Samen op weg

Eerst maar eens kijken wat er mogelijk is vwb de afstand(en) die je op 1 dag wil/ kan rijden!
Sommigen zitten al na enkele uurtjes te huilen op het zadel van pijn aan de billetjes. Of hevige kramp aan het been, die niet weggaat.
Dat zal jij eerst nog maar eens moeten uitvinden voor jezelf. Als 't echt hevig pijnlijk is, dan wordt iedere km een marteling!
Maar net zo goed: Anderen rijden fluitend 1000+ weg op een dag.

Je bent beginnend dus om Toulon in 2-3 dagen te doen, wordt 't mss alleen maar snelweg?
In jouw geval zou ik lekker veel binnendoor rijden naar Toulon en er (veel) meer tijd voor inplannen.
Het rijden door de regio's in Frankrijk dat is nu juist zo leuk! Denk aan Dordogne-vercors-Drome-Vaucluse ect. :t
Vorig jaar ben ik door vele berggebieden naar de Mt Ventoux gereden.
Oke, kalm aan, maar heb daar toen 5 dagen over gedaan. Ter vergelijk: Paar jaar eerder reed ik in 1 rit van Genua naar huis.
Hoeveel zin heb je en hoeveel haast heb je?

Moliets (vroeger zat ik vaak in Azur-Soustons) naar NL is minder interessant.
Als je hebt uitgevonden voor jezelf wat je qua km's aankan, weet je wat er mogelijk is voor de thuisreis.
Zelf zou ik van Landes naar huis liefst in 1 dag doen. Onderweg is er weinig te beleven.
Dankje voor je uitgebreide reactie! Leuk dat je zo bekend bent in deze gebieden. Denk je dat het voor een beginner een lastige route is, bijv. door de hoogteverschillen, bochtenwerk of slecht wegdek?

Het liefst houd ik het op 3x 2 uur rijden per dag, voorkeur tussen 06.00 en 14.00 uur. Dat houdt inderdaad weinig ruimte over voor leuke buitenwegen. Het eerste stuk snelweg en daarna 80-wegen zou wel moeten lukken. Is dat echt een no-go, is het misschien een optie om voor de heenreis 4 dagen uit te rekken en de terugreis 2 dagen.
 
Zo maar wat gedachtes.........................

Je zou natuurlijk tot net na Parijs (Noord-Frankrijk is toch minder) de snelweg kunnen nemen. Bijv Auxerre of Bourges.
Zelf vele jaren met de caravan gestaan op camping in Bourges. Daar vandaan was prima om in 1x naar huis te rijden. Alles plat!
Bourges: Camping Robinson. Niks bijzonders is doortrek-camping met goed gras. Wel heel fijn: Net om de hoek zit de afhaal-pizza!

Den Haag-Bourges is al 700km. Over de snelweg moet dat (voor mij) prima te doen zijn.
Maar met 3x 2 uurtjes rijden is dat al niet/ moeilijk haalbaar. Moet je nog niet eens file of ander oponthoud hebben.
Reken maar gauw op ca 8uur rijden op de snelweg.

Vanaf Bourges naar beneden wordt het landschap ineens een stuk leuker. Trek daar dan een dag of 3 voor uit.
Aan mooie wegen en mooie gebieden van Bourges naar Toulon is er zeker geen gebrek.
Dat zijn vooral middengebergtes. Fijne om hier te rijden is dat meestal de wegen nog wel redelijk doorlopend zijn. Minder hair-pins.

Voor rijden in Frankrijk hoef je nu ook weer niet 1 miljoen km ervaring te hebben. Gewoon eraan beginnen.
Vaak zijn de N-wegen heel goed berijdbaar, maar wel drukker. De kleine D-wegen zijn soms heel stil en idd soms hobbelt 't iets.
Vwb het wegdek zou ik me toch geen zorgen maken. Mss niet zo goed als in NL, maar meestal zijn de wegen best redelijk.
De wegen met veel bochtenwerk ga je vooral vinden in berggebied. In jouw geval vnl het stuk net boven Toulon.
 
Waarom wil je nu naar Toulon ? Is een soort van havenstad met wel een hele leuke boulevard, met een standbeeld van een of andere zeeheld , het heet in de volksmond daar Fesses -en-Ville omdat ie met zijn bips naar de stad gekeerd staat. Omgeving van Toulon is veel leuker. En ik denk dat het heel goed in drie dagen te doen is. Wat heb je voor een motorfiets ? En kun je cruisen op rond de 130 ? Naar huis via Nice en de Routes des Grandes Alpes, dan krijg je vanzelf ervaring met bochtenwerk. En, ga je kamperen , of zoek je de F1 hotelletjes op ? ( is wel makkelijk , niet duur en je hoeft geen tent op te zetten en mee te nemen ) Misschien kom je me dan wel tegen .
 
Ik zou ook niet weten wat ie in Toulon zou willen doen.
Ga er van uit dat ie een goede reden heeft om precies DAAR te willen zijn. Dat zal wél gelden voor Moliets. (deze verzin je niet)

Als je nog niet weet waar je grenzen liggen op de motor, maak dan niet met de omgeving 'bindende' afspraken.
Zeker met je eerste grote rit, neem daarvoor de tijd. Straks moet je nog gaan stressen, om op tijd op je plek te kunnen zijn.
Enne,..................tijdstress is ideaal om een ongeval te gaan krijgen. Sneller rijden dan dat je kan en je mist maar zo een bocht!

Trouwens: Zit me nu te bedenken dat je ook nog niet zo maar van Toulon in Moliets-et-Maa zal zijn. Dat is ook nog een slordige 800 km.
Je kan natuurlijk de Autoroute opdraaien, maar binnendoor ben je daar wel 2 dagen best doorsturen mee zoet.
 
Ik zou ook niet weten wat ie in Toulon zou willen doen.
Ga er van uit dat ie een goede reden heeft om precies DAAR te willen zijn. Dat zal wél gelden voor Moliets. (deze verzin je niet)

Als je nog niet weet waar je grenzen liggen op de motor, maak dan niet met de omgeving 'bindende' afspraken.
Zeker met je eerste grote rit, neem daarvoor de tijd. Straks moet je nog gaan stressen, om op tijd op je plek te kunnen zijn.
Enne,..................tijdstress is ideaal om een ongeval te gaan krijgen. Sneller rijden dan dat je kan en je mist maar zo een bocht!

Trouwens: Zit me nu te bedenken dat je ook nog niet zo maar van Toulon in Moliets-et-Maa zal zijn. Dat is ook nog een slordige 800 km.
Je kan natuurlijk de Autoroute opdraaien, maar binnendoor ben je daar wel 2 dagen best doorsturen mee zoet.
En wat doe je dan in Moliets ? Genieten van de geur van de eindeloze pijnbomen, of het strand ? Arcachon is goed als je van mosselen en oesters houdt, verder stinkt het er als de wind en zon verkeerd staan.
 
Toulon en Moliers zijn twee vakanties met vriendinnen, die allemaal het vliegtuig pakken. Ik denk bij nader inzien en met jullie hulp (dank!) dat het misschien toch te ver/stressvol is om alleen te doen. Mochten er meer motorrijders toevallig deel hetzelfde rijden, dan lijkt het me nog een leuke optie, maar in m'n up misschien toch maar met saai vervoer voor deze (krappe) keer.
 
Toulon en Moliers zijn twee vakanties met vriendinnen, die allemaal het vliegtuig pakken. Ik denk bij nader inzien en met jullie hulp (dank!) dat het misschien toch te ver/stressvol is om alleen te doen. Mochten er meer motorrijders toevallig deel hetzelfde rijden, dan lijkt het me nog een leuke optie, maar in m'n up misschien toch maar met saai vervoer voor deze (krappe) keer.
Of doe eens gek en doe het toch gewoon.
Stap op je bike, Toulon in de Navi en rijden maar.
Ik kan geen andere manier verzinnen dan dat om ervaring op te doen.
Plak er een avond aan vast, de dag voordat je eigenlijk zou vertrekken.
Dus bijvoorbeeld vrijdag na je werk, tik je toch zo ff de eerste 300km snelweg weg, F1 hotelletje aan de snelweg.
Zaterdag lekker ontbijten en gas er op.

Ja snelweg is misschien saai en hier is de trend dat je dat niet moet doen.
Maar het is wel onderweg zijn, je eigen rij ervaring opdoen, omgeving zien, tankstops, enz.
Het kan ook allemaal leuk zijn en een overwinning.
Ja je gaat zadelpijn krijgen, kramp in je benen, een stijve nek.
So what, nachtje slapen en weer door.

Hoe vet zou het zijn als hij daar gewoon met je motor aan komt rijden, in je uppie klaar gespeeld.

Ik wist het wel, als mijn voorvork niet zo krom zou zijn (zie het TET topic) en ik niet en dochtertje van 3 maanden naast me op de bank had gehad.
Dan was ik al halverwege geweest..:+
 
Ik kan geen andere manier verzinnen dan dat om ervaring op te doen.

Yup.

Zo ben ik in 2017 in mijn uppie naar Sardinië gereden. Net twee jaar mijn rijbewijs en in mijn jeugd nooit een brommer, scooter of crossfiets gehad.

Al doende leert men.
 
Of doe eens gek en doe het toch gewoon.
Stap op je bike, Toulon in de Navi en rijden maar.
Ik kan geen andere manier verzinnen dan dat om ervaring op te doen.
Plak er een avond aan vast, de dag voordat je eigenlijk zou vertrekken.
Dus bijvoorbeeld vrijdag na je werk, tik je toch zo ff de eerste 300km snelweg weg, F1 hotelletje aan de snelweg.
Zaterdag lekker ontbijten en gas er op.

Ja snelweg is misschien saai en hier is de trend dat je dat niet moet doen.
Maar het is wel onderweg zijn, je eigen rij ervaring opdoen, omgeving zien, tankstops, enz.
Het kan ook allemaal leuk zijn en een overwinning.
Ja je gaat zadelpijn krijgen, kramp in je benen, een stijve nek.
So what, nachtje slapen en weer door.

Hoe vet zou het zijn als hij daar gewoon met je motor aan komt rijden, in je uppie klaar gespeeld.

Ik wist het wel, als mijn voorvork niet zo krom zou zijn (zie het TET topic) en ik niet en dochtertje van 3 maanden naast me op de bank had gehad.
Dan was ik al halverwege geweest..:+
@CindyMichelle
Op zich wel stoer dat je deze plannen hebt. Maar nu niet laten afschrikken.
Niet gaan denken dat het niet lukt! Alleen geen vaste tijden afspreken met de vriendinnen.
Hooguit zeggen dat je denkt op dié dag aan te komen, maar dat 't ook een dag later kan worden.
(dan leg je ook jezelf geen verplichting op)
Wat @bommes voorstelt is wel een goeie. Gelijk in de 1e avond er een flinke klap op geven. Dan heb je de 1e 300km al gehad.

Als ik bijv een weekendje Lux-Ardennen-Eiffel doe dan ga ik (meestal) vrijdagmiddag nog weg.
Direct na het werk op de motor en in de avond sta ik dan al op de camping. Onderweg effe snel naar de Mac.
Tentje neerzetten en je bent klaar voor het motor-weekend.
Op deze wijze al gedaan oa naar Epen, Esch s/S, Prüm, Malmédy en La Roche
De volgende ochtend gelijk na het opstaan starten met rijden van een mooie route.

In een hotelletje ben ik met een andere reis nog wel eens 23.00h aangekomen, dat 't ook allemaal nog lukte.
Als je bij een F1 aankomt, dan kan je een half uur later al liggen snurken.
 
Veel dank allen! :} Ik ga er nog eens goed over nadenken. Vrijdag alvast langs de motorzaak, heb nu nog een flinke naked en een scherm en topkoffer lijkt me sowieso wel prettig met langere afstanden.
 
Veel dank allen! :} Ik ga er nog eens goed over nadenken. Vrijdag alvast langs de motorzaak, heb nu nog een flinke naked en een scherm en topkoffer lijkt me sowieso wel prettig met langere afstanden.
Heel verstandig ! Persoonlijk vind ik een lange trip op een naked erg onaangenaam, het is vermoeiend door de wind en het geruis en om je de waarheid te zeggen : je schiet ook geen d..... op. Leuk voor een rondje boulevard of een avondje, maar wel minder voor grotere reizen. Ik wens je wijsheid, en laat je nog eens horen wat het geworden is ?
 
Ik heb op mijn FZ alleen een topkuip.
Als ik 130-140 rijdt, heb ik nauwelijks last van de rijwind. Daarom ook niet erg vermoeiiend.
Voor (grote) reizen is een topkoffer ideaal! Maar ga je zo'n koffer met rek dan nog redden in heel kort tijdsbestek??
DSC00574klein.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan