S1000RR Deel 7

Vorige week tijdens een circuitdag kreeg ik problemen met de versnellingsbak van mijn S1000RR. Tijdens het opschakelen sprong de bak ineens in de 4e versnelling, vanuit zijn 3. Ik kon toen de 4, 5 en 6 gewoon gebruiken. Onder de 4e versnelling voel ik hem niet in de versnelling 'klikken'. Enkel de weerstand van de veer.

Vervolgens contact gehad met mijn dealer, Molenaar BMW motoren. Om dit mogelijk onder coulance gerepareerd te krijgen. Ik ben al 2 jaar uit de garantie namelijk. De motor heeft wel gewoon sluitende onderhoudshistorie. Molenaar gaf aan dat dit moeilijk wordt, het ligt aan de oorzaak van het probleem en of het aan de gebruiker of aan het productieproces ligt.

Kosten waren hoe dan ook hoog, ongeveer 600 euro om alleen al de oorzaak te zoeken: blok onder motor vandaan halen, blok splitsen etc.

Toen zelf maar op onderzoek gegaan. Ik wilde in ieder geval de oorzaak zelf achterhalen voordat ik hem wel of niet bij Molenaar breng.

Ik was benieuwd of er slijpsel in het blok zat, dit was niet het geval. Echter zat er aan mijn carterplugmagneet het volgende! :(

2dj2d77.jpg


Is dus een het pennetje dat aan 1 van de 3 schakelvorken vast zit/zat.

Geen slijpsel gelukkig, dus schade aan de rest van het blok is zo goed als uitgesloten.

Morgen weer contact met Molenaar om te bespreken hoe nu verder. Ik vind uiteraard dat dit pennetje nooit mag afbreken. Ook omdat hier haast geen kracht op staat.

Ik ben hoe dan ook niet happy.
 
Vorige week tijdens een circuitdag kreeg ik problemen met de versnellingsbak van mijn S1000RR. Tijdens het opschakelen sprong de bak ineens in de 4e versnelling, vanuit zijn 3. Ik kon toen de 4, 5 en 6 gewoon gebruiken. Onder de 4e versnelling voel ik hem niet in de versnelling 'klikken'. Enkel de weerstand van de veer.

Vervolgens contact gehad met mijn dealer, Molenaar BMW motoren. Om dit mogelijk onder coulance gerepareerd te krijgen. Ik ben al 2 jaar uit de garantie namelijk. De motor heeft wel gewoon sluitende onderhoudshistorie. Molenaar gaf aan dat dit moeilijk wordt, het ligt aan de oorzaak van het probleem en of het aan de gebruiker of aan het productieproces ligt.

Kosten waren hoe dan ook hoog, ongeveer 600 euro om alleen al de oorzaak te zoeken: blok onder motor vandaan halen, blok splitsen etc.

Toen zelf maar op onderzoek gegaan. Ik wilde in ieder geval de oorzaak zelf achterhalen voordat ik hem wel of niet bij Molenaar breng.

Ik was benieuwd of er slijpsel in het blok zat, dit was niet het geval. Echter zat er aan mijn carterplugmagneet het volgende! :(

[afbeelding]

Is dus een het pennetje dat aan 1 van de 3 schakelvorken vast zit/zat.

Geen slijpsel gelukkig, dus schade aan de rest van het blok is zo goed als uitgesloten.

Morgen weer contact met Molenaar om te bespreken hoe nu verder. Ik vind uiteraard dat dit pennetje nooit mag afbreken. Ook omdat hier haast geen kracht op staat.

Ik ben hoe dan ook niet happy.

Het ziet er niet afgebroken uit eerlijk gezegd. Eerder gewoon losgetrild oid. Ik vind het een beetje een rare situatie. BMW blokken kennende zitten dit soort pennetjes altijd in een gat waarop een lager wordt gemonteerd, zodat het never nooit niet los kan komen...

Het slijpsel is overigens normaal en heeft niets te maken met abnormale slijtage.
 
Ik begin nu ook te twijfelen, omdat het te dun is voor een schakelvork. Wellicht is het een pennetje van de schakelster?

Het pennetje heeft is overigens absoluut afgebroken.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week tijdens een circuitdag kreeg ik problemen met de versnellingsbak van mijn S1000RR. Tijdens het opschakelen sprong de bak ineens in de 4e versnelling, vanuit zijn 3. Ik kon toen de 4, 5 en 6 gewoon gebruiken. Onder de 4e versnelling voel ik hem niet in de versnelling 'klikken'. Enkel de weerstand van de veer.

Vervolgens contact gehad met mijn dealer, Molenaar BMW motoren. Om dit mogelijk onder coulance gerepareerd te krijgen. Ik ben al 2 jaar uit de garantie namelijk. De motor heeft wel gewoon sluitende onderhoudshistorie. Molenaar gaf aan dat dit moeilijk wordt, het ligt aan de oorzaak van het probleem en of het aan de gebruiker of aan het productieproces ligt.

Kosten waren hoe dan ook hoog, ongeveer 600 euro om alleen al de oorzaak te zoeken: blok onder motor vandaan halen, blok splitsen etc.

Toen zelf maar op onderzoek gegaan. Ik wilde in ieder geval de oorzaak zelf achterhalen voordat ik hem wel of niet bij Molenaar breng.

Ik was benieuwd of er slijpsel in het blok zat, dit was niet het geval. Echter zat er aan mijn carterplugmagneet het volgende! :(

[afbeelding]

Is dus een het pennetje dat aan 1 van de 3 schakelvorken vast zit/zat.

Geen slijpsel gelukkig, dus schade aan de rest van het blok is zo goed als uitgesloten.

Morgen weer contact met Molenaar om te bespreken hoe nu verder. Ik vind uiteraard dat dit pennetje nooit mag afbreken. Ook omdat hier haast geen kracht op staat.

Ik ben hoe dan ook niet happy.

Hoeveel km staat er op?
 
Ja maar dat is de fout van de dealer niet. Ik werkte zelfs bij de dealer, het is gewoon afwachten wat erop zit als ie wordt afgeleverd, 2x pech gehad.

nee dat weet ik. die kan er niks aan doen. maar op elke beurs waar je komt of filmpje ziet vanuit bmw staat die altijd op de metzelers en de hp4 op pirelli,s.
 

Ja dat is nog niet veel. Heb er nu 12000 km op staan en redelijk mee door gereden. Flink wat circuit en Nordschleife. Ik weet niet hoe lang de blokken gemiddeld probleenloos draaien? Er staan er met 40000 km te koop, maar dan weet je natuurlijk niet of en wat er aan gesleuteld is.

Denk dan aan de ene kant van met een nieuwe heb je weer garantie, maar aan de andere kant, hij moet toch wel wat kunnen hebben.
 
Dat pennetje is afgebroken van de schakel vork, deze glijd namelijk door de schakel WALS, deze bepaald namelijk in welke versnelling hij geduwd moet worden.
 
\
Mocht U over een paar weken op onderstaande zaterdag nou toevallig toch nix te doen hebben... ;)


De lichten staan nu allemaal op groen. De BMW Special Day bij Van Harten Amersfoort gaat officieel door. Wunderlich, Akrapovic, Hyperpro, Arai en Dunlop zijn van de partij om naast alle aanwezige BMW specials en classics er een waanzinnige dag van te maken.



[afbeelding
Dus niet vergeten ; voor in uw agenda !... :Y
Om 10.00 uur gaan de deuren open..., boxers, 4 pitters, 2, 3 of 6, nieuw, oud, maakt niet uit !



[afbeelding]


Nice...kom even kijken met mooi weer..wie nog meer ?

Ik (wij) komen ook....
full
 
Dat pennetje is afgebroken van de schakel vork, deze glijd namelijk door de schakel WALS, deze bepaald namelijk in welke versnelling hij geduwd moet worden.


Ik vermoedde dit ook, echter passen de symptomen bij nader inzien beter bij een afgebroken pen van de schakelster.

Morgenavond gaan we het zien. Ik zal de uitslag posten.
 
Sorry maar dit is normaal? Verklaar je nader?

dat slijpsel aan de magneet van de carterplug....
is naar mijn mening in het algemeen niet helemaal "normaal"...
ik ben dat bij GSXR1000 etc , zelfs 1098 niet tegengekomen.
Bij S1000RR kom ik het veelvuldig tegen, met name bij de fietsen die op circuit ingezet worden.
Zo veelvuldig zelfs dat het idd langzaam "normaal" is geworden, kijk er niet meer van op.

is afkomstig van de tandwielen in de bak..
schuldige zal de quickshifter zijn vrees ik..

maakt verder niet veel uit, want ze hebben het vrijwel allemaal en ik kan er niet één noemen waarvan ik weet dat ie op de tandwielen in de bak kapot is gelopen.

wordt wel met iedere oliewissel minder...


owja....voor degenen die het interesseert mbt tot oude (tot en met ) 2014 model vs 2015 model.
- velgen zijn onderling uitwisselbaar...exact zelfde maatvoering in velgopname
- uitlaten zijn NIET uitwisselbaar/ 2015 model heeft andere maatvoering cilinderkop > headers.
 
voor de liefhebber van plaatjes..
enkele 2014 BSB S1000RR blokkies..
foto heb ik gemaakt in de trailer van team buildbase BMW
Was tijdens de BSB in Assen samen met een engineer van Bitubo aan het werk bij Buildbase en heb voor volgend jaar ook wat BSB weekenden op de planning staan

u ziet het..het geheim van een snel S1000RR blokkie is de rode ductape om de cilinderkop hahahaha ...

full



overigens...zo'n blokje in BSB sbk trim levert een ca 208pk aan het wiel / 225pk krukas.
e.a wordt aangestuurd door MOTEC ECU
Er is GEEN traction control aanwezig (reglementair verboden)
 
Laatst bewerkt:
Nog een plaotje!

Kiyo's fiets na tweede training terug in de box..


de BSB SBK fiets heeft weinig meer met stock S1000RR te maken.
- geen traction control
- BMW Motorrad ECU vervangen door Motec ECU
- full superbike vork
- compleet ander linksysteem

de superstock fietsen lopen wel nog met de OEM bmw ECU, hebben stock vorken met daarin race cartridges, stock linksysteem etc..




full
 
en laatste piccie...


Kiyonari's S1000RR / achterbandje na afloop van 2de vrije training..
ziet er goed uit he!

is een pirelli SC1, na een volle stint van 45 minuten en constant 1,37/ 1, 38 draaien op Assen.
nogmaals... fiets heeft GEEN traction control maar wel 225pk... ga er maar aan staan!

full
 
@hakkinen ....

heerlijk om te zien en mee te mogen genieten :D van de info en plaatjes die je post :D

:9


danku ..

8-)
 
en laatste piccie...


Kiyonari's S1000RR / achterbandje na afloop van 2de vrije training..
ziet er goed uit he!

is een pirelli SC1, na een volle stint van 45 minuten en constant 1,37/ 1, 38 draaien op Assen.
nogmaals... fiets heeft GEEN traction control maar wel 225pk... ga er maar aan staan!

[afbeelding]

Dat heb jij goed afgesteld zo te zien ;)
Wat een voorbeeldslijtage zeg!
 
Dat heb jij goed afgesteld zo te zien ;)
Wat een voorbeeldslijtage zeg!

neen, die heb ik niet afgesteld.
er waren twee superstock bmw's en dan de full superbike
de superstocks hebben normaal de stock Sachs vork maar dan met bitubo ECH29 cartridge erin, kregen in Assen superbike vorken maar behielden hun stock ECU en stock linksysteem in combi met bitubo XXF31 shocks.

dat is voor mij goed doenbaar.. ik weet dan de geometrie en heb voldoende ervaring met min of meer stock S1000RR chassis in combi met stock ecu en bitubo vering... data genoeg bovendien. ik weet dan dingen als rijhoogte, positie vd achteras en zaken als tandwielverhouding, bandendruk etc. goed mee te werken qua setup want ik weet wat ik moet doen en mocht er iets zijn weet ik wat er op en aan de fiets zit, wat het doet en dus waar ik over praat... is wel makkelijk als je weet waar je over l*lt he haha

Kiyo's fiets.. daarintegen..
de full superbike, waar de foto van de achterband bijhoort, is door de motec ECU en het volledig gewijzigde linksysteem een volledig raadsel voor mij....
echt heel anders... waag ik me dus niet aan...weet er niet voldoende van
Gelukkig was er een engineer van Bitubo italie aanwezig om aan die bmw te werken qua setup.

plaatje is van de Motec ecu.... retebelangrijk kastje electronics...
full



voor mensen die graag "in depth tech" plaatjes kijken van bmw S1000RR in racetrim>

BRS Weblog..custom, classic, racing motorcycles & Cafe racers! : In depth> BMW S1000RR in World superbike racing
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan