Ruzie bij het stoplicht

Flink gas geven bij het stoplicht... 3x opzij kijken...beetje uitdagen en dan heel rustig wegrijden, terwijl de koekblikker met piepende banden wegrijdt, de zuigerveren van zijn blok zowat door de motorkap heenkomen en dan als hij denkt te gaan winnen volgas voorbij stuiven, om vervolgens verveelt te gaan gapen bij het volgende stoplicht... ;)

Klinkt wel leuk maar doe dat aub niet als je voor mij staat.. Sta ik weer te wachten -O-
_O-
 
Andere vraag dan... Hier om de hoek in Amsterdam is op de Stadhouderskade een stukje 2baansweg aan 1 kant afgezet met paaltjes. Er staan geen borden of tijdelijke strepen, alleen een rij paaltjes tussen de 2 rijbanen. Aangezien het daar 's ochtends altijd vast staat pak ik altijd vrolijk de afgezette linkerbaan, de motor past prima tusen de paaltjes door, en voor zover ik weet is een paaltje geen verbodsbord :+

Nou ben ik eigenlijk erg benieuwd wat ik hier eventueel voor boete voor kan krijgen? Mocht er een keer een politie-voertuig in de rij staan ga ik er doodleuk alsnog (rustig) op deze manier langs, al is het maar om te kijken wat voor reactie er komt :)

Er zijn op dat punt geen werkzaamheden oid, alleen verderop is het wat smaller waardoor ik vermoed dat daarom dit stuk ook is afgezet waardoor er overal gewoon 1 rijbaan is.
Ik reed daar ook vandeweek en ik heb ook de hele file ingehaald via die baan, geen zin in in de rij te staan achter die stinkbusjes etc. Is het niet afgezet zodat je de Van Wou niet op kunt? (kmoet even goed graven in m'n geheugen waar prusies die paaltjes staan... Sorry, sometimes my mind doesn't work.)
 
Whaha, Dikke Dennis & Denvis. Altijd leuk. Leuk muzakje van de Spades op de achtergrond... You talk about damage baby, I talk about love.
 
Zijn reactie is misschien wat overdreven, maar vind jouw actie ook niet bepaald netjes. Als jij naar voren wil rijden is dat jouw verantwoordelijkheid, waarom zouden de auto's dan niet snel mogen optrekken? Vervolgens maak jij een handgebaar wat snel verkeerd opgevat kan worden, en bovendien nergens op slaat want de man deed niks fout. Zonder dat gebaar van jou was er gewoon helemaal niks aan de hand geweest.
 
Je had er inderdaad gewoon voor moeten gaan staan of snel genoeg weg zijn.
Als je dat niet kan gewoon achteraan sluiten en rustig met de rest meerijden.

De man reageert misschien wat heftig, maar als jij gebaren maakt, is dat niet eens heel vreemd.
 
hey een heleboel gekken op straat,
en heb van meerdere mensen gehoord dat ze zich ergeren aan dat gedrag bij het stoplicht en dat het ook niet mag wettelijk gezien.
ik heb er scheit aan!!!!
moeten ze zelf ook maar een motor kopen kunnen ze hetzelfde doen!

maar, wee de losgeslagen bol die wel wat schade wil aanrichten....dus vandaar....
we zijn nu immers veel kwetsbaarder in het verkeer
 
@oliekoel: ik begrijp dat je het allemaal zo goed weet?

Ga jij dan voor de gevulde koek van Martell?????

ik kan niet missen wanneer die uitgedeeld wordt want dan staat heel MF op zijn kop.
 
Er wordt hier een beroep gedaan op de Gedragscode Filerijden Motorrijders. Deze bestaat sinds 1991 en bepaalt dat het motorrijders is toegestaan om - onder bepaald voorwaarden - tussen de FILE door te rijden. Volgens de Wegenverkeerswet is en blijft het echter 'tripleren'. De Gedragscode is NIET van toepassing bij stoplichten, rotondes etc. Ergo: wat je hier deed mag niet en hiervoor kun je beboet worden. Je moet in dit geval gewoon op je beurt te wachten. Echter, in praktijk zal een diender het normaliter gedogen en menig automobilist ook. Ik geef je groot gelijk om, wanneer het kan, tussen de auto's door naar voren te rijden, maar vind het bijzonder flauw dat je zo loopt te mauwen: jij zit formeel fout. Over dat opschrijven van het kenteken zou ik me niet zo druk maken. Je hebt lui die graag politieagentje spelen, maar de politie zelf kan er niets mee omdat er geen PV op ambtseed kan worden opgemaakt. Gewoon om een legitimatie vragen de volgende keer...

Ik moest gelijk denken aan een of andere eikol die me vorig jaar met zijn auto bijna kapot reed (ik was lopend). Begon een verhaal tegen me op te hangen dat hij toch echt voorrang had (terwijl ik rechtdoor ging op dezelfde weg). Als motivatie begon hij over de regelgeving omtrent 'langzaam verkeer' en 'snel verkeer'.
Onder welke steen heb je dan jarenlang gelegen :?
 
Laatst bewerkt:
Dit wordt een herhaling van:

het mag niet
wordt gedoogd
wordt nergens verboden.

Laatste oproep: geef mij het artikel waar staat dat je niet naar voren mag rijden, tussen auto's door, voor een rood verkeerslicht (zonder gebruik te maken van een rijbaan met een andere aangewezen rijrichting, en de andere verkeersregels in acht nemende). Voor een gevulde koek, en eeuwig MF roem.

Heb je die niet, dan
1. praat je anderen na
2. je hebt zelf wat bedacht
3. je denkt dat je het weet, maar weet niet waarom

en je hebt dan wat mij betreft ook sowieso ongelijk.

Ik ga voor de koek en eeuwige roem :Y :Y :Y :Y

Artikel 1. Op de motor tussen de auto's naar voren rijden als het stoplicht op rood staat

je mag niet naar voren rijden, tussen auto's door, voor een rood verkeerslicht (zonder gebruik te maken van een rijbaan met een andere aangewezen rijrichting, en de andere verkeersregels in acht nemende).

Artikel 1.1 Uitzonderingen

Indien uw motor een zwarte R6 '06 is is bovenstaand niet verboden ;)


Zo noteer mij maar voor de eeuwige roem. PM mij maar voor het adres waar je de koek naar toe kan sturen *O* *O* *O* *O*
 
Ik ga voor de koek en eeuwige roem

Artikel 1. Op de motor tussen de auto's naar voren rijden als het stoplicht op rood staat

je mag niet naar voren rijden, tussen auto's door, voor een rood verkeerslicht (zonder gebruik te maken van een rijbaan met een andere aangewezen rijrichting, en de andere verkeersregels in acht nemende).
Artikel 1.1 Uitzonderingen

Indien uw motor een zwarte R6 '06 is is bovenstaand niet verboden en indien u op een motor halve tank rijdt die groot genoeg is om de rest opzij te drukken is het eveneens toegestaan op te rijden tot aan de stopstreep.
 
@draakje1976: al een maand op dit forum en nog steeds niet goed ingelezen :N B|

Humz, beetje jammer van de reacties die meer gericht zijn op het in de grond boren van iemand dan het openen van een interessante discussies die ons allemaal verder kunnen helpen. Sorry, ben beroepsmatig meer thuis in het BW dan de WVW of het RVV. Dat neemt niet weg, dat ik hieruit toch moet concluderen dat het verboden is voor motorvoertuigen om naast elkaar te rijden (zal het begrip tripleren achterwege laten). Ik beroep me hierbij op artikel 3 lid 2 RVV. Dit bepaalt dat fietsers met z'n 2-en naast elkaar mogen rijden. Hieruit kan dus geconcludeerd worden dat motorvoertuigen dit niet mogen. En laat dat in mijn optiek nu net het geval zijn als onderhavig, namelijk bij het wachten voor een stoplicht.

Nu blijft natuurlijk de vraag of het hier een file betreft of niet. Ik ben van mening van niet Wellicht dat er jurisprudentie is hierover?

Ik heb mn wetbundel er nog maar eens bijgepakt, maar met de beste wil van de wereld kan ik de gedragscode er niet in vinden. Dit zou m.i. dus betekenen dat er sprake is van een gedoogbeleid, zoals dat ook met softdrugs het geval is. Daar komt bij dat het theorieboek toch ook echt vermeldt dat het tussen de auto's doorrijden bij stoplichten niet de bedoeling is, Enfin, ik geef graag mn ongelijk toe als iemand het op inhoud kan weerleggen. En nogmaals, ik geef iedere motorrijder groot gelijk er tussendoor te rijden. Ik maak de wet niet...
 
Laatst bewerkt:
Humz, beetje jammer van de reacties die meer gericht zijn op het in de grond boren van iemand dan het openen van een interessante discussies die ons allemaal verder kunnen helpen.
Het is op zich prima dat je een ander idee hebt over hoe het geregeld is, maar je stelt het alsof je precies weet hoe het zit. Dat is iets anders dan het openen van een discussie.
Ik beroep me hierbij op artikel 3 lid 2 RVV. Dit bepaalt dat fietsers met z'n 2-en naast elkaar mogen rijden. Hieruit kan dus geconcludeerd worden dat motorvoertuigen dit niet mogen. En laat dat in mijn optiek nu net het geval zijn als onderhavig, namelijk bij het wachten voor een stoplicht.
Artikel 3 zegt iets over wat fietsers wel of niet mogen en zegt niets over motorvoertuigen. De reden dat snorfietsen genoemd worden is Artikel 2 b: "De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald." Als iets niet verboden is is het toegestaan, het hoeft niet expliciet toegestaan te worden.
Nu blijft natuurlijk de vraag of het hier een file betreft of niet. Ik ben van mening van niet Wellicht dat er jurisprudentie is hierover?
Ik heb een uitspraak van een rechter gelezen over een zaak waarbij een man 3 stilstaande auto's rechts had ingehaald. Hij hoefde uiteindelijk de boete voor rechts inhalen niet te betalen. Ik zal kijken of ik dit nog kan vinden.
Ik heb mn wetbundel er nog maar eens bijgepakt, maar met de beste wil van de wereld kan ik de gedragscode er niet in vinden. Dit zou m.i. dus betekenen dat er sprake is van een gedoogbeleid, zoals dat ook met softdrugs het geval is. Daar komt bij dat het theorieboek toch ook echt vermeldt dat het tussen de auto's doorrijden bij stoplichten niet de bedoeling is, Enfin, ik geef graag mn ongelijk toe als iemand het op inhoud kan weerleggen. En nogmaals, ik geef iedere motorrijder groot gelijk er tussendoor te rijden. Ik maak de wet niet...
De gedragscode is inderdaad geen wet, dat staat ook in de gedragscode zelf, maar in de wet staat ook niet dat het verboden is. Daarom valt er niets te gedogen, het mag. De gedragscode is er om duidelijk te maken wanneer tussen de file door rijden over het algemeen veilig is en ook om automobilisten te laten weten wat ze kunnen verwachten in de file.
 
Laatst bewerkt:
Humz, beetje jammer van de reacties die meer gericht zijn op het in de grond boren van iemand dan het openen van een interessante discussies die ons allemaal verder kunnen helpen. Sorry, ben beroepsmatig meer thuis in het BW dan de WVW of het RVV. Dat neemt niet weg, dat ik hieruit toch moet concluderen dat het verboden is voor motorvoertuigen om naast elkaar te rijden (zal het begrip tripleren achterwege laten). Ik beroep me hierbij op artikel 3 lid 2 RVV. Dit bepaalt dat fietsers met z'n 2-en naast elkaar mogen rijden. Hieruit kan dus geconcludeerd worden dat motorvoertuigen dit niet mogen. En laat dat in mijn optiek nu net het geval zijn als onderhavig, namelijk bij het wachten voor een stoplicht.

Nu blijft natuurlijk de vraag of het hier een file betreft of niet. Ik ben van mening van niet Wellicht dat er jurisprudentie is hierover?

Ik heb mn wetbundel er nog maar eens bijgepakt, maar met de beste wil van de wereld kan ik de gedragscode er niet in vinden. Dit zou m.i. dus betekenen dat er sprake is van een gedoogbeleid, zoals dat ook met softdrugs het geval is. Daar komt bij dat het theorieboek toch ook echt vermeldt dat het tussen de auto's doorrijden bij stoplichten niet de bedoeling is, Enfin, ik geef graag mn ongelijk toe als iemand het op inhoud kan weerleggen. En nogmaals, ik geef iedere motorrijder groot gelijk er tussendoor te rijden. Ik maak de wet niet...

Gelukkig is er al gereageerd, hoef ik het niet meer te doen :)



[me] Martell heeft er weer leerlingen bij, als ik het forum zo eens lees [/me]
 
@draakje1976: ik vind je artikel keuze en bijbehorende redenatie om de toegstane gedragingen van motorrijders uit te leggen nogal curieus. Dat geeft je beroepsmatige bezigheid met het BW een, eh, interessante wending.

Er zijn hier al heel wat discussies gevoerd over dit onderwerp met inbreng van advocaten, juristen, agenten en ervaringsdeskundigen. De uitkomst is telkens weer dat het toegestaan is (en dus ook goed onderbouwd waarom). Vandaar mijn opmerking dat je je eerst even moet inlezen voor je zo stellig meldt dat het niet mag.

De reden dat er meteen gehakt wordt? Simpel, er zijn al zoveel opmerkingen geweest over mag niet, gedogen etc dat we er een beetje moe van worden om iedere keer weer te corrigeren. Ook dat had je met inlezen kunnen vaststellen.
 
Ik heb niet alles gelezen maar ik zou me er niets van aantrekken. Maar ik vind jou ook wel grappig. Als je vooraan gaat staan heb je af en toe wel eens van die mensen die je eruit proberen te trekken omdat ze gefrustreerd zijn dat zij wel moeten wachten. Dat jij fout kan optrekken moet geen optie zijn ;)

Verder, als je ooit een boete krijgt, dan kan je die gelijk de prullenbak in gooien want elke agent in burger MOET zich ongevraagd legitimeren en dat heeft hij dus niet gedaan blijkt uit jouw verhaal. No worries. En volgende keer gewoon terugschelden :P
 
~
@draakje1976: ik vind je artikel keuze en bijbehorende redenatie om de toegstane gedragingen van motorrijders uit te leggen nogal curieus. Dat geeft je beroepsmatige bezigheid met het BW een, eh, interessante wending.
quote]

welnee, een dergelijke manier van redeneren pas redelijk bij een jurist.

maar als ik deze redenering doorvoer, kan ik ieder willekeurig wetsartikel erbij nemen, waarbij een specifiek doelgroep iets verboden word. om vervolgens te "concluderen" dat het automatisch voor andere doelgroepen ook moet gelden.

ergo, het was een mooie poging, maar dat wetsartikel is niet voor niets geschrapt, en je redenatie zou heel de door dezelfde overheid goedkekeurde gedragscode om zeep helpen...

tripleren is het inhalen van een auto die op zijn beurt een auto inhaalt, waarbij er 2 rijbanen in dezelfde richting zijn. in belgie kan ik dit nog wel terugvinden, in nederland niet...



overigens is het in belgie idd NIET toegestaan voor zover ik kan terugvinden...
 
als op een weg de max snelheid 70km is, en ik rij een kruising over op die weg met 70km/h is er geen agent ter wereld die mij daarvoor kan bekeuren...

Als het een overtreding is van artikel 19 van het RVV kan die agent jou daar prima voor bekeuren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan