Sammie aan de jap? xj900 vs. fj1200?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.124
8.248
Assen
Sammie aan de jap.. moet niet gekker worden.. :+
Naast de jawa en de enfield kocht ik een paar jaar geleden een bmw boxer om -met slecht weer- op de snelweg op te kunnen schieten.. als hij reed was't een heerlijke motor maar chronische problemen maakte dat ik mijn vertrouwen in de motor verloor.

Van het weekend zat ik op de jawa mijmerend wat er voor de bmw in de plaats moest komen.. bmw K's zijn goedkoop in aanschaf, niet duur met onderdelen maar weer bmw.. en watergekoeld, dus er kan nog meer lekken, en ze klinken te klinisch..

en toen kwam er een 'oude' rood/witte xj900 naast me bij 't stoplicht staan.(voor mij dus een modern ding..). er kwam een leuke roffel (lekke demper?) uit en de motor zag er eenvoudig en afgetrapt genoeg uit om door mij leuk gevonden te worden..
de cardan vinnik ook leuk..
Punten voor zover ik begrepen heb;
-roestgevoelige tank
- vering is origineel prut
- wegrottende tapeinden v/d cylinders/kop

Het is een 4 pitter (geen ervaring mee) dus je moet in toeren klimmen voordat je vermogen hebt? i.t.t. tot de 1000cc bmw twin.
Maar hoe rijdt het nou? geen idee..

Ook viel me een rood/witte (zo 1 zou 't toch wel moeten worden)fj1200 in het oog.\
plenty power, zal wel heel relaxed rijden op de snelweg, maar wel 'n ketting..
en zal zo'n 1200 veel meer verbruiken?
Nog geen idee van de zwakke plekken van de 1200..

Verder schrik ik wel eens als mensen vertellen wat de onderdelen voor hun jappen kosten.. ik kan't niet altijd geloven..
Ik ben wellicht verwend door goedkope jawa- en enfield onderdelen, maar hoe zit 't met deze fietsen?
Is er verschil in onderdelenvoorziening tussen beide typen?
Het zijn beide 'sport'modellen en ben helegaar niet bekend met de zithouding..

Zijn er andere merken/typen waarvan je zegt; kijk hier ook eens naar?
Uw info en mijmeringen zijn welkom!
 
Je zou toch eens een proefritje maken :)

Een ntv650 misschien? Goedkoop en simpel en 2dehands veel onderdelen te vinden :)
 
Ik heb naast mijn Jawa en enfields een diversion 600 en deze bevalt mij prima het is geen racemonster (50 PK) het verbruik zit tussen de 1 op 20 a 25 in net hoe je aan het gas hangt
Onderdelen zijn wel duurder als bij de jawa en enfield maar het is ook hufterproof heb er nu ongeveer 30 k mee gereden het enige wat ik vervangen heb in de loop van de jaren is de kettingset en de uitlaat (die was wel verschrikkelijk duur maar nu helemaal van RVS)en de banden natuurlijk.
Tweede hands zijn ze er zat en redeliik betaalbaar of tot erg goedkoop onderdelen ook goed verkrijgbaar en ze zijn er ook in 900 uitvoering (die zijn nog steeds erg gewild heb ik het idee)
het brandstof gebruik is wel hoger dan bij de 600.
 
Die motoren verliezen geen waarde meer, ik zou er gewoon een kopen en er mee gaan rijden, als het niks vind verkoop je hem weer.
 
Ik sluit me aan bij denfield. Ik rij nu na bmw en jawa op een div600 en het is een degelijk fietsje. Ik heb er nu zo'n 10k mee gereden en alleen een bandenwissel, verse olie en benzine gedaan. Het is allemaal niet spannend, maar hij doet het altijd (regen, vorst). Ik zou in jouw geval gaan voor de 900 als je wat meer dan de woon werk kilometers aflegt.
 
Trouwens wat denk je van Guzzi zal niet veel beter zijn dan zon ding met val puisten maar het heeft wel wat en Triumph ook leuk
 
Heb ik 't goed als ik denk dat de 1200 een zwaar toer/racekanon is en de 'lichte' 900 een speelsere handelbaardere motor waar je ook lekker 120 op kan kruisen?
 
Bij een XJ900 hoef je niet in toeren te klimmen om vermogen te hebben. Je kunt 40 in zijn 5 rijden en gewoon gas geven, koppel zat. Nadeel van een 1200 tov een 900 is de ketting en het gewicht. En hij is nog wat moderner en daardoor wat moeilijker bereikbaar bij onderhoud.
Nadelen van een 900 zijn de tank, en de uitlaat. Rotte tapeinden komen voor maar zijn zeker geen regel. Eigenlijk alleen bij de pekelrijders.
Er zijn er genoeg te koop met een inmiddels vervangen uitlaat. Meestal een jama. Is die nog hard, dan heb je er voorlopig geen omkijken naar. De achtervering is eenvoudig te vervangen voor een setje koni's oid, (vaak al gebeurd) de voorveren kun je simpel vervangen voor een set progressieve (kost je 80 euro).
Als de tank nu goed is en hij staat bij jouw binnen dan is er ook weinig aan de hand, preventief coaten is de oplossing om problemen in de toekomst te voorkomen.
Onderdelen voor de 900 zijn er zat 2e hands (goedkoop), ik heb de schuur helemaal vol liggen en kan het niet meer kwijt. Momenteel heb ik 8 nette tanks liggen, die waren 2 jaar geleden nog binnen een week weg. Onderhoud is eenvoudig, cardan is ideaal, en het blok haalt moeiteloos de 2 ton. (bij normaal onderhoud).
Die roodwitte die jij zag was waarschijnlijk een 83-84-ér, die hadden standaard een klein stuurkuipje, vanaf 85 werd die vervangen door een topkuip op het frame bevestigd. Die stuurkuip maakte hem niet stabieler. Met een fatsoenlijke uitlaat roffelt zo'n ding niet, als ie roffelt is de uitlaat waarschijnlijk slecht, of de carbs moeten schoongemaakt / gesynct worden.
De XJ staat er om bekend dat ie het altijd doet. Dat is op zich mooi, maar het betekent ook dat ie het zonder onderhoud gewoon blijft doen. Zijn de bougies slecht, maakt niet uit, hij start toch wel. Sproeiers van de carbs half dicht, geen probleem, hij loopt toch wel. En daardoor zijn er erg veel Xj900 te koop met een berg achterstallig onderhoud.
Ik heb er momenteel 7 maar door de nieuwe belasting regels wil ik terug naar max 3.....
 
Laatst bewerkt:
Heb ik 't goed als ik denk dat de 1200 een zwaar toer/racekanon is en de 'lichte' 900 een speelsere handelbaardere motor waar je ook lekker 120 op kan kruisen?

Ik had je reactie nog niet gezien, was het vorige stuk aan het typen.
Ik heb niet zo veel ervaring met de 1200, maar ik vond hem wel vrij zwaar vergeleken bij de 900. De 900 is goed handelbaar, 120 rijden gaat prima, 160 ook. Speels en handelbaar hangt af van de vering en de banden. Wil je licht sturen moet je een bridgestone nemen, wil je meer stabiliteit (niet met 80 over een rotonde) neem dan een dunlop. Ik heb zo'n beetje alle bandensoorten wel onder 1 of meerdere fietsen zitten en het stuurt allemaal anders.
De zithouding is bij een 900 nog redelijk rechtop, bij een 1200 zit je meer voorover.
 
Albert bedankt voor de info, het pleit voor de 900..

Natuurlijk lijkt me een fiets met 4 aparte carbs (hoe verzinnen ze 't) waar allemaal iets mis mee kan gaan, dus 4 keer zo storingsgevoelig, me best eng..
Een maat van me eheeft een soes 550 en daar zitten ze ook op.. en je kan er net niet bij..

Zitten er op die oude 900's ook foefjes die ik niet snap zoals een hydraulische koppeling, brandstofpomp en schakelaars waardoor hij niet start in een bep. situatie?
 
Albert bedankt voor de info, het pleit voor de 900..

Natuurlijk lijkt me een fiets met 4 aparte carbs (hoe verzinnen ze 't) waar allemaal iets mis mee kan gaan, dus 4 keer zo storingsgevoelig, me best eng..
Een maat van me eheeft een soes 550 en daar zitten ze ook op.. en je kan er net niet bij..

Zitten er op die oude 900's ook foefjes die ik niet snap zoals een hydraulische koppeling, brandstofpomp en schakelaars waardoor hij niet start in een bep. situatie?

4 carbs is niet moeilijker dan 2, het zijn er alleen 2 meer.
900 heeft mechanische koppeling. Met goede kabel kan ie heerlijk licht gaan.
Het enige wat de nieuwere hebben is een schakelaar op de jiffy, de oudere (voor 87 geloof ik) hadden dat niet eens. Ik heb nog geen grote elektrische problemen meegemaakt met al die dingen. Alleen als er aan geklooit was, dan heb je problemen. Oplossing was meestal de boel weer origineel maken.
 
Is er qua frame dingen verander tussen de jaren '80 en latere?
Dus als je een barrel koopt met een rot blok, kun je er een later-wellicht meer aangeboden- blok infrutten?
 
Er zijn 3 soorten frames, 83-84, 85-86, en alle bouwjaren daarna. 83-84 frames hebben geen bevestigingspunten voor de vaste topkuip en geen jiffyswitch ophangpunt. 85-86 hebben wel punten voor de topkuip, nog niet voor de jiffyswitch, frames vanaf 87 zijn "compleet".

Blokken zijn er zat, ik kan ze zelfs demonsteren :
 
..Dus de blokken kun je zonder meer uitwisselen als dat het enige verschil is..
 
De FJ 1200 is een kleine fiets die mij nooit heeft kunnen bekoren. Ik heb een aantal jaren met de XJ 900F gereden. was best een fijne fiets, al had ik het was lastig met het zwakke frame, waardoor heel de fiets een reusachtige vibrator wordt wanneer je na de bocht wat vroeg op het gas gaat. Van roestende tanks geen last gehad, wel midden in Duitsland een noodreparatie moeten uitvoeren, omdat de complete zekeringshouder was weggeroest. De viercilinder is probleemloos, bulletproof maar, zoals de Duitsers zeggen ook "Stinklangweilig".
Ik rijd nu met een Sprint van Triumph van '99. Enneuh, zo'n driecilinder is toch veel meer fun. Eens proberen joh !
 
Albert bedankt voor de info, het pleit voor de 900..

Natuurlijk lijkt me een fiets met 4 aparte carbs (hoe verzinnen ze 't) waar allemaal iets mis mee kan gaan, dus 4 keer zo storingsgevoelig, me best eng..
Een maat van me eheeft een soes 550 en daar zitten ze ook op.. en je kan er net niet bij..

Zitten er op die oude 900's ook foefjes die ik niet snap zoals een hydraulische koppeling, brandstofpomp en schakelaars waardoor hij niet start in een bep. situatie?


Dat soort dingen zijn eenvoudig te controleren/repareren, alleen zoals je al aangeeft is er bij komen soms wat meer werk.
Als je iets wil met vergelijkbare eenvoudige techniek als een Jawa of Enfield zal je waarschijnlijk weer bij een Jawa, Enfield, MZ of iets dergelijks uitkomen, je ontkomt er bijna niet aan dat je een motor met iets meer toeters en bellen aanschaft wanneer je meer comfort wil.
 
Dat soort dingen zijn eenvoudig te controleren/repareren, alleen zoals je al aangeeft is er bij komen soms wat meer werk.
Als je iets wil met vergelijkbare eenvoudige techniek als een Jawa of Enfield zal je waarschijnlijk weer bij een Jawa, Enfield, MZ of iets dergelijks uitkomen, je ontkomt er bijna niet aan dat je een motor met iets meer toeters en bellen aanschaft wanneer je meer comfort wil.

Wel, de bmw was, als hij het deed erg comfie, en had geen brandstofpomp (snap het nut er niet van op een motor) en gewone koppelingskabel..
Dus bij een xj zit dit anders? Hmm
 
JA? hebben deze dingen ook zo'n japans zwabberrame?

Absoluut. Op de snelweg met topcase was gegarandeerd goed voor onaangename stuurslappers en wat laat voor de bocht remmen of wat vroeg op het gas was best wel onaangenaam. Bovendien vond ik de XL 900 qua remmen en stabiliteit toch maar middelmatig.
Ik heb van alles gereden, van oude Soesie 450, over Honda CBX 550, Yammie XJ 900 F, BMW 60/7, Kwakkie GTR 1000, Honda CK 750, MZ BK 350, MZ 1000 S, dus van oldtimer tot minder oud. Maar de Sprint Van Triumph, met de driepitter, is voor mij toch de machine waar ik het langst aan ben blijven hangen.
Zijn er modernere? Beslist. Zijn er snellere? Zeker. Zijn er betrouwbaardere? Twijfelachtig Rijdt er iets fijner als een driecilinder? Noppes. :)
 
Wel, de bmw was, als hij het deed erg comfie, en had geen brandstofpomp (snap het nut er niet van op een motor) en gewone koppelingskabel..
Dus bij een xj zit dit anders? Hmm

Bij bijvoorbeeld een Honda magna zit de reservetank onder het zadel en dus onder de carburateurs, zonder brandstofpomp krijg je die niet leeg, ik weet niet of de Yamaha ook zoiets heeft?
Maar als je een beetje technische kennis hebt en ik denk dat jij dat wel hebt als je met oude motoren rijdt, zijn een brandstofpomp en een hydraulische koppeling geen enkel probleem ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan