Samenstelling benzine veranderd?!

neek61

Rookie
1 mei 2008
3
0
Toen ik een maand geleden mijn Intruder 1400 wilde starten (winter stil gestaan), startte hij dus niet en lekte benzine.
Heb toen de motor bij de dealer gehad om het te verhelpen, kosten 300euri, carborateur schoon gemaakt. Volgens de dealer komt het de laatste tijd veel voor dat hij benzine lekkende motoren binnen krijgt, hij zegt dat er iets aan de samenstelling van de benzine is veranderd waardoor bijvoorbeeld de vlotters gaan vast zitten.
Vervolgens heb ik de motor weer 3 weken niet gebruikt en weer het zelfde probleem, niet starten en benzine lekken. Nu zegt de dealer dat wanneer ik de motor niet regelmatig gebruik dit probleem steeds weer terug zal komen.
Dit kan toch niet waar zijn?!?
Dan zouden alle hobby motorrijders met de carburatiemotor dit namelijk toch ook moeten krijgen...

Wie kan mij helpen...
 
Nee, er zit wel een kern van waarheid in, de benzine is een aantal jaren geleden qua samenstelling wel degelijk veranderd. Gevolg is dat benzine nu sneller vergomt en een mindere "houdbaarheidstermijn" heeft als vroegah.

Maar 3 weken??? Da's onzin. Je praat dan over maanden.
Mogelijk heeft TS nog last van prut van de vorige stilstandperiode. Controleer je vlotters, maar vooral ook je benzinekraan en filter(s).
Gooi er eens een toevoeging in, zoals Forte oid. Werkt dat niet, dan alles goed schoonmaken, je zou er aan kunnen denken de carb(s) ultrasoon te laten reinigen.

Oh.... om een vastzittende vlotter los te krijgen wil tikken met de steel van een schroevendraaier oid wel eens helpen.
 
Laatst bewerkt:
ja dat dacht ik ook en zou ik toch ook niet het zelfde probleem direct weer hebben.
ik heb gevraagd of ik "garantie" heb op deze reperatie...
maar het antwoord was dat ze er ook niets aan kunnen doen, omdat het aan de benzine samenstelling zou liggen
maar ik mag toch wel verwachten dat ik de motor gewoon kan gebruiken na 3 weken stilstand?!?
 
ja dat dacht ik ook en zou ik toch ook niet het zelfde probleem direct weer hebben.
ik heb gevraagd of ik "garantie" heb op deze reperatie...
maar het antwoord was dat ze er ook niets aan kunnen doen, omdat het aan de benzine samenstelling zou liggen
maar ik mag toch wel verwachten dat ik de motor gewoon kan gebruiken na 3 weken stilstand?!?
Andere reparateur zoeken, onzin van die benzine
 
Het gelul waar ik op doelde is dat het binnen 3 weken weer gebeurde en word gezegd "het ligt aan het benzine" en voor dat geld mag je verlangen dat die het hele systeem reinigt.
 
Laatst bewerkt:
ja dat dacht ik ook en zou ik toch ook niet het zelfde probleem direct weer hebben.
ik heb gevraagd of ik "garantie" heb op deze reperatie...
maar het antwoord was dat ze er ook niets aan kunnen doen, omdat het aan de benzine samenstelling zou liggen
maar ik mag toch wel verwachten dat ik de motor gewoon kan gebruiken na 3 weken stilstand?!?

Gewoon garantie claimen....

En wil hij niet meewerken, stel hem dan in gebreken middels aangetekende brief.
Geef hem 2 weken de tijd om schriftelijk te reageren. Doet hij dat niet, is hij in gebreke.

Hierna kun je de geschillencommissie inschakelen, of eventueel bovag als hij aangesloten is.

binnen 3 weken is de benzine niet oud.

Als benzine niet gesloten is, dan begint de benzine pas na een maand of 3 in houdbaarheid af te nemen.

Aangezien een benzinetank van de motor gesloten is, hangt er boven de vloeistof een benzinedamp welke ervoor zorgt dat er directe zuurstof bij komt. Hetgeen wat erbij komt is minimaal.

Daarom wordt er als advies gezegt dat je de tank bij langere tijd stilstand (>2 maand) vol moet tanken en dan wegzetten. De dampspanning is dan groter in de tank en er zal weinig tot geen zuurstof in de tank komen.

Benzine is dus niet binnen 3 weken oud.
 
Gewoon garantie claimen....

En wil hij niet meewerken, stel hem dan in gebreken middels aangetekende brief.
Geef hem 2 weken de tijd om schriftelijk te reageren. Doet hij dat niet, is hij in gebreke.

Hierna kun je de geschillencommissie inschakelen, of eventueel bovag als hij aangesloten is.

... als je om dit soort dingen al zo moet gaan reageren... damn wat een stressig leven moet je dan hebben in de huidige maatschappij zeg... :X



Vlottertje dat vastzit, idd zoals al eerder gezegt, tikkie met een hamertje ofzo tegen de carburateurbank en 9 van de 10 keer is t daarmee opgelost.
 
Benzine veranderd inderdaad van samenstelling na verloop van tijd, Dit duurt alleen best wel een poos.
Heb hier zelf wel eens problemen mee gehad, maar dat was pas toen de motor 2 jaar heeft stilgestaan !!
Motor wilde toen niet fijn meer starten/lopen terwijl er nog zeker 3/4 tank benzine uit een goed jaar in zat.

Oude benzine eruit, nieuwe erin en liep weer als een trein.

dus, zoals al is gezegd, benzine veranderd van samenstelling, maar niet in 1 seizoen en al helemaal niet na 3 weken.

Misschien een goed idee om je benzinetank te controleren op water / roest welke je vlotter doen vastlopen? benzinefilter heel / schoon / aanwezig?
 
Heb bijna hetzelfde probleem. als ik korte stukjes gereden heb en de motor stil zet. Dan blijft hij benzine eruit gooien door het overloopslangetje.
Heb hier bij mijn reperateur navraag naar gedaan en hij kwam met hetzelfde verhaal op te proppen als bovenstaand. Het schijnt dat de benzine sinds een half jaar van samenstelling is veranderd en er bepaalde bio toevoegingen in zitten. Door deze benzine gaan vlotters vastzitten.
Ik was niet de enige die bij hem was geweest voor dit probleem. Het schijnt echt een groot probleem te worden. Hij heeft nu contact met oa Shell om te kijken hoe dit probleem opgelost kan worden. Hij gaf ook aan dat hij wel de carborateur schoon zou kunnen maken maar dat dit geen garantie zou zijn dat het probleem opgelost was.
Ik ben nu bij verschillende pompen aan het tanken om te kijken of er verschil zit in de benzine.
Het schijnt dat in the shell v power minder bio toevoegingen zitten en dat dit wellicht beter zou werken.
Deze ga ik erin gooien zodra de tank nu leeg is.
Was echter nu aan het surfen om te kijken of ik er meer over kon vinden.
Hoop dat er meerdere mensen op reageren, want ben er erg benieuwd naar.


gr,

Koen
 
Waar lekt de benzine precies ?

Functioneert de benzinekraan nog wel goed (dus als je de kraan op "RES" zet of op "ON", dan moet er een vacuum zijn, waardoor je geen continu bezinedoorvoer hebt (geen open doorstroming zeg maar).

Ik kan me voorstellen dat in een lange winterstop het bezinerestje onderin de vlotterkamers van je carburateurs kunnen indikken. Volgende keer de vlotterkamers helemaal leeg laten lopen voordat ie op stal gaat.
 
Laatst bewerkt:
De buurvrouw had laatst een preobleem met haar koekblik (sorry). Hij wilde niet meer starten. Dus de ANWB gebeld. Deze heeft hem ongeveer 1,5 min door gestart aan een stuk en de auto sloeg weer aan.
Hij vroeg direct of de auto ook een klein stukje was verplaatst voordat de auto niet meer aan sloeg.
Dit klopte. De buurvouw had de auto van de ene kant van de parkeerplaats naar de andere kant gezet.
De beste man van de ANWB legde me uit dat het door de samenstelling van de benzine van tegenwooordig komt. Daardoor zou motor of niet goed warm lopen of de benzine niet goed genoeg verbranden en zou er iets stroef gaan lope (of zoiets, ben het onder tussen vergeten). Dus wanneer de motor warm werd zou het allemaal soepeler gaan lopen en starten.
Of het waar is weet ik niet, maar de auto deed het weer....
 
mijn brummert start na meer dan 2 jaar in de schuur met een half lege tank ook nog altijd..
oke voordat hij start duurt het wel even, maar ik heb in die paar jaar geen benzine of wat dan ook ververst....

dus na een paar weken/maanden oude benzine lijkt me onzin :)
 
Heeft je motor een benzinekraantje?

Zoja, laat deze open staan als je de motor weg zet. Dan wordt de verdampte benzine weer aangevuld en dit zorgt ervoor dat je vlotters gangbaar blijven...

Als je de benzinekraan dicht doet verdampt de benzine en zakt de vlotter zodat er weer nieuwe benzine in kan komen. Aangezien de kraan dan dicht is komt dat er niet en koekt het vuil aan met een vlotterstand die open is.
Zet je verzolgens de kraan weer open, zitten de vlotters vast en sluiten daardoor de toevoer niet meer af wat vervolgens uit in het overlopen van je vlotterkamers. Dat is dan wat je uiteindelijk ziet.

Laat even weten of dit het is, ivm mijn kennis
 
Laatst bewerkt:
Volgens de dealer komt het de laatste tijd veel voor dat hij benzine lekkende motoren binnen krijgt, hij zegt dat er iets aan de samenstelling van de benzine is veranderd waardoor bijvoorbeeld de vlotters gaan vast zitten.

Ik gebruik mijn Savage ook heel erg weinig, waardoor deze ook nog wel eens een paar weken stil staat. (meestal maanden...)
Allereerst gooi ik BP Ultimate benzine er in, met de normale euro 95 loodvrij heb ik een vergelijkbaar probleem veel eerder. Ten tweede los ik het "probleem" op door de vlotter leeg te laten lopen en dan met de kraan op standje "pri" de vlotter weer te vullen. Meestal laat ik de vlotter maar vast preventief leeglopen, zoveel moeite is het niet en ik voorkom hiermee een leeggestartte accu.
 
Het klopt idd dat benzine kan gaan gommen. Als je je motor een tijdje laat staan dan kun je er een flesje Forté bij gooien. Dit voorkomt het gommen en zorgt er voor dat de samenstelling goed blijft.
 
Nee, er zit wel een kern van waarheid in, de benzine is een aantal jaren geleden qua samenstelling wel degelijk veranderd. Gevolg is dat benzine nu sneller vergomt en een mindere "houdbaarheidstermijn" heeft als vroegah.

Maar 3 weken??? Da's onzin. Je praat dan over maanden.
:^
 
Heeft je motor een benzinekraantje?

Zoja, laat deze open staan als je de motor weg zet. Dan wordt de verdampte benzine weer aangevuld en dit zorgt ervoor dat je vlotters gangbaar blijven...

Als je de benzinekraan dicht doet verdampt de benzine en zakt de vlotter zodat er weer nieuwe benzine in kan komen. Aangezien de kraan dan dicht is komt dat er niet en koekt het vuil aan met een vlotterstand die open is.
Zet je verzolgens de kraan weer open, zitten de vlotters vast en sluiten daardoor de toevoer niet meer af wat vervolgens uit in het overlopen van je vlotterkamers. Dat is dan wat je uiteindelijk ziet.

Laat even weten of dit het is, ivm mijn kennis

..en al die benzine die verdampt laat dan dus juist gom achter in de vlotterbakken!
Dan kan je beter een eventueel aanwezig kraantje tegen het einde van je rit dichtdraaien en de vlotterbakken (evt met choke-hulp) leegrijden.
 
..en al die benzine die verdampt laat dan dus juist gom achter in de vlotterbakken!
Dan kan je beter een eventueel aanwezig kraantje tegen het einde van je rit dichtdraaien en de vlotterbakken (evt met choke-hulp) leegrijden.
Dat deed ik vroeger, gaat op den duur wel vervelen als je het, zoals ik, bijna iedere dag deed.
Perfectionist @work. :+
 
Toen ik een maand geleden mijn Intruder 1400 wilde starten (winter stil gestaan), startte hij dus niet en lekte benzine.
Heb toen de motor bij de dealer gehad om het te verhelpen, kosten 300euri, carborateur schoon gemaakt. Volgens de dealer komt het de laatste tijd veel voor dat hij benzine lekkende motoren binnen krijgt, hij zegt dat er iets aan de samenstelling van de benzine is veranderd waardoor bijvoorbeeld de vlotters gaan vast zitten.
Vervolgens heb ik de motor weer 3 weken niet gebruikt en weer het zelfde probleem, niet starten en benzine lekken. Nu zegt de dealer dat wanneer ik de motor niet regelmatig gebruik dit probleem steeds weer terug zal komen.
Dit kan toch niet waar zijn?!?
Dan zouden alle hobby motorrijders met de carburatiemotor dit namelijk toch ook moeten krijgen...

Wie kan mij helpen...

Je moet met een oude motor of auto geen V power of andere dure troep tanken })
Hier zit asseton in en tast rubber aan :Y
De benzine word vervaardigt uit afval wat anders in asvalt verdween maar met die hoge prijzen is het rendabel dit nog een keer te rafineren met toevoegingen 8-)
Als je ver wil rijden per liter kun je beter zelf mengen 20 ml op 1 liter en je rijd 15% verder asseton verlaagt de dampspaning van benzine waardoor het beter verneveld en bijna volledig verbrand ;)
 
Volgens mij wordt er tegenwoordig iets aan duurzame brandstof toegevoegd, methanol dacht ik.
Daarmee wordt de brandstof wat agressiever voor pakkingen, is eigenlijk alleen maar een echt probleem voor oldtimers. Het kan best zijn dat een slechte pakking iets eerder doorgaat of een oude rubberslang. Maar in geval van vastzittende vlotters lijkt het me eerder dat er zich vuil opgehoopt heeft in de vlotterkamer, die wat leeg is geraakt in de winter en de nieuwe brandstof bij het starten het vuil meegenomen heeft. Misschien goed idee om de filtertjes en zeefjes ook even te gaan vervangen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan