rvs lasdraad, verschil tussen 307, 308 en 316 LSi?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Omdat ik steeds vaker RVS gebruik voor allerlei projectjes wil ik ook rvs lasdraad gaan gebruiken. Maar ik zie verschillende soorten te koop, oa 307 308 316.
Kan iemand globaal uitleggen wat de verschillen zijn?
 
Hoe hoger het getal des te meer chroom,nikkel,molybdeen enz.erin zit dus betere legering.
Rvs 316 word niet aangetrokken door een magneet daarin tegen 307 wel.
Met een magneet kan je voor jezelf beetje controleren wat een betere kwaliteit rvs is.
Omdat ik steeds vaker RVS gebruik voor allerlei projectjes wil ik ook rvs lasdraad gaan gebruiken. Maar ik zie verschillende soorten te koop, oa 307 308 316.
Kan iemand globaal uitleggen wat de verschillen zijn?
 
Hoe hoger het getal des te meer chroom,nikkel,molybdeen enz.erin zit dus betere legering.
Rvs 316 word niet aangetrokken door een magneet daarin tegen 307 wel.
Met een magneet kan je voor jezelf beetje controleren wat een betere kwaliteit rvs is.

pcies. 304 roest ook nog als je je best doet (316 overgens ook op een boorplatform bijvoorbeeld)
 
In princiepe las je met een draad, welke bij het materiaal past. In veel gevallen kan je ook wel draad gebruiken van een type dat iets hoger gelegeerd is las het basismateriaal.
@Masters,
AISI 316 hoort niet te roesten op een booreiland. Dan is er geklungeld. Meestal is de oorzaak slijpen/lassen aan normaal cs staal, waarbij slijpstof op het RVS komt. Ook het gereedschap hoort strikt gescheiden te zijn. Goede werkplatsen hebben voo het bewerken van RVS een apparte hal.
Pigion
 
OK, ik lees dat de draad bij het materiaal moet passen. Nou, ik gebruik rvs wat ik overal uit de bak haal. Ik heb zaterdag voor het eerst rvs gekocht, om iets van te maken. Ik zou al blij zijn als ik rvs draad heb, op zich maakt het me dan niet zo veel uit wat voor draad dat is, aangezien ik ook niet weet wat voor rvs ik heb ;) Het maakt niet zo vreselijk veel uit, is mijn indruk.

Nog even een andere vraag, ik heb een stukje rvs rond, 8 mm dik, 1 meter lang. Dat moet in een grote U gebogen worden. Het is zo taai als de pest, kan ik dat buigen zonder dat het scheurt, moet ik het eerst heet stoken, wie weet dat?
 
OK, ik lees dat de draad bij het materiaal moet passen. Nou, ik gebruik rvs wat ik overal uit de bak haal. Ik heb zaterdag voor het eerst rvs gekocht, om iets van te maken. Ik zou al blij zijn als ik rvs draad heb, op zich maakt het me dan niet zo veel uit wat voor draad dat is, aangezien ik ook niet weet wat voor rvs ik heb ;) Het maakt niet zo vreselijk veel uit, is mijn indruk.

Nog even een andere vraag, ik heb een stukje rvs rond, 8 mm dik, 1 meter lang. Dat moet in een grote U gebogen worden. Het is zo taai als de pest, kan ik dat buigen zonder dat het scheurt, moet ik het eerst heet stoken, wie weet dat?

Kun je gewoon koud buigen zelfs in een kleine U, rvs is relatief erg zacht maar inderdaad taai. ;)
 
TIG neem ik aan?

Ik heb geleerd dat je toevoeg gelijk of hoogwaardiger moet zijn. Dit omdat je in een smeltbad nog wel eens een scheiding van materialen kunt krijgen waardoor je dus plaatselijk een kwaliteit overhoud die lager is dan het basismateriaal.

Als het niet te duur is zou ik gewoon de 316 nemen, daar kun je dan (bijna) alles mee.
 
Laatst bewerkt:
TIG neem ik aan?

Ik heb geleerd dat je toevoeg gelijk of hoogwaardiger moet zijn. Dit omdat je in een smeltbad nog wel eens een scheiding van materialen kunt krijgen waardoor je dus plaatselijk een kwaliteit overhoud die lager is dan het basismateriaal.

Als het niet te duur is zou ik gewoon de 316 nemen, daar kun je dan (bijna) alles mee.

Mee eens! :Y
 
Als het niet te duur is zou ik gewoon de 316 nemen, daar kun je dan (bijna) alles mee.
Die kan ik niet vinden in 0,8 mm en ongeveer 1 kg. Wel groter, maar dat maak ik nooit meer op en mijn kinderen ook niet. Dit vind ik bij www.rustbuster.nl:
Lasdraad RVS (308) 0,8Kg 0,8mm €33,50
Lasdraad RVS (316) 5 Kg 0,8mm €160,00
 
Die kan ik niet vinden in 0,8 mm en ongeveer 1 kg. Wel groter, maar dat maak ik nooit meer op en mijn kinderen ook niet. Dit vind ik bij www.rustbuster.nl:
Lasdraad RVS (308) 0,8Kg 0,8mm €33,50
Lasdraad RVS (316) 5 Kg 0,8mm €160,00

Ik haal meestal pakken van 2 kg op bij een lasbenodigheden bedrijf.Hebben echt alle soorten toevoegdraad.Zit er bij jou niet zo'n zaak?
 
Terug
Bovenaan Onderaan