Salira Z201 195...dinges

PLR

MF Brikmachinist
23 jan 2003
10.888
3.980
Twente
Nieuw project!
Zoals al gemeld in het 'Aparte MP topic' ..

(Bericht in onderwerp 'Aparte motoren op Marktplaats en zo' Aparte motoren op Marktplaats en zo)

..heb ik onlangs een klein tweetakt motortje gekocht.
Het blijkt een Salira, een contractie van 'Société Anonyme Lion Rapide'; een Belgisch merk uit vervlogen tijden.
Internet is erg summier in info als het om dit merk gaat, en veel meer dan dat het vanaf 1953 de naam "Salira" hanteerde voor de motoren tot 200cc en in 1957 ter ziele ging vind ik niet terug.
Het was gevestigd in Erembodegem, onder de rook van Aalst.
Daarnaast vond ik dit verkoop-affiche, en daaruit kan ik halen dat ik een Z-type heb; de goedkoopste uitvoering met star frame..
Even een kleine foto-impressie;
IMG_20210726_145452981.jpgIMG_20210726_145550724.jpgIMG_20210726_145519432.jpg
 
Laatst bewerkt:
In 1955 kostte dit model BEF 13500, ik weet niet hoe de verhouding destijds was maar de laatste jaren was 1 gulden (Fl) ongeveer BEF 20..dus ongeveer FL700,-
Voor de jonkies onder ons; zeg €300.

Dat was in 1955 MEER dan een maand-salaris...
(Met dank aan @charlyrubbletubble 👍).

Lion-Rapide maakte zoals zoveel fabrikanten gebruik van inkoopdelen.
Het woord 'fabrikant' zou dus eigenlijk meer 'samensteller' moeten zijn, want veel meer dan dat deed men feitelijk niet; hetzelfde deed ons eigen Sparta en HMW en Hulsmann om maar een paar voorbeelden te benoemen.
Onderdelen zijn dan vaak ook uitwisselbaar.
De blokken kwamen van gerenommeerde merken als ILO, Villiers, (DKW?) en Sachs.

Mijn '53-57 'Z' is voorzien van een Villiers blok, en dat maakt zoeken naar onderdelen al veel eenvoudiger.
De code op het blok '051B' geeft aan dat
IMG_20210726_141500996.jpg

het een '31C' met 3-bak is, dat is een 150cc volgens het grote boek, geleverd vanaf 1956
Dan zou mijn motorfietsje dus van het laatste jaar zijn..
IMG_20210726_151652022.jpg.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er echter een tweede blok bij, maar de code daarvan (560A) kan ik niet terugvinden in het boek..
IMG_20210726_141815978.jpg
..dus zal ik beide even demonteren om de boring etc op te meten;
boring x slag 200cc = 59 x 72mm, dat van de 150cc is 55 x 62mm...dus eenvoudig uit elkaar te halen.
Er is mij gezegd dat dit een 200-je is, maar mogelijk blijkt het dus een 150-je te wezen...we zien wel.
Blokken zijn uitwisselbaar, dus komt vast wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Het framenummer is viercijferig; ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit lezen moet..
5711, dus van november 1957..?

Wie het weet mag het me zeggen..
IMG_20210726_142257434.jpg

Hoe dan ook; eerst alles demonteren, controleren en eventueel reviseren.
Dan schuren en alles van een verse laag zwart voorzien.
Wit biesje over het plaatwerk, RDW-keuring..kenteken..
IMG_20210726_141709831.jpgIMG_20210726_141717648.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20210726_141717648.jpg
    IMG_20210726_141717648.jpg
    162,7 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Dag, ik weet niet wat men in Nederland in 1955 verdiende maar ik ben pas in 1970 gestart met werken. Als 18-jarige elektro-mekanieker verdiende ik toen ongeveer 60 frank ( 3 gulden) per uur. Netto was dat geen 250 euro ( 10000 frank) per maand. Dus ik denk dat iemand die dat in 1955 in een maand verdiende toen wel een zeer royaal loon moet gehad hebben.
 
Dank je voor je aanvulling; ik heb de tekst aangepast..😉

Ik hoop werkelijk dat Motormarkt Hardenberg dit najaar nog doorgaat, want dat is altijd een perfecte onderdelen-bron voor me gebleken.
Met de verkleuring van Nederland op de Covid-kaart zie ik dat echter somber in..
 
Laatst bewerkt:
Twee scheten en drie keer niezen later ligt alles uit elkaar, en hangt het frame op ooghoogte aan wat spanbandjes;
IMG_20210727_142226631.jpgIMG_20210727_143206126.jpg
 
Beide blokjes even de petjes verwijderd, en wat blijkt; beide zijn 59x72mm, dus 200cc!
Dus tóch 8,3 pk ipv 6,5.. hoppa! 🤪
Grappig, want het Villiers-boek geeft aan dat de 200cc grotere vliegwielen heeft. en deze niet in het 150cc-onderblok passen..

Ik ga de blokken toch lostrekken, om er zeker van te zijn dat alles ok is daarbinnen..beter safe than sorry.
IMG_20210727_133614185.jpgIMG_20210727_133558062.jpgIMG_20210727_132714919.jpg
 
Laatst bewerkt:
De zoektocht naar de juiste vissestaart demper is een lastige; de bijgeleverde downpipe is niet de juiste helaas, dus ik moet op zoek naar een compleet systeem.
Kabelboompje maak ik zelf wel.
JVmotors verkoopt een Lucas koplampschakelaar, al weet ik niet zeker of dat de juiste is...
Even zien wat er via de Sparta-club boven water komt, ook Hulsmannmotor.nl heeft mogelijk nog delen.
Nogmaals; ik gok op Hardenberg..
 
Dank Sebas; ik ben bekend met de Hattemmer boys.😉
Ik wil ze als 'last resource' houden; ben ik onderhandeling met een Belg momenteel...fingers crossed.
 
Is Hardenberg nog een ding? Ik dacht dat het gestopt was?
EDIT/ 22 mrt is volgende.. Check!
 
Helaas is de najaarsbeurs van oktober wederom afgelast..vuk! 😠
Screenshot_20210729-124954.png
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het frame 'dood' geschuurd, en meerdere kleuren tegengekomen..
IMG_20210729_144551823.jpgIMG_20210729_151957678.jpg
 
Heb je hier iets van kenteken papieren of zo bij?
Want de rdw houdt niet van netjes gemaakte frames als zij eerst een identiteit onderzoek moeten doen.
Schrijven ze ook op hun website dat om teleurstellingen te voorkomen na restauratie je voor die tijd al moet laten onderzoeken door de rdw.
 
Bedankt voor het meedenken @Rob RD; tis niet de eerste motorfiets die ik ter keuring aanbied, en intussen ken ik de bochten en kronkels in het proces...😉
 
Laatst bewerkt:
Rempedaal en 'triple tree' geschuurd, geprimed en gespoten.
Stuurkogels schoongemaakt, nieuw vet in de cups.

Frame heeft weer een rempedaal en een triple..👍
IMG_20210730_154808634.jpgIMG_20210730_162142882.jpgIMG_20210730_162153713.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het gereedschapkistje even in de spuitplamuur gezet en daarna in vrolijk zwart gespoten.
Eenmaal droog weer aan het frame gemonteerd.
Ik had nog ergens een draaiknop met M8 draad; die kon er mooi op als sluiting.
IMG_20210731_115901020.jpgIMG_20210731_135441598.jpg
 
Stelt met dit fietsje weinig voor hoor; ik bouw eerst het rollend chassis op en trek straks het (de) blok(ken) uit elkaar.
Naast wat knikkerbussen en een velletje stickers heb ik nog nauwelijks kosten..

Heb een vissenstaart demper via AliX bestelt, en een pakkingset voor het Villiers motorblok.
Motormarkt Hardenberg gaat dit jaar niet meer door, maar de Sparta-club schijnt nog wel een beursje te houden in Voorst.
Komt vast wel goed allemaal..😉👍
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan