Ik heb deze vraag al even in het rsv mille topic gepost, maar ben er nog niet helemaal achter wat er aan de hand is.
Mijn vraag met betrekking tot de tandwielverhouding, ik heb een Rsv1000 R waar standaard de set 16 tanden voor en 40 tanden achter met een ketting van 106 schakels gemonteerd zat.
Ik ben nu naar 16/42 gegaan met 106 schakels, nu denk ik dat de verhouding ergens niet optimaal is omdat het er op lijkt dat de ketting steeds op dezelfde plek in de tandwielen grijpt. (waarschijnlijk same tooth - same link probleem?)
Nu word gezegd dat dit komt doordat de verhouding een even aantal tanden betreft en de ketting ook een even aantal schakels heeft, nu is het zo dat met de originele set wel alle tanden “geraakt“ werden en ik nu dit (vreemde) patroon op beide tandwielen zie.
Dus hoe komt het dat 16/40 106 schakels geen problemen gaf, en nu met 16/42 106 schakels een vreemd slijtagebeeld krijg?
Mijn vraag met betrekking tot de tandwielverhouding, ik heb een Rsv1000 R waar standaard de set 16 tanden voor en 40 tanden achter met een ketting van 106 schakels gemonteerd zat.
Ik ben nu naar 16/42 gegaan met 106 schakels, nu denk ik dat de verhouding ergens niet optimaal is omdat het er op lijkt dat de ketting steeds op dezelfde plek in de tandwielen grijpt. (waarschijnlijk same tooth - same link probleem?)
Nu word gezegd dat dit komt doordat de verhouding een even aantal tanden betreft en de ketting ook een even aantal schakels heeft, nu is het zo dat met de originele set wel alle tanden “geraakt“ werden en ik nu dit (vreemde) patroon op beide tandwielen zie.
Dus hoe komt het dat 16/40 106 schakels geen problemen gaf, en nu met 16/42 106 schakels een vreemd slijtagebeeld krijg?