RVS staalwol als dempingsmateriaal geschikt?

Lecram

MF veteraan
18 nov 2002
3.602
22
Barendrecht
Ik heb mijn uitlaten laten modificeren, zodat dit open uitlaten (absorptie) zijn geworden. Hiervoor is echter RVS staalwol gebruikt als dempingsmateriaal, maar naar mijn idee klinkt dit nogal hard. Het rijdt in ieder geval stukken minder comfortabel.

Is RVS wel geschikt? En zo niet, wat is beter te gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
RVS absorbeert de klappen nauwelijks, beter is om er dempingwol in te steken en dit goed aan te stampen. Je kunt proberen de staalwol ook eens behoorlijk aan te stampen, wie weet helpt dat ook nog wat

Ik gebruik op het moment polyestervezel (matten), die normaalgesproken in polyester-epoxy gebruikt wordt, helaas breken de vezels op den duur in kleine stukjes en worden ze weggeblazen... Het werkt echter wel exact hetzelfde als dempingswol...
 
Is het dan zo dat hoe meer dempingsmateriaal je gebruikt, hoe beter de demping is?

En waar koop je dat dempingsmateriaal?


Ik hen een paar keer geexpirimenteerd, als je het niet aanstampt dempt het nauwelijks en als je het wel aanstampt gaat het stukken beter (vind ik)

De meeste motorzaken zullen het wel verkopen

Ik wil zelf nog eens met glaswol-isolatiemateriaal proberen...
 
Rij nu een jaar rond met glaswol. Heb er nog niet naar gekeken maar hij klinkt nog hetzelfde :P . Met zo'n uitlaat heb je zeker meer lawaai, merkt je vooral op de snelweg.

Goed aanstampen is wel belangrijk ja, dempt beter en blijft ook beter zitten als 1 losse mat.
 
Rij nu een jaar rond met glaswol. Heb er nog niet naar gekeken maar hij klinkt nog hetzelfde :P . Met zo'n uitlaat heb je zeker meer lawaai, merkt je vooral op de snelweg.

Goed aanstampen is wel belangrijk ja, dempt beter en blijft ook beter zitten als 1 losse mat.


Mooi..dan gaat er bij mij glaswol in...zou namelijk niet zo vlug weten waar ik weer polyestervezel te pakken moet krijgen, en glaswol kost een drol..

Probeer anders gewoon eens met glaswol...zo duur is dat spul niet...
 
Ik heb wel eens zo'n doorsnede gezien en ik dacht dat rvs staalwol alleen direct om de geperforeerde pijp in de uitlaat gebruikt werd en daar dan weer omheen 'gewone' dempingswol (kun je zo kopen). Ik dacht dat dat was om te zorgen dat de gewone dempingswol niet verbrand.
 
Ik maak zelf open dempers en gebruik hier voor keramische-wol
dit spul is bestand tegen zeer hoge temperaturen z'on 1100 graden.
Zie foto, witte spul waar de demper opligt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier tekening binnenwerk uitlaat........
nr;1 geperforeerde rvs buis..........
nr;2 is een laag rvs staalnet ....
nr;3 laag staalwol...........
nr;4 glaswol........
 
Laatst bewerkt door een moderator:
precies,... ik heb steen glas en staal wol uitgeprobeerd.

probleem bij glas en steen wol: dit matriaal kan niet tegen extreme hitte,
hierdoor brokkeld het spul af en word uit de demper geblazen... hierdoor heb je op een gegeven moment niets meer in je demper zitten....

Probleem bij staalwol: opzich de beste, deze word de eerste keer wel goed warm waardoor de wol flink gaat roken, ps niet schrikken
Ik heb de wol niet hard aan geduwd waardoor je echt een klapperend geluid hoort als je gas terug neemt,... Bruut geluid.
De staalwol word wel heet en kan de buitenkant van de uitlaat aantasten, ik had de normale standaard einddemper van de r1 uit 98 er op zitten. Hier was dan ook het carbon aan het af gaan.

Staalwol op rol was bij de bouwmarkt iets van 6 euro heb er 2 doosjes van nodig gehad....

Ik zou voor de keramische-wol gaan, maar prop het niet te vol :)

Heb wel veel bekijks gehad door mijn kabaal.....
 
Een hoop geluid is nog tot daaraantoe, maar dat geluid resoneert en is daardoor niet comfortabel.
Nu schijnt een tweecilinder warmer te worden dan een viercilinder. Daarbij scheelt het wellicht ook dat de weg van de uitlaat van de staande cilinder erg kort is.

Wie heeft het geluidsverschil tussen staalwoldemping en ander materiaal wel eens getest? Scheelt dat veel?
 
nr;2 is een laag rvs staalnet ....

Waar peuter jij dat RVS net vandaan, ik zoek nog zoiets...

BTW, ik ga gewoon met glaswol uit de bouwmarkt proberen, heb er nog een zak van staan namelijk...als het niet werkt kost het me 4 popnageltjes en een uurtje werk...jammer dan...ik laat anders het wel ff weten hoe het bevalt...
 
Laatst bewerkt:
Een hoop geluid is nog tot daaraantoe, maar dat geluid resoneert en is daardoor niet comfortabel.
Nu schijnt een tweecilinder warmer te worden dan een viercilinder. Daarbij scheelt het wellicht ook dat de weg van de uitlaat van de staande cilinder erg kort is.

Wie heeft het geluidsverschil tussen staalwoldemping en ander materiaal wel eens getest? Scheelt dat veel?

zoals ik al al zeg, ligt eraan hoeveel je erin wilt hebben, en staalwol is een soort van grof filter, er zit dan ook veel meer "stilstaande" lucht tussen dan (dus veel poreuzer) ander dempspul,en kwa trillingen heb je er geen last van.
suc6
 
Waar peuter jij dat RVS net vandaan, ik zoek nog zoiets...

BTW, ik ga gewoon met glaswol uit de bouwmarkt proberen, heb er nog een zak van staan namelijk...als het niet werkt kost het me 4 popnageltjes en een uurtje werk...jammer dan...ik laat anders het wel ff weten hoe het bevalt...

Dit is fijn mazig RVS zeef-materiaal
ik weet niet wat je er mee doen wil ,spul is niet goedkoop.
 
Weet ik *D ...alleen die vette klappen van die eencilinder klinken nogal door in de polder, zeker zonder dempingsmateriaal... })

In de stad met hoge gebouwen is nog leuker, dat geeft leuke echo's 8-) .

Dempingswol moet trouwens niet te strak, dan dempt ie ook helemaal niet meer en kun je vermogen verliezen (of je daar zoveel van merkt is wat anders, want dat is waarschijnlijk minimaal).
Heb ooit eens een aangeraden manier gevonden.
Kwam er dacht ik op neer dat je de matten in reepjes moest knippen en dan kruislings om de geperforeerde pijp heen moest wikkelen.

Oww en doe handschoenen aan als je met demperwol/glaswol/steenwol aan de gang gaat.
Als je het niet doet merk je na het proppen wel waarom :X :X .
 
full
 
Hello
Kan iemand mij vertellen waar ik die keramische demping wol kan halen.
Was van de week bij motoport. Kwam die purno met een demping kit van bos aan zetten. Niks verkeerd aan zag er perfect uit. Kit bestond uit twee matten eerste leek op staal wol of zo iets. Tweede was keramische wol. Prijs 43,50eurotjes |( ik heb er twee nodig dus 87pleuro :(
Ik heb het dus niet gekocht. Laatst kwam ik op een website daar was een lossen rol dempings wol 15euro.
Maar weet niet meer waar dat was. Wie kan mij opweg helpen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan