Saluki project

brakie brakie
full
 
Hoe en waarvan heb je het gemaakt?
Fotootje??
Ik moet ook nog steeds een afdek zeiltje maken, een beetje afkijken kan nooit kwaad..
 
is gemaakt van kunstleer maar niet helemaal gelukt naar mijn zin. is ook erg klein om enige rek erin te krijgen aangezien het bijna een dichte kap is. zal morgen effe een ftje maken.
 
fototje van de kap. de plooi (ruimte ) heb ik er ondertussen uitgehaald maar de zijkant blijft te lang. moet eigenlijk een apart ingezet rond stuk zijn. voorlopig ga ik eerst zien of alles redelijk waterdicht afsluit.
full
 
zo hij was (is ) klaar.vandaag gereden( geprobeerd) maar niet mee te rijden. meteen bij wegrijden begint het stuur te slaan (snelheid mischien 5 km/u. bandenspanning hoger gezet, staat nu op ca 2,8 b rondom. lagerspeling nogmaals gecontroleerd Ok. stuurkrachten zijn goed (naloop ca 45mm). wat ik wel gemerkt heb dat ik zelf mede veroorzaker ben, met een hand rijden geeft minder vlug het probleem. er zit nog geen stuurdemper op maar ik heb het idee dat daar dan wel heel grote krachten op gaan komen.
als iemand wat tips heeft om te proberen graag.
full
 
Iets harder rijden. Als je 45 km/u rijdt is het stuurslaan waarschijnlijk verdwenen. *D
En inderdaad die stuurdemper monteren. Ik reed voorheen ook met 2.5/2.53.0 bandenspanning. Ik rijd nu met circa 2.3/2.3/2.5. Meer grip en minder gestuiter.
 
Laatst bewerkt:
zal morgen eens een stuurdemper gaan halen. harder rijden is niet mogelijk. dan is een 2 baans weg veel te smal.
wat ik ook nog kan proberen is de voorloop wijzigen. kan nog 3 cm naar achter en krijg dan een naloop van 75 mm maar ik vermoed dat ik dat dan niet meer trek.
 
Ik denk dat je juist minder naloop zou moeten proberen. Dat verbeterde bij mij het sturen in ieder geval wel.

Maar ik weet niet zeker of dat bij een schommelarm net zo werkt als bij een fusee-besturing.
 
minder naloop lukt zo niet. dan moet ik een nieuwe vork maken. deze kan wel groter maar niet kleiner. ik had trouwens verwacht dat als de naloop nog minder wordt dat het instabiele gedrag alleen maar toeneemt. wat voor naloop hebben jullie?
 
Laatst bewerkt:
Maar ik weet niet zeker of dat bij een schommelarm net zo werkt als bij een fusee-besturing.

Lijkt mij dat het kwa type besturing niet uit zal maken....

Niet toevallig een zijspanner met ervaring in de buurt wonen? Die het eens even kan proberen?
Op zich is het slaan van het stuur geen onbekend fenomeen. Bij wat hogere snlhed wordt dit weer minder/gaat weg.


Mijn allereerste zijspanervaring was op een oudere BMW R75 met zijspan, standaard voorvoork, waar heel veel speling op zat. Ik dacht in het begin ook erg WTF ????? :')
 
Laatst bewerkt:
nee, niemand in de buurt maar dat maakt niet uit. er is gewoon niet mee te rijden. ik kom op dit moment gegarandeerd niet boven de 10 km/u. kan dus ook niet proberen of de af en instellingen juist zijn. motor heeft vlucht en toespoor, zijspan staat alleen nog te hoog zodat het zijspanwiel in dezelfde richting helt als de motor. kan meespelen maar zal toch eerst snelheid moeten kunnen maken om te zien of dit echt invloed heeft. mijn vorige span had nergens last van en was op dezelfde basis gebouwd. morgen eerst is een stuurdemper monteren en kijken of het dan zover weg is dat de snelheid veilig omhoog kan.
 
Ik heb ook eens op een zijspan gereden dat echt niet harder dan stapvoets ging. Daarboven kun je het stuur niet meer vasthouden. Met stuurdemper nergens last van.
 
~als iemand wat tips heeft om te proberen graag.

Als het goed is heeft je K100 een fluidblock stuurdemper. Dat is een kunststof ding in je balhoofd. Als het goed is kan je die aandraaien zodat hij zwaarder dempt. Volgens mij door middel van imbus boutjes voor op je balhoofd.
Laat maar, die demper zit alleen op de K75
 
Laatst bewerkt:
Minder naloop gaat alleen maar harder slaan. Aan een stuurdemper heb je inderdaad genoeg.
Alle zijspannen slaan met het stuur, maar bij een originele naloop is het vaak wel te doen. Dat hebben we gemerkt bij het span van Mathieu.
 
als mosterd na de maaltijd... ook de mijne slaat als een idioot zonder stuurdemper, maar idd wel alleen bij een bepaalde snelheid.

de stuurdemper gaat je leven veranderen!
 
dat klinkt goed, helaas is mijn demper morgen pas in huis. onderdelen voor montage heb ik al wel gemaakt.
als het klopt wat jij zegt Voxan over de naloop dan moet ik zeker eens proberen als ik die weer 30 mm groter maak. zit in de verstelling van de voorvork.
 
Dan ga je zwaarder sturen en zal het effect nog niet helemaal weggaan hoor.
De oplossing is gewoon de naloopstand die je nu hebt, maar dan met demper. Succes.
 
dat klinkt goed, helaas is mijn demper morgen pas in huis. onderdelen voor montage heb ik al wel gemaakt.
als het klopt wat jij zegt Voxan over de naloop dan moet ik zeker eens proberen als ik die weer 30 mm groter maak. zit in de verstelling van de voorvork.

Nou Frankie, je hebt die demper als goed is nu al een dag binnen, dus wij zijn nu wel effe heel benieuwd, als je die al gemonteerd hebt, en der een stuk op heb gereden :)
 
ik had het misschien moeten melden zodat iedereen van de weg kon blijven, maar ik heb vandaag gereden. geen paaltjes omver en niets geraakt. het maken van de schokdempersteunen viel nog tegen ( slag van de demper, vrijlopen, lagering wijzigen etc ).
maar bedankt voor de adviezen. hij rijdt nu goed, kon makkelijk 100km/h halen zonder problemen(in werkelijkheidwat minder aangezien de Km teller nog niet aangepast is). volgende week de fijn afstelling regelen en vlammen met die bak.
full
 
afstelling wat gewijzigd (meer vlucht) en vandaag gereden. vond het niet beter, was zoekeriger geworden dus morgen terug en iets meer toespoor geven. kijken of we nog kunnen verbeteren.
 
Rij je op autobanden? Dan is vlucht niet nodig hoor, gewoon rechtop stellen en naregelen met toespoor. Hoeveel voorloop heeft jou zijspanwiel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan