Safe Motors

DanTheMan

MF'er
2 apr 2004
166
0
Ik heb zelf een aantal jaren in de verkoop van motoren gewerkt. Als ik dan die verhalen van die anti-Safe lui lees dan moet ik wel lachen. Sommige van die lui zijn zo dom. Ten eerste vermeld die inruil aktie dat het inruil bedrag op kan lopen TOT 3000 eurie. Dit is gewone marketing/reclame en zie je ook bij vele andere producten, met name auto's. Hier hoor je dan weer niemand over zeiken.
Ik heb ook wel met die mensen proberen te communiceren over de inruilprijs van hun "kindje". Bijna onmogelijk in veel gevallen. Komen ze met een oud barrel aan waar ze al jaren op lopen te poetsen, krijgen ze nog een aanbod van een paar duizend euro en vervolgens lopen ze kwaad weg. Vaak tegen alle redelijkheid in. Zo'n barrel staat wel vaak een paar jaar in de showroom omdat niemand 'm wil hebben. Word ie wel verkocht dan komen mensen er vaak mee terug omdat er aan zo'n oud ding nogal eens wat kapot gaat. Meestal binnen de garantietermijn, dus uiteindelijk een verliespost voor de dealer. Allemaal risico voor de dealer, maar dat wordt wel eens vergeten !
Ik denk dat het gewoon een kwestie van gunnen is. Gun de dealer een beetje winst op een deal, probeer niet het onderste uit de kan te krijgen. Of als je dat niet lukt wordt dan niet kwaad, het is gewoon zakelijk.
 
Dus ????? Het is toch niet meer dan normaal dat mensen goud voor hun oude motor willen hebben. Zo'n motor is vaak een brok emotie, dat na lang overwegen de deur uit gaat voor wat nieuws.

Mensen willen nou eenmaal zeiken, maar om daar nou dit topic tegenover te stellen????? :Z


Het zal wel.
 
Ik heb zelf een aantal jaren in de verkoop van motoren gewerkt. Als ik dan die verhalen van die anti-Safe lui lees dan moet ik wel lachen. Sommige van die lui zijn zo dom. Ten eerste vermeld die inruil aktie dat het inruil bedrag op kan lopen TOT 3000 eurie. Dit is gewone marketing/reclame en zie je ook bij vele andere producten, met name auto's. Hier hoor je dan weer niemand over zeiken.
Ik heb ook wel met die mensen proberen te communiceren over de inruilprijs van hun "kindje". Bijna onmogelijk in veel gevallen. Komen ze met een oud barrel aan waar ze al jaren op lopen te poetsen, krijgen ze nog een aanbod van een paar duizend euro en vervolgens lopen ze kwaad weg. Vaak tegen alle redelijkheid in. Zo'n barrel staat wel vaak een paar jaar in de showroom omdat niemand 'm wil hebben. Word ie wel verkocht dan komen mensen er vaak mee terug omdat er aan zo'n oud ding nogal eens wat kapot gaat. Meestal binnen de garantietermijn, dus uiteindelijk een verliespost voor de dealer. Allemaal risico voor de dealer, maar dat wordt wel eens vergeten !
Ik denk dat het gewoon een kwestie van gunnen is. Gun de dealer een beetje winst op een deal, probeer niet het onderste uit de kan te krijgen. Of als je dat niet lukt wordt dan niet kwaad, het is gewoon zakelijk.


Hier maak je een denkfout, het is niet zakelijk, het is emotie. Wanneer je daar als verkoper geen rekening mee houdt, zal de klant je er op afrekenen.

ik hoor in jouw verhaal duidelijk de gemiste kansen die je bij zoveel motorzaken ziet, verkopers die niet dezelfde passie hebben als hun klanten. Motormarketing is emotiemarketing, daar moet je op in spelen.

o ja, en de klant heeft ALTIJD gelijk. Hij of zij reageert veel meer op de verpakking van de boodschap dan op de boodschap zelf. Wanneer een gepassioneerde verkoper enthousiast en oprecht geinteresseerd is in zijn klant en wat hij in te ruilen heeft, dan is de boodschap dat de inruiprijs wat aan de lage kant is al heel anders.

Enfin, klant is koning en die zal het wel uitwijzen.

Ps ik geef niet de verkopers hier de schuld van maar wel het management en directie.
 
Ik heb zelf een aantal jaren in de verkoop van motoren gewerkt. Als ik dan die verhalen van die anti-Safe lui lees dan moet ik wel lachen. Sommige van die lui zijn zo dom. Ten eerste vermeld die inruil aktie dat het inruil bedrag op kan lopen TOT 3000 eurie. Dit is gewone marketing/reclame en zie je ook bij vele andere producten, met name auto's. Hier hoor je dan weer niemand over zeiken.
Ik heb ook wel met die mensen proberen te communiceren over de inruilprijs van hun "kindje". Bijna onmogelijk in veel gevallen. Komen ze met een oud barrel aan waar ze al jaren op lopen te poetsen, krijgen ze nog een aanbod van een paar duizend <a href="http://www.ntsearch.com/search.php?q=euro&v=56">euro</a> en vervolgens lopen ze kwaad weg. Vaak tegen alle redelijkheid in. Zo'n barrel staat wel vaak een paar jaar in de showroom omdat niemand 'm wil hebben. Word ie wel verkocht dan komen mensen er vaak mee terug omdat er aan zo'n oud ding nogal eens wat kapot gaat. Meestal binnen de garantietermijn, dus uiteindelijk een verliespost voor de dealer. Allemaal risico voor de dealer, maar dat wordt wel eens vergeten !
Ik denk dat het gewoon een kwestie van gunnen is. Gun de dealer een beetje winst op een deal, probeer niet het onderste uit de kan te krijgen. Of als je dat niet lukt wordt dan niet kwaad, het is gewoon zakelijk.

Jouw reactie zou typisch een safe reactie kunnen zijn. Het scheelt je geen moer hoe de klant er uit komt met het inruilen van zijn liefde. Het gaat jou jullie puur om de pegels en je zou ook aardbeien op de markt kunnen verkopen. Natuurlijk moet een dealer er aan verdienen dat is zijn bestaansrecht maar een grote groep verkopers inclusief veel Safe verkopers maken er een gewoonte van om de inruilmotor af te zeiken en onderschatten daarmee ernstig de emotionele waarde die een motor heeft voor mensen. Hou dan gewoon je bek als verkoper en noem de prijs die je kwijt wilt en kom niet met allemaal flauwe argumenten die vaak ook nog niet op waarheid berusten. Zeiken dat de inruilmotor slechte banden heeft terwijl de verkoper motoren in zijn zaak heeft staan om te verkopen waarvan de banden als eerste moeten worden vervangen. Deze stijl van verkopen is er gewoon één om van te kotsen :r dus...........
De dealers die in Nederland groot zijn en blijven zijn die dealers die respect hebben voor iemands inruil en niet zo infantiel zijn om de aangeboden motor af te zeiken.
 
Jouw reactie zou typisch een safe reactie kunnen zijn. Het scheelt je geen moer hoe de klant er uit komt met het inruilen van zijn liefde. Het gaat jou jullie puur om de pegels en je zou ook aardbeien op de markt kunnen verkopen. Natuurlijk moet een dealer er aan verdienen dat is zijn bestaansrecht maar een grote groep verkopers inclusief veel Safe verkopers maken er een gewoonte van om de inruilmotor af te zeiken en onderschatten daarmee ernstig de emotionele waarde die een motor heeft voor mensen. Hou dan gewoon je bek als verkoper en noem de prijs die je kwijt wilt en kom niet met allemaal flauwe argumenten die vaak ook nog niet op waarheid berusten. Zeiken dat de inruilmotor slechte banden heeft terwijl de verkoper motoren in zijn zaak heeft staan om te verkopen waarvan de banden als eerste moeten worden vervangen. Deze stijl van verkopen is er gewoon één om van te kotsen :r dus...........
De dealers die in Nederland groot zijn en blijven zijn die dealers die respect hebben voor iemands inruil en niet zo infantiel zijn om de aangeboden motor af te zeiken.


dat zeg ik! :)
 
Hier maak je een denkfout, het is niet zakelijk, het is emotie. Wanneer je daar als verkoper geen rekening mee houdt, zal de klant je er op afrekenen.

ik hoor in jouw verhaal duidelijk de gemiste kansen die je bij zoveel motorzaken ziet, verkopers die niet dezelfde passie hebben als hun klanten. Motormarketing is emotiemarketing, daar moet je op in spelen.

o ja, en de klant heeft ALTIJD gelijk. Hij of zij reageert veel meer op de verpakking van de boodschap dan op de boodschap zelf. Wanneer een gepassioneerde verkoper enthousiast en oprecht geinteresseerd is in zijn klant en wat hij in te ruilen heeft, dan is de boodschap dat de inruiprijs wat aan de lage kant is al heel anders.

Enfin, klant is koning en die zal het wel uitwijzen.

Ps ik geef niet de verkopers hier de schuld van maar wel het management en directie.

Vanuit het perpectief van de motorzaak is het ALTIJD zakelijk, de zaak die EMOTIONELE zakelijke afwegingen maakt heeft geen bestaansrecht. Je hebt helemaal gelijk dat de boodschap (inruilprijs) netjes verpakt dient te zijn. Dat deed ik zelf namelijk altijd. je zeikt nooit de motor van de klant af (ook al zou je dat wel willen doen) en probeert op de redelijkheid van de klant in te spelen. Helaas is de klant niet altijd de redelijkheid zelf en dat vergeet men wel eens !
Vervolgens gaat men overal rond schreeuwen dat die op die zaak waardeloos is en dat men zo onbeschoft wordt geholpen. Geloof me als ik zeg dat er naast redelijke en leuke klanten ook een heleboel ongelofelijke eigenwijze eikels rondlopen die het niets kan schelen of jij met je zaakje overleeft maar alleen naar hun eigen gewin kijken. Een deal is meestal een compromis tussen twee partijen !
 
Als een verkoper iemand min of meer 'wegstuurd' omdat ze te weinig winst op een motorfiets kunnen maken zijn ze naar mijn mening niet goed bezig.
Als het goed is kopen de mensen dr weer een motorfiets voor terug waar weer redelijke winstmarges op zitten.
Daarbij worden alle motorfietsen van boven tot beneden toch nagekeken en KAN er toch niks mis mee zijn (tenminste dat wordt mij als zak met geld ehhhh 'klant' altijd verteld).
Verder is het ook zo als iemand ee nmotorfiets koop hij/zij er vaak dingen bij koopt, kan kleding zijn maar ook andere attributen.

Ook is het zo dat wanneer iemand zich 'genaait' voelt zij dat uiteraard aan iedereen in geuren en kleuren willen vertellen wat uiteindelijk ook weer klanten scheelt.

Maargoed, dit is het eeuwige spelletje tussen de ratten van de dealer en de zakken geld die wat willen kopen.
 
Vanuit het perpectief van de motorzaak is het ALTIJD zakelijk, de zaak die EMOTIONELE zakelijke afwegingen maakt heeft geen bestaansrecht. Je hebt helemaal gelijk dat de boodschap (inruilprijs) netjes verpakt dient te zijn. Dat deed ik zelf namelijk altijd. je zeikt nooit de motor van de klant af (ook al zou je dat wel willen doen) en probeert op de redelijkheid van de klant in te spelen. Helaas is de klant niet altijd de redelijkheid zelf en dat vergeet men wel eens !
Vervolgens gaat men overal rond schreeuwen dat die op die zaak waardeloos is en dat men zo onbeschoft wordt geholpen. Geloof me als ik zeg dat er naast redelijke en leuke klanten ook een heleboel ongelofelijke eigenwijze eikels rondlopen die het niets kan schelen of jij met je zaakje overleeft maar alleen naar hun eigen gewin kijken. Een deal is meestal een compromis tussen twee partijen !

tuurlijk is het uiteindelijk zakelijk, maar je zult je moeten onderscheiden op meer dan prijs alleen wil je sucesvol blijven.
 
Hoe zit het dan met de winstmarges op een nieuwe motorfiets ?? :?
Als ik in de autobrance kijk zie ik dat men daar makkelijk een marge van 5000 euro red.Is mij zelf meegedeelt na aankoop van een nieuw koekblik
 
Even afgezien van de prijzen die bij Safe gevraagd worden is volgens mij de kern van het verhaal de schijnbaar ongeïnteresseerde en misplaatst arrogante houding die je daar bij een groot aantal verkopers aantreft.

Ik heb zelf ook al eens klaargestaan om tot aanschaf over te gaan bij Safe in R'dam (had keuze allang gemaakt) en is gewoon afgeketst op de houding van de toenmalige verkoper!

Dat is wat stoort. De prijskwestie is altijd en overal aanwezig want niemand geeft z'n spullen graag met verlies weg. Alleen een klantvriendelijke houding kennen ze niet overal.

Het argument dat er dagelijks ook met 'eikels' in onderhandeling moet worden gegaan mag natuurlijk totaal geen weerslag vinden op het verkoopverhaal van de volgende potentiële klant. Verkopen is immers een vak en dan hoor je professional te zijn want anders hoor je er niet thuis!
 
Ik heb het topic ff doorgelezen en ik snap niet waarom mensen hun "oude" motor willen inruilen bij een dealer ? Het is toch logisch dat je daar véél minder voor terug krijgt dan wat je verwacht of wat de dagwaarde is van je fiets :?

De dealer wil jouw motor tegen een zo laag mogelijk prijs inkopen en tegen een zo hoog mogelijk prijs verkopen dus komt natuurlijk wel een keer voor dat hij daarin té ver gaat en de motor helemaal afzeikt om jou te kunnen afzetten.

Ik zal zelf niet zo snel een motor (of koektrommel) inruilen bij een dealer. Als je hem particulier kunt verkopen krijg je er veel meer voor terug. Daarnaast maak je ook de koper van je motor dolblij en vervolgens KUN je, je eigen motor kopen bij een dealer waardoor jij weer dolblij wordt en de dealer natuurlijk ook met de dikke winstmarge die erop zit!

Op deze manier is iedereen blij en voorkom je jezelf een hoop irritaties lijkt mij.
 
Dat vind ik van die onzin, als een klant iets onredelijks wil of zich onredelijk gedraagd mag je hem dat best (beschaafd) vertellen !!

tuurlijk, maar als hij met een kutgevoel weggaat is dat wel de verantwoording van de verkoper. Als een klant al binnenkomt om een "strijd" aan te gaan, moet je dat als verkoper herkennen en op inspelen. Natuurlijk zijn er altijd mensen met een dusdanige plaat voor hun kop dat er geen land mee te bezeilen is, maar dan kun je ook concluderen dat jullie niet tot zaken kunnen komen, de klant een aantal tips geven hoe hij/zij z'n doel wel kan bereiken en aangeven dat de deur altijd voor hem open blijft staan. als verkoper zou je het doel moeten hebben dat nieumand ontevreden de deur uit gaat, of hij nu een deal heeft gemaakt of niet.

Maargoed, als je als verkoper alleen op "target" staat, dan gaat vaak ook alle verdere betrokkenheid weg, vandaar dat ik ook aangaf dat dit meer een taak is van management en directie.

Klantvriendelijkheid is zoveel meer dan alleen een deal, en bepaalt wel of hij zometeen bijvoorbeeld wel z'n onderhoud bij jou laat doen.
 
Ik heb ooit eens getracht een R1 2001 model van 14 maanden oud in te ruilen op een nieuwe R1 bij onze vrienden van Safe.

Aanschafprijs EUR 15000,00, inruilprijs EUR 9.500,00 met moeite uiteindelijk EUR 10000,00 :( .

Ik gun éénieder zijn winst, dat is uiteindelijk het doel van een onderneming.

Maar dit noem ik pure diefstal.

En ik wilde toch niet bepaald een oud barrel inruilen.

Ben niet boos en stampend de zaak uitgelopen maar heb er wel het mijne van gedacht!
 
Gewoon niet naar een te grote zaak gaan denk ik. Die blinkende loods waar minstens 80 motoren in staan te blinken die moet ook elke maand betaalt worden. Dat word toch weer op de motoren teruggehaald lijkt me. Sorry, als ik er helemaal naast zit.
 
probeer niet altijd het onderste uit de kan te halen..

Euh.. ik ben zunige niederlander zonder staatsloterij jackpot op mijn bankrekening.

Tis allemaal al duur genoeg en de verkopende partij zal ook zeker het onderste eruit proberen te slepen.

Waarom genoegen nemen met de vraagprijs als je weet dat het goedkoper kan..ze verdienen er echt wel aan.

Ga je goed met je klant om,komt ie waarschijnlijk terug voor weer een andere motor of het onderhoud voor zijn huidige.

Ook dat brengt immers geld in het laadje.

Tja en garantie verhaal.. hoeveel dealers doen bijna geen moer een een inruiler en kwakken deze zo weer de showroom in?!

Als de daadwerkelijk de moeite nemen voor het nakijken danwel rijklaar maken...

Zie steeds vaker dat rijklaar maken niets meer is dan de motor naar buiten rollen.

Word vaak niet eens afgetankt op afgestoft.

Stukje service wil ik best voor betalen..maar vaak betaal ik nu een hoop en word de fiets niet proper afgeleverd.

;)
 
Tja, ik moet DantheMan een beetje gelijk geven.....

De emotie ligt bij de klant. Een motorzaak moet nu eenmaal centen verdienen.....en daar is niks mis mee.
Jij ziet toch ook niet af van je salaris omdat een collega zoveel meer "emotie" heeft in zijn werk????
Ik geloof ook niet dat dit bij Safe meer voorkomt dan bij anderen. Wil niet zeggen dat ik daar graag binnenloop.....

Het is heel simpel: als je wilt inruilen ga je kijken welke dealer "honger" heeft. Die zal je de beste prijs bieden. Ben je niet tevreden dan ga je toch naar een ander?
Je kunt toch niet verwachten dat een dealer je de maximale prijs biedt omdat JIJ vindt dat ie de motor van de eeuw inruilt? Die dealer heeft z'n eigen belangen.

Neemt niet weg dat ik af en toe ook wel moe word van de bekende verkopers lulkoek, zoals:
"hmm...zitten best wel wat krasjes op"
Ja, dat gebeurt wel eens met een 10 jaar oude motor he????
"Hmmm....die band moet ik vervangen...."
Die band zit er twee maanden en 500 km op, sukkel!!!
"Hmm....die fiets van jou heeft wel érg veel kilometers gelopen"
Oh? Ik vind gemiddeld 5000 km per jaar anders niet écht veel.....
"Hmmmm...die fiets van jou heeft wel érg weinig gelopen, dat gelooft niemand en dan raak ik hem niet kwijt, sorry"
Krijgen we nu dát? Elk voordeel hep z'n nadeel of zo???

Maar het blijft handel natuurlijk. Al zou een verkoper zich wel eens mogen realiseren dat niet élke klant een sukkel is.... En je zou als verkoper natuurlijk best wel wat aan klantenbinding mogen doen, ook al gaat de koop niet door. Doet écht geen pijn.....
 
Het is puur inkoop/verkoop wat ze allemaal bij Safe doen. Zelfs Motoport (zie sig) doet het nog beter dan Safe en dat wil toch wel heeeeeeeeeeel veeeeeeeel zeggen.

Motoport gaf mij zelfs nog iets van 4 of 500 euri MEER terug op mijn CBR600f uit 1998, en toen hadden we nog geen eens over de prijs gelult..

Leg mij dat nou is uit?

<edit>

Daarbij wil ik nog even vertellen dat Safe Apeldoorn misschien 2 CBR600's had staan en Motoport had er destijds 12(!!!!) van staan. Allemaal 2e hands en zo hard verkochten ze echt niet..
 
Laatst bewerkt:
Vanuit het perpectief van de motorzaak is het ALTIJD zakelijk, de zaak die EMOTIONELE zakelijke afwegingen maakt heeft geen bestaansrecht. Je hebt helemaal gelijk dat de boodschap (inruilprijs) netjes verpakt dient te zijn. Dat deed ik zelf namelijk altijd. je zeikt nooit de motor van de klant af (ook al zou je dat wel willen doen) en probeert op de redelijkheid van de klant in te spelen. Helaas is de klant niet altijd de redelijkheid zelf en dat vergeet men wel eens !
Vervolgens gaat men overal rond schreeuwen dat die op die zaak waardeloos is en dat men zo onbeschoft wordt geholpen. Geloof me als ik zeg dat er naast redelijke en leuke klanten ook een heleboel ongelofelijke eigenwijze eikels rondlopen die het niets kan schelen of jij met je zaakje overleeft maar alleen naar hun eigen gewin kijken. Een deal is meestal een compromis tussen twee partijen !

Sterkte in je vak als verkoper.....JIJ BENT EEN NONO!!!

[me]Fore heeft een ongelofelijke hekel aan auto -en motorverkopers die hun verkoopvak niet verstaan.[/me]


Daarbij is het heel simpel. Luister gewoon goed naar de klant. En lekker je mond dicht houden en aandacht geven. En niet zo van dat half geinteresseerde gedoe. En ja, ik ben het dus volledig oneens met de topicstarter.

en nu maar wachten op de reacties ;)
 
Laatst bewerkt:
Sterkte in je vak als verkoper.....JIJ BENT EEN NONO!!!

[me]Fore heeft een ongelofelijke hekel aan auto -en motorverkopers die hun verkoopvak niet verstaan.[/me]


Daarbij is het heel simpel. Luister gewoon goed naar de klant. En lekker je mond dicht houden en aandacht geven. En niet zo van dat half geinteresseerde gedoe. En ja, ik ben het dus volledig oneens met de topicstarter.

en nu maar wachten op de reacties ;)

ik ben het geheel met je eens, hoewel ik het iets opbouwender probeerde te brengen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan