safetylights

Millio

Die hard MF'er
22 mei 2002
446
0
Swifterbant
Kwam op ander forum (www.rsvmille.nl) een topic tegen over safetylights.
Daarmee kun je je grootlicht continue op 25% laten branden. Wel zo veilig en (lijkt me ) op een mille ook nog eens erg mooi.
Echter, van werk kan ik die site niet bereiken. heb dus verder geen info. Ben wel erg benieuwd of iemand hier er al ervaring mee heeft of er iets meer over kan vertellen.

Link zou moeten werken...

www.safetylights.nl
 
Safety Lights (ook wel Safety Running and Braking Lights oftewel SRB genoemd) is een eigen ontwikkeling en laat de richtingaanwijzerlampen gedimd branden, als deze niet gebruikt worden voor richting aangeven. Daarnaast hebben we de volgende optie ingebouwd: als je remt en dus van snelheid verandert loop je extra gevaar, op dat moment kun je extra opvallen door de zacht (gedimd) brandende richtingaanwijzerlampen naar een nog lager niveau te laten flashen (ca. 5 keer zo snel als richtingaanwijzer), waardoor u extra opvalt indien u remt. Bij gebruik van dit product heeft men ook aan de voorzijde een remsignaal hetgeen o.a. in files, op kruispunten en bij zebrapaden van groot nut is. Ook bij mist en regen is men met Safety Lights veel beter te zien. Het product is zeer eenvoudig aan te sluiten op alle systemen van 12 Volt gelijkstroom. Er hoeven slechts 5 draadjes aangesloten te worden (niets doorknippen en ook geen lampen vervangen). Het "oude" model heeft alleen running-lights Met een remflash die continu of uit is remflash. De oude Safety Lights is niet in te stellen en slechts geschikt voor maximaal 4 lampen. De nieuwe versie heeft ook alarmlichten, parkeerlichten, is uitgebreid in te stellen en bruikbaar tot 8 lampen.

Werkingsprincipe: er wordt een elektronisch signaal (gedimd of remflash) op de bestaande bekabeling geplaatst. Op het moment dat richting wordt gegeven schakelt het systeem zichzelf op de betreffende zijde uit, totdat je met richting aangeven stopt, dan schakelt Safety Lights automatisch weer in.

Voor onze klanten die de "oude" versie willen inruilen voor de "nieuwe" versie geldt een aantrekkelijke inruilactie.

Safety Headlights
Om het gezien worden nog verder te verbeteren en tevens zelf meer te zien hebben wij een koplampdimmer ontwikkeld, de Safety Headlights(SHL). Nb Safety Headlights is een aanvulling op uw verlichting, u kunt het gewone dim- en grootlicht nog steeds gewoon inschakelen.

De eerste SHL is bedoeld om bij het grootlicht aan te sluiten waardoor het grootlicht op 25% brandt. Dit 25% grootlicht is voor de tegenligger veel minder verblindend en veel prettiger dan dimlicht. Allereerst omdat het veel zachter is maar ook omdat het dimlicht door het breed stralen voor de tegenligger een grote vlek is die veel groter is dan de koplamp. Ook heeft het dimlicht door het breed stralen veel strooilicht om de koplamp heen waardoor het geen duidelijke vlek is maar een wazige lichtvlek (zeker aan de buitenrand) waardoor het hele beeld wazig is (let maar op tegenliggers). De smalle bundel van het grootlicht heeft dit niet, dit blijft voor de tegenligger een kleine vlek die nauwelijks groter is dan de koplamp waardoor ook de motor en zijn bereider veel beter te zien en in te schatten zijn. Uw koplamp wordt dus opvallender maar tevens minder verblindend!

Bij voorkeur sluit u de Safety Headlights uitgang dus aan bij het grootlicht, en de voeding bij het stadslicht. SHL brandt dan reeds op stadslichtstand maar ook bij het dimlicht. Dit gedimde grootlicht verlicht borden, reflectoren en strepen veel eerder dan dimlicht waardoor u dus veel verder weg kunt kijken. De tegenligger merkt dit niet omdat het beetje grootlicht wegvalt bij het vele dimlicht (4 x zo fel). Wilt u door de tegenligger echter optimaal waargenomen en ingeschat worden schakel dan bij tegenliggers even terug naar stadslichtstand (dus met 25% grootlicht), de tegenligger verlicht immers ook de weg voor u waardoor u het dimlicht makkelijk kunt missen.

Probeert u in het donker (natuurlijk niet in het pikkedonker maar bv. in de stad of op verlichte wegen) ook eens het dimlicht uit te laten, u zult dan merken dat u met 25% grootlicht het dimlicht nauwelijks meer nodig hebt en dat het zelfs veel prettiger en ontspannender rijdt zonder die felle vlek vlak voor je voeten. Waar het dimlicht schijnt kijk je immers niet, je kijkt veel verder weg, daar verlicht het gedimde grootlicht wel. Het natuurfenomeen dat u dan zult ervaren is dat zonder dimlicht uw pupillen verder open gaan staan waardoor u in de "minder verlichte" verte meer ziet dan met het volle dimlicht aan omdat de felle vlek van het volle dimlicht uw pupillen verder sluit. Het dimlicht uitlaten heeft voordelen, maar het dimlicht ook zacht laten met een Safety Headlights is het prettigst voor uzelf en nauwelijks merkbaar voor de tegenligger. Als u de 2 Headlights slim aansluit kost het geen schakelaars maar heeft u er toch 2 lichtstanden bij.
 
Hmmz, heb net m'n voorste knipperlichten aangepast voor andere, nu dus geen runninglights meer... Wel balen, maar de nieuwe bolletjes zijn vele malen mooier dan de oude soeplepels... Achja, shit happenS!
 
Nou jongens, daar komt dan een reactie van iemand met twee weken ervaring:
Monteren ging prima. Met krimpkous echt een fluitje. Hij deed het direct!
Dan mijn belangrijkste ervaringen:
1) Op een kruizing waar je 50 was wilde een automobilist optrekken op een kruizing, terwijl ik achter een auto aanreed. Ik remde en hij zag mijn knipperlichten voor blijkbaar flashen; hij gind hard in de remmen, aan zijn vering te zien. Het was een zeer ruime kruizing en de autombilist stond schuin opgelijnd, met zijn neus al 45 graden in mijn eindrichting.
2) In de file gebruik ik de "racing stand". Twee flashes links en daarna twee rechts. Maakt indruk: het verkeer wijkt duidelijk beter uit, wat op zich ook weer niet hoeft. Het is een leuk gebaar.
Ad 1) Dit was overdag. Ad 2) Dit was in de schemering.
Betreffende de politie.
a) Ik heb een instelling gevonden, waarbij alle flashes uit staan, als je je richtingaanwijzer bijv. naar rechts doet. Als je aangehouden wordt moet je natuurlijk rechts de berm in en dan willen ze die flashes wellicht nog wel eens zien. Dit kan dan niet. Mocht de politie achter mij zitten (ik spiegel sowieso superregelmatig) dan gooi ik gewoon mijn richting aan en rem dan pas.

b) Ik heb de safetylights CPU achter de schakelaar gezet voor mijn alarm. Deze schakelaar behoed mijn accu voor het leegtrekkende effect bij lang stilstaan. Ik kan een politieagent tevreden stellen door het zichtbaar uit te schakelen.

Betreffende boetes: ik ben bereid te procederen tot de hoogtste raad van Nederland om goede jurisprudentie neer te zetten. Ik was destijds ook zo'n eigenwijze aardappel die als eerste met een derde remlicht in de auto reed toen ook dat verboden was. Ik heb letterlijk schijt aan wat derden over mij zeggen of denken en daar hoort de politie op het vlak van motorverlichting ook bij. Voorin heb ik twee maal honderd Watt lampen zitten. Ik neem WEL de moeite om in mijn garage strepen te trekken en ze perfect af te stellen.

Daarnaast is een knipperlichtinstallatie in Nederland niet verplicht en valt dit niet onder je verlichting zoals je koplamp en je achterlicht. Ik zou de discussie met een juut wel aandurven. Indien Amerikaanse fietsen continu oranje kerstboomverlichting mogen voeren, dan mag ik toch die kerstboom af en toe uitzetten? Dat ik dit middels een CPU schakel of met mijn hand dat maakt toch niet uit edelachtbare? Uw ABS grijpt toch ook in door uw rem af en toe af te zetten. Dit is toch ook nooit verboden. Enfin.... Jullie begrijpen de strekking.
Ténerégroeten,
Frank
(Nieuwegein)
:+
 
Nee joh,
Het systeem dat ik heb gekocht beïnvloed de koplampen niet, alleen de knipperlichten.
Er is een tweede systeem van de zelfde firma, dat je grootlicht op een lager Wattage doet schijnen. Dit schijnt een scherper beeld te geven voor tegenliggers, opdat de lichten herkend kunnen worden als een motorfiets. Oppassen dus, weet de verstandige automobilist, want motoren kunnen harder rijden dan je verwacht.
Het is inderdaad waar dat ik zelf ook moeite heb om de snelheid van een auto in te schatten die overdag met grootlicht rijdt. Vaak geef ga ik er dan toch niet voorlangs op een kruizing, terwijl het achteraf makkelijk kon. Klinkt bekend?
Bye,
Frank
 
Terug
Bovenaan Onderaan