Sammie & de Sloveense Cevapcici

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.113
8.242
Assen
Ik ben vroeg wakker en heb weinig geslapen. De enfield heb ik gisteravond opgepakt en heb er aan gedacht dit keer wel een tandenborstel mee te pakken. Ik heb vannacht weinig geslapen maar ben toch wakker. Ik besluit vroeg te vertrekken en heb het voornemen vroeg een camping/pitplek te vinden om mijn nodige rust in te kunnen halen. Ik besluit een net wat andere route te nemen dat de 'gebruikelijke' omdat ik deze zo saai vind.. Het idee; Eerst naar Slovenië, waar ik vorig jaar ben geweest maar nog niet alles gezien.. Ik heb ook even geen zin in een super verre alleen-maar-rijden vakantie.. en mis verdere inspiratie. Omdat het een klein landje is speel ik met de gedachte erna via Hongarije (motorcamping in Budapest, gewoon omdat het zo'n leuk plekje is) naar Slowakije te stoken om vanuit daar via de Tatra's (toch bergen opzoeken)weer terug te gaan.

Maar goed, vanwege een recente operatie aan een klein lichaamsdeel met een grote gevoeligheid heb ik naast de gebruikelijke bagage een pak gaasjes meegenomen. Apotheken heb je echter overal dus met 15 stux kan ik wel even mee door.

Ik start het barrel, ga over de bepakte enfield zitten en duw 'm van de bok (auwe).

Het is vreemd, iedere keer als ik met de motor op vakantie ga ben ik in het begin zenuwachtig.. iedere keer weer..

Waarom? Misschien uit onzekerheid of de motor 't wel volhoud? Of het wel leuk gaat worden? Of het wel lukt de shit thuis te laten waar je van wil ontsnappen? Hoe reëel en futiel is die vluchtpoging eigenlijk?

Geen idee.. Ik kan het ook niet echt benoemen.

Goed, het geroffel van de 13 pk eencylinder diesel heeft een wat kalmerende uitwerking en ik ben blij te merken dat nadat ik het inspuitmoment heb aangepast aan de opgegeven fabriekswaarden de motor met dit tegenwindje en bagage zich kan redden. Het is zonnig, nog lekker fris van de ochtend en als ik op de eerste Duitse parkeerplaats stop is m'n flesje ijsthee nog lekker koud.
WnOP1W6.jpg

Er lijkt een vakantiestemming op de parkeerplaats te heersen en bont-geklede jongedames van het vrouwelijke geslacht- ik vermoed een vrijgezellenfeestje- proberen me snoep te verkopen.. Ik wijs naar m'n buik en zeg dat ik dat beter niet kan doen..

Even kont wat pauze geven, wat drinken, vlugge gaasjescheck en we gaan weer door. Gaandeweg zie je bij tankstations en parkeerplaatsen meer vakantieverkeer. Veel met gele nummerplaten. In de middag moet koffie van 2,50 en een broodje kaas van 4,50 me verder helpen. Ik merk dat ik moe ben. Het file-filteren is vooral een bezigheid waar je flink je kop bij moet houden en besluit na een stop in de late namiddag dat het hoog tijd is een camping op de navigatie uit te zoeken.. als het even kan wat langs de route. Aan de ene kant wilde ik snel een plaats maar aan de andere kant wil ik de eerste dag 'opschieten'. Goed, een stevige file gooit wat dat betreft roet in het eten. Bij een tankstation zoek ik een camping bij Wiesbach uit.. aan't water, en ik moet gewoon een plaatsje hebben voor de nacht..

Ik rijd weg, en een paar honderd meter voorbij de invoegstrook valt plots alle vermogen weg. Tegelijk zie ik de gaskabel van de hendel vallen.

Fuck.. Foute boel. Achterom kijken, motor op de vluchtstrook, in de vrij mikken en in de berm op de zijstandaard zetten. Ik ben hier wel even mee bezig en het is ongeveer 30 graden dus eerst helm af en jas uit.

Fuck.. het is intussen zo laat dat ik al lang de tent opgezet wilde hebben, ik ben moe en nu dit...

Vlugge inspectie laat zien dat de binnenkabel vlak voor het gesoldeerde schroeftonnetje is afgebroken. Dat gebeurd kennelijk eens in de 80.000km, en juist nu. Ik heb geen reserve-schroeftonnetje bij me en de binnenkabel word door de veer van de gouverneur zo teruggetrokken dat je letterlijk een had te weinig hebt om.. nou ja. Eerst rustig nadenken wat ik nu kan doen. (Valt niet mee naast de herrie van de snelweg).

Ik ben gewend dingen langs de weg te kunnen fixen (heb vele jaren dnepr met span gereden) maar zie nu echt niet even hoe ik dit kan oplappen dus besluit de pechservice te bellen die geliëerd is aan mijn motorverzekering.. en daar begon de werkelijke ellende..

Ik krijg iemand aan de lijn van S.O.S. International (de pechservicetoko in questie), ik verschuil achter de motor om de herrie van de snelweg wat te ontwijken, ik moet het kenteken doorgeven.. Word doorverbonden, duurt even.. moet nog een keer kenteken doorgeven..Waar ik verzekerd ben..Ze kennen mijn verzekering niet..Hoe ik aan het telefoon nummer kom.. staat op de groene kaart van mijn verzekering.. Wat is er precies aan de hand? Ik leg uit dat met een extra handje en evt met soldeerspul ik zo weer op de weg ben. Nog een keer hoe ik aan het nummer kom.. Ze gaan een polischeck doen, duurt ongeveer 20 minuten, kan ik niet gewoon de ANWB bellen word me gevraagd...

Goed, ze bellen dus terug..Ik snap niet waarom ze zo moeilijk doen..

Maar goed.

Intussen kom ik op het idee om mijn campingbrander aan te steken en het soldeer uit het schroeftonnetje te smelten zodat deze weer gangbaar is, Het probleem blijft dat ik een hand (of griptangetje)te weinig kom om het tonnetje op de juiste plek te houden zodat ik 'm in de hendel kan monteren.

S.O.S international belt terug.. Instructie die is doorgegeven is dat ik de ANWB moet bellen? En hoe kom ik aan het nummer? Dat moest ik maar vragen aan iemand die toevallig ook op de vluchtstrook stond?

Het gaat toch om een Honda type dit en dat?

-NEE!

Wat is het kenteken dan?

-Hetzelfde als net, het kenteken is intussen niet verandert!

Noem weer-hard en duidelijk- het kenteken op.

Word 2 keer verkeerd herhaalt (lijkt alsof hij het er om deed) en guess what?

Er moest weer een polischeck gedaan worden.. Of er word iemand langsgestuurd als ik de kosten op me neem;

Maar ik ben gedekt? 'Dat moeten we nog uitzoeken meneer.'

-De dekking zit bij mijn verzekering in!

'Hoe komt u eigenlijk aan ons nummer meneer?'(nogmaals)

'We bellen u terug.'

Later; Ja meneer u kunt de ANWB bellen of wij sturen iemand langs als u toezegt de kosten te betalen.

-Stuur maar langs-

Het kan wel een uur of 1,5 duren vanwege de drukte- kijkt naar watervoorraad-

-Is best!

Door de herrie, de bizarre vermoeiende conversatie en vechten tegen zoveel weerwil had ik niet in de gaten dat er iemand voor mij was gestopt.(niet eens een motorrijder) Een vriendelijke Duitser die vraagt of hij kan helpen.. Ja dat kan hij zeker! Met wat geprut hebben we het tonnetje op z'n plek maar er komt best veel kracht op. Ik twijfel er aan of het zonder te solderen zal houden. Maar met een paar minuten en het stationair toerental opnieuw afregelen omdat we de buitenkabel en binnenkabel wat in hebben moeten korten is de motor weer operabel. De beste man zie dat ik wankel ben en geeft me een chocoladereep en flesje water, zo kan ik niet de weg op vindt hij.

Het is inmiddels half 7..ik blijf me verbazen over S.O.S. international maar zet koers naar de uitgezochte camping, het is gelukkig maar 7 km. Verder.
 
Bij de receptie aangekomen trekt de enfield de aandacht van de zwaar getatooëerde beheerder en hij ziet wellicht dat ik af ben; Ik mag eerst op m'n gemak een plaatsje uitzoeken en net opbouwen en inschrijven komt later wel.

jmLYoch.jpg


Ik bouw m'n nest, heb erg honger.. krijg bij receptie brood met worst gevoerd.. maak vriendjes met de campinghond.. en vraag of ik ergens wat te eten kan scoren.. Ja er is een restaurant 10 min. lopen Fluss entlang. Pff op m'n tandvlees loop ik er heen..eten, wat opfrissen en slapen is het plan.

De camping ligt aan de overkant van een leuk stadje en overweegt even om een dag te blijven en morgen stadje te kijken etc.. maar besluit het niet te doen.. Tonnetje 'dauerhaftig' fixen is plan 1. Het komt niet in me op de pechservice af te bellen.

Op het terras van het restaurant wenk ik mijn tentbuurmannen die hier op de fiets zijn erbij te schuiven en we bestellen eten.. na een tijdje.. want de ober heeft er geen zin in.. en de kok kennelijk ook niet..De geserveerde tomatensoep van mijn buurman bleek ook nog ijskoud! Het eten is van (zeer-)matige kwaliteit maar de hoeveelheid is goed. Ik ben bekaf en wil naar m'n tent maar het duurt nogal voordat ik kan afrekenen. Ik herinner me dat ik terugloop en verder weet ik niet meer zo veel van deze dag..

Dag 2.
Vandaag Zondag..Alles ist zu dus ook de bouwmarkten waar ik soldeerspul zou kunnen halen. Eerst ontbijt met crackers en 3-in-1 nescafe oploskoffie.. Ik kijk op de kaart van Europa om een-ongeveer-route uit te stippelen en zoek een grote stad uit als ijkpunt. Via de snelweg zijn de borden op zich voldoende maar..een steuntje in de rug voelt wel prettig..Ik hoop dat het schroeftonnetje het zo nog even houd en doe bewust rustig met het gas. Gelukkig maakt het bij de diesel niet echt uit of je het gas half-of vol open doet om 'normaal' op gang te komen. Het koppel doet het wel.

Onderweg in de middag begint het te motteren als ik besef dat het wel genoeg is voor vandaag. Ondanks het zweefzadel begin ik m'n kont ook wel behoorlijk te voelen en als je later op een camping in de buurt van Augsburg aan komt is het tent opzetten-eten-slapen-weer oppakken en dat mag van mij wel iets rustiger aan. (Dat dat ook werkelijk lukt is deel II)..

Ik heb een noodpakket qua eten(er is onderweg echt nix open) maar de camping heeft een Italiaans restaurant waar ook localo's komen. Ik vraag of de spaggethi frutti di mare genoeg is voor 1 persoon en kreeg 'bestimmt' als antwoord.

Wel, het was erg lekker, echt waar.. maar had er eigenlijk net niet genoeg aan. De campingwinkel is tot 19:00 open en duik naar naar binnen voor iets zoets na en broodjes te bestellen voor morgen ochtend. Tegelijk herinner ik me er aan dat ik nu niet in mijn normale sporttregime zit dus mijn calorische inname best flink kan terugsschroeven.
TBGKqNi.jpg


Tijdens het wachten op het eten denk ik aan de 'bijzondere' campingbeheerders die ik in de loop der jaren heb meegemaakt. Opvallend is dat op 1 na het allemaal in Duitsland was;
-Je zit met z'n 2-en voor je tent op een verlaten camping.. zegt niets, nipt een wijntje. Er fiets iemand voorbij die Ruhe! Ruhe! Snauwt.

-Ik heb een band verwisselt en ben vies, ik ga douchen.. De beheerder loopt met me mee, blijft voor de douche wachten en als ik er uit kom begint hij een verhaal dat ik veel te lang heb gedouched, ik krijg legionella en zal dood gaan. (camping Glückstedt).

-Vriendin brengt afval naar de containers; Beheerder snauwt in welke bakken het moet en loopt achter haar aan om het te controleren (zelfde camping).

-Campingbeheerster pakt kookgerei van mensen als ze er niet zijn en gooit dat in de container want 'open vuur is verboden' (Camping Passau, aan het water/bij de kanoclub).

-Net tentje opgezet. Vriendin gaat naar WC en die is ERG vies.. poep overal, ook op de bril.. gaat naar beheerdster.. die loopt met haar mee en bekijkt de WC en zegt; oh er is zeker net iemand geweest om 'm schoon te maken' (Stadscamping Deventer).

Het is verder rustig op de camping. Ik loop een half uurtje om het lijf van wat beweging te voorzien, rommel wat met de navigatie, verbaas over mijn net aangekomen buren die met grote zorg eerst een plastic zeil spannen op de plek waar ze hun tent opzetten, en daar nog een apart grondzeil overheen spannen. (en dat gebeurd ook met grote voorzichtigheid en zorgvuldigheid), kijk op de kaart, mondharp wat en ben blij dat ik de volgende ochtend vroeg wakker ben want de bakker heeft te weinig broodjes geleverd en ik kreeg de laatste..

De buren aan de andere kant nodigen me uit voor koffie als ik de motor heb opgepakt en heb een leuke babbel met deze mensen.

Goed, ik ga strax de bergen in en moet er niet aan denken als in een haarspeldbocht bergop het gas ineens wegvalt. Stap 1 is zorgen dat het tonnetje gesoldeerd word. Op weg zie ik een bouwmarkt bij een afrit en ga er heen. Ik koop vloeimiddel voor RVS en een rolletje soldeer en op de parkeerplaats soldeer ik het tonnetje met behulp van m'n campingbrandertje. Er komt een 'pukkel' van soldeer op waardoor hij net niet in de uitsparing van de hendel past. Ik heb geen vijltje bij me maar.. na wat rondkijken zie ik een halve klinker liggen en rag met een tang het tonnetje er overheen. Nu past het en na er een dot kettingspray er over te hebben gemikt monteer ik het spul weer..

Zo.. Dat rijdt toch een stuk lekkerder... Ik blijf even van de snelweg af en stop later bij een supermarkt. Kant & klare broodjes voor 1,50/stk en een halve liter buttermilch geven een goede en veel goedkopere lunch dan langs de snelweg. Bij de supermarkt staat een 1 cylinder luchtgekoelde trekker van het merk Eicher. Een plaatje omdat ik weet dat er hier liefhebbers voor dat spul zijn.
fJHx0lM.jpg

KjkYbMM.jpg



In Oostenrijk moet je een vignet hebben maar.. ik geloof het wel, ik wil vooral dit land zo snel mogelijk door (nog met mijn ervaring met de Oostenrijkse grenspolitie van vorig jaar in het achterhoofd).

Het is 14:00 uur in de hete middag en Salzburg is 95 km verderop. Ik besluit daar een camping te vinden met de gedachte misschien de historische binnenstad te kunnen zien. Ik heb de keuze uit 3 campings en kies er op de navigatie 1 uit. Het verkeer in de stad staat echter helemaal vast en dat is vooral met de hitte geen pretje. Het is kruip-sluip verkeer en door de relatief lange 1ste versnelling van de enfield krijgt de koppeling het zwaar te verduren.

Flink leeggezweet bereik ik camping Nord-Sam in Salzburg.. Het is druk maar ze hebben een plekje op het enige tent-veldje en de prijs voor 1 nacht op deze viersterrencamping (?) is maar liefst 21 euro. Iedereen krijgt een geel nummertje voor aan de tent. caravan/wat dan ook maar ik niet. Voor de zekerheid bewaar ik het bonnetje.
NvqE9Vv.jpg

Gelukkig heeft de camping veel bomen en is er veel schaduw. Na m'n tent te hebben opgezet drink ik flink water en ga eerst douchen..Ik span scheerlijn langs de paaltjes aangrenzen aan de campingplek om kleding/handdoek te drogen/broek uit te laten dampen. Ik herinner me dat jaren geleden na een zweterige dag en klamme dagen volgden en m'n motorbroek begon te stinken als een natte wasbeer op warm asfalt. Om deze reden hang ik na iedere rit m'n motorbroek uit. Een gewone broek aantrekken is 1 van de eerste dingen die ik doe als ik op een camping ben aangekomen.
V4qbTCH.jpg

(De lucht is te vochtig om een handwasje te doen. Echt drogen zal het nu niet doen en er is regen voorspeld)en het geeft ook een soort afscheiding want er zijn veel mensen die m'n motor wel erg interessant vinden (en de ervaring leert dat er ook mensen 'met de handen kijken'.)
 
Het aangeraden Italiaans restaurant heeft 'Montag Ruhetag' dus we schakelen over naar plan B. Er is een supermarkt op loopafstand en daar loop ik gezien de hitte op m'n gemak heen. De stad bekijken zie ik vanwege dezelfde hitte niet zitten en door het stadsverkeer is het ook net wat te laat om nog een dergelijke actie te ondernemen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen held ben met openbaar vervoer in het buitenland en (want) herinner me dat ik ook vorig jaar daar een nare ervaring mee had. Het zal gerust aan mij liggen maar dat maakt niet uit. Het gaat ook om mij..

Goed, intussen is het voedertijd.. vreemd, ondanks een intensieve dag en niet veel gegeten heb ik helemaal geen honger.. ik zal 'op verstand' wat moeten eten.

In de supermarkt haal ik naast een doe-het-zelf-campinghap een paar koude biertjes en als ik die net op heb gaat het flink regenen terwijl m'n buren allemaal kleding en slaapzakken te drogen hebben hangen. Met gezwinde spoed verzamel ik alles en mik het in hun open tent die ik vervolgens dichtrits. Gelukkig denk ik er ook aan mijn helm en ander spul in een zijtas te mikken en m'n kisten onder m'n stoel te zetten.

Later in de avond -als het weer droog is-komen de buren met bezorgde gezichten terug en zijn me zeer dankbaar voor mijn actie. (Jemig, wat had ik dan moeten doen, alles kledder laten regenen?). Intussen heb ik 3 voicemailtjes van SOS international; Eerst het bericht dat na een polischeck ik toch wel dekking zou hebben, het volgende voicemailtje zegt de zelfde persoon dat het toch niet zo is en tenslotte een bericht van iemand anders die weer zegt dat het weer wel zo is.. Goed, als ik terug ben moet ik toch eens contact leggen met mijn verzekering wat deze krabbekokers aan het doen zijn..

Mijn linnen broek van ca. 40 euro die ik net voor de vakantie heb gekocht begint al te scheuren.. leve de C&A kwaliteit.

Het is vrij druk op de camping, ook op 'mijn' veldje maar heb geen aanspraak en vind het wel prima..Naast de gebruikelijke pijn die ik wel vaker heb heb ik ook best wel napijn van de operatie en dan ben ik niet de meest sociale persoon. Gezelschap geeft aan de ene kant afleiding die welkom kan zijn maar aan de andere kant kun je je met pijn- zeker op deze plek- zo klote-kwetsbaar voelen zodat je liever niemand in de buurt hebt.

Goed, ik ben nu in Salzburg.. ik moet morgen toch wel Slovenië kunnen bereiken? Ik kom aan vlak bij Kranska Gora..Als ik daar de Vrcic-pas over ga ben ik weer bij camping Trenta waar ik zeer goede herinneringen aan heb, maar ben dan nog dichter bij camping Spik waar het me evenzo prima is bevallen. En heb er gerust nog even werk aan (2honderdnogwat km.), je moet nog een pas over en.. we zien morgen wel..

In de ochtend haal ik een degelijk ontbijt uit dezelfde supermarkt (eindelijk wat anders dan crackers!) en heb de motor opgepakt voor het echt warm begint te worden. Salzburg uitkomen is net zo'n stunt als er in komen gistermiddag en het duurt lang voor ik de stad uit ben. Ik ben het snelweg-gedoe zat en besluit binnendoor te gaan waar ik geen spijt van krijg. Het is hier heel leuk en mooi rijden!

Maar; Dit is voor het eerst dat ik er aan denk dezelfde campings als eerder te bezoeken; Goed, het is een klein land en je komt er al snel in de buurt.. maar waarom is dit? Ben ik een ouwe anwb-lul aan het worden die 'daarheen gaat omdat hij weet dat het daar goed is'?

In hoeverre worden mijn herinneringen gekleurd door de leuke sociale interactie die ik had met andere mensen op deze plekken die er uiteraard nu niet meer zijn?
Anderszijds, waarom ben ik zo streng voor mezelf? Vind ik het moeilijk hieraan 'toe te geven? 'Het is MIJN vakantie.. ik mag doen wat ik wil.. soort van.. denk ik.. vind het om een stomme reden nog moeilijk.. net als langer dan 1 dag op dezelfde plek blijven omdat ik verder 'moet'. Dit terwijl ik vorig jaar vanwege de hitte naar Trenta ben gevlucht en daar werd 'gedwongen' langer te blijven wat me stiekum (..) prima is bevallen.


Gelukkig heb ik een goede nachtrust en besluit de ochtend kalm aan te doen (laten we eens gek doen en doen alsof we vakantie hebben) loop op m'n gemak(!) naar de supermarkt voor een ontbijt en wat proviand onderweg. Doe goed m'n best onder de douche en het word al snel weer warm. Gelukkig kan ik in de schaduw de tent oppakken en de motor opzadelen. De stad uit komen lijkt al net zo'n uitdaging als er in te komen. Na ongeveer een half uur word het verkeer rustiger en zijn leuke B-wegen mijn deel. Van Salzburg naar Kranska Gora is 225 km, dit moet toch wel te doen zijn?
gr6DUF7.jpg

Bergen tekenen zich af in de horizon en ik heb er al helemaal zin in! De route richting Villach is goed aangegeven en heb m'n navigatie alleen gebruikt om uit de stad te komen. Plots kom ik bij een soort station uit en de weg loopt dood.. Dit terwijl borden wel aangeven dat ik deze kant op moet en snap er even helemaal niets van. Ik rij een stukje terug en begrijp van een localo dat er een autozug is die heen en weer rijdt door de berg heen.. Goed.. duss..we gaan weer terug. Er is inmiddels een korte rij. Motorrijders gaan voor en na 17 euro voor een kaartje betaald te hebben wordt de motor door een jongeman op aanwijzingen van een senior vastgesjord. Toch vreemd dat dit niet op de kaart aangegeven staat.

Ik had al een beetje uitgedacht Slovenië bij Podkoren binnen te komen en daarvoor moet je bij de grens de Würzenpas over. Het asfalt aan de Oostenrijkse zijde is opvallend slecht. Op een gegeven moment is de helling 18% en vraag me af of de aanzuigbuis van de oliepomp dan nog wel onder het olieniveau zit. Het blokje blijft ons in de eerste versnelling dapper naar boven trekken dus alles is wat dat betreft kennelijk goed gegaan.
pHbcxVC.jpg

Aan de Sloveense zijde is het wegdek veel beter en al vlug herken ik de omgeving waaar ik vorig jaar ook was. Het is nog vroeg in de middagen kan richting Trenta maar.. besluit naar camping Spik te gaan.. Dat is vlakbij, heb ik de middag nog over en ben van plan er (minstens)2 nachten te blijven.. even een pauze na het gereis.. Ik ben er!

De beheerder herkent me meteen van vorig jaar en ik heb een leuke babbel met hem. Hij wil foto's van mij en m'n motor maken voordat ik vertrek en hij verteld o.a. dat er in de omgeving te veel beren zijn. Tijdens de Balkanoorlog zijn veel beren hierheen getrokken en er zijn ca 700 exemplaren geteld in dit relatief kleine gebied. Er zijn veel verkeers- en andere ongevallen door deze dieren en daarom zullen er 120 worden afgeschoten.
2xEosKw.jpg


Ik zet m'n tent op hetzelfde rustige veldje als vorig jaar. De rest van de camping is vrij druk want.. de camping is sinds een jaar ANWB-erkend.. argh! Dat verklaart misschien ook de leesbrillen in het campingwinkeltje waar ik snel bier haal om hiervan te kalmeren..
kmCpZJ2.jpg

7tvBUiw.jpg

Het is een superplekje. Het veld aan de andere kant van de weg staat vol bloemen en kruiden in bloei en gonst van de bijen en hommels. Het weggetje zelf geeft perfect mensen-kijk-materiaal. Het uitzicht op de bergen is geweldig. Ik zit bij m'n tent en vind het helemaal prima. Tenminste, dat wil ik maar voel me stiekum wat gejaagd.. dingen die ik 'moet' doen en zien, de hele route die in m'n hoofd zit en 'mag' ik dan wel langer op 1 plek blijven? Eerlijk gezegd kan ik de exacte reden van mijn stress/gejaagdheid niet rationeel verklaren.
RvzI2VW.jpg

uMDs02X.jpg

Goed, nu ben ik hier.. ik heb een leuk rustig plekje met erg mooi uitzicht. Ik kan het niet laten even naar het oliepeil te kijken en de ketting te smeren.. Het valt me op dat de kettingspanner aan de aandrijfzijde wat los van de achterbrug zit.. Ik vermoed dat de achteras iets naar achter is geschoven door het vele remmen op de motor op de passen. Ik los de asmoer, tik de as met een dikke steen op de oorspronkelijke plek en draai de asmoer wat steviger aan dan hij zat. Dan moet ik er echt aan geloven..Vakantieding doen! Ik blader wat door het taalgidsje om de mensen hier nog meer in hun taal tegemoet te kunnen komen, pen m'n verslag bij en.. voer verder niet zo veel uit.
FyXStLL.jpg

Ik rommel wat met de chinanavi.. Campings geeft hij in dit land niet aan(ondanks pogingen dit aan de software toe te voegen) dus dat moet weer op de ouderwetse manier. Het verbaasd me hoe snel zo'n navigatie went en dat je je haast afvraagt hoe men de weg en plaatsen vond in de afgelopen decennia.
 
Aan de andere kant van het veldje komt een nest met een auto, imperial en aanhanger en ze hebben een flinke tunneltent..
Het opzetten van deze tent blijkt nogal een uitdaging en ik heb weer kijkvoer.
Goed, na 2 goede nachten wil ik weer verder..

Als ik mijn motor heb opgepakt komt de beheerder naar me toe.. Hij wil nog graag foto's maken van mij en m'n motor (in de receptie word op een scherm afwisselend foto's afgebeeld van mensen & hun motoren die hier hun opwachting maken). Hij beloofd me deze en de foto's van vorig jaar te mailen. ('Let's see, i give you 10% discount because you were here last year, i give you discount because of awesome motorcycle.. so.. i give you 10 euro's' grapte hij).

Ik rij weer naar de doorgaande weg en.. Ik kan het niet laten, ik ga de koelte op de Vrcic pas opzoeken. Halverwege word ik erg hard ingehaald door een enduro-rijder die zichzelf wat overschat. Hij vliegt bijna uit de haarspeldbocht de afgrond in.. Aan de noordzijde zijn de bochten bestraat met 'cobblestones' waardoor je wat stuiterend door de bochten gaat.

De hele pas is bezwangerd van een geur van verbrand frictiemateriaal en ik erger me aan mensen voor me die het kennelijk 'eng' vinden, erg langzaam rijden en bijna of helemaal stoppen voor iedere bocht. Langzamer dan in de 1 kan ik niet en gelukkig zie ik kans er langs te rijden. Bergop is de enfield (ook) niet snel, Je kan niet echt vooruitkijken dus het blijft een beetje een gok maar er achter blijven hangen was zeker geen optie.

Bovenaan is het druk.. Ik zet de motor neer, zelfde schapen, mooi uitzicht maar waarom staat het verkeer zo vast?
D07j7BV.jpg


Twee vrouwen in een auto staan schuin over de weg en lijken niet te snappen hoe een stuur werkt. Ik weet niet wat ze waarom aan het doen zijn maar ze houden lange tijd het verkeer op.
PZUpPPh.jpg

Goed, ik babbel wat met een Pools stel die op een oudere africa twin zijn en dan ga ik maar eens de andere kant de pas af. De enfield heeft meestal genoeg aan de motorrem en ik hoef alleen de – nu wel werkende- voorrem te gebruiken vlak voor de bochten. Het BMW-GS gehalte is hier hoog maar eerlijk? Een bepakte enfield in de bergen is best werken..
FzsmktO.jpg

De pas af rijd ik voorbij Trenta en speel met de gedachte naar Tolmin te gaan. Er is daar een erg mooie kloofwandeldinges die ik vorig jaar niet heb gedaan dus wie weet nu Maar.. Er is een metalfestival gaande. Het is erg druk.. Overal metalheads.. Ik heb geen kaartje- als je die nodig hebt- overweeg me er bij te voegen want de sfeer op metalfestivals is doorgaans erg fijn.. Maar ben hier met de motor en veel kampeerzooi, heb m'n nachtrust nodig dus besluit verder te gaan. Een klein buitje zorg voor welkome verkoeling maar nat asfalt ben ik echt wat minder blij mee en rijd veel voorzichtiger.
5H6wRKJ.jpg


Het bergweggetje waar op de kaart 2 campings aangegeven staan kan ik in het echt niet vinden, dus besluit verder de Soça af te zakken en kom zo uit in het plaatsje Kanal waar de camping wat verstopt is achter een tankstation. Het dorpje doe wat frans aan en de camping ligt aan het water. Mooi, dan kan ik dit ook afstrepen. Voor 8,95 heb ik een plaatsje.
f4KWvnf.jpg

De receptioniste zegt dat het hier de afgelopen 3 weken enorm heeft geregend en dat de camping daarom zo rustig is (terwijl het in NL al lange tijd kurkdroog is!) Het sanitair is eh, aanwezig. Douchen kun je gezellig met je buren doen in een gezamelijke ruimte. Ehm, de camping doet eigenlijk ook wel Frans aan..(gelukkig ben ik niet preuts aangelegd) Mijn motor is het vierde voertuig op de camping. De grond is zand met hier en daar wat verdwaald gras.
uiFhihZ.jpg

Het aangelegen restaurant (pizza/grill) word door localo's bezocht(de kaart is hier ook alleen in het Sloveens) en ik krijg hier voor een zeer redelijk bedrag de beste pizza frutti di Mare die ik ooit heb gehad. Het aangeraden bier erbij is echter bocht.
8p7y0tD.jpg

De verwachte hittegolf doet me denken.. De Kroatische kust stond als een 'misschien' op de planning maar heb onderweg een babbel gehad met een motorrijder bij een tankstation die me vertelde dat het erg verpest is door het tourisme. Met de warmte zal ik me vooral in de bergen ophouden. Dit geeft me ook te denken wat ik met het -doorsteken door Hongarije- plan ga doen.
bq1jnbR.jpg


De pizza was geweldig maar de rekening laat erg op zich wachten. Het is moeilijk de aandacht te trekken maar uiteindelijk krijg ik 't toch voor elkaar.
Na wat heen-weer gewandel langs het water ga ik er vroeg in, ook op het oog nog in wat relatieve koelte alles weer op te pakken.
Het huwelijksfeest op het terras van het restaurant is duidelijk hoorbaar maar slaag er toch in slaap te pakken.
XzqBfwC.jpg

De volgend ochtend besluit ik richting de zuid-oost hoek te gaan.. Er is daar een goed aangeschreven camping aan de rivier die ik op een uitgeprint camping-adressenpapiertje heb staan wat ik als uitgangspunt gebruik. Het is leuk rijden met een heel redelijke temperatuur en onderweg kom ik door zeer verschillend landschappen. Bij de bossen staan bordjes dat je moet uitkijken voor beren en.. weet je wat? Misschien houd ik hier even geen pauze om een broodje te eten...
0DrEzJ1.jpg

Dorpjes en natuur wisselen elkaar af en als ik toch redelijk gang heb een zandspoor in de lngtje van de rijbaan tegenkom krijg ik even een flashback van mijn crash in Roemenië.. Vooral al ik even grip verlies en goed m'n best moet doen de bepakte enfield op de weg te houden.

Als ik wacht voor een stoplicht bij wegwerkzaamheden komt er een chopper-rijder naast me.. ze zijn 4 jaar bezig met deze weg klaagt hij..
Hij is nieuwschierig naar mij en m'n motor en stelt voor ergens koffie te drinken.. Ik rijd achter hem aan naar een cafe. We zitten buiten en we krijgen een groot glas water met ijs bij de koffie.
Yani komt hier uit de buurt en kent iedereen hier verteld hij..
Hij kent ook de camping die hier vlak bij is maar dat is nix voor mij..We rijden erheen en.. het is aan half pretpark..De animatieherrie komt je tegemoet. Follow me zegt Yani, i know a much better place!

Ik rij achter hem aan, onderweg doen we een supermarktje aan die er van buiten niet uitzien als een winkel. Ik koop paté wat volgens mijn begeleider erg lekker is op brood. Try local food.

We rijden zuidwaarts.. Ergens in deze buurt moet ook die camping zijn waar ik vorig jaar strandde na een lange dag, en ik zo lief werd opgevangen door een Sloveense familie..
Onderweg ligt er in de bochten best veel los gesteente en je moet goed uitkijken naar een schoon spoor.
Goed, we gaan een zijweg in dat vrij steil en hobbelig naar beneden gaat. Er staat een soort oud gebouw wat aandoet als een omgebouwde stal. Het terrein is groot en de rivier is aanwezig.
Ik word hartelijk ontvangen en er word me en rustige plek ver weg aangeraden, vanavond is er een locaal feestje.
MVFKjlo.jpg

Ik drink een bier met Yani en hij beloofd vanavond met vrienden terug te komen 'to have a good time'
Er loopt een hek langs de camping vanwege het migrantenprobleem. Yani veteld; De politie heeft het nu erg druk met de migranten en dat scheelt pesterijen naar de bevolking toe. De boete's zijn hier hoog en afhankelijk va het alcoholpercentage als je gepakt word; 5 bier is 600 euro en 10 bier is 1200 euro..zo iets..
Top, ik zet m'n tent op achter wat huurhutjes.

Ik ga toeristisch doen.. probeer de rivier uit. Het water is heerlijk zwembaar en helder en er zwemt veel vis.
Dit is duidelijk een camping voor localo's en ik ben- incluus de enfield- dus de attractie van vandaag. Mensen zijn nieuwschierig maar ook wat gereserveerd. Als in het water een man voorzichtig een babbel met me aanknoopt en ik gewoon terugbabbel, word dit naar mensen op de
wal toe gecommuniceerd en als ik een Sloveense kreet wat vermoedelijk zo iets betekend als 'zie je wel 'imiteer is het ijs gebroken..I am a very symphathetic guy en word geïnterviewd door een groepje mensen die eerst wat schuchter overkomen maar het ijs breekt vlug.
 
In de avond hoor ik Sloveense popmuziek en het klinkt veel beter dan onze NL-talige.
Tegen de schemering meen ik Yani's motor te horen maar er is meer.. zo te horen veel meer..

Een flinke groep motoren komt me over het gras tegemoet. Een complete lokale motorclub maakt haar opwachting en ik ontmoet veel mensen. Het zijn allemaal mannen op 1 na.. Het is de zus van (-iemand).

Ze geeft aan verlegen te zijn dus ik probeer haar wat 'los' te maken door wat vrouwonvriendelijke geintjes te maken en.. dat werkt. Als het gebral om ons heen luider word zonderen we ons een beetje af en voordat we met z'n allen naar de maansverduistering gaan kijken heb ik een hele leuke babbel met de Sloveense.

Als ik s'nachts wakker ben hoor ik veel geluiden uit het bos. Een uil is duidelijk te horen maar ook regelmatig een geluid wat ik het beste kan omschrijven als een astmatisch hert..

110y92R.jpg

De volgende ochtend word ik gewekt door de warmte. Ik ga wat puinruimen en probeer op crackers de paté uit die me was aangeraden en.. echt.. ik kijk echt op het blik of er geen kat op afgebeeld staat..

Op weg naar de douche/wc zie ik dat het al druk is aan de bar/terras en er al vrolijk bier gedronken word. Het is hier heerlijk rustig midden in de natuur duss.. ik besluit hier nog een dag te blijven en een handwasje te doen. Een gootsteen hiervoor gebruiken is geen enkel probleem (Probeer dat maar eens op een Duitse of Oostenrijkse camping.. dat staat garant voor drama!) De luchtvochtigheid is zo hoog dat ik me afvraag of de was wel droogt maar dat zien we dan wel weer. De hekken om de migranten tegen te houden doen het uitstekend als droogrek.
23TqUxN.jpg

Zo.. nu eerst een nieuwe voorraad inslaan en vraag aan een receptiemeid waar de dichtstbijzijnde grote supermarkt is.. Ik vraag haar de plaatsnaam op te schrijven want denk niet dat ik er anders uitkom..
LNWG43c.jpg

Ik besluit zonder navigatie te gaan. De bewegwijzering is hier zonder meer goed. Op de heenweg schuif ik -weer- bijna onderuit over losse steentjes waardoor m'n hart meteen weer in m'n strot zit en het verder wat kalmer aan doe..In de supermarkt is het lekker koel en hey.. wat lokale speciaalbiertjes die ik nog niet eerder heb gezien.
zBXibYV.jpg

Als ik terug kom staat er een tent naast de mijne. Ik word begroet door 2 Vlaamsen en we hebben meteen een leuke babbel. Ze moeten even weg maar als ze straks terug zijn gaan we samen 'een pinteke pakken'. (“Voor als u het nog niet had begrepen, wij zijn een stel'). Ze zijn hier met liften en O.V. gekomen en dat gaat hier best goed vertellen ze.

De dames kunnen flink doorzuipen en ik doe zelf ook even goed m'n best..
Pizza is het enige wat je hier kan krijgen, heb geen zin in noodpakketvoer en nu is 't gezellig dus we bestellen pizza's die maar liefst in twee varianten te krijgen zijn. Ook hier word er ketchup bij de pizza geserveerd.
Intussen twijfel ik over de opmerking dat ze hun tent precies op de plek gezet hebben waar ik nogal 'ns m'n blaas geledigd heb maar.. eh, ze hoeven niet alles te weten toch?

De avond gaat weer vlug en kom er niet onderuit bij de tenten voor de dames te mondharpen en meer babbels te hebben over onze taalbarriére wat eh, bijzondere momenten opleverde ('Waar laat ik mijn poep?')

De volgende ochtend mijmer ik er nog over om nog een nacht te blijven, maar wil weer verder. De eerder beschreven kippedrift is ook nog steeds aanwezig. Deze camping is wel een super leuk plekje en neem me voor het te onthouden. Het is al snel erg warm en ben nat-bezweet als ik de motor heb opgepakt en bij de receptie sta om te betalen..
'Why you so sweaty?
Ik doe een 'pff''-gebaar en wijs naar de 2 Vlaamsen..
Zij spelen het spel mee en maken een soortgelijk gebaar terwijl ze naar mij wijzen..
De receptioniste laat haar kaak vallen en de mannen aan de bar snappen er helemaal niets van/zijn zichtbaar in grote verbazing.
Receptioniste; You are a big boy,,-plukt aan mijn shirt- XL?
Ik; 'XXL'
Zij; oeh very big boy en loopt naar boven om met een shirt in mijn maat van de camping terug te komen..(terwijl de camping erg goedkoop was?) Gaaf!
Ik doe ter afscheid nog koffie met de dames die die intussen druk bezig zijn een kajak-middag te regelen.
Dat kost 22 euro/middag..'In the weekend it is 24 euro' beweert de oude baas en snoept er zo stiekum een kleine fooi bij..

Goed, ik moet echt langskomen in Gent en met 3 emailadressen erbij verlaat ik deze camping..
Hmm waar nu heen? Op de kaart zie ik een meer wat ik nog niet ken.. en een campingsymbool er bij..Laten we eens kijken.. Camping Jezero (betekend 'meer')in Velenje word 't..

Ik weet niet wat ik onderweg heb gedaan maar 't was in de namiddag als ik aankom. Alles lijkt in orde (niet wat ik had verwacht maar daar heb je hebt er toch altijd een andere voorstelling van) en heb ook geen zin- in de hitte- nog verder te zoeken. Bij het inschrijven word me een tapbier aangesmeerd wat flink aan de prijs is maar hey, dit is het eerste echt-lekkere tapbier wat ik in dit land heb geproefd!

Mja, honger.. Er word me een restaurant op loopafstand aangeraden maar ik zet eerst m'n tent op op een rustig, schaduwrijk plekje en hang m'n motorkleding uit. Het meer is duidelijk een dagjesmensen-attractie en het is vrij druk. Het is ook erg warm en blijf zeker 2 uur in/bij het water voordat ik me opmaak voedsel te zoeken.
qAjz4TH.jpg

Helaas, het super-restaurant is dicht wat even een milde paniek geeft want ik heb verder niet echt wat te eten maar als ik terugloop staan er een paar food-standjes waar rijen voorstaan (goed teken)maar moet toch wat. Ik bestel de duurste burger (8 euro) en erna, in het stalletje ernaast een portie friet.(1,90)

Een Sloveense die niet-zo-subtiel voordringt- en me er grijnzend bij aankijkt- mag zonder trubbels haar bestelling plaatsen.. Hmm als ik daar achter stond zou 'k het misschien toch anders gedaan hebben.

Maar goed, Ik vind een muurtje en eet m'n vette hap. Dit geeft wel een bodem voor de rest van de dag. (De friet word hier bruin gebakken, het is absoluut een andere aardappel die ze gebruiken..)

De volgende ochtend heb ik een leuke babbel met de receptionist die me uitnodigt voor koffie..(People really asked me; Did the vikings invade?') Ik vroeg hem waarom je hier overal, echt overal bonnetjes bij krijgt..
Slovenië heeft vele jaren flink last gehad van belastingontduiking, daarom is dat ingevoerd.. zo verteld hij..Maar er zijn nog meer soortgelijke problemen in dit land.. Plots herinner ik me een babbel met een Tsjechische.. Ze was blij met een Nederlandse werkgever want die was 'eerlijk'. En dat was in Tsjechië heel bijzonder..

Hij begroet een zeer mooie dame die langsloopt en zegt; 'Dat is m'n ex' .Hij verteld dat ze braaf getrouwd was en hij hier pas na maanden achter kwam. Sloveense vrouwen zijn mooi, maar gaan vreemd zodra ze de kans krijgen, vertelt hij terwijl hij een halve liter ijswater voor me regelt.

Goed, Dit was best een leuke stop maar heb niet de behoefte hier nog een dag rond te hangen, ik pak het spul op en ga verder.. Dan maak ik hetzelfde mee als vorig jaar.. ik zet de navigatie op 'kortste' en er zou wat onverharde wegen tussen zitten. Ik kom weer op een boerenerf uit, Volgens de navigatie loopt de weg doorgaand. Ik kom op een puinpad uit wat steil afloopt en het word steeds slechter. Met veel gedoe keer ik de bepakte motor en met kwispelende kont krijg ik alles weer de helling op.
 
Dit werkt niet; Eerst kijken hoe ik weer op een doorgaande weg kom en dan verder kijken..

Een wegomleiding maakt het er in 1ste instantie niet makkelijker op maar de omwegborden zijn- als je oplet- aanwezig en kan m'n geplande route min of meer volgen.
bVqrb7Q.jpg

Als ik een supermarkt zie vind ik het een prima tijdstip voor pauze.. Ik rem voor 2 oude vrouwen die druk met elkaar aan het kleppen zijn en voort schuifelen.. dan blijven ze stilstaan (en de enfield hoor je toch echt wel) Als ik voor ze langs wil rijden gaan zij plots weer lopen- zonder voor zich te kijken- en heb ik het ineens gedaan.. raarr..
Een kant en klaar broodje (1,30 en heb je een goede hap aan) en een halve liter sauermilch-achtig spul samen met wat algemene proviand ingeslagen en sta bij de motor broodje te eten.. Een paar meter verder zit een Engelstalige meneer aan de telefoon te klagen over zijn verse baard ( i feel like a Neanderthal'). Ik bied hem daarop 1 van mijn bic-scheermesjes aan maar dat was niet nodig..Thank you very much.

Ik kijk op de kaart waar ik eens heen zal gaan en besluit de camping aan het meer van Bohin nog eens te proberen. Het meer is prachtig en vorig jaar deed de drukte/de urinelucht en de bomen samen met veel lage begroeiing/bodembedekking (teken-risico) me verder rijden maar ik wil er toch weer kijken..

Aangekomen is het erg druk.. Veel jonge mensen die licht bepakt hun opwachting maken en ja, er zijn ook 'open' plekjes aan het water ..
Helaas hebben ze geen plek meer. Het is een nationaal reservaat en er is een maximaal aantal campinggasten vastgelegd.
rZfMdCT.jpg

Hmm Dat is jammer.. Het is intussen ook wel tijd dat ik een plekje zou willen vinden dus kijk op de kaart naar andere campings.. aan het eind van een lange weg, Ik stel de navigatie in op deze plek en kom op een onverharde weg uit.. niet erg, het gaat ook nog eens door een bos dus op zich best mooi.. Als deze onverharde weg een heuse bergpas blijkt te zijn is het ineens wel hard werken om de enfield en mezelf op de weg & overeind te houden. Er lijkt geen eind aan te komen. Ik ben dus best blij (en moe) als ik weer asfalt tegenkom en pak dan ook deze weg en pieker er niet over de onverharde weg- met veel los zand/stenen- verder te begaan. De camping die ik zocht..
die bestaat in werkelijkheid niet.
UycBwlh.jpg

Dan maar terug naar een eerdere camping waar het zo druk uitzag dat ik 'm wilde overslaan. Ik mag op 2 veldjes een plek uitzoeken als deze er is. Well, ik vind een plek maar kan het niet helpen dat mijn Nederlandse buren buitensporig veel plaats 'claimen' door het tactisch verspreiden van het speelgoed van hun kinderen.
vjJx95u.jpg

Wel, er is een rivier.. het water is lekker maar ook erg druk met gillend spul.. Dan maar naar de supermarkt in het dorp en daar.. is ook veel gillend spul..
Mijn slippers zijn gisteren stuk gegaan en neem me voor z.s.m. Weer nieuwe te vinden want zeker met dit weer is het wel fijn je kisten uit te kunnen gooien
Ik ben blij dat ik een plek heb gevonden en het toeristische dorp is best leuk om even doorheen te lopen maar ben van plan morgen zeker weer verder te gaan.
XCZL5Nl.jpg

Ook omdat hier geen schaduw is en het nog erg warm is. Maar de drukte is doorslaggevend voor me. Ik hoor mijn Duitse buren klagen over de Nederlanders die hier opvallend veel zijn.
Goed, ik ben moe, er is hier verder niet iets voor me te doen naast drukte ontwijken en als het qua temperatuur even kan ga ik met oordopjes in slapen.
Ik ben de volgende morgen vroeg wakker en na een vlug ontbijt verspil ik geen tijd alles weer op te pakken. In de relatieve ochtendkoelte ben ik nog niet meteen nat bezweet van dit klusje.

Ik heb niet weer zin in rijden en steeds kijken waar wel/niet heen en zet koers richting Kobarid; Ik heb zin in de IPA van de plaatselijke kroeg/brouwerij en er is een museum wat ik toch wel wil zien.
Ik was hier vorig jaar ook op deze camping en weet dat er schaduw is. Onderweg kom ik veel mooie dingen (en veel oude tomosjes) tegen maar kan niet overal aan foto van maken.
4efhjB8.jpg

Bij de receptie aangekomen word er een plek beschreven waar ik zou mogen staan.. (if you have a place for me in the shade, i will marry you instantly'- Tijdens mijn verblijf hier blijven we elkaar adresseren met 'my darling fiancé. Verder zou het vol zijn of geen plek zijn vanwege een grote groep die later komt (Het hele terrein bleef tijdens mijn 2 daags verblijf min of meer leeg, het lijkt er op dat de meiden bij de receptie niet echt een beeld hebben hoe vol het terrein is.
3oOyHh1.jpg

Tot mijn schrik- bijna wanhoop- sta ik weer vlak bij mensen met gillende koters maar gelukkig gaan die de vlgde ochtend weer weg. (dus ik hoef geen snoepjes met secondenlijm te maken).
qCLLYdC.jpg

Als ik de tent uit de zijtas pak loopt er een (prachtige) zwarte vrouw langs en haar blik valt op de hoes van de tent waar met grote letters 'FRESH & BLACK' op staat..

– Ik til mijn hand op in een gebaar van 'sorry?'

- We schieten allebei in de lach.

Ik bouw mijn nest op en ontvoer een houten tafel en een stoel die hier wat rondzwerven. en kijk op de kaart.. waar ben ik nu en hoe lang ga ik nog in dit land blijven en hoe ga ik verder/terug?
KgAJxuh.jpg

bEZyKsQ.jpg

De tafel en stoel worden kennelijk gezocht want iemand van het campingpersoneel spot het setje en belt dat het ' Chez motoru' staat, maar verder gebeurt er niets mee.

Nou ja, eerst maar eens boodschappen doen en voeder halen. De camping heeft een kleine winkel waar je in de ochtend alles voor ontbijt kan halen. Dat is wel fijn gezien de supermarkt bergop/af een dik kwartier lopen is. Dat ga ik nu dus doen want wil voeder voor de avond halen en meer aanverwante zaken. De slaapzak en wat kleding hangt te luchten over het houten hek en een klein briesje zorgt in de schaduw voor relatieve koelte. De omgeving is hier mooi en neem me voor morgen in het stadje eens de tourist uit te hangen.

Ik kan het niet laten het stadje al in te lopen om een IPA te scoren van het plaatselijke brouwerijtje/kroeg maar helaas.. ze zijn vandaag dicht. Een paar meter ernaast is een sportzaakje en hey.. ze zouden daar wel eens teenslippers kunnen hebben..De vorige slippers, gekocht op doorreis in Tsjechie 4 jaar gelden waren ongeveer een tientje en deze.. zijn 59,60? Nou ja, laten we eens gek doen.. ze mogen dan ook wel de rest van mijn leven meegaan en toegegeven, ze lopen lekker. (Ze zijn van het merk 'Teva' en made in Vietnam.)

De supermarkt is vrij groot en heeft ook meer dan gewone supermarktspullen. Het is er heerlijk koel en struin er op m'n gemak rond voor ik me met een zware plastic tas weer in de warmte begeef en terug naar de camping loop. (De Slovenen zijn een beleefd volkje; Ik laat in m'n klunzigheid wat vallen en de persoon naast me zegt 'sorry'?) .Je kan er lokale wijntjes tappen en ik vraag aan een supermarktmedewerker welke het best is. Zonder twijfel wijst hij de Cabernet Sauvignon aan. Ik dank hem voor de tip. Bij de kassa moet ik aanwijzen uit welk vat ik getapt heb.
kgZid7y.jpg

Ik doe weer creatief met een campinghap (blik goulash, diepvriesgroenten en kaas) en zit wat voor m'n tent m'n verslag bij te pennen, wat zachtjes te mondharpen en negeer even de mannen die zich vergapen aan de enfield.. Ik vind het wel even best. Wat ik wel leuk vind is dat een jongedame die ongeveer gelijk met mij haar tent heeft opgezet komt buurten. Ze is Engels en is hier op de fiets.. De hitte valt haar ook erg zwaar en water is een aanzienlijk deel van haar bagage onderweg. We babbelen over culturele verschillen, politiek, eten, we delen de cabernet die inderdaad heel prima te drinken is.
c5YuYHa.jpg

Intussen valt het me op dat haar blik wel erg vaak valt op mijn tas waar mijn supermarktspullen in liggen. Een grote chocoladereep steekt duidelijk door de opening.
h6k4Bvq.jpg

Ik knik naar de tas als ze dat weer doet en vraag; Do you like chocolate?

-yes, right now i have a real craving for it.

-Do you happen to be on your period my dear?

-Yes!

-For fuck's sake take te chocolate!
 
Laatst bewerkt:
Zo dit is een lange post. Dat wordt in de lunchpauze een verhaal lezen ;)

Alvast dank voor het delen van je reisverhalen :t
 
(en dan moest ik het ook nog zelf pakken en aangeven anders wilde de schat 't niet aannemen)

Tijdens onze babbel.. You are secretly really a big sweatheart aren't you! (reageer wat verlegen).

Goed, hoezo 'secretly'? Bedacht ik me later.
Het doet me denken aan een soortgelijke uitspraak op een camping vorig jaar; 'you are the nicest guy around, i never expected that when i first saw you!'
Hmm.. deze curieuze uitspraak zette me nogal aan het denken en heb mijn vraagtekens geponeerd bij mensen uit mijn sociale omgeving..
'Maar arnaud jij hebt geen idee hoe je op mensen overkomt'.. en als ik vervolgens om toelichting vraag komt die niet..
(echt, de volgende die zo iets zegt en het weer niet wil uitleggen die...:X:X:X)

Duss slapen, ochtend, broodje scoren bij campingwinkel, douchen en.. het stadje in..Damn, de brouwerij/kroeg is vandaag weer dicht! Wat wel open is zijn verschillende restaurantjes waar je voor weinig geld cevapcici met friet hebt. Ik besluit het – weer- te proberen. Qua hoeveelheid is het ruim voldoende, ik krijg het eigenlijk amper op maar.. vind het niet te vergelijken met mijn eigen cevapjes..
Ht9vnqf.jpg

Er is hier een museum gewijd aan de eerste wereldoorlog. Ik had al begrepen dat er in deze omgeving veel gevochten is en besluit het museum te bezoeken. Er zijn veel foto's uit die tijd van deze omgeving en je herkent duidelijk de hoofdstraat en de door mortiervuur beschadigde bergwanden waarvan ik nu dus weet dat 't niet door natuurlijke erosie komt. Zoals het niet anders kan over deze bizarre oorlog word er veel uitgewijd over de verschrikkingen en word er verteld dat er veel doden naast de wegen begraven zijn. Dat geeft toch een heel andere gedachte als je met de motor door dit lieflijke landschap rijdt.
JRHzeS8.jpg

Diep onder de indruk van het museumbezoek loop ik via de supermarkt weer naar de camping. Ik besluit koelte te zoeken in de ijskoude rivier die langs de camping loopt maar verder dan mijn benen 'durf' ik echt niet. Dan plonst een man naast me zonder omhaal in het water en ik zeg; Sir, you have bigger balls then me!. Zijn dochter van ca. 12 jaar springt er ook 'zo' in en ik zeg; She's got bigger balls then me! Brr ik doe nog een poging om er 'door' te komen maar het is me echt te koud.

Wat ook goed koud is, is het bier van de campingtoko. Voor 2,30 voor een halve liter is het goed te doen en raak wat aan de babbel met andere campinggasten.

Ik heb een babbel meteen stel die in November hadden geboekt en nu met hun tent op de camperparkeerplaats werden gezet (terwijl er genoeg plek op de camping zelf is, weer het idee dat de receptiekippetjes geen idee hebben water staat en ook niet de moeite nemen dit even te bekijken). Verder zou dit volgens de website een ecocamping zijn maar daar is helemaal geen sprake van. Er word wel een heus fitnesshok aangelegd en je kan s'morgens meedoen met de yoga-groep. (Lisette let je op?).

Maar het word intussen drukker op de camping, wat te druk naar mijn zin. Pal achter me is een gezin met 2 vroeg-puberale kinderen (tweeling?) die ernstig ruzie maken als pa of ma er even niet is en/of grip verliezen. Er word flink bij gemept en tussendoor gekeken of ik het wel zie maar.. het boeit me niet? Ik vind het gehuil wel vervelend en hey, ik heb't hier wel weer gezien en besluit de volgende ochtend weer verder te gaan? (en weet wel waarheen). Ik neem in de ochtend eens rustig de tijd te ontbijten, douchen en spul oppakken en dat is eigenlijk voor het eerst deze vakantie dat ik dat zo doe.. Hmm ik begin het al bijna te leren. Vanaf vroeg in de ochtend is een grote groep kamperende Duitse jeugd aan het oppakken en overal liggen kleding en kampeerspullen. Als ik de motor start en tussen hun troep manouvreer zijn ze nog geen stap verder.. De Duitsers hadden toch wat dat betreft een naam hoog te houden?

We hebben een plan, we rijden naar Trenta.. Ik heb zeer goede herinneringen aan dit plekje. Door de hoogte is het er lekker koel (want het is nog steeds erg heet hier) en door de bergtoppen heb je in de namiddag al snel schaduw. Het ijskoude riviertje dat langs de camping loopt is voor veel dingen handig (koelen van eten/drinken en jezelf).

Het is een heerlijk ritje en de beheerder herkent me van vorig jaar ('same guy, different bike') en dat ik toen ook vanwege de hitte daar een plekje zocht.
4rhROuT.jpg

Ik ben niet de enige die op dat idee kwam en het is redelijk vol maar weet toch eigenlijk wel een perfect plekje aan de rivier te vinden en hey! Er groeit munt voor m'n tent! Als ik de tent heb opgezet komt een Frans echtpaar wat zeuren dat ze niet weten hoe ze de volgende ochtend hun campertje langs mijn tent moeten krijgen. Ik zie het probleem niet, er is genoeg ruimte om in 1 steek de benodigde draai te maken en vind hun zorgen eh, heel bijzonder maar ook wat zorgwekkend. Dat ze luidkeels beweren dat ze 'deze hele ruimte' gereserveerd hebben speciaal hiervoor wil er bij mij niet zo in.
7Sel4iH.jpg

Maar goed, ik loop een rondje over de camping en zit bij m'n tent. De bergen rondom zijn prachtig, ik herinner me min of meer de route langs de rivier en door het bos naar het superkleine winkeltje wat stiekum een beste klim is maar dat is voor morgen.. misschien.. als ik me verveel.. of vind dat ik wat beweging moet hebben..
De koelte hier bevalt me erg goed.. voor het eerst kan ik in de vroege ochtend wat doorslapen.. ware het niet dat mijn Franse buren erg veel moeite doen om uit te parkeren en er een complete koppelingsplaat doorheen lijken te jagen.. Ergens ben ik nieuwschierig hoe en waarom ze zo aan het klungelen zijn maar blijf toch moe en loom liggen.

Dat het echt aan hun lag bewijst een Duitse vrouw die een grotere camper met een simpele draai op dezelfde plek zet. Ze heeft 3 kleine kinderen bij zich en ik hoop echt dat ze zich een beetje gedeist houden.. Verder doe ik niet veel benoemenswaardig.. loop naar het eerdergenoemde supermarktje (ik moet eerlijk zeggen dat een stuk lopen, zeker in de bergen-benen optrekken-pijntechnisch nog geen feest is en een gaasje voor onderweg geen luxe was geweest), rommel wat bij de rivier, loop de enfield na en maak muntthee.
wW6eyDO.jpg


In de avond vind mijn Frau Nachbar andere Duitsers om bier mee te drinken en is tot diep in de nacht geëngageerd. Dit betekend dat haar 3 koters flink huishouden op de camping en meer mensen naar de moeder op zoek zijn die echter onvindbaar is.

In de ochtend tracteer ik mezelf op een ontbijtje bij de receptie en voor 7,50 is het prima voor elkaar en vooral makkelijk. Als ik me in de sanitairruimte sta te scheren word ik aangegaapt door een meisje van ca 8 jaar die het werkelijk fascinerend vind wat ik aan het doen ben.

Ik zet de douche op lauw. De dag zal nog genoeg hitte geven.. wat zal ik doen? Weer wandelen in de hitte? Of als een kind van 12 in de rivier met stenen rommelen (wat stiekum nog steeds leuk is) en waarom 'moet' ik van mezelf de hele tijd wat? Nou ja, net over de grens aan de andere kant van de pas is een meer
IklpoHT.jpg

Ik ga me idd vrij snel vervelen en ga met de enfield daarheen. De pas is op zich leuk maar traagrijdende touristen verstieren wel een hoop en geven soms op een rare manier gevaarlijke situaties.
I0ehNK3.jpg

Het meer van Predil is blauw, groot en trekt veel dagjesmensen, er word gesurft en gezwommen. Het talud loopt vrij steil af, ook in het water en door de stenen op de bodem van het 'nare formaat is het in- en uit het water lopen een wankele en 'auwe' onderneming. Het water is perfect van temperatuur en ik vermaak me er prima in..totdat ik me weer ga vervelen en maar weer terugrijd, op de terugweg een supermarkt aandoe en bij een fastfoodstalletje de Cevapcici een tweede kans geef.
FP0BV1q.jpg

En weer, de hoeveelheid is goed maar neej, dit is niet wat ik zou herkennen als cevap. Ik denk dat de cevapcici hier is, wat bij ons de fricadel is. De textuur is ook overeenkomstig. Met een volle pens rij ik weer naar de camping en zet met stenen een klein bassin af waar o.a. Wat blikjes bier en een fles fris in kunnen koelen. Het water is zo koud dat een ijsbeer er nog van zou klappertanden dus dat komt helemaal goed. Gezien het zo warm is dat je een eekhoorn op het asfalt zou kunnen bakken is die rivier wel een uitkomst!
eve6owd.jpg

2moEqMu.jpg


Intussen.. wat te doen? Ben ik al klaar om afscheid te nemen van dit prachtige landschap en
wat ga ik dan doen? Vanwege de hitte zie ik een doorsteek door Hongarije niet zitten.. Verder betrap ik me er op dat het niet echt druk is op de camping maar ik vind het wel druk. Ik ben (nog steeds) snel overprikkeld en de stressfactor 'is het wel leuk,het moet leuk zijn en gaat het nog leuk worden?'is absoluut aanwezig..
 
Laatst bewerkt:
Als de avond valt gebeurd er iets raars.. Er is best ruimte op de camping maar er parkeert een bestelbus-met-gordijntjes pal naast mijn tent.. Er zit nog geen halve meter tussen mijn haringen en de banden.. Het jonge stel wat er in slaapt/bivakkeert maakt ook geen aanstalten hun opwachting te verklaren of anderzijds hun gedrag te verklaren en ik filosofeer met mijn andere buren over hoe/wat met deze mensen. (Misschien hebben ze een rotdag gehad en zitten ze er helemaal door?)
Ze hebben een kutkeffer bij zich en slaan erg veel met de schuifdeuren dat je je echt afvraagt waarom dat meer dan 10 maal binnen een minuut moet? (misschien is wildkamperen inderdaad niet zo'n gek idee voor me..) Het primitieve creatuur maakt veel herrie (en hun hond keft ook veel) dus ben wel blij met de uitnodiging van mijn buren die een comfortabelere afstand tot dit schouw-en hoorspel hebben. Goed, ik heb met de laatstgenoemde mensen verder een gezellige avond maar de eerder genoemde connotaties laten me niet los.

Ik weet niet precies hoe en waarom maar de volgende ochtend besluit ik weer verder te gaan..Ik ben nog niet in de Noordoosthoek van dit land geweest en plof gewoon eens die kant op en zie wel waar ik uitkom. Dit betekend wel weer de Vrcic pas over waar dezelfde – of nieuwe- penetrante lucht van verbrand frictiemateriaal opnieuw haar opwachting maakt in mijn neusgaten. Het valt me op dat ook aan de andere kant van de pas het niet zo heet meer is? Het is eigenlijk wel gewoon lekker.
p5UzUnL.jpg

Op de kaart had ik een camping in de bergen gezocht waar ik om 12;30 aankom. Het ziet er erg saai (rustig?) uit met de dixie's die er bij staan/ de omgeving is ook niet echt uitnodigden dus ik stop om weer op de kaart te kijken en een volgend plekje uit te zoeken.

Zo gezegd zo gedaan.. een uur of zo later kom ik op de plek waar die camping zou zijn maar.. alleen de bordjes 'camping' zijn er, verder is er niets.. Poging 3 dan maar... Ik rijd weer verder deze hoek in die weer een totaal ander landschap en 'sfeer' heeft (het is hier 'groener' of zo..)als ik wild word ingehaald door een open porsche met 4 man er in. Een passagier houd met 1 hand een koffertje? Laptophoes? in de wind. Je ziet het voor je dat hij 't uit z'n hand laat glippen en het voor me op de weg stuitert..

Een moment na deze gedachte gebeurd precies dat! Ik ontwijk wat een zitting of rugleuning van de auto lijk te zijn die van links naar rechts over de weg stuitert. Ik krijg een 'sorry' gebaar van een passagier als ze omkeren om het verloren voorwerp op te halen. Als ik korte tijd later op een haar na word aangereden in een onoverzichtelijke bocht heb ik het wel gehad voor de dag en wil graag een plek vinden! (Drie bergpassen, bijna-ongeluk, aangevallen door Duitse auto-onderdelen.. pff)
8pO03TP.jpg

Even later rijd ik achter een Nederlandse stationcar over een langzaam weggetje als er richting op rechts word gegeven en ik er langs kan.. Ze hebben kampeerspul bij zich en als ik naast ze sta vraag ik of ze misschien weten waar de camping is die volgens de kaart hier 'ergens' zou zijn.. 'Ja camping Smica, daar gaan wij heen! Rijd maar achter ons aan!'

Top, geregeld.. ook al is het geen plek die ik 'wil' ik zal er de nacht doorbrengen.. Maar waarom lieten ze me er langs/stopten ze als ze deze camping als doel hadden?
bWlSkPL.jpg

Het blijkt een camping- weer aan een rivier- te zijn met een dorpje op loopafstand en het ziet er allemaal ydillisch uit. Er word zowel door het personeel als borden op de camping gewaarschuwd voor vossen in de nacht. Het dier zou het ook op boeken en schoenen hebben voorzien. .
fXxJoDl.jpg

Ik mag een plekje uitzoeken en voordat ik m'n tent uit de motor heb gehaald krijg ik een koud blik bier in handen geduwd en heb ik een babbel me mijn Duitse buren die hier met een camper zijn. Het geluid van mijn motor doet hem denken aan de sleepboten op de Elbe uit zijn jeugd..

Er is een overkapt tafeltje waar ik m'n motorbroek en wat handwasrestjes uithang en loop dan naar het dorp. Mijn C&A broek is eigenlijk te kapot om nog aan te hebben en misschien dat ik vervanging in een kledingwinkel kan vinden.

Helaas, een supermarkt is het enige wat dit dorp heeft maar, waar zit deze? Ik vraag het aan 2 oude vrouwtjes die op de trap voor hun huis alles in de gaten houden en die maken me met luide stem en grote armgebaren duidelijk dat het verder de hoofdweg op is en niet ver weg is..Najlepcha Hvala!

Het is een kleine supermarkt maar 'alles' is er wel..Nescafé 3-in1- en.. ze hebben zelfs gaasverband! Top, ik was er min of meer doorheen en was nog geen apotheek/drogist tegengekomen. De (lokale )wijnen in de supermarkt zijn niet duurder dan 5 nogwat en bevatten geen sulfiet!
cUfojzI.jpg

Het heen/terug lopen langs de rivier is serieus erg mooi..onderweg terug verzamel ik wat zuring en zevenblad wat mijn voorgerecht/salade gaat zijn. Het is rustig, en overweeg nog een nacht te blijven? Na afgelopen nacht stel ik een rustig plekje erg op prijs! Nu ook weer dezelfde gedachtenstroom.. waarom dat gejaagde en 'moeten'? Waarom bang voor controleverlies van de dingen waar je op vakantie juist aan wil ontsnappen? Is dat het dat ik contant afleiding/prikkels zoek om er niet mee geconfronteerd te worden? Zomaar wat mijmeringen terwijl ik tussen de vliegvissers m'n voeten koel in de rivier. De forel is vandaag kennelijk in een kieskeurige bui en ik zie niet dat er wat gevangen word.
q37dMWW.jpg

ICPvM2X.jpg

Wel moet ik eens serieus kijken naar die 'kik' kledingzaken die je aan de rand van steden ziet voor een nieuwe broek..
wDSyzcQ.jpg


Ik kook mijn hap bij het overdekte tafeltje en de achterbuurman vraagt wat verlegen of hij de naastgelegen gemetselde BBQ mag gebruiken..
bwPJDjY.jpg

Eh, ja natuurlijk? Waarom niet? Hij is niet van mij.. Er wordt en houtvuurtje naast me gestookt waar mijn motorbroek/was naar zal gaan ruiken maar.. ik vind het niet erg. (Toch weer erg beleefd en voorkomend volkje hier). Het aansteken gaf wat problemen maar en (gebruikt) verbandgaasje van mij gedrenkt in wat diesel blijkt een prima bbq-starter te zijn.
pWE4jBv.jpg

Op de camping staat ook een tomosje zoals je die hier veel ziet een een simca sport? Ik heb nog nooit zo iets gezien, kan iemand me hier er wat over vertellen?
hvimict.jpg

CNsDIg0.jpg


De achterbuurman bied me een grillworst aan maar bedank, ik heb goed gegeten... Ik ziet hier aan het tafeltje, pen m'n verslag bij en kijk mensen die over de dijk langslopen en overweeg 'op tijd' naar bed te gaan als ik door een Hongaarse familie word uitgenodigd om wijn uit eigen productie te komen drinken..Mijn verschijning wekt hun nieuwschierigheid op en het gebruikelijke interview volgt.. Wijn volgt ook, en een heldere vloeistof dat duidelijk sterker is..

Nou ja, het was een gezellige avond en het volgende wat ik me herinner dat ik in mijn tent word gewekt door lawaai vlak buiten m'n tent. Ik vermoed meteen wat er aan de hand is; met m'n zatte hasses heb ik nagelaten m'n eten e.d. binnen te zetten en dit zal de vos zijn!

Dus, tent open, zaklamp erbij en zie het diertje wegrennen met een stuk kaas. Ze draait haar kopje even om en haar ogen reflecteren door het licht van m'n zaklamp. Goed, dat was mooi, maar ook suf..Ik hark m'n spul de tent in, neem een flinke slok water (..) en slaap verder. (Op zich snap ik het wel, het beestje zag er best scharminkelig uit)

Hoewel dit een erg leuk plekje is in een mooie omgeving pak ik de motor weer op.. Ik moet intussen ook weer eens richting huis. Vastbesloten een stukje Tsjechië te pakken koers in naar het Noorden. Ik rij en zoek weer op de navi een camping uit die in werkelijkheid weer niet bestaat. Goed, me verbazend over dit fantoomcampingverschijnsel op het chinawonder gaan we voor camping 2 en hoop intussen een super te vinden want ik heb honger. Even later komt een automobilist me met flitsende koplampen tegemoet. Okay misschien een controle..?

Was dat maar waar, op een T-splitsing is een erg naar ongeluk gebeurd. Een motorrijder is – zo te zien hard- op een auto geknald, er is politie en ambulance er er word gepoogd de motorrijder te reanimeren. Politie geeft aan da ik verder moet rijden en ik ben erg onder de indruk van wat ik net heb gezien.

Ik kom aan in het stadje Regen als ik een bordje 'camping' zie.. Ik volg de bordjes en kom op een camping uit aan de andere kant van de rivier waar het stadje is. Het ziet er mooi uit maar.. eerst eten..?

Ik meld me bij de receptie, ze hebben een restaurant maar.. woensdag rustdag.. Shit! Dan rest me nix anders voeder in het stadje te zoeken. Ik krijg aanwijzingen waar ik restaurants en een super kan vinden maar dat is wel eens tukje lopen en ik ben eigenlijk af . Heb ik een keuze? Eigenlijk niet.. vind me te brak weer op de motor te gaan en misschien vind ik wel eerder een winkel.
 
Op weg de camping uit zie ik een Ierse wolfshond bij een hutje liggen en ik – zelf opgegroeid met Duitse doggen- kan het niet laten even te buurten met dit vriendelijke dier.
1W9blJd.jpg

9oEltSy.jpg

Ik raak aan de babbel met de mensen die het hutje hebben gehuurd en zij ziet me wat wankelen.. Ze beveelt me te gaan zitten en krijg eten/drinken wat restjes van gisteren zijn.. In een onbeleefd nooddtempo werk ik het naar binnen en babbel wat meer met de 2 stellen die het hutje gehuurd hebben..
ZOOhxB8.jpg

Dan word er plots in zwaar Schwabisch druk overlegt en ik krijg te horen; Wir gehen heute Abend grillen und du bist eingeladen.
TOP! Geregeld1 Ik bied nog aan in de auto mee te gaan boodschappen te helpen sjouwen en mee te betalen maar ik moet blijven zitten en bier drinken..

Ik ben te gast bij een traditoneel-Duitse BBQ , word weer geïnterviewd en heb een super leuke avond met deze lieve mensen. Ik leer er; Als je bier op is en je wil meer, leg je het flesje neer. Zo niet, laat je het lege flesje rechtop staan.

Nogmaals, het was super maar de beelden van het ongeluk blijven me nog wel erg bij staan.

Laat in de avond bedankt ik voor de geweldige gasvrijheid en zoek mijn tent op.
c9lbX2p.jpg

Gelukkig is het campingrestaurant de volgende dag wel open en reken de nacht af samen met het ontbijt wat prima in orde is en verbaasde me over de lage totaalprijs. Ik kom niet weg zonder koffie gedronken te hebben met de mensen van gisteravond en rij dan verder..

Ik koers naar het Noorden, Tsjechië in.. sjonge wat ziet alles er hier Tsjechisch uit.. Hobbelweggetjes en buurman & buurman-huisjes.
LaZQpb3.jpg

Misschien is gewoon Tsjechië als (eerste) doel niet eens zo gek voor een motorvakantie.
p5ZSOn2.jpg


Goed.. het plan was echt richting huis en.. het is ook wel weer mooi geweest.. mis m'n eigen bed en zo..
Ik weet dat er in Cheb, een leuk stadje aan de westkant van dit land een camping aan een meer is die ik ook wel vind op een overzichtskaart aan de rand van de stad en er is nog een camping maar.. ver van het leuke centrum af waar ik als laatste nog wel even touristisch wil doen. Ik rijd het centrum in, parkeer de motor en loop naar het tourist info point dat uiteraard in het voetgangersgebied ligt.
Ik krijg tips over hotels in het centrum en.. waarom niet? Even geen tent-gedoe eenmaal een aangeraden hotel gevonden te hebben(waar ik de motor veilig zou kunnen stallen) en – door vermoeidheid- het ding zelf op het toeristenkaartje niet meteen kunnen vinden heb ik voor ca. 32 euro een kamer met ontbijt en de motor met bepakking- die gelukkig onaangeroerd teruggevonden werd- kan in een garage.
hxqw4ix.jpg


GmTzIBs.jpg


Weer helemaal voor elkaar. Neem eerst een douche en loop dan het centrum in. Ik was hier ca. 12 jaar geleden ook en het stadsbeeld is verandert.. Geen groepjes Roma meer die je scannen waar je je portefeuille hebt, alles is schoner en opgeknapt en er rijd veel politie. Als ik klaar ben met sightseeing wil ik op een terras gaan zitten om wat te eten maar; toegang word geweigerd? 'Break' kreeg ik te horen.. vreemd.. Nou ja, dan lopen we verder..Het word uiteindelijk een flinke burger met friet en het lekkerste bier wat ik in tijden heb gehad (Tsjechië).
lWUDJth.jpg

t5D0IXy.jpg

Vlak bij het hotel doe ik wat shopping in een grote supermarkt ook om wat tijd te doden en breng de rest van de avond TV kijkend in mijn kamer door.

De volgende dag ben ik vroeg weg en wil zo veel mogelijk richting huis. Helaas is een hoofdweg afgesloten en is de omweg naar erg traag ook erg om. Ik kan het niet helpen hier wat van te balen maar eenmaal in Duitsland gaat alles weer goed en kan ik het gas goed opentrekken.
3qQQ4jT.jpg

Iets na zevenen kom ik in Nederland en als ik bijna word geschept door een auto die vlak voor me wil opetrekken en dan toch maar niet heb ik het ook wel weer gehad.. Zet thuis de motor neer en neem me voor de bagage de volgende dag er af te pakken.. eerst nestelen en pitten..



Sammie's Cevapcici;
-Een pond half-om-half gehakt
-Een pond lamsgehakt
-Snipper twee grote uien en doe hetzelfde met knoflook(4-5 tenen) en paprika, hoeveelheid naar eigen inzicht.

-Meng alles door elkaar.

-Voeg een bosje gesnipperde peterselie en 2 eieren toe, samen met een flinke snuif cayennepeper en 2 kleine blikjes tomatenpuree (in geval van nood doen 2 flinke knepen ketchup het ook).
-Donder er ook 2 eetlepels grove mosterd door en.. 2 flinke lepels suiker.

Je hebt nu een vette, kleverige massa in handen waar je onmogelijk worstjes van kan maken, dus we gaan de massa nu 'mageren' met bloem.
-Voeg de bloem voorzichtig toe en meng goed; Teveel bloem geeft een 'meelbal effect'.

Kneed er korte, dikke worstjes van. Je snapt nu waarom je de ui fijner had moeten snipperen.
Op de BBQ is eigenlijk verplicht, maar in de grill gaat ook.
(Drink er een robuuste rode wijn bij.)

Uw auteur,
sammie ;)
UTomHNN.jpg
 
Wat een gaaf verhaal. In 1 ruk uitgelezen! Het hoe en waarom en het "moet" komt me erg bekend voor. Gaaf dat je het met deze fiets hebt gedaan! Om jouw redenen probeer ik altijd Duitsland (en Duitse campings dus) te mijden. Ondanks het feit dat niks "moet" zet ik wel altijd al wat routes in mijn navi met daarin opgenomen campings via de acsi site. Hierop kun je van te voren zien of er iets te eten te krijgen is en hoe minder er daarnaast te doen is des te minder kans op krijsende jong (waar ik ook allergisch voor ben). Wat ik met mijn trips met de Vespa wel altijd doe is een bak gereedschap en enkele noodonderdelen meenemen. Een kabel heb ik nog nooit nodig gehad maar extra koppelings en remkabels heb ik altijd wel bij, en jouw verhaal geeft maar weer aan waarom. Thnx voor dit mooie verslag!
 
Mooi verhaal Sammie ,:t,je schrijft ook leuk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel, koppelings- en remkabel had ik mee!, Samen met nog wat spul, maar gaskabel niet..
 
Mooi verhaal. In 1 keer uitgelezen (en ja mijn pauze was wat langer dan normaal, maar daar is het verhaal ook naar !)
 
prachtig verhaal sammie! je simca sport is een matra simca bagheera ........
 
Laatst bewerkt:
Prachtig verhaal ! Ik heb genoten. Herkenbaar ook: als ik alleen reis heb ik vaak het gevoel om direct weer verder te gaan ipv daadwerkelijk te genieten van waar je op dat moment bent.
Top met de Enfield !
 
Leuk verslag weer Sammie, en mooi geschreven ook! Heb ervan genoten, en in 1 keer uitgelezen zojuist. :)
 
Mooi verhaal Sammie, ik heb het in één adem uitgelezen en ook bij mij is dat 'gejaagde' gevoel herkenbaar..
 
Wat een gaaf verhaal!! Inderdaad op veel punten heel herkenbaar. Kon niet stoppen met lezen.
Waarschijnlijk was dit in de "schoolvakantie", gezien de drukte en het "herrie" kinderen!?
Ik probeer de schoolvak. zoveel mogelijk te vermijden. Wild kamperen in beren gebied
zou daarentegen wel erg avontuurlijk zijn en je mist dan de leuke ontmoetingen met "vreemde
vogels".
Mooie sfeerfoto's. Gave puntbergen. Dank!:t:}
 
Mooi verhaal weer, jammer dat ik het alweer uit heb! Dat gejaagde herken ik ook wel. Neem me altijd voor om wat rustiger aan te doen, af en toe een dagje wat anders te doen of gewoon wat uitrusten. Het lukt me steeds beter, maar nog steeds niet altijd. Of ik wil teveel, of ik kan niet plannen, of allebei :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan