Sammie probeert het eens anders te doen..

Leuk verslag om te lezen.
Ik moest er wel effe voor gaan zitten!

Ja, ik wist ook door de corona dit jaar niet wat te doen.
Eerst wilde ik naar Rusland/ Noordkaap, toen werd 't Sardinië, maar uiteindelijk ook kris-kras Oosten van Frankrijk.

Andere jaren heb ik vaak een min-of-meer reisplan. Morgenavond stadje zus en avond erop in stadje zo.
Dit jaar ben ik gewoon vertrokken ZONDER een vast reisplan. O, ja toch wel plan: GEEN cols rijden. (ik ken onderhand heel veel wel)
Mijn doel was vnl om plaatsen aan te doen, die ik niet/ nauwelijks ken tussen de gebieden die wel voor mij bekend zijn.
Om maar iets te noemen bijv Lac de Bourget was ik nooit eerder.
Wel heel relaxed om geen 'vaste' dag-eindbestemming te hebben. Lukt 't vandaag niet, dan mss morgen wel.

@ Halliru MF-er dat was ik dus. Op mijn terugweg heb ik deze camping nog bezocht.
@ camping Munster Was dat toevallig camping Tohapi?? Op deze heb ik op de heenweg gestaan.
@ Grenoble Wat heb je gedaan met de milieuzone van Grenoble: Circulation Restreinte (beperkt verkeer)
Ik was 10km van Grenoble om de Chartreuse in te rijden dat ik zo'n bord tegen kwam. Dus alsnog een col omhoog: Col de Porte.
Geen mogelijkheid zone te vermijden. Daarom doorgereden. Hoop dat er geen vervelende post gaat komen.
@ Beruchte hurk-wc: In de vakantie geen fijnere wc dan deez'. Hoe vies 't ook is, je hoeft NIETS aan te raken. Alleen je zolen............... :X
@ Bagagenet met haken: Prima om snel bijv boodschappen onder te stoppen. Ook natte spullen drogen supersnel onder het netje.
 
@mean-m: ik kwam Grenoble binnen en uit via peages. Ik had van te voren een critd'air gekocht voor ca 6€, staat op kenteken (1996). Dit ivm de camera bewaking bij de tolpoorten. Weetnie verder hoe en wat....

Op de matrix borden stond "pollution, prenez train ou bus". Het was 39 graden en files ivm werkzaamheden.....
Wij wilden bier na 900kilometer vanaf 4u s-morgens.....
 
mooi verslag, leuke foto's, bijzondere motor. En het klinkt herkenbaar... meters willen maken om maar op vakantie te "willen zijn". Alsof er 1000km ver weg pas een bordje vakantie staat.
 
Prenez le train .................?

Leuk bedacht, maar..............
Hoe zal ik dat gaan doen met een complete vakantie-uitrusting?
 
Leuk verslag om te lezen.
Ik moest er wel effe voor gaan zitten!

Ja, ik wist ook door de corona dit jaar niet wat te doen.
Eerst wilde ik naar Rusland/ Noordkaap, toen werd 't Sardinië, maar uiteindelijk ook kris-kras Oosten van Frankrijk.



@ Halliru MF-er dat was ik dus. Op mijn terugweg heb ik deze camping nog bezocht.
I know, wist niet zeker of je het op prijs zou stellen als ik je zou noemen..
@ camping Munster Was dat toevallig camping Tohapi?? Op deze heb ik op de heenweg gestaan. Ik herinner me de namen niet zo goed, maar als ik op de kaart kijk, met de beschreven begraafplaats aan de andere kant van de weg, ja dat moet! Maar de plaatjes van de camping zelf met vele stacaravans herken ik niet.. het waren 2 grote velden en geen vaste plaatsen?
@ Grenoble Wat heb je gedaan met de milieuzone van Grenoble: Circulation Restreinte (beperkt verkeer) :$ niets van gemerkt.. of als zodanig begrepen.
Ik was 10km van Grenoble om de Chartreuse in te rijden dat ik zo'n bord tegen kwam. Dus alsnog een col omhoog: Col de Porte.
Geen mogelijkheid zone te vermijden. Daarom doorgereden. Hoop dat er geen vervelende post gaat komen.
@ Beruchte hurk-wc: In de vakantie geen fijnere wc dan deez'. Hoe vies 't ook is, je hoeft NIETS aan te raken. Alleen je zolen............... :X Ik ben bang dat ik omflikker..

@ Bagagenet met haken: Prima om snel bijv boodschappen onder te stoppen. Ook natte spullen drogen supersnel onder het netje. Ik mis de ruimte een beetje, de kleine enfield is best volgepakt.. Ik probeer dat te minderen maar weet niet hoe..
 
Leuk verslag man, moest het even laten doorwerken. Dat van een biertje aangeboden krijgen herken ik wel, zelfs in Zweden !
Campings kiezen: ik ken het ook. Je rijdt steeds die camping voorbij die achteraf toch wel het leukst lijkt. Op mijn reis naar Scandinavie dit jaar had ik mij voorgenomen om telkens vanaf 14u de eerste camping/kampeerplek die mij aansprak, te nemen. Dat viel erg goed mee. Ik deed mijn boodschappen ook elke dag voor ik ging kamperen, zoveel heb je dan niet nodig en t kan desnoods in een boodschappentas aan het stuur.
En ja, dat bordje dat de vakantie 500km verderop begint ken ik ook. Het lijkt ook telkens verder op te schuiven. 8-)
 
..Verderop wordt het beter..
Want dan ben ik verder weg van hier..
Wat in het algemeen wel geldt, dat is hoe verder naar het zuiden hoe beter het weer is in de zomer. <vooral minder regen :X >
Maar dat kan ook weer betekenen dat het boven 40'C gaat komen.

Vorig jaar zomer was in DK.
Veelal was het daar best aan de frisse kant!
 
Leuk verslag en herkenbaar, vooral dat afvragen waarvoor je vlucht is herkenbaar. Door het lezen van dit soort verslagen krijg ik steeds meer de overtuiging ook eens alleen een meerdaagse trip te gaan ondernemen .
Toch is er ook "iets" wat me weerhoud om deze stap te gaan nemen.
Bedankt voor het delen.
 
Leuk verslag en herkenbaar, vooral dat afvragen waarvoor je vlucht is herkenbaar. Door het lezen van dit soort verslagen krijg ik steeds meer de overtuiging ook eens alleen een meerdaagse trip te gaan ondernemen .
Toch is er ook "iets" wat me weerhoud om deze stap te gaan nemen.
Bedankt voor het delen.
Misschien ter PB te overleggen?
 
Dit geeft voor nu ook wel een soort druk; De motorvakanties zijn wel 'een ding' voor me waar ik ieder jaar weer kracht van opdeed.
Gaat het dit jaar nu wel lukken? Wat als het weer misgaat? Hoe komt dat (wat gebeurde er vorig jaar eigenlijk?) en hoe kan ik het voorkomen?

Mooi verhaal @sammie en het gevoel dat je hier beschrijft herken ik volledig. Vorig jaar heb ik besloten een fietstocht te gaan begeleiden op de motor waardoor ik eind august/begin september niet alleen op de motor weg kon. Het jaar daarvoor viel ook in het water door wat problemen. En dit jaar leek de coronacrisis roet in het eten te gaan gooien. Ik merkte dat ik daar sjagrijnig van ging worden en ben ontzettend blij dat het toch gelukt is om 3,5 week door Frankrijk te zwerven. Voor mijn gevoel is het jaar daarmee "gered". Mijn humeur is er in ieder geval stukken beter van geworden.

En ondanks de mondkapjes in supermarkten en restaurants heb ook ik mijn vakantie mentaal corona-vrij doorgebracht. Hopelijk volgend jaar weer!
 
Door het lezen van dit soort verslagen krijg ik steeds meer de overtuiging ook eens alleen een meerdaagse trip te gaan ondernemen .
Toch is er ook "iets" wat me weerhoud om deze stap te gaan nemen.

Dat gevoel herken ik, ik was het ook al een tijdje van plan maar iets hield me tegen. Tot ik met een Portugese vriendin afsprak op de motor bij haar langs te gaan in Aveiro, Portugal. Ik kon 6 weken vrij krijgen, heb op de heenweg ook nog een vriendin in Parijs bezocht en vervolgens de kust volgend doorgereden tot ik in Aveiro was. Daar een weekje gebleven en hoewel het erg gezellig was, had ik zo'n ontzettend gevoel van vrijheid toen ik daar wegreed dat ik wist dat juist die weken in mijn eentje op de motor echt mijn ding was.

Zonder die afspraak in Portugal was ik gewoon waarschijnlijk niet verder gekomen dan Noord-Frankrijk en had het dan wel mooi gevonden. Dus mijn tip, maak ergens een afspraak met iemand ver van huis en rij daar heen. Mocht het alleen rondtrekken je toch niet bevallen heb je die periode daar nog.
 
Mooi verhaal Sammie, toevallig dit jaar op dezelfde camping in Munster gestaan, relaxte vent bij de receptie en een leuke receptioniste. Dat van die km's maken herken ik, zeker dit jaar. Proberen om zoveel mogelijk te zien in zo kort mogelijke tijd. "moet" de alpen in, want dat is mooi. In de Elzas, Vogezen, Jura, Eifel is het ook prachtig.

Meestal valt t wel weg na een paar dagen, maar dit jaar was het wat sterker omdat we minder tijd hadden. Maar 2 maanden later besef ik wel hoeveel geluk ik heb gehad met 1 vakantie op de motor en 1 week door Nederland fietsen . Nu kun je nergens fatsoenlijk naartoe.
 
De gedachte om in de zomer toch een motorvakantie te doen, daar ben ik nu wel blij mee.
De eerste week van de zomerperiode zat ik ook thuis met de gedachte of ik wel weg zou moeten gaan.
Ik had de Noordkaap en Sardinië al doorgestreept vanwege corona. Toen bedacht ik me dat als ik thuis zou blijven dat ik daar zeker spijt van zou krijgen.
Beetje rondtoeren in Frankrijk was mogelijk en er waren (toen nog) geen speciale beperkingen. Daarom spullen opladen en wegwezen.
Ik ben NU heel blij dat ik toch ben gegaan!!

Trouwens in Frankrijk in augustus nauwelijks Nederlanders, en dan al helemaal geen NL-motoren gezien!
Wel was half Frankrijk onderweg in de camper. Stikte van die dingen! :X
 
Trouwens in Frankrijk in augustus nauwelijks Nederlanders, en dan al helemaal geen NL-motoren gezien!

Het hing bij mij heel erg van de campings af. Ik vertrok 24 augustus en was 16 september terug. Eerste paar dagen in de Lorraine veel Nederlanders op de camping. Daarna poosje geen Nederlanders gezien, camping in de Dordogne vol met Nederlanders (maar ook Nederlandse eigenaar). Camping de Cevennes geen Nederlanders gezien, maar sowieso bijna niemand op die camping. Camping op de grens Isere/Drome (bij Die) zaten weer wel een hoop Nederlanders. En daarna eigenlijk weer bijna geen Nederlanders gezien.

Sowieso heb ik heel weinig motoren gezien behoudens de motards van een wielerkoers waarvoor ik even aan de kant moest (nee, niet de Tour de France maar de Tour de Ardèche 8-) ).
 
Ik ben dit jaar veel op plaatsen geweest waar de meeste NL-motorrijders niet komen.
Meestal ca 100-200km westelijk van de oostgrens van Frankrijk. Sowieso zijn daar minder motoren.
Wel in de Vogezen (hier vooral Duitse motoren) en ook de Mont Ventoux. (hier enkele Franse en Italiaanse motoren)

Maar ik herinner me nog een dag in de Morvan dat ik niet 1 motor heb gezien. (ook nauwelijks auto's)
Op zich is dat heerlijk rijden op vrijwel lege wegen. :t Beetje afkicken van ons drukke NL!

Eeeeeh de Ardeche dat was dan weer effe anders. Man.......wat was 't daar druk. :X
Maar ik wilde toch de Pont d'Arc een keer zien. (kan nu een vinkje achter worden gezet)
Bij de Pont du Gard ben ik afgehaakt. Ook vreselijk druk, maar nog erger het was 37'C. Brrrrrrrrrr🥵
 
Eeeeeh de Ardeche dat was dan weer effe anders. Man.......wat was 't daar druk. :X
Maar ik wilde toch de Pont d'Arc een keer zien. (kan nu een vinkje achter worden gezet)

Daar is het inderdaad megadruk en ben ik dit jaar met een grote boog omheen gereden. Maar als je dan de Monts d'Ardèche induikt dan kom je daar bijna niemand tegen en het is één combinatie van mooie stuurweggetjes. De hoogste col zal rond de 1200 meter zijn maar het is op en af met elke keer een paar honderd meter hoogteverschil. Ik vind het daar sowieso veel leuker rijden dan in de Alpen.

Zelfde ervaring had ik dit jaar met rondrijden in de Vercors, daar was ik eigenlijk eerder alleen maar eens een keer dwars doorheen gereden, nu een paar dagen getoerd daar.
 
Ik ben vaak genoeg met de motor in frankrijk geweest, totaan de spaanse grens, en als je voorbij parijs komt is het aantal motorrijders (NL) op 1 hand te tellen.
Je komt af en toe nog wel eens solorijders met aparte fietsen tegen (meestal wat oudere mannen met bijna oldtimer fietsen)
Groet
Sebas
 
Terug
Bovenaan Onderaan