Safety Lights

$tranger

MF veteraan
14 mrt 2002
1.079
0
Amsterdam
Ik was vandaag even bij de motorzaak voor een zeer zelfdzaam dashbord lichtje, en ik had al een tijdje een foldertje in huis over safety light.
Dit is een systeem om je richtingaanwijzers permanent te laten branden (zoals je weleens bij choppers ziet, wattage instelbaar) en om via 2 tikjes met de rem je alarmlichten (via safety lights) te laten branden, en zo nog wat kleine technise snufjes. Maar goed, heb het dus meteen maar ff meegenomen. Was toch slechts €103.99 ( ;) ). Vandaag meteen maar aangesloten. Was ff kutten met het zoeken naar welke draadjes voor wat was, maar het werkt. En het bevalt zeer goed.

Bij veel motoren (voornamelijk oude) mist juist vaak de mogelijkheid voor alarmlichten, terwijl je het bij filerijden juist eigenlijk zo nodig hebt (naar een kant richting aangeven ben ik niet dol op nee), en dat probleem los je nu op. Het systeem is vrij eenvoudig aan te sluiten door 5 draadjes te bevestigen. 2 op je accu. 1 op je remlicht signaal, en 2 op je richtingaanwijzers.

Misschien het overwegen waard. Misschien voor sommigen leuk om een weerwoord te geven waarom hier niet aan te beginnen, en misschien mensen met andere ervaringen?
 
Zouden standaard op elke motor moeten zitten. Met de Spyball alarm op mijn VFR kan je ook je alarmlichten aanzetten. Alleen is dat best wel een geklooi om dat klein knopje tijdens het rijden aan en vooral uit te zetten. Op mijn Fazer 600 zit ie er standaard op. Met name in de file rijden merk ik duidelijk dat je opgemerkt wordt.
 
Als je goed zoekt zijn er al wat safety lights topics op M-F. Het belangrijkste van de safetylights zijn niet de alarmlichten maar dat je knipperlichten tijdens de rit constant zachtjes branden en als je gaat remmen fel en snel gaan knipperen. Zo ben je veel beter zichtbaar (breder)... ik overweeg het om het te kopen, eerst even de kat uit de boom kijken als iemand het op z'n fiets heeft. Bij mijn GSX moet er nog het een en ander aan electronica worden gehaald bij de electronicazaak maar dat kost maar een eurootje of 2 in totaal.
 
Ik heb dat ook op mijn motor zitten, m'n richtingaanwijzers branden constant.
Ik weet niet of dat standaard is bij mijn motor (import uit america ofzo) of dat die safety lights er op zijn gebouwd.

Hoe kun je de alarmlichten aanzetten dan? gewoon 2x de remhenden aantikken? Dan ga ik dat eens ff proberen.
 
Ik heb dat ook op mijn motor zitten, m'n richtingaanwijzers branden constant.
Ik weet niet of dat standaard is bij mijn motor (import uit america ofzo) of dat die safety lights er op zijn gebouwd.

Hoe kun je de alarmlichten aanzetten dan? gewoon 2x de remhenden aantikken? Dan ga ik dat eens ff proberen.

Amerikaanse motoren hebben het standaard....... en daar heet het Running Lights........
 
nerd-alert.... :P
Explain :)

Op zondag 14 juli 2002 23:09 schreef JK het volgende:Amerikaanse motoren hebben het standaard....... en daar heet het Running Lights........
Klopt, zo word het ook omschreven in de handleiding.

Vind het toch wonderbaarlijk hoe ze zo'n stukje techniek in dat kasje hebben kunnen krijgen, ook omdat het geheel instelbaar is door middel van remsignalen en richtingaanwijzersignalen.
 
Heb ook ooit Red-Alert alarm gehad. Regelmatig vals alarm, systeem sprong vanzelf aan tijdens het rijden, etc.; werd door mijn dealer kostenloos vervangen door een Purple Point. Was een groot drama. Nie wieder!

Momenteel BMW alarm SCM kl. 3. Geen running lights vanuit die hoek.

Ik heb de std. 5W lampjes met fitting vervangen door duplo fittinkjes met 27/8W (US) lampjes erin. De 8W draad is parallel geschakeld met het stads/parkeerlicht.

De lampen blijven wel continu branden, maar de 27W draad overschijnt dat gemakkelijk.

Kostte me € 2,- voor de fittinkjes en de lampjes zijn kostenloos toegestuurd door een collega K1200LT rijder uit de VS. *D

Alarmlichten std. op mijn fiets.
 
Ik rij regelmatig met een groep motoren waarvan er twee met safetylights en ik kan je wel mededelen dat de safetylights beter unsafetylights genoemd kan worden het is net of er een motor met ADHD voor je rijd en ik heb uit reacties van het overige verkeer gemerkt dat men niet goed weet wat ze er mee aanmoeten dat geknipper en gedoe!!!!
 
Er zijn nogal wat modellen zie ik op hun website.

Nu wil ik zelf graag heel simpel de mogelijkheid tot a) running lights, en b) alarmlichten tbv. filerijden.
Alle andere extra's zijn leuk, maar aan mij niet besteed.

Welk type zou ik dan moeten nemen, iemand een idee ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan