S1000RR Deel 7

baldbiker

MF veteraan
18 okt 2006
4.668
318
Haarlem
Wallpaper_Melandri_1280x1024_01.jpg



Deel 7 van het S1000RR topic!


In dit deel een uitgebreide uiteenzetting van de verschillende varianten van de S1000RR, verschillen in bouwjaren, modificaties, bekende punten, accessoires en meerrr.
Sommige informatie is niet openbaar, en waar (juridisch) nodig laat ik bepaalde info weg. :)

Japans blufpoker wordt hier overigens niet gespeeld. Bescheidenheid siert de mens zeggen we maar. En zo niet mag je gratis langskomen om het af te leggen in een sprint. :]



Algemene info

Mocht je wat willen bestellen, dan zal je bij BMW altijd het chassisnummer bij de hand moeten hebben. Dit zijn de laatste 7 tekens van het framenummer, en ziet er meestal als volgt uit:

AB12345

of

A123456

Ik geloof dat alle S1000RR's in het A123456 formaat chassisnummer zitten (en dan specifieker een Z als beginletter), maar er kunnen uitzonderingen zijn. Deze vuistregel geldt ook voor alle andere BMW's.

Mocht je dus aan de telefoon/mail onderdelen willen bestellen (hoe veelvoorkomend ook), terugroepacties willen checken of iets anders willen bespreken over je motor, dit nummer is uniek voor jouw motorfiets (ja, enkel deze laatste 7 tekens al) en zorgt ervoor dat de dealer meteen weet over welke fiets het gaat.

Als voorbeeld noem ik een stuurschakelaar. Deze heeft afhankelijk van het optiepakket meer of minder knoppen. Door het chassisnummer weet de dealer meteen hoe en wat en voorkom je dat er een niet passend onderdeel wordt besteld.

Het framenummer staat op een sticker rechts van het balhoofd. Daarnaast is het ingeslagen vlak naast diezelfde sticker en op andere plekken in het frame.



Verschillende modellen

2010 (levering vanaf eind 2009)

2010-bmw-s1000rr-smackdown-track-11.jpg


Het eerste model. 193pk (200 met ram-air), supersnel, etc. Het gaat me hier om de wijzigingen, dus veel valt er niet te vertellen.

Tussentijdse wijzigingen (release tot aan intro 2012 model):

- Vanaf Juni 2010: Andere krukas (meer rotatiemassa). Door BMW gedaan omdat dit in de WSBK gewenst was en hiervoor dus ook het homologatiemodel aangepast moest worden. De nieuwe krukas is iets zwaarder en geeft dus een iets minder felle gasrespons. Qua betrouwbaarheid maakt het niets uit.
- Halverwege 2010 kunststof protectors op de achterbrug (op de foto zie je de eerste uitvoering, zonder dus)
- Ook halverwege 2010 is de breedte van de achterwielnaaf gewijzigd (zie tips onderaan)
- En als laatste ergens in 2010 is de carterontlchtingsslang gewijzigd om de olie bij een val beter in het blok te houden ipv in de airbox. Ook werd een omvalsensor toegevoegd (voorheen optie)

2012 (levering vanaf eind 2011)

S1000RR_2012-1-of-9.jpg


De eerste en vooralsnog laatste update van de S1000RR. Het vermogen is gelijk, maar verder zijn er een hoop dingen aangepast. De hoofdpunten:

- Diverse uiterlijke wijzigingen. Smaller kontje, een ander windscherm met S1000RR logo erin en een aantal extra gaten, diverse roosters in kuipdelen, en twee spoilers aan de zijkuipen.
- De geometrie is gewijzigd. Daarnaast zijn de voorvork en achtershock ook veranderd.
- De DTC is op diverse punten gewijzigd, zo is wordt de motor niet meer begrensd in de regenstand, worden er nog maar twee kenvelden gebruikt voor de 4 modi (1 voor de RAIN stand, en een voor de SPORT, RACE en SLICK standen).
- Ander dashboard.
- Handvatverwarming werd beschikbaar als optie (diverse hardwarematige aanpassingen, retrofit op een 2010 model is NIET mogelijk).

Tussentijdse wijzigingen:

- Juni 2012: Catch-tank toegevoegd (naast de al eerder gemodificeerde carterontluchtingsslang) om wederom de olie in het blok te houden).
- Juni 2012: Achterbrugas iets aangepast zodat de contramoer aan de rechterkant komt te vervallen.
- Juni 2012: Achterste blokophangpunt gewijzigd. Indien de oude en nieuwe bouwstand worden gecombineerd, een ombouw is mogelijk.



Bekende problemen:

- [alle modellen] De nokkenassen willen nog wel eens een nok ronddraaien (wegslijten). Dit gebeurt zeer zelden (al heeft TS twee keer achter elkaar een nokkenas stukgedraaid, achtereenvolgens de inlaat en daarna de uitlaat). Het is te merken door een licht getik wat enkel op toeren moeilijk te horen is, maar binnen 30-40 kilometer verandert in een (ook stationair) duidelijk hoorbaar getik.

Oplossing is natuurlijk de nokkenas en de sleeptuimelaars vervangen. Dit doe je liever onder garantie, enkel de onderdeelkosten zijn al rond de €1000.

- [2012 model, start levering tot februari 2012] De drijfstangbouten lopen los. Duidelijk hoorbaar, klinkt als een kapot big-end. Hier is een modificatie voor geweest (aka kosteloos dus, ook al is de fiets 20 jaar oud), bel je dealer als je niet zeker weet of de motor in de risicogroep valt of als je wil weten of deze al is gedaan. De kans dat er nu nog een niet-gemodificeerde motor rondrijdt in nederland is klein, maar you never know.

- [alle modellen] Stuurschakelaarunits zowel links als rechts geven nog wel eens storingen. Niet werkende of haperende knoppen (ook startknoppen).







s1000rrOPmedia.jpg


Overige S1000RR meuk, filmpjes, afgedroogde japanners en andere ongein:

Films


BMW S1000RR is king!

Speed test: S1000RR v RSV4 v Hayabusa v ZZ-R1400

BMW S1000RR Chris Teach McNeil Drifting and Stunting 2010

S1000RR vs Corvette 700HP

BMW S1000RR Stunt Motorcycle

BMW S1000RR vs Bugatti Veyron

BMW S1000RR vs European rivals

BMW S1000RR 2010 Circuittest

2011 ZX10r Vs BMW S1000RR

BMW S1000RR vs. Kawasaki ZX-10R Track Ride

BMW S1000RR Carbon Edition

BMW S1000RR Runs a 8.44et at 161mph in 1/4 mile! Stock Engine!

Audi R8 V10 Spyder vs Lamborghini Gallardo vs BMW S1000RR

~BMW S1000RR group test[/url
[url=https://www.youtube.com/watch?v=nWDmsgjhozw&feature=related]Ismael Bonilla Onboard Portimao BMW S1000RR. FORMULA MOTO

BMW S1000RR Superbike

Prova comparativa BMW S1000RR contro Aprilia RSV4 a Valencia.wmv

Troy Corser op de HP4 @ Jerez


Artikelen


BMW bouwt krachtigste straatmotor: S1000RR, 186 rwpk

Rijtest: BMW S 1000 RR

2010 BMW S1000RR Sportbike Test Ride

2010 BMW S1000RR First Ride


Vorige Topics

BMW S 1000 RR

S1000RR die ultimative Maschine

S1000rr Deel 3 'Beamer me up scottie'

S1000rr Deel 4:Laat remmen en vroeg op t gas, omdat het kan!

S1000RR Deel 5: laat de HP4 maar komen

S1000RR Deel 6: Performance
Pics

Films van MF s1000rr riders

By NapO

Bmw S1000rr Akrapovic full system and Quickshifter
S1000rr wheelie 2nd gear


De rijders van topic deel 7

Baldbiker
(Gerard)

TIFhpE.jpg
1632417615231.jpeg



Romo (Robert)
romo.jpg



Senior46
Foto-Q7NIXC68-G.jpg


Mariusz
mariusz.jpg


Renehendriks1 (Rene)
renehendriks1.jpg




Xvanwaart (Xander)
DSC_0191.jpg


Frank-007 (Frank)
bmw6.jpg



Edwin ZX12 (Edwin)
1220RA2-8042-611.jpg


gR1d ( Arjan)
gR1d1.jpg


Jefta
8184_778115-leukopdefoto.jpg



Gasterix:
69a035baba9255642c482ceaab67b603


RolandPricken:
DSCN0050%20(Medium).JPG


full



The Choker
full


RaceGirl 900
full


Gox01 (Goran)
full


LENNART888
full


VRKen
IMG_0501.jpg



Maximus Decimus
full


full


Speedy75 (Marco)
full



Gixxer-san
1632417696798.jpeg


SchuiverGalore

1632951762116.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik lees weer mee :)

Ben erachter gekomen dat ik niet echt een poserfoto van mezelf heb, dus ik zal van de week op Sardinie deze maar eens maken.

En ja, ik was het idd op de boot naar Schotland :Y
Toen met de boot naar Schotland, as vrijdag naar Sardinie.
Het leven is slecht ;)

Morgen worden btw onder garantie beide stuurschakelaars vervangen, dat was de reden dat ik ook maar een zijde werkend kreeg na installatie van mijn LED knippers (vorige waren kapot waardoor ik het niet eerder door had).
Bedankt nog voor de tip dat de dealer heel makkelijk je computer kan aanpassen, scheelde een hele hoop frustraties.
 
Ik heb geen idee hoe ik de links naar de filmpjes weer werkbaar krijg ben al blij dat ik de foto's er weer op heb

Tommy misschien moet jij die doorsturen naar mij of zo ben niet zo bedreven in dit soort zaken
 
Laatst bewerkt:
weet iemand hoe het zit met een kapotte stuurschakelaar, worden die gratis vervangen?

heb ik ruim 400km gereden om een paar races op Hockenheim te rijden, start ie niet meer... pfff
mode selector doet ook niets, dus denk dat het het stuurschakelaarkwaaltje is.
 
weet iemand hoe het zit met een kapotte stuurschakelaar, worden die gratis vervangen?

heb ik ruim 400km gereden om een paar races op Hockenheim te rijden, start ie niet meer... pfff
mode selector doet ook niets, dus denk dat het het stuurschakelaarkwaaltje is.
normaal gesproken gratis,is echt een slecht product van BMW
 
he nosmo :D


nieuw topic :D ik plaatst gelijk even het fotoalbum :D

ik krijg ze niet goed doorgelinkt als afbeelding zelf ik plaats dus even het album zelf :D

heb er van genoten om te mogen werken aan zo'n fijne brommerd ..

:D

Error


was een waardig klusje :P
 
normaal gesproken gratis,is echt een slecht product van BMW
waardeloze service ook als je het mij vraagt.

Om problemen zoals bij Nicks4nix te voorkomen moeten ze een betere serie maken en een recall invoeren voor iedereen, leuk als je bijvoorbeeld naar Ierland, Spanje, Tjechie rijdt met je motor en daar stopt die ermee :N . Of een duurbetaalde circuitdag :N Nu kan dat met iets mechanisch altijd maar van die knoppen is het bekend dus daar kunnen ze wat mij betreft gewoon wat aan doen.
 
Laatst bewerkt:
waardeloze service ook als je het mij vraagt.

Om problemen zoals bij Nicks4nix te voorkomen moeten ze een betere serie maken en een recall invoeren voor iedereen, leuk als je bijvoorbeeld naar Ierland, Spanje, Tjechie rijdt met je motor en daar stopt die ermee :N . Of een duurbetaalde circuitdag :N Nu kan dat met iets mechanisch altijd maar van die knoppen is het bekend dus daar kunnen ze wat mij betreft gewoon wat aan doen.
Inderdaad je zou gewoon de geleden schade moeten kunnen verhalen
 
he nosmo :D


nieuw topic :D ik plaatst gelijk even het fotoalbum :D

ik krijg ze niet goed doorgelinkt als afbeelding zelf ik plaats dus even het album zelf :D

heb er van genoten om te mogen werken aan zo'n fijne brommerd ..

:D

Error


was een waardig klusje :P



En hij staat er weer prima bij. :Y

Klik
 
he nosmo :D


nieuw topic :D ik plaatst gelijk even het fotoalbum :D

ik krijg ze niet goed doorgelinkt als afbeelding zelf ik plaats dus even het album zelf :D

heb er van genoten om te mogen werken aan zo'n fijne brommerd ..

:D

Error


was een waardig klusje :P

Ziet er netjes uit!!!
 
Beste allen,

Ik heb het volgende t.e.a.b. te koop staan maar past het ook op de modellen na 2011 of is daar het frame/achterbrug anders van?

S1000RR 2010-2011

bmw-s100rr-027.jpg


bmw-s100rr-031.jpg


Nieuwprijs € 93, -

S1000RR 2010-2011

bmw-s1000rr-003.jpg


bmw-s1000rr-005.jpg


Nieuwprijs € 42, -
 
Laatst bewerkt:
Beste allen,

Ik heb het volgende t.e.a.b. te koop staan maar past het ook op de modellen na 2011 of is daar het frame/achterbrug anders van?

Nee, maar de kuipdelen zijn wel gewijzigd, de valblokken voor het frame gaan niet zonder meer passen, daar zijn aparte sets voor zodat je niet in de kuip hoeft te boren. De valblokken voor de achteras passen wel.
 
Top thnx voor de info... Dan kan ik het in ieder geval aanpassen voor de achterbrug :)...
 
weet iemand hoe het zit met een kapotte stuurschakelaar, worden die gratis vervangen?

heb ik ruim 400km gereden om een paar races op Hockenheim te rijden, start ie niet meer... pfff
mode selector doet ook niets, dus denk dat het het stuurschakelaarkwaaltje is.

Bij mij zijn afgelopen maandag onder garantie beide stuurschakelaars vervangen.
Tip: even je motor bij de dealer aan de pc laten hangen, dan weten ze het zo.

Succes
 
Ik zag de foto's al in het poets topic, ik dacht heee da's een bekende S1000RR :)

Ik zette hem ook wel eens in de wax en zo maar dat was er na een regenbuitje of wasbeurt weer af. Harry bood aan het een keer goed te doen met de juiste spullen, en dit moet veel langer blijven zitten. Hij ziet er weer top uit en of het langer blijft zitten gaan we merken. Verwacht van wel gezien de energie en lagen die er in zijn gaan zitten. :)

Heb jij op je nieuwe S1000RR weer een Ilmberger onderkuip gemonteerd of niet meer? De eerste montage was ff wat lastig maar laatst voor een beurt de S1000RR zonder de onderkuip weg gebracht en montage is nu een makkie. Beugeltje waar de onderkuip bij de waterpomp vast zit ook iets aangepast (lees beetje verbogen) en daar nu speling genoeg zonder vulringen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zette hem ook wel eens in de wax en zo maar dat was er na een regenbuitje of wasbeurt weer af. Harry bood aan het een keer goed te doen met de juiste spullen, en dit moet veel langer blijven zitten. Hij ziet er weer top uit en of het langer blijft zitten gaan we merken. Verwacht van wel gezien de energie en lagen die er in zijn gaan zitten. :)

Heb jij op je nieuwe S1000RR weer een Ilmberger onderkuip gemonteerd of niet meer? De eerste montage was ff wat lastig maar laatst voor een beurt de S1000RR zonder de onderkuip weg gebracht en montage is nu een makkie. Beugeltje waar de onderkuip bij de waterpomp vast zit ook iets aangepast (lees beetje verbogen) en daar nu speling genoeg zonder vulringen.

Is het machinaal gedaan of allemaal met de hand? Volgens mij is het niet te doen met een poetsmachine (i.v.m. alle hoekejs en rondingen)?

Ja de Ilmberger zit er weer onder. Maakt het meer af. Deel je ervaring. De tweede kuip leek makkelijker te gaan zonder al te veel spanning. Beugeltje idd weer wat verbogen om het vrij te houden van de waterpomp.
 
Is het machinaal gedaan of allemaal met de hand? Volgens mij is het niet te doen met een poetsmachine (i.v.m. alle hoekejs en rondingen)?

Ja de Ilmberger zit er weer onder. Maakt het meer af. Deel je ervaring. De tweede kuip leek makkelijker te gaan zonder al te veel spanning. Beugeltje idd weer wat verbogen om het vrij te houden van de waterpomp.

Inderdaad allemaal handwerk.

Ik zie inderdaad dat er weer een Ilmberger onder zit. Mooie foto overigens. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan