's Nachts rijden voor jongere binnenkort verleden

Skoezie

MF veteraan
21 mei 2001
7.367
1
Assen
...tijd (Paste dit niet in 1 keer in de topic titel :(

Er komen naast het puntenrijbewijs mogelijk nog meer beperkingen voor jonge automobilisten. Op dit moment wordt in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de haalbaarheid voor zaken als het alleen overdag rijden, het verbod om passagiers te vervoeren en het aanvankelijk alleen onder begeleiding rijden onderzocht.

Gemiddeld komen er per week vijf jongeren in de leeftijd van 18 tot 24 jaar om het leven. Afgelopen weekeinde lieten zeker elf jongeren van 16 tot 24 jaar het leven door auto-ongelukken.


ff van fok gepikt

Lijkt me wel een goede zaak. Kutkids 's nachts op pad naar de disco met 8 man in een auto en dan brokken maken. Of ff aan de zuip en van dat gezeik. Gewoon op tijd erin rammen ;) wat wel en niet kan, misschien helpt dat wel :}
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het ook goed, dit soort extra beperkingen voor "newbie drivers". Ik zie vaak zat van die "ruige" gasten in hun gammele autootje (volgestouwd met audio-apparatuur) die asociaal rijden. Vanmorgen nog: sukkeltje in Golf GTI slalomt met hoge snelheid door het verkeer heen alsof hij op een motor zat. Uiteraard zonder richting aan te geven.

Wat ik ook graag zou zien is dat nieuwe automobilisten en motorrijders na een jaar nogmaals een soort van examen af moeten leggen, waarbij de eisen wat hoger liggen. Laat maar zien dat je nu echt kunt rijden. Uiteraard brengt dit allerlei randvoorwaarden met zich mee, maar het gaat even om het idee.

Maar de nu voorgestelde maatregelen zijn zeker een stap in de goede richting.
 
Op zich wel goed maar aan de andere kant wel errug lullig.

Maar het is wel zo dat er genoeg lui naar de disco gaan gaan in een volgepropt Peugeot 205je en vervolgens lekker zuipen en stoer veur'n en dan in het kanaal belanden.


En ik ben lekker niet de lul, ook fijn natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat het handig is dat jongeren geen 'snelle' auto's mogen rijden. Net zoiets als dat het is met motoren, de 25kW regeling.
 
Ze kunnen beter "s avonds om 4 uur veel te hard rijden dan overdag.. Al dat gezeik steeds over mijn leeftijd genoten.. Ja sommige drinken als ze auto rijden (IK doe dat overigens NIET maar rijd wel regelmatig tehard mijn probleem) maar dat doen oudere mensen ook. Ik keur dat drinken ook niet goed zeker niet want je hebt ook verantwoording over je passagiers en laat staan als je iemand anders aanrijd. Maar NIET IEDEREEN is zo dus donder maar met je opmerking "KUTKIDS" :( :( :( :( :( :(
 
Ze kunnen beter "s avonds om 4 uur veel te hard rijden dan overdag.. Al dat gezeik steeds over mijn leeftijd genoten.. Ja sommige drinken als ze auto rijden (IK doe dat overigens NIET maar rijd wel regelmatig tehard mijn probleem) maar dat doen oudere mensen ook. Ik keur dat drinken ook niet goed zeker niet want je hebt ook verantwoording over je passagiers en laat staan als je iemand anders aanrijd. Maar NIET IEDEREEN is zo dus donder maar met je opmerking "KUTKIDS" :( :( :( :( :( :(

Teer plekje geraakt? Het gaat er gewoon om dat wanneer je niet nu al paal en perk stelt aan het gedrag van jongeren in het verkeer, dat je dat later helemaal er nooit meer goed in krijgt.
 
Teer plekje geraakt? Het gaat er gewoon om dat wanneer je niet nu al paal en perk stelt aan het gedrag van jongeren in het verkeer, dat je dat later helemaal er nooit meer goed in krijgt.
Mjah, probleem bij al dit soort situaties is echter: hoe meer beperkingen je de jongeren oplegt, hoe harder ze gaan proberen om er onderuit te komen. Het werkt dus averechts. Vaak is het beter om juist minder beperkingen op te leggen, zodat je ze niet uitdaagt.

Desalniettemin ben ik ook nog steeds van mening dat bepaalde maatregelen gewoon noodzakelijk zijn.
 
Leer er maar mee leven. De feiten spreken voor zich. De meeste (dodelijke) ongelukken met jongeren gebeuren ... 's avonds en 's nachts. En regelmatig met meerdere slachtoffers in een auto.

Vind het eigenlijk geen verkeerd idee. Bv de eerste twee jaar niet rijden tussen zonsondergang en zonsopgang. Beperking van vermogen zie ik echter niet zitten. Zo'n 1.4 Escort daar in Waalwijk is ook niet bepaald een scheurijzer.

Zoals iemand hier al opmerkte. Rijbewijs is een privilege en daarom mag het best wat moeite kosten om het te bemachtigen en te behouden.

(ben zelf ook nog jongere met m'n 24 jaren)
 
Teer plekje geraakt? Het gaat er gewoon om dat wanneer je niet nu al paal en perk stelt aan het gedrag van jongeren in het verkeer, dat je dat later helemaal er nooit meer goed in krijgt.

Die opmerking KUTKIDS die 's avonds naar de disco gaan slaat gewoon helemaal nergens op.. :( :( :(


En het rijbewijs halen dan?? dan word je toch dingen geleerd.. ZE moeten gewoon strenger zijn op alcohol controle.. Bij elke Disco (om op jou voorbeeld in tegaan) alcohol controles houden met de auto's die weg gaan. Dat helpt die andere onzin niet
 
Laatst bewerkt:
Zoals iemand hier al opmerkte. Rijbewijs is een privilege en daarom mag het best wat moeite kosten om het te bemachtigen en te behouden.

(ben zelf ook nog jongere met m'n 24 jaren)

Moeite doen om te behouden?!?!?!
Zeg het niet te hard!
Straks ben je het al kwijt bij 3km/u te hard, maar zo hard ga jij zeker nooit ;)
 
Op donderdag 04 april 2002 19:57 schreef wKGP het volgende:Die opmerking KUTKIDS die 's avonds naar de disco gaan slaat gewoon helemaal nergens op.. :( :( :(


En het rijbewijs halen dan?? dan word je toch dingen geleerd.. ZE moeten gewoon strenger zijn op alcaohol controle.. Bij elke Disco (om op jou voorbeeld in tegaan) alcaohol controles houden met de auto's die weg gaan. Dat helpt die andere onzin niet

Ben in een slecht humeur, dus vergeef me de uitdrukking "Kutkids"! Jongeren misschien beter? Veranderd verder niets aan het verhaal, maar als jij je daar beter bij voelt! Alsjeblieft!!!
 
Moeite doen om te behouden?!?!?!
Zeg het niet te hard!
Straks ben je het al kwijt bij 3km/u te hard, maar zo hard ga jij zeker nooit ;)

Dat bedoel ik natuurlijk niet. Het gaat erom dat het niet zo moet zijn dat je op je 18de je rijbewijs haalt en er vervolgens 40 jaar lang je rijbewijs hebt. Zonder (medische) keuringen en bijschaving van vaardigheden.
 
Ben in een slecht humeur, dus vergeef me de uitdrukking "Kutkids"! Jongeren misschien beter? Veranderd verder niets aan het verhaal, maar als jij je daar beter bij voelt! Alsjeblieft!!!

Maar als je met een volgeladen auto gaat zuipen blijf je wel een kutkid!
Maar kan het ook wel begrijpen, ik kan met een kwartiertje fietsen (op zo'n ding met trappers) hier in de stad zijn en dat hebben de meeste figuren in dorpen niet, die kunnen dan eerst 3 uur fietsen voordat ze ergens zijn.
 
Beperkingen sucken ALTIJD jongens.
Iedereen moet de optie hebben om zelf te bepalen.. nu zijn het de kids, over 30 jaar iedereen! :(
 
Je bent ook wel stom als je bezopen bent en gaat rijden laat staan met passagiers (ik drink niet/nooit) maar zo zei hij het niet..
 
Op donderdag 04 april 2002 20:02 schreef bogarde het volgende:Maar als je met een volgeladen auto gaat zuipen blijf je wel een kutkid! Maar kan het ook wel begrijpen, ik kan met een kwartiertje fietsen (op zo'n ding met trappers) hier in de stad zijn en dat hebben de meeste figuren in dorpen niet, die kunnen dan eerst 3 uur fietsen voordat ze ergens zijn.
Ja, dus? Dan kan er toch gewoon één van die gasten niet drinken? Gewoon elke week een ander de pineut, of liever gezegd: de Bob.

(vreselijke campagne, overigens, maar stiekem weet iedereen wat het betekent)
 
Klopt, maar het is een feit dat 's nachts rijden een heel stuk moeilijker is. Het inschatten van afstanden, snelheden, de weg zelf, etc. is een stuk moeilijker.
[/quote ]

moeilijker ????

persoonlijk rij ik het liefst in het donker.
doordat het donker is zie alleen zaken die zich in je primaire lichtbundel bevinden, is die niet goed genoeg , pas je snel heid aan !!
in the middle of nowhere, krijg je in het donker doorgaans toch genoeg informatie door reflector paaltjes, die honderden meters vooruit reflecteren in je secundaire licht bundel
lantarenpalen geven ook informatie betreffende het verloop van de weg ( kilometers ver te zien ), en de naderende zijwegen.
Bij onverlichte wegen zie je naderende lichtbundels van links en van rechts ook op tijd
omdat alle relevante informatie verlicht is , is het niet zo moeilijk als de meeste denken, dan nog een feit, je wordt niet zo snel afgeleid door de omgeving !!
Uitzonderingen zijn er ook in de vorm van voetgangers, en geparkeerde obstakels, maar veelal door gebruik te maken van de reflector paaltjes zijn dit soort dingen ook redelijk snel te ontdekken.
voor mij is het soms makkelijker in het donker rijden, dan overdag, omdat ik zijwegen ( of de indicatie dat ik een zijweg nader)in het donker veel eerder herken dan overdag !!
( dit alles heeft betrekking op rijden in buiten gebieden, dus niet in dorpen en steden)
 
Dat bedoel ik natuurlijk niet. Het gaat erom dat het niet zo moet zijn dat je op je 18de je rijbewijs haalt en er vervolgens 40 jaar lang je rijbewijs hebt. Zonder (medische) keuringen en bijschaving van vaardigheden.
Precies. Ik zou er geen probleem mee hebben als ik om de 5 of 10 jaar getest zou worden. Is ook een stukje zelfreflectie en -bescherming.
 
Ja, dus? Dan kan er toch gewoon één van die gasten niet drinken? Gewoon elke week een ander de pineut, of liever gezegd: de Bob.

(vreselijke campagne, overigens, maar stiekem weet iedereen wat het betekent)

Kan wel, is wel zo verstandig maar ja gebeurt het ook????
 
Gebeurt meer dan je denkt. Ik ga elke week uit met de auto naar de disco en de meeste die ik tegenkom drinken niet als ze rijden sommige helaas wel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan