rvs spaken maken

slijpschijf

Rookie
19 feb 2009
20
0
Puur uit interesse eigenlijk (en geldgebrek), vroeger heb ik iemand gekend die zelf z'n rvs spaken maakte maar ik was toen nog te jong om goed en wel te beseffen hoe ik hier mee verder moest, ondertussen is deze persoon overleden dus aan hem moet ik het niet meer vragen. Zijn er hier artiesten die zelf hun spaken maken, een wiel spaken kan ik zelf maar die man maakte ook zijn spaken zelf en ik zou graag weten hoe ik dit kan doen en of het ergens haalbaar is voor ik mijn huidige wielen zou gaan slachten.

Alvast bedankt.

Gr
 
Zou dat de moeite zijn? Je moet dan iig gereedschap hebben om schroefdraad te rollen (niet snijden!) en iets om de koppen mee te kunnen maken. Van het eerste weet ik dat die vrij prijzig zijn. Ik denk dat kant en klare spaken kopen een stuk voordeliger is of je moet voorzien dat je in de toekomst grote hoeveelheden gaat maken.

Maar desondanks blijf ik dit draadje volgen want ik ben benieuwd naar andere reacties!
 
Ik meen dat ' zelf maken' neerkomt op ongebogen en ongesneden spaken kopen. Dan zelf het blinde einde omzetten, om vervolgens idd draad erop te rollen(evt eerst nog op lengte zagen).
Dus helemaal uit het niets spaken maken zal moeilijk worden.
 
neem een kijkje bij Haan wheels in Schijndel. kost je om en om de 180 euro incl nieuwe rvs spaken en velgtape!
 
neem een kijkje bij Haan wheels in Schijndel. kost je om en om de 180 euro incl nieuwe rvs spaken en velgtape!
dan heb je er wel een nieuwe velg bij hoor, voor dat geld.. €55 voor een set spaken, €25 voor het inspaken per wiel :) RVS,..ik zou er zelf geen studie van maklen om het goedkoper te kunnen doen,..
 
Sja voor het rollen van draad zijn meerdere opties, de goedkoopste zijn een draadrol unit op je draaibank zetten:
0011.jpg

http://news.thomasnet.com/images/large/015/15604.jpg

of tegen een gereedschapje aanlopen:
Three-die-thread-rolling-ov.jpg


Zoek maar eens op ebay op thread rolling, vanaf een 500€ heb je een kop voor op je draaibank.. dan nog de rollen erbij, ook een paar honderd €..

ik zou het nieteens overwegen om ze zelf te gaan maken!
 
ik ook niet meer nu ik de prijzen van Haan wheels hoor, valt eigenlijk zeer goed mee.

Gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan