S1000RR exhaust

2 aug 2012
176
7
Roermond
Goedemiddag,

Sind kort ben ik trotse eigenaar van een, vind ik, prachtige S1000RR van bj. 2012. Tijdens de koop vertelde de eigenaar dat er een rammeltje in de uitlaat (originele uitlaat met akra slip-on) zat en dat dit niks noemenswaardigs zou zijn, ik kon inderdaad vaststellen dat de rammel in een klep van de uitlaat zat. Dit veranderde niks aan de koop maar ik wist wanneer in mijn bezit ik dit zou willen verhelpen. Na wat onderzoek blijkt het de "bovenste" (net na flens) klep te zijn welke rammelt. Nu de s1000 redelijk tam klinkt en deze rammel in de klep zit wil ik voor een aftermarket uitlaatbochten set gaan, waarmee het gerammel is opgelost en ik een mooier geluid creëer. Uitgangspunt is om de akra slip-on op het aan te kopen bochtenset te monteren.

Nu heb ik eens rond gezocht op internet en ik kom uit op een akra bochtenset van 1600 euro (titanium) of een BWE bochtenset van 529 euro (RVS). Om de portemonnee ten gunste te blijven neig ik naar het rvs set van 529 euro maar dit is een beetje afhankelijk van het verschil tussen deze 2 sets. Naast het feit dat de een van titanium is en van het merk akra en de andere van rvs is en voor mij van een onbekend merk, vraag ik me af of er "verschil" zit in performance, geluid, durability etc. en wat dus de voors en tegens zijn. Kan iemand mij helpen overwegen.

Daarnaast vraag ik me af, moet er na installatie van een nieuw bochtenset (zonder dikke kat en kleppen welke op het originele set zitten) iets gebeuren aan de ecu afstelling van de motor (ecu of powercommander met dynoruns).

Thanks alvast
 

Bijlagen

  • DDB0B275-1D57-496D-BA57-CB0885E0D33F.png
    DDB0B275-1D57-496D-BA57-CB0885E0D33F.png
    147,4 KB · Weergaven: 12
  • 2B8B95E6-9920-4339-B59A-B686FCCEC0E4.png
    2B8B95E6-9920-4339-B59A-B686FCCEC0E4.png
    126,8 KB · Weergaven: 9
Hier zitten de S1000RR experts,
 
Ik zou die BWE niet kopen om eerlijk te zijn. Is Black widow exhausts en kwa kwaliteit vind ik die niet beter dan een bochtenset van alie, en deze zijn veel goedkoper...
1573475067476.png
 
Overigens heb je van akrapovic de "Racing line" (RVS) en de "Evolution-line" (Titanium). Kwa performance gelijk, titanium is echter lichter.

Dus je kan altijd nog voor een rvs systeem zijn van akrapovic. Maar tenzij je hem helemaal laat afstellen en competatief gaat gebruiken hoef je echt niet persee een high end bochtenset te nemen.

Het grote verschil zit hem vooral in het feit dat bij Akrapovic alles naadloos op elkaar aansluit, buizen zijn gevormd en lopen in verschillende diameters over om de perfecte gasstroom te krijgen. Dat en een feilloze afwerking.
 
Thanks Rocky, daar kan ik iets mee ! Het wordt geen competatieve bedoeling, hooguit een hobbymatige trackday eens of 2 keer per jaar. Wat kun je adviseren in combinatie met zo een rvs akra systeem ten opzichte van ecu afstellen. Is dat "nodig" voor de "gezondheid" van de motor...of kan het ook zonder ? Thanks !
 
Zodra je een catalysator uit het systeem haalt zou ik altijd afstellen. Akrapovic zegt zelf dat hun systemen goed lopen op een standaard afstelling maar dat een tune altijd beter is. En ze adviseren sowieso een tune als je zonder db killer rijdt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan