RVS of staal?

Del Boske

MF veteraan
29 jul 2004
6.509
1
Zwolle (Overijssel)
Ik ben bezig met het monteren van een nieuw subframe. Hiervoor wil ik een adapterplaat maken. Mijn vraag is: kan ik dit het beste uit staal doen of uit RVS? En is 3 mm voldoende?
 
Staal is sterker dan RVS, maar een dergelijk plaatje kan best van RVS. Ik zou op het gevoel iets dikker nemen. Ligt uiteraard aan het moment waarmee de krachten erop komen, een tekening zou iets meer zeggen.
 
In staal heb je zoveel varianten. Van taai tot hard en van sterk tot week.
De eigenschappen wat mech sterkte betreft bestrijkt een groter gebied dan RVS.

Algemeen is RVS taaier dan het staal wat normaliter verkrijgbaar is . Maar het is ook gevoeliger voor vermoeiing.
Vermoeing is de neiging tot breuk bij herhaalde (wisselende) belastingen. Vermijden van scherpe (inwendige) hoeken en krassen is veel belangrijker dan bij normaal staal.

RVS verstevigd veel sneller bij plastische vervorming (buigen). Hierdoor zal je snijgereedschap ook scherp moeten zijn. Voordat je iets snijdt is het al plastisch vervormd, vandaar.

Verder reageerd RVS chemisch met andere metalen (anode/kathode), het heeft dezelfde edelheid als zilver. Bij continu natte omgeving zal de omliggende constructie snel oxideren. Zeker niet toepassen om uitlaten vast te zetten, aluminium en RVS samen kan een probleem vormen, vastrotten, aluminium geheel opvreten enz.
Vooral als er pekel bij kan komen.

Op al de genoemde punten zijn ongetwijfeld uitzonderingen te noemen maar daar ga ik niet vanuit.

RVS is natuurlijk mooi en hoef je niet te schilderen.
 
uhm rvs is een staalsoort?

wtf?
Ja: RVS = RoestVrij Staal (eigenlijk RoestVast Staal, roestvast in dezelfde betekenis als slijtvast).
Er zijn duizenden staalsoorten en ook heel veel RVS-varianten.

De meest gebruikte RVS is RVS 304 en dat is sterker en harder, dus moeilijker te bewerken, dan de meest gebruikte "gewone" staalsoorten. Maar een goede keuze als je zelf een plaatje of iets dergelijks voor je motor wilt maken.

Tot zover de zondagschool ;)
 
dat hangt af van de krachten die er op komen te staan het soort staal het ontwerp en..., en..., en
en ook van RVS zijn zeer veel verschillende uitvoeringen te krijgen met verschillende product eigenschappen.
om op afstand goed advies te geven is er meer info nodig. zoals een ontwerp tekening een goede situatie foto.
3mm staal of RVS is best sterk maar of het sterk genoeg is is zonder die informatie niet op afstand te beoordelen. ik ben schepen tegen gekomen die kapot gingen ondat er te weinig staal was gebruikt maar ik ben ook schepen tegen gekomen waar dingen kapot gingen omdat ze te sterk waren en dus niet meer konden flexen terwijl dat wel nodig was.
conclusie voor goed advies moet je meer info geven.
 
Laatst bewerkt:
Ok, dus als ik voor safe wil gaan moet ik 3 mm staal hebben... (Toch?)

Hallo, ik vond het leuk om die reacties te zien na mijn reactie op metal_head uitspraak "staal is sterker dan RVS" . ja ik denk ook wel dat 3 of 4 mm staal sterk genoeg is voor een subframe. als het kan zou ik zo dun mogelijk gaan ivm bewerken, of je moet profesioneel gereedschap hebben
nogmaals leuke reactie, ikzelf ben plaatwerker en zo'n plaatje waar we het nu over hebben is gewoon st37 wat wij dan weer pisbakkenstaal noemen, zoals je zag uit de reacties zijn er heeeeeeel veel soorten staal en ieder heeft z'n eigen specifieke eigenschappen en toepassingen, dus over staal word meestal bij wat hoogwaardig staal gesproken en anders hebben we het gewoon over ijzer.
je hoort ook wel is "olie is olie" dat is natuurlijk zo maar..........
He veel succes met je subframe
 
Bedankt voor alle reacties. Ik zal even proberen wat meer duidelijkheid te geven :P
Zo sluit het subframe nu aan:
28i2jae.jpg


Met wat karton heb ik de vorm uitgeknipt:
20793wk.jpg

De lijnen dit ik langs de curves heb getrokken vormen de mal, de rest moet nog aangepast worden.
 
hmm zie niet echt de bedoeling..
maar als je met -voor een subframe- relatief dun plaat gaat werken denk ik dat het het stevigst is wanneer je een soort doos probeert te maken.
Verder is rvs431 een stuk sterker dan bijv. 316L (wat op zich al heel sterk is), en heeft 304 -of lager- nog wel eens de neiging lichtjes te corroderen.
succes
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan