar dat zou wel heel dom zijn.
Is ook een punt.

Bij mij werd er toen gezegt, liever ervoor dan erachter. :X Als je die kans hebt he.
 

:^

En afstand creëer je niet door ff gas bijgeven om welke situatie dan ook even snel op te lossen. "ff snel" is altijd een behoorlijk risico op een aanrijding.

Op de invoegstrook rijdend bekijk je het verkeer op de doorgaande rijstrook waarop je wil invoegen.
Je past op de invoegstrook je snelheid aan, aan het verkeer dat op die doorgaande rijstrook rijdt en je kijkt naar een gaatje waar je kunt invoegen.

ALs je nu op het punt komt waar je daadwerkelijk kunt gaan invoegen heb je al veel minder te doen. Je snelheid klopt, je weet waar je tussen het verkeer wilt invoegen.
Het enige is nu nog de snelheid iets preciezer aan te passen, paar km meer of minder, en je glijdt er zo tussen.

Probeer nou niet binnen 2 meter invoegstrook er al tussen te beuken :N
Die invoegstrook is best lang. Ga rustig daar rijden waar je ertussen wil, het overige verkeer heeft ook rustig de kans om je te zien en aangezien het een invoegstrook is, verwacht men dan ook dat je naar links gaat komen. En je hebt zelf nog weer een kans om te kijken of alles gaat zoals jij dat wil.

Invoegen is een heel relaxte gebeurtenis. Als het chaotisch en druk op je over komt, dan ligt dat aan je rijstijl of je gemoedsrust.
 
Invoegen met een snelle motor is zo gemakkelijk, dat gaat vanzelf. Met een auto moet je veel meer anticiperen, alleen doet niemand dat...
Komt omdat het allemaal motorrijders zijn...
motor-niet-rijders.
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: RR.
Terug
Bovenaan Onderaan