Safe (Plus Plan)

Dielhoff

Rookie
3 mei 2004
13
0
Enschede
Hoi,

Zag vandaag op de site van safe motors (www.safe.nl) dat je een motor kan kopen (2e hands in mijn geval) en die na 3 jaar weer terug kan laten kopen. Intussen betaal je in die 3 jaar het bedrag dat je motor minder waard wordt. Iemand die dit al eerder heeft gedaan? Lijkt mij namelijk een prima manier om een beetje leuke motor te krijgen voor een relataief klein bedrag (70,- euro) per maand.

Groeten,

Tim

En dan ga je goed rekenen en kom je erachter dat de zon niet voor niks op gaat.
SAFE geeft zoiets niet cadeau natuurlijk.

Niet aan beginnen of je moet de geldpest hebben en het niet erg vinden dat je meer betaalt met zoiets dan normaal is.

Als je het toch wil doorzetten, vraag dan eerst eens naar de voorwaarden en lees die VOORAL GOED door.

Hmmmm, ik heb er zelf geen ervaring mee maar het riekt naar de misdaad.
SafeMotors is nou niet echt de goedkoopste motorzaak.
Ik zal als ik jou was even naar de kleine lettertjes kijken.

Hmmzzz 70 euro per maand en dat 3 jaar lang : 840 x 3 = 2520 eurootjes zo uit het blote hoofd.

Ik weet het niet hoor...

Voor zover ik het goed heb begrepen, leen je een bepaald bedrag, maar je betaalt het niet helemaal terug. Net zoiets als een stuk aflossingsvrije hypotheek zeg maar. Dus stel de motor kost 5000 euro, dan betaal je 2000 euro terug plus rente over de totale schuld (een procentje of 9) De restschuld blijft dan 3000 euro en dat is het bedrag dat je na drie jaar ongeveer nog voor je motor zult ontvangen wanneer je hem inruilt en doe je dat niet, betaal je gewoon net zo lang tot je je schuld helemaal hebt afgelost. Let op, dit zijn maar voorbeeldbedragen hoor. Hoe het precies zit, weet ik ook niet. Op zich is hier niet zoveel mis mee. Jij bent blij omdat je met een relatief laag maandbedrag toch een fijne fiets kunt kopen en de bank is nog blijer, want die vangen een relatief hoge rente voor geld wat ze zelf tegen een laag bedrag inkopen vanwege de lage rente op de kapitaalmarkt. Je moet voor je eraan begint wel even uitrekenen hoeveel je nou uiteindelijk voor je motor zult gaan betalen en als je het dat waard vindt, moet je het gewoon lekker doen. Goed voor de economie ;) Realiseer je wel dat het gaat om een lening en dat die wordt geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie in Tiel. Ben je van plan om binnenkort een huis te kopen of iets met je bestaande hypotheek te doen, wacht dan even met die motor tot je je hypotheekje hebt geregeld. Geregistreerd staan in Tiel is bij braaf betalingsgedrag zelfs positief, want een toekomstige geldverstrekker ziet hieraan of je kredietwaardig bent. Staan er allemaal A'tjes, wordt het iets minder ;)

maar ja, nu heb ik het geld niet. Kan wel voor mezelf 80,- /mnd gaan sparen maar dan zit ik over 3 jaar nog niet aan een leuk bedrag. (En nee, meer sparen is geen optie) Heb nu een honda cb400 maar het is toch wel leuk om iets groters te gaan rijden. Huisgenoot van mij heeft en bmw r100r en dat rijdt toch wel wat anders en verslavend.

Voor zover ik het goed heb begrepen, leen je een bepaald bedrag, maar je betaalt het niet helemaal terug. Net zoiets als een stuk aflossingsvrije hypotheek zeg maar. Dus stel de motor kost 5000 euro, dan betaal je 2000 euro terug plus rente over de totale schuld (een procentje of 9) De restschuld blijft dan 3000 euro en dat is het bedrag dat je na drie jaar ongeveer nog voor je motor zult ontvangen wanneer je hem inruilt en doe je dat niet, betaal je gewoon net zo lang tot je je schuld helemaal hebt afgelost. Let op, dit zijn maar voorbeeldbedragen hoor. Hoe het precies zit, weet ik ook niet. Op zich is hier niet zoveel mis mee. Jij bent blij omdat je met een relatief laag maandbedrag toch een fijne fiets kunt kopen en de bank is nog blijer, want die vangen een relatief hoge rente voor geld wat ze zelf tegen een laag bedrag inkopen vanwege de lage rente op de kapitaalmarkt. Je moet voor je eraan begint wel even uitrekenen hoeveel je nou uiteindelijk voor je motor zult gaan betalen en als je het dat waard vindt, moet je het gewoon lekker doen. Goed voor de economie ;) Realiseer je wel dat het gaat om een lening en dat die wordt geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie in Tiel. Ben je van plan om binnenkort een huis te kopen of iets met je bestaande hypotheek te doen, wacht dan even met die motor tot je je hypotheekje hebt geregeld. Geregistreerd staan in Tiel is bij braaf betalingsgedrag zelfs positief, want een toekomstige geldverstrekker ziet hieraan of je kredietwaardig bent. Staan er allemaal A'tjes, wordt het iets minder ;)
Zo eindelijk iets positiefs. Dat huis en die hypotheek zitten er voorlopig nog niet aan te komen aangezien ik nog steeds aan het studeren ben.

Tjah misschien effe met mensen praten die al zo'n safeplus plan hebben!
Die weten waarschijnlijk al de kleine lettertjes ;)

Bijkomend naddel van zo'n plan is dat er meestal wat extra voorwaarden aan het terugkopen van de motor worden gesteld om het vooraf afgesproken bedrag terug te krijgen.

Dit kunnen oa. zijn:

a.)Maximaal 5 á 7000km. per jaar rijden.
b.)Alle onderhouds beurten moeten door de motorzaak worden gedaan (niet overslaan en nergens anders laten doen dus.)
c.)In onberispelijke staat weer inleveren, dus geen krassen oid.
d.)Verplichte all-risk verzekering afsluiten.

De voorwaarden kunnen natuurlijk per Plan/Dealer verschillen.

Heel belangrijk met dit soort plannen is om in je achterhoofd te houden dat wanneer je op je plaat gaat en je vooraf dacht dat je geen schade zou gaan rijden en hem dus WA of WA casco hebt verzekerd vervolgens total loss rijd, jij de komende jaren wel de lasten moet blijven dragen maar niet meer over de baat (motor) beschikt. En dan baal je flink :(

Ja maar ik weet wel een klein beetje iets van leningen hoor...psssttttt...ik ben financieel adviseur
:Z geen goede adviseur dan,geef hem advies het niet te doen,omdat hij er nu niet beter van word en in de toekomst ook niet,en omdat ie al een motor heeft,mijn advies is als je later groot bent en wat meer centjes verdient,(moet je wel eerst je studie afronden)dan koop je lekker een dikke motor ,nu nog niet,je hebt er 1 ,en waarom zou je je dan in de schulden storten.

even offtopic:Lady-M leuke kat zeg die cookie :} :} :}

Laatst bewerkt:
:Z geen goede adviseur dan,geef hem advies het niet te doen,omdat hij er nu niet beter van word en in de toekomst ook niet,en omdat ie al een motor heeft,mijn advies is als je later groot bent en wat meer centjes verdient,(moet je wel eerst je studie afronden)dan koop je lekker een dikke motor ,nu nog niet,je hebt er 1 ,en waarom zou je je dan in de schulden storten.

Hee hee B| Wil jij ff niet zo snel oordelen? Je zit in ieder topic over leningen af te geven op leningen, omdat jij toevallig geen geld wilt lenen, maar dat wil natuurlijk niet per definitie zeggen dat het hebben van een lening niet goed zou zijn. Half Nederland heeft een lening en het is aan ieder eigen verantwoordelijkheid of het wel of geen goed idee is en afw heeft niet de wijsheid in pacht :( Als iemand mij om een leing vraagt ne ik zeg 'joh, dat moet je niet doen', dan gaat ie gewoon naar ome Dirk Scheringa.

Zoals mijn ouders altijd zeiden, als je geen geld hebt, kan je ook niks kopen.

Ik heb ook eens een verkoper laten uitleggen waarom ik dat plan zou moeten doen (wilde het sowieso niet, maar wilde zijn verkooppraatje gewoon horen :) ).

Alleen maar zonneschijn, fantastische verhalen, en op kritische vragen kreeg ik een ontwijkend antwoord, of een antwoord die nergens op sloeg.
Uiteindelijk betaal je VEEL meer voor die motor, en je zit vast aan bepaalde voorwaarden die hierboven al genoemd werden (verplicht die motor kopen na die 3 jaar, verplicht beurten bij Safe, verplicht all-risk, etc etc)

NIET DOEN dus.

Terug
Bovenaan Onderaan