Sammie & de Sloveense Cevapcici

Ik kijk er van op dat je een kruissnelheid van 100 km pu kunt aanhouden met de diesel. Kun je er iets meer over vertellen? Heb je hem zelf omgebouwd? Hoeveel heeft de motor gedraaid? Verbruik enz,..biodiesel?
Het is een India enfield waar een 500cc benzineblok in zat. (en de jaren '90 500's hebben nogal wat kwaliteitsproblemen)
Ik heb een subframe er onder gelast en had er eerst een 10 pk 418cc Yanmarkloon (made in China) onder gehangen en ca 60. K mee gereden. Toen kwam de 13 PK versie uit en keek eerst de kat uit de boom. Maar goed ook want bij gebruik met wisselende toerentallen wilden de krukassen nog wel eens breken. Toen dit probleem werd opgelost heb ik een 13 PK exemplaar gekocht en deze zit er sinds 2 jaar onder . Het verschil zit 'm vooral in veel meer koppel.
Met 1 tandje groter voortandwiel(versn. bak tandwiel) rij ik ca 100km/h op 3600 rpm en het verbruik schommelt zo rond de 1 op 45.
Biodiesel is leuk maar vind je nergens meer?
 
En loopt dit blok ook op zonnebloemolie etc uit de supermarkt? Of moet je daarvoor er een voorverwarmer er op zetten? Weliswaar belastingfraude maar wel veel milieuvriendelijker.
 
En loopt dit blok ook op zonnebloemolie etc uit de supermarkt? Of moet je daarvoor er een voorverwarmer er op zetten? Weliswaar belastingfraude maar wel veel milieuvriendelijker.
Ik meng wel eens, ook om de geur:P Het blok nagelt dan duidelijk veel minder. Ik denk dat een voorverwarmer- zeker in de koude maanden- wel een idee is. Ik denk ook dat je er veel meer koolaanslag mee krijgt en een vervuilde injector?
 
Het is een India enfield waar een 500cc benzineblok in zat. (en de jaren '90 500's hebben nogal wat kwaliteitsproblemen)
Ik heb een subframe er onder gelast en had er eerst een 10 pk 418cc Yanmarkloon (made in China) onder gehangen en ca 60. K mee gereden. Toen kwam de 13 PK versie uit en keek eerst de kat uit de boom. Maar goed ook want bij gebruik met wisselende toerentallen wilden de krukassen nog wel eens breken. Toen dit probleem werd opgelost heb ik een 13 PK exemplaar gekocht en deze zit er sinds 2 jaar onder . Het verschil zit 'm vooral in veel meer koppel.
Met 1 tandje groter voortandwiel(versn. bak tandwiel) rij ik ca 100km/h op 3600 rpm en het verbruik schommelt zo rond de 1 op 45.
Biodiesel is leuk maar vind je nergens meer?

Dus zelf omgebouwd en laten omkeuren bij het RDW. Heb wel gehoord van Sommer die ombouw doet, dat ziet er goed uit( optisch)
 
Dus zelf omgebouwd en laten omkeuren bij het RDW. Heb wel gehoord van Sommer die ombouw doet, dat ziet er goed uit( optisch)
Sommer heeft lange tijd gebruik gemaakt van subframes die scharnierden en niet dragend zijn. Scheurende balhoofden deed hij af als door verkeerde vorkolie(!) en pas later is hij andere subframes gaan gebruiken. Ik heb een eigenaar horen vertellen dat zijn enfield met het nieuwe subframe niet meer zwengelde..

Ik vind het nogal wat voor een Duitse Werkzeugmeister..

Origineel is het blok onderdeel van de dragende constructiestijfheid. Het subframe moet dit vervangen.
Daarnaast maakt hij gebruik van Hatz 1B40 blokken.. Veel duurder dan de chinadiesels maar zullen verder wel goed zijn. Af en toe zijn er problemen met de brandstofpomp (afgebroken plunjer/opnemer meen ik)
 
Super verslag Sammie! Je moet boeken gaan schrijven! Gisteravond dit verslag in 1 keer uitgelezen, net gelijk je verslag van vorig jaar in 1 keer uitgelezen!

Super gaaf die Enfield! Super mooie reis!
 
Dank allemaal voor de complimenten, ik word er haast verlegen van..:$:$
 
Waarom? Is toch hartstikke leuk?

Vond het ook weer een top verslag:Y

Ik wacht ieder jaar op een reisverslag/reisverhaal van jou.
 
Laatst bewerkt:
Wel grappig, jij hebt het zelfde als ik op vakantie, dat eindeloze jagen .
(ben meestal de eerste paar dagen niet te genieten, stress moet er dan even uit..)

Tegenwoordig dwing ik mezelf om gewoon rustig aan te doen, en niet maximaal aantal km's te maken.
Gewoon 3 nachten ergens blijven staan, beetje stadje bezoeken, boekje lezen (E-reader app op de telefoon, ideaal) en beetje wandelen.
Ik geniet dan een stuk meer van de vakantie. (heeft even gekost voordat ik dat voor elkaar kreeg)
Groet
Sebas
 
Om dat jagen en het kilometers "moeten" maken te voorkomen ga ik de afgelopen jaren op de P200E op vakantie. Ik maak een planning van een x aantal kilometer waarvan ik weet dat het goed te doen is en zet de campings die ik wil bezoeken (goed uitgezocht op het feit dat er geen glijbaanzwembaden en animatie is) in de route. Soms plan ik een tweede camping in de route als ik zin heb net iets verder te rijden zodat ik de dag erna een minder lange route heb. Beetje voorpret is dat dus.
 
Ik plan tegenwoordig helemaal niets :)
Niet eens waar ik heen ga, ik laat het helemaal afhangen van het weer.
Ik heb al jaren een ASCII campinggids, ideaal, als je beetje zoekt naar natuurkampings kan het bijna niet verkeerd gaan.
Daar blijven gezinnen meestal weg, dus lekker rustig.
Groet
Sebas
 
Bedankt voor je mooie verhaal, ik heb het in een ruk gelezen. Wanneer komt je boek uit?
 
Ja, en ook de nodige merchandise w.o. video's en boeken.
Ed vraagt ook, op een leuke manier om sponsoring.:)
 
Bedankt voor het mooie verslag Sammie! Trek je aub niks aan van het commentaar op de kwaliteit van de foto's. Ik vind het juist perfect passen bij de Oostblok sfeer van je reisverslag en je geweldige stalen ros.
 
Ik vind dit land niet oostblokkerig aandoen.. Alles is er modern en onderhouden. Men is trots op het land en de mensen zijn ondernemend en voorwaarts gericht. Niet zo gelaten doch jalours zoals in Roemenië of Slowakije.
 
Tot nu nog niet de tijd voor genomen om te lezen. Nu dus wel en het is een leuk verhaal om te lezen!
Ook de ervaringen in Slovenië, Was ik al wel eens een keer: Koper en Postonja. Verder ken ik het land eigenlijk niet.
Als eerste chapeau om reis te gaan doen met zo'n oude Enfield!!! :}
Ennuh........ een gaskabel die 't begeeft, heb ik ook al eens gehad. Gelukkig in NL. Wegenwacht bleef volhouden totdat ik weer zou rijden. :t

Alle dagelijkse dingen als kamperende motorrijder die jij beschrijft komen mij wel bekend voor.
Jouw bezoek op een camping in Augsburg was dat toevallig Lech Camping? Daar was ik deze zomer als tussenstop.............................

Jouw beschrijving van zien van een motor-ongeval onderweg, geeft zelfde gevoel als bij mij. Je wordt idd weer effe met je beentjes, bandjes, op de vloer gezet.
Je beseft dat alle plezier snel een einde kan hebben. Ik kon het enkele dagen moeilijk van me af zetten!!

Toch pak jij het meer easy aan dan ik. Jij neemt meer tijd om dingen te ervaren. Ik ben soms nog meer gejaagd dan jij! ;(
Als alleen reizende heb ik idd neiging om maar door te blijven razen.....................:? De Duitsers zeggen: Reisen statt rasen!!
(Mss wil ik te veel tijdens een reis. Dit jaar halverwege besloten om NIET over te steken naar Corsica. Resultaat: Daarna relaxed verder!)
Jouw opmerkingen over Duitse campings sluit helemaal aan op mijn ervaringen in D. Altijd gezeik van: dit MUß en dat MUß :X
Campings met animatie betekent krijs-kinderen. :r Liefst een camping zonder toeters en bellen! (vaak ook veeeeel goedkoper)

Edit:
Slechte ervaringen in D. Dat was idd vaak in de BRD. In DDR toch veelal minder 'GEZEUR".
Ik was ooit op Rügen. Vorig jaar was ik op de Usedom.
 
Laatst bewerkt:
echt een super verhaal Sammie,:t:t, mooi geschreven, geweldig hoe je als solo kampeerder toch overal contact maakt en uitgenodigd wordt, krijg gelijk zin om te pakken.:]:}:]
 
Tot nu nog niet de tijd voor genomen om te lezen. Nu dus wel en het is een leuk verhaal om te lezen!
Ook de ervaringen in Slovenië, Was ik al wel eens een keer: Koper en Postonja. Verder ken ik het land eigenlijk niet.
Als eerste chapeau om reis te gaan doen met zo'n oude Enfield!!! :}
Ennuh........ een gaskabel die 't begeeft, heb ik ook al eens gehad. Gelukkig in NL. Wegenwacht bleef volhouden totdat ik weer zou rijden. :t

Alle dagelijkse dingen als kamperende motorrijder die jij beschrijft komen mij wel bekend voor.
Jouw bezoek op een camping in Augsburg was dat toevallig Lech Camping? Daar was ik deze zomer als tussenstop.............................

Jouw beschrijving van zien van een motor-ongeval onderweg, geeft zelfde gevoel als bij mij. Je wordt idd weer effe met je beentjes, bandjes, op de vloer gezet.
Je beseft dat alle plezier snel een einde kan hebben. Ik kon het enkele dagen moeilijk van me af zetten!!

Toch pak jij het meer easy aan dan ik. Jij neemt meer tijd om dingen te ervaren. Ik ben soms nog meer gejaagd dan jij! ;(
Als alleen reizende heb ik idd neiging om maar door te blijven razen.....................:? De Duitsers zeggen: Reisen statt rasen!!
(Mss wil ik te veel tijdens een reis. Dit jaar halverwege besloten om NIET over te steken naar Corsica. Resultaat: Daarna relaxed verder!)
Jouw opmerkingen over Duitse campings sluit helemaal aan op mijn ervaringen in D. Altijd gezeik van: dit MUß en dat MUß :X
Campings met animatie betekent krijs-kinderen. :r Liefst een camping zonder toeters en bellen! (vaak ook veeeeel goedkoper)

Edit:
Slechte ervaringen in D. Dat was idd vaak in de BRD. In DDR toch veelal minder 'GEZEUR".
Ik was ooit op Rügen. Vorig jaar was ik op de Usedom.
Hoi, dank voor je reactie, nee het was Lech-Camping. De eerste jaren dat ik alleen was idd veel reizen en rijden.. Motorrijden is makkelijk, het is leuk en je wordt afgeleid om maar geen 'vakantie'te moeten hebben en weer met de realiteit te worden geconfronteerd waarvan je probeerd te vluchten. Dat 'relaxed' doen is sinds vorig jaar dat ik werd gedwongen door de hitte op de hoogste camping te blijven en.. is me stiekum prima bevallen, maar je moet jezelf onderweg wel bij je nekvel pakken en als je een leuk plekje ziet vroeg in de middag daar ook heen gaan!
Fijn dat ik niet de enige ben met zulke Duitse-camping ervarinegn en dat 't dus niet aan mij ligt. Het DDR-BRDverschil geloof ik direct.
 
..................eeeeeh, ik denk dat je wilde zeggen: ".......nee het was NIET Lech-Camping".

Duitse campings zekers vaak gezeur.
Bijv. bij intake een heel verhaal waar je MOET staan en dat ze ecologisch zijn. Lekker belangrijk. ;(
Dat je een speciaal muntje nodig zou moeten hebben voor douchen, dat werd effe vergeten. Niet-douchen is wrs ook goed voor milieu? :X
Waar je je Mühl (vuilnis) kwijt moet dat zeggen ze dan weer niet. Ik heb alle zooi in de eerste container die ik zag gepleurd!
O, ja voor huisvuil moest je ook €0.75 per dag betalen......................:? (ik was er maar 1 dag)
Bottomline: GEZEUR-GEZEUR-GEZEUR:(
Andere Duitse camping ook weer zeuren, maar dan weer over wat anders......................

Dit jaar enkele campings in Frankrijk: Een wijde armzaai: Daar zijn de kampeerplaatsen, zoek maar een plekje.............:t
 
Terug
Bovenaan Onderaan