Same Tooth - Same Link?

Thomas86

MF'er
12 apr 2004
66
34
Den Bosch
Ik heb deze vraag al even in het rsv mille topic gepost, maar ben er nog niet helemaal achter wat er aan de hand is.

Mijn vraag met betrekking tot de tandwielverhouding, ik heb een Rsv1000 R waar standaard de set 16 tanden voor en 40 tanden achter met een ketting van 106 schakels gemonteerd zat.

Ik ben nu naar 16/42 gegaan met 106 schakels, nu denk ik dat de verhouding ergens niet optimaal is omdat het er op lijkt dat de ketting steeds op dezelfde plek in de tandwielen grijpt. (waarschijnlijk same tooth - same link probleem?)

Nu word gezegd dat dit komt doordat de verhouding een even aantal tanden betreft en de ketting ook een even aantal schakels heeft, nu is het zo dat met de originele set wel alle tanden “geraakt“ werden en ik nu dit (vreemde) patroon op beide tandwielen zie.

Dus hoe komt het dat 16/40 106 schakels geen problemen gaf, en nu met 16/42 106 schakels een vreemd slijtagebeeld krijg?
 

Bijlagen

  • IMG_4125.jpeg
    IMG_4125.jpeg
    221,3 KB · Weergaven: 46
  • IMG_4124.jpeg
    IMG_4124.jpeg
    130,8 KB · Weergaven: 47
Een oneven aantal schakels van de ketting zal een positief effect hebben op de tandwielen. 105 of 107 is gunstiger.
Tandwielen in bv de versnellingsbak nooit een mooi rond overbrengingverhouding.
 
probeer dat eens te vinden voor een degelijke motorfietsketting en 140pk verdraagt.
3 seconden...

Het gaat er om dat bij een standaard ketting het zo gemonteerd zit.

Dat geeft een eindig hoeveelheid schakels.

Een tussen schakel kan ook he. Voor elk probleem een oplossing :)
 
Ik verwacht dat het probleem ook opgelost zal zijn als ik een 41 of 43 tands achtertandwiel plaats (voorzijde kan ook maar wil ik graag zo houden), en weet uiteraard ook dat de verhouding dan verandert.

Maar dan blijft mijn vraag hoe het kan dat met de originele set mij het in ieder geval nooit is opgevallen dat het lijkt alsof de schakels steeds op het zelfde punt van de tandwielen komt. Normaal gesproken worden de tanden die nu schoon zijn (bij de rode peilen) ook vet? En gaat de situatie nu geen overmatige of ongelijke slijtage geven?
 

Bijlagen

  • IMG_0214.jpeg
    IMG_0214.jpeg
    136,9 KB · Weergaven: 16
Yep een oneven tand doet het ook.
Nb 1 tand verschil op het voor tandwiel heeft een groter effect op de tandwielverhouding. Bij groter is er meer tand in aangrijping met ketting dus een tikje minder slijtage. Dus als er ruimte voor is, kan het een overweging zijn.
 
Maar dan blijft mijn vraag hoe het kan dat met de originele set mij het in ieder geval nooit is opgevallen dat het lijkt alsof de schakels steeds op het zelfde punt van de tandwielen komt. Normaal gesproken worden de tanden die nu schoon zijn (bij de rode peilen) ook vet? En gaat de situatie nu geen overmatige of ongelijke slijtage geven?
met de 40 greep het tandwiel 1 schakel verder op de ketting
wil je echt weten of het kwaad kan tandwiel voor en achter markeren met 1 schakel en dan rond draaien en kijken waar die schakel de volgende keren op het tandwiel terecht komt. als die schakel op alle andere "even" tanden terecht komt zou ik me geen zorgen maken
 
met de 40 greep het tandwiel 1 schakel verder op de ketting
wil je echt weten of het kwaad kan tandwiel voor en achter markeren met 1 schakel en dan rond draaien en kijken waar die schakel de volgende keren op het tandwiel terecht komt. als die schakel op alle andere "even" tanden terecht komt zou ik me geen zorgen maken
Bedank, voor de tip was ik nog niet op gekomen. Mocht hij inderdaad toch steeds verspringen op de even tanden is het voor mij ook opgelost anders ga ik een tandwiel monteren met een oneven aantal tanden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan