Sammie zoekt Slovenië.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.004
8.188
Assen
Proloog.
Goed, ik heb best wel wat van Europa per motor bekeken..1 landje nog niet.. Slovenië.. ik had eerder de indruk gekregen dat het een soort Oostenrijk is met een oostbloksausje.. en ik ben gek op oostbloksausjes.. Internet zegt dat het rustig, ongerept en onontdekt is..Misschien een goed landje om mijn reisgewoonte van rijden-rijden-rijden- te veranderen, en eens langer op een leuke plek te blijven, meer lopen of misschien- doe eens gek- na 2-3 uur rijden al een plekje vinden? En ach.. mocht ik me vervelen, dan kan ik altijd via die leuke motorcamping te Budapest door naar Slowakije en via de Tatra weer terug naar huis....

Weer aangemoedigd door de positieve reacties op mijn vorige verslag hier mijn 2017 versie die ik iets strenger zal redigeren dan de vorige. Ik heb het gevoel dat ik met de 'douchescene' uit mijn vorige verslag wat te ver ging.. het is potverdikkie wel een openbaar forum..Sammie gedraag je!
Goed, ik blader mijn 'manuscript' door en fuck wat heb ik veel geschreven.. ook veel persoonlijke notities..Hmm misschien moet ik daar voortaan een apart schrift voor meenemen.

Afgelopen jaar was ik met krap 2 weken terug.. ik kreeg de voorrem van de enfield niet goed (-genoeg voor in de bergen) en die vermaledijde trommelrem is ondanks gedane investeringen nog steeds een probleem. Daarnaast gingen er ook mentale dingen niet goed zoals ik in voorgenoemde scene liet merken.

Dit geeft me voor het eerst twijfel over deze reis.. ja.. motorreizen is 'mijn ding' zegt mijn soc. omgeving.. Thuis blijven schiet ook niet op.. maar wat als het (weer) niet leuk word? Als ik mezelf weer teveel tegenkom en negativiteit & depressie blijft overheersen? Mijn eigen woorden; als je bang bent moet je thuis blijven..dus.. ben ik bang? Hmm kweenie..wel wat onzeker....

De enfield trommel is nog niet terug van een bedrijf waar ze 'm voor de 2de keer gaan uitdraaien nadat een ander bedrijf dit heeft verprutst en me een nog-ovalere trommel terug heeft gegeven..Dan zullen de nwe voeringen nog moeten inslijten.. op een motor met bepakking.. weet je wat? Ik ga gewoon weer met de jawa 638.. ja kost wel benzine, maar het vermogen (hoor mensen al gniffelen) en hanteerbaarheid is ook wel wat waard..(Een enfield met bepakking heeft ongeveer dezelfde hanteerbaarheid als een blommige boerendochter met een fles wijn op).
Bij elkaar zijn het nogal wat pagina's geworden. Ik hoop niet dat het te saai/langdradig is. Pak een dram whiskey of bier & chips en veel leesplezier. Ik ben benieuwd naar de reacties/commentaren.
Sammie.

Richting Slovenië.. goed.. mijn nieuwschierigheid naar dit land, de cultuur en de mensen is mijn motivator...En maak van het tijdstip en route meteen gebruik om iemand aan de andere kant van het land te bezoeken die ik alleen over email ken.

Dus, we kopen een kaart van het land.. en hey ernaast ligt een kaart van heel Europa.. altijd handig om een overzicht te hebben en/of een nieuwe route te plannen. Ik kijk welke kaarten ik nog heb van landen waar ik (misschien) nog doorheen kom en verzamel op min of meer automatische piloot al mijn motorkampeeruitrustingspul. Ik laad de jawa op en ik ben net op de snelweg als ik opmerk dat mijn china-navigatie nog thuis ligt.. Argh.. weer even terug.. nou ja, gelukkig dat ik het niet een dag later merk...

Zo, eerst richting Roermond waar ik een camping zoek voor de eerste nacht en s'avonds m'n email-date voor het eerst echt ga ontmoeten en mee ga bbq-en.
De camping is in Melik, dus de navi stuurd me van Melik-->Roermond en weer naar Melik.. Hmm vorig jaar had het ding ook dergelijke kuren.. ik ben benieuwd wat het ding wat dat betreft nog gaat brengen..

Na een voorspoedige reis vind ik een camping wat een seniorencamping blijkt te zijn..De hebeerder wil me graag een rustig plekje geven en heerlijk.. geen gillende kinderen hier..alleen vriendelijke mensen die gerust een babbeltje willen maken.. helemaal top. Tegen de avond rijd ik een paar km. om mijn emailcontact voor het eerst in het echt te zien. Het is best apart dat je elkaar voor het eerst ziet en toch al wel redelijk kent. Naast 3 bordercollies heeft ze een Belgisch paard en het grote musculaire statuur van dit dier maakt best indruk op me. Ik heb altijd geleerd/begrepen dat paarden zenuwachtige dieren zijn waar je vooral niet achter moet staan maar dit dier komt erg kalm op me over..Maar de combinatie van de kracht en -in mijn onwetende ogen- onvoorspelbaarheid vind ik het wel fijn dat er 'iets' van een hek tussen zit.. Het dier kent me niet, het kan schrikken etc..
Kimmie, het was leuk je eindelijk eens in het echt te zien.. Volgende keer bij mij als je weg kan van je beestenboel?

Terug op de camping kom ik er achter dat ik ook mijn tandenborstel ben vergeten.. en mijn vork.. ja lekker die automatische inpak-piloot..
De volgende dag.. crackers, koffie en hazelnoot-combi-pasta uit een tube voor ontbijt.. Vluchtig even op de kaart gekeken.. Bodensee was zo mooi en gaaf en erg populair? Hmm wel beetje in de richting waar ik heen moet, kan een 'days drive' worden.. goed, toe maar..
Ik probeer intussen uit of vertrek vanuit Roermond minder saai is dan dat Paderborn-Bielefeld-Kassel routeding.. argh wat is dat saai.. sowieso.. om eerst dat Duitsland doorheen te komen.. Vorig jaar spendeerde ik ca 170 euro voor een treintrip voor mij en de enfield van Düsseldorf-Wenen.. goed.. echt slapen doe je niet en daar moet je tegen kunnen(ik kan daar niet zo goed tegen) maar je bent meteen in Wenen.. een op zich goede uitvalsbasis.

We rijden.. Bij een tankstation (waar ik een tandenborstel koop) komt een Zwitser met me babbelen.. hij heeft nog een jawa california staan waar niet mee gebeurd.. of ik 'm op kom halen..(echt waar!). Nabij Karlsruhe vind ik dat het mooi geweest is voor vandaag en vind een camping net buiten de stad..Door files ben ik minder ver gekomen dan ik dacht.. ga je over de snelweg ipv binnendoor om op te schieten..Veel automobilisten en vrachtwagenchauffeurs gaan opzij als je er tussendoor rijd.. sommige mensen claxonneren? Later hoor ik dat filefilteren in Duitsland (uiteraard, mag-niet land) niet mag.. zou 't daarom zijn? De camping staat vanaf de weg goed aangegeven wat wel lekker is als je intussen je dag wel hebt gehad. Stadscampings kunnen leuk zijn, maar ook erg shit..Tijdens het inchecken word me fijntjes medegedeeld dat het dit weekend 10 euro/nacht duurder is omdat er een festival in de stand zou zijn..Het zou ook erg druk worden op de camping(gebeurde niet) hmm raar.. andere campinggasten klagen er ook over..

Een overnachting is nu 26 euro. Ik ga er niet weer alles om oppakken, en zag al een supermarkt op een paar honderd meter lopen.. het is mooi voor vandaag. De camping is druk en er zijn maar 4 werkende toiletten- de andere 6 zijn stuk.. Yup.. typisch een stadscamping.
Goed, 1 nacht, morgen weer verder..

Na het opzetten van de tent loop ik naar de super en neem nog eens mijn 'opdracht' voor dit jaar door.. minder 'alleen maar rijden', eerder een plek zoeken, misschien 2 of- doe's gek! 3 dagen op dezelfde plek zitten, meer wandelen etc..

In de avond gaat het wat regenen en in de verte onweert het wat.. Ondanks dat toch een gezellige avond gehad terwijl ik dat niet aan zag komen..Nadat ik in de ochtend ontbijt heb gehaald in dezelfde supermarkt (vers belegde broodjes voor 1,57.. check) heb ik een babbel met mijn buurman die in een rolstoel zit.. Zijn oom had ook een jawa en we hebben het over oude motoren. Hij heeft een grote karpervistent omgebouwd zodat hij er met de rolstoel in/uit kan en een stretcher op hoogte aangepast en alles past op zijn scootmobiel. Zo reist hij wat rond en ik vind het helemaal geweldig en veerkrachtig van deze man.

Goed, spul oppakken en weer verder. Maar niet voordat ik mezelf dwing 'vakantie' te pakken en even wacht met het oppakken van mijn stoel.. Er is namelijk een Chinese familie van 5 die een koepeltent probeert op te zetten en eerst dacht ik.. ik moet deze mensen helpen.. maar toen.. nee, dit is toch wel uniek..met een David Attenborough-achtig gevoel sla ik dit schouwspel gaande, dat nog veel langer zou duren dan ik had durven vermoeden..
Ik ben de laatste tijd wat bezig geweest de jawa te tunen en zet nu de naald 1 tandje hoger om te zien of het onderin wat uitmaakt.. vervolgens ga ik dan bewust rustiger optrekken om het benzineverbruik wat te temperen.. Sammie logica; de jawa opvoeren om er dan langzamer mee te rijden..

Op weg naar de Bodensee poging 2. Hmm heb visspul bij me, misschien 2 dagen en aan het water wat vertoeven? Ik besluit richting Friedrichshaven te rijden.. Weer vanwege files heeft het niet veel zin veel verder proberen te komen.. en nu ik er toch ben..Als je vanaf een heuvel aan komt rijden en ziet die enorme lap water.. wow dat is wel indrukwekkend. Verder is ieder plaatsje aan het water vertouristiseerd en campings lijken vol..In de vroege namiddag zet ik de jawa bij de receptie van een camping neer en het is druk.. of ik even een half uurtje wil wachten.. geen probleem.. wat water drinken, even banden op scherpe dingen inspecteren en hey.. ik vind zowaar een glimmend stukje ijzer in de voorband dat zo ver naar binnen steekt dat ik even later de bandenspanning controleer..
Goed, de camping.. het is vol en de motor mag niet bij de tent staan (och gosh) we staan op een veldje en er word erg moeilijk gedaan over de plek.. ik vind een plek op de aangewezen omgeving en het tentje staat.. ik loop een rondje en zie dat er nog een veld is waar maar een paar tenten staan? De receptionist is weg.. Hmm. Eten doe ik even bij het aangelegen restaurant en daarna- om wat te lopen te hebben- loop ik het stadje in op zoek naar een supermarkt om een noodpakket en wat eten/drinken voor de avond en morgenochtend te halen..De daghap van het restaurant was volwassen qua prijs maar niet in hoeveelheid..
Aan het meer is weinig te doen.. veel planten, het water stinkt maar in de avond is het wel gezellig met wat mensen & vuurtje wat muziek maken..Ik heb twee mondharpjes bij me maar.. het is Duitsland.. muziek maken is leuk dus.. VERBOTEN.. of we stil willen zijn en/of meteen ophouden.. zucht..We zijn zo ver van de camping dat niemand last van ons heeft maar..deze mensen zijn niet gevoelig voor rede.. dat is waar ook.Ik had het plan een dagje rust hier te houden maar Friedrichshaven is niet leuk of mooi en heb een beetje spijt ervan niet naar die camping bij dat leuke dorpje te doen die ik onderweg tegenkwam. Daarnaast is het veld erg druk en mensen laten hun kinderen gewoon te midden hiervan krijsen dus ik besluit de volgende dag verder te gaan. Ik ben moe en had echt een dag rust ingepland.. waarom gaat dat niet/ hoe kun je campings filteren op aso-ouders/kinderen?

Intussen krijg je meer typische camping vragen.. Wat mankeerd die mensen die zo heftig kreunen en steunen op de WC? Waarom toch aan de deurkruk morrelen als de WC duidelijk bezet is? (ik heb daar zo'n hekel aan). Waarom verveelt de muziek van AC/DC niet?
Het onweer wat er in de avond tijdens het kampvuursamenzijn aan de andere kant van het meer prachtig uitzag is in de nacht op de camping en het waait zo hard dat ik de tent van binnen vasthoud. De volgende ochtend zijn er veel tenten stuk en mensen zitten met nat spul terwijl het nog wat regent.

Op mijn vraag bij het uitchecken waarom we zo op een veldje werden gepropt terwijl een veld verderop nagenoeg leeg is komt geen antwoord.. alleen een snibbig/beleefde mededeling hoeveel ik moet betalen. Goed, ik ben al weg. Het is al snel erg warm en ik hoop in Slovenië wat koelte en rust te vinden..Maar dan moet ik nog door Oostenrijk heen en dat zal ik niet erg handig aanpakken..Als ik intussen op de kaart kijk verbaas ik me over de niet-progressie die ik op m'n route maak.. goed, files.. maar dan nog..even doorbijten..Slovenië, het beloofde land moet te bereiken zijn.. al duurt het een dagje-of 2- langer.. vakantie toch? maan ik tot mezelf..

Oostenrijk-Slovenië is hemelsbreed niet zo ver weg maar er zijn passen en bergen..na een vluchtige blik op de kaart lijkt me de richting van Innsbruck aanhouden het beste maar..nu ga ik leren dat routeplanning soms wat meer aandacht nodig heeft. Naast dat ik 3 passen over moet, waar ik apart voor moet betalen, schiet het hemelsbreed nix op!(maar lijken het op de kaart wel doorlopende routes? ) Voor de volgende keer..Karsruhe-->München-->Salzburg lijkt beter.. maar is dat ook niet filegevoelig?

Ik snap het populaire 'passen rijden' onder motorrijders trouwens niet zo.. je bent constant aan het sturen en kan daardoor niet van de omgeving genieten.. je moet constant op de weg gefixeerd zijn., Wel krijg ik op een moment een soort flashback met het bochten trekken op de bepakte jawa.. De laatste keer dat ik dat deed eindigde m'n vakantie in een Roemeens ziekenhuis (zie het nieuwe maar korte avontuur van sammie). De pijn en ademnood van de valpartij (hield er even erg rekening mee dat ik zou gaan stikken) hebben kennelijk een diepe indruk op me gemaakt.. plots word ik bang in de bocht en wordt stram en houterig.. Ik herinner het me nog zo.. het was een mooi overzichtelijk weggetje en vond dat ik best sportief en het sturen was en toen.... Nu durf ik dat dus even niet meer..Raar.. Tijdens deze vakantie zal dit nare en onzekere gevoel wel vaker de kop opsteken.

Het weer betrekt wat.. het handwasje van gister wil onderweg niet drogen. Het landschap word mooier maar files zijn er nog steeds.. Om ca. half 4 vind ik het wel weer tijd om een plek te zoeken.. goed, de navi en de kaart geven niet aan hoe groot de camping is maar ik denk dat het qua rust een plan is om grote (gezins-)campings te mijden indien mogelijk.. En dan nog.. vorig jaar grote camping.. haast niemand.. in de middag een tent vlak naast de mijne, met gilkinderen en schaapachtig lachende/glazig kijkende ouders als je je ongenoegen erover uit... tsja daar doe je niets tegen... De regen houd aan en mijn kleding wordt ook nat.. mijn regenkleding is niet super dicht meer en ik weet dat de binnenkant van de tent nog nat is en niet zal drogen.. In het plaatsje Mittersill (dat ik via de B-weg bereik.. snelweg loopt ernaast en heb de navi op 'snel' ingesteld.. hmm) besluit ik bij een camping/gasthof mijn geluk te beproeven en voor 30 euro heb ik een kamer met tv en douche/wc op de gang.

Het uitproberen van de douche kort na aankomst doen me de andere douche zoeken (bloot met handdoek en kleren verdieping lager sluipen) omdat de thermostaat kennelijk stuk is en er alleen loeiheet water uitkomt (nicht schon wieder zegt mijn symphatieke gastheer.. het is dus een chronisch probleem) Weer probeer ik het restaurantje uit voor de avondhap en het is voldoende- maar ook niet meer dan dat..Nu ik op reis ben ben ik uit mijn normale sportritme en bedenk mezelf dat ik nu en lagere caloriebehoefte zal hebben. Ik bestel geen friet bij maar laat me nog wel een bier aansmeren. In de avond wordt het zowaar droog en ik schop mezelf naar buiten om een wandeling te maken in de heuvels om mijn lijf wat beweging te geven.. oef.. De steile paden vallen me zwaarder dan ik dacht! Het pad leid -kennelijk- naar en kapelletje en onderweg staan er allemaal Bijbelse afbeeldingen langs het pad.. tsja, Oostenrijk..Waar alle horecagelegenheden met 'altes' beginnen en.. Nederlandse toeristen zonder schaamte in het Nederlands mensen aanspreken en maar vinden dat ze het moeten verstaan. Ik ben kennelijk moe want als ik terug loop heb ik geen idee meer van welke richting ik aan ben komen rijden. Net voor een nieuwe bui ben ik weer binnen. De jawa staat onder een afdakje maar ik zie dat er door de regen veel vuil is afgespoeld.. mooi, scheelt weer gewicht en ben ik sneller.

Het viel me wel op de jawa stationair wat moeilijk liep.. misschien wat water voor de stat. sproeier? De afgelopen 24 uur zijn er nogal bakken water overheen gemikt..
Op de camping is het een drijfpartij en veel mensen zijn met natte zooi aan het slepen.
Ik hang mijn natte handwas en andere natte zooi aan kleerhangertjes uit de kledingkast onder het balkon/balustrade en krabbel in mijn schrift een notitie dat er kleren buiten hangen zodat ik ze morgenochtend met m'n suffe hasses niet vergeet.

Maar.. de lucht is vochtig en ik vraag me af of het wel wat droogt. De kleddernatte sokken spoel ik uit en hang ik over de lampen te drogen, Als ik de kamer verlaat zet ik de lampen voor de zekerheid maar uit.. Hmm vandaar dat alles dicht is.. zoals Italo Classics in Schwaz waar ik een paar jaar geleden een leuke babbel en pauze had.. het is zondag!


Na het ontbijt de volgende ochtend pak ik de motor weer op en besluit eerst te rijden en kijken of de motor nog steeds stationair wat moeilijk loopt. Ik hoop dat vandaag Staufrei verloopt. Dit blijkt niet zo te zijn en 'moet' ook nog 2 passen over waar je apart voor moet betalen.. Het stat. probleem blijft en op een parkeerplaats maak ik de vlotterbak leeg en blaas de stat. sproeier door.. 1 schroefje van de vlotterbak rolt/stuitert weg en gelukkig kan ik 'm tussen het gravel weer vinden. Het is bewolkt, af en toe een bui en die natte haarspeldenbochten zijn eigenlijk niet zo mijn hobby. Ik doe wel mijn best van de mooie omgeving te genieten. Maar goed & eindelijk! Het moment is daar dat ik Slovenië bij Granska Gora binnenrijd.. Bij een tankstation stop ik voor benzine en de man die er werkt geeft me geweldige verhalen over dat een kamer 10-15 euro is (werkelijk ca. 30 zal ik later merken) en het eten overal zo goedkoop is.. Ik word al enthousiast maar zal later merken dat de beste man nogal overdrijft. Hij geeft me ook een tip voor een goed pension en noemt een restaurant waar je goed kan eten. Gezien het nog steeds regent en ik nog veel nat spul heb besluit ik zijn tip op te volgen. Het pension heeft plaats voor me en -gelukkig- een CV-ruimte waar ik al mijn natte kleding- het is intussen nogal wat- kan drogen. 'Morgen is alles droog' beloofd mijn gastvrouw in het Duits...


De motor 'mag' in een schuur ca. 100 meter verderop waar nog 2 motoren staan. Zelf ben ik niet direct bang voor diefstal maar de waardin verteld me dat er 2 jaar geleden een motor is gejat en wil geen risico lopen.. gelijk heeft ze. Voor 27 euro heb ik een vrij ruime kamer met een prachtige art-deco hangkast en een TV die nog ouder is dan mijn jawa. Ook zij raad me het restaurant aan waar die man het over had, maar ik loop eerst het plaatsje in om een 'hoe zeg ik het in het Sloveens' boekje te vinden.. Bij de tourist info (het is hier ERG toeristisch) hebben ze dat niet maar verwijzen me naar een winkeltje waar ze dat wel hebben..Of ze me verkeerde info hebben gegeven of ik iets verkeerd begrepen heb. ik weet het niet maar het duurt even voordat ik het winkeltje vind..Het restaurant vind ik ook maar.. er vlak bij is een visrestaurantje.. en het ruik er heerlijk! Ik heb zin in een vishapje dus ik bestel lekker de gemixte inktvisschotel en voor ca 8 euro heb ik een goede hap. Tussen de buien door neem ik een koffie bij een cafeetje en heb een leuke babbel met een jongedame die er werkt en me veel over haar land wil vertellen.. Ze verbeterd mijn uitspraak met de woorden en zinnen die ik uit mijn taalgidsje haal en.. hoop dat het morgen echt beter weer is..

Terug op mijn kamer zet ik de telefoon aan. Mijn telefoon kan hier echter geen netwerk vinden.. handmatig instellen werkt ook niet en neem me voor een computer met internet te vinden om de provider hierover te mailen.. ik heb het telefoontje vooral voor noodgevallen mee en dan is het wel lekker als hij gewoon functioneert.
Goed, ik ben best moe en het ontbijt is morgen vroeg dus ik besluit om 21:00 uur op het vrij harde bed te gaan pitten. Intussen vraag je je af waarom mensen zo'n herrie maken op de gang en constant met deuren smijten.. Wat houd ze zo bezig?
Ochtend.. en zon! Het ontbijt is prima verzorgd en probeer wat lokale hapjes..
Ik haal de motor op en ik moet een paar keer de 3 trappen op/neer om al mijn zooi op de motor te laden (gezien er zo veel nat was heb ik veel meegenomen) en herinner gelukkig uit mezelf dat er in het drooghok nog kleren van me hangen die inderdaad droog zijn. De komende dagen zou het nog vrij slecht zijn.. Hmm.
Voordat ik wegrijd zie ik dat het schakel/kickstartpedaal wat los zit.. ik heb sleutel nr 10 onder handbereik en draai de bout die 'm op de as vast klemt voorzichtig wat vaster.. voorzichtig want een afgebroken bout zou nu niet echt uitkomen. De bout luistert en het pedaal zit er weer spelingsvrij op.
Wat gaan we vandaag doen? Ik ben er! Ohja wat was het plan? Niet iedere dag urenlang rijden (het is ook maar een klein landje, strax heb ik alles gezien en dan?) en op tijd een camping vinden... voordat ik vertrek zet ik de sproeiernaald(ik heb er nog 2 mee en wat sproeiers voor experimenteersels.. vreemd genoeg is de 115 die ik naar mijn weten echt had meegepakt er niet bij?) 1 tandje hoger.. qua oppakken is er een beetje verschil maar vlak boven de 2000rpm loopt de motor wat onregelmatig in een heel klein toerengebied... alsof hij door een dood punt moet.. kennelijk door een te rijk mengsel... Dus even later vervang ik deze naald met een iets dunnere basis(rijker onderin) en verwacht hetzelfde te krijgen op dezelfde naaldstand.. en dat gebeurd ook, maar met deze naald in de onderste stand pakt hij onderin net wat lekkerder op en is dat onregelmatige lopen over dus zo blijf ik voorlopig rijden.

Goed.. het meer van Bled is zo beroemd en zo? Ik rijd eens rustig die kant op.. Het weer is helemaal niet gek, helder en zonnig en het laatste restje van het idee dat dit land zo 'onontdekt' is, word de kop in gedrukt..en.. veel Nederlandse kentekenplaten.. Het meer is mooi.. mensen vertoeven aan de waterkant, er worden bootjes verhuurd en ik merk dat de navigatie in dit land helemaal geen campings, tankstations winkels etc. aangeeft wat hij in andere landen wel doet? Dus ik volg het bordje 'camping' en als ik bij de camping aankom zie ik een lange rij van zeker 300m. nl-auto's met gezinnetjes die willen inchecken.. juist, dit gaan we dus maar niet doen..Geen nood, ik had thuis een word-docje gemaakt met wat adressen van campings en op het kaartje wat ik bij de tourist info heb gekregen stonden ook wat campings.. ik rijd gewoon verder. Het is nog vroeg dus ik heb nog tijd zat.

Nu moet ik niet weer in mijn oude valkuil trappen- wat ik de komende dagen nog wel een paar keer zal doen- van steeds campings bij langs en denken; nah' of verder rijden' omdat het nog zo vroeg is'.. Na mezelf wat dit betreft bij het nekvel gepakt te hebben kom ik op een vrij grote camping in het plaatsje Lesce uit. Het is een camping aan een troebele rivier

wat ik wel interessant vind. Maar een viskaart kost 25 euro en zwemmen kun je er niet dus het is vooral decoratie.
Ik beloof mezelf als ik hier vannacht goed pit/er niet te veel gillerij is ik hier 2 nachtjes blijf om 'vakantie te doen'.
De camping heeft een computer die gasten mogen gebruiken en logischerwijs werkt deze niet.. Hmm kan dus nog niet mijn provider mailen. Het sanitair in de grote gebouwen is naar verhouding van de camping wat klein en erg jaren '70.. Het heeft een charme maar schoon is het ook zeker niet. De supermarkt is 'wat' duurder dan normale supermarkten maar is vrij compleet. Daarbij kun je wijn tappen in 0,5 of 1 L. flessen. Het is dat de batterijen van mijn cameraatje op zijn want ik had o.a hier graag een plaatje van geschoten (o.a. ook van een hele mooie GT750 en een Lada niva pick-up!). Bij de supermarkt staat een jongedame bij een fruitstalletje die kennelijk om een babbel verlegen zit en ik heb een lange babbel met haar.. Ze klaagt o.a. over de Sloveense mannen, die zijn alleen geïnteresseerd in computers en auto's..zo verteld ze.. Ze verteld ook over de Sloveense politiek, sociale zekerheid en zorg in het land. Inmiddels krijg ik een beeld van de Sloveense bevolking.. Er zijn donkere mensen maar ook inheemsen die je net zo goed in Scandinavië zou kunnen plaatsen. De vrouwen zijn over het algemeen slank, een kleiner deel is dan ook meteen rond. Een tussenweg lijkt er niet te staan. Ook eindigen alle Sloveense vrouwennamen op- a. Hoe dat komt en waarom dat zo is, weten ze zelf ook niet.

In de avond bieden Hongaarse motorrijders me een shot sliboviç aan. Ze vinden het erg leuk dat ik hier met een jawa ben..Mijn tentspullen zijn wat nat maar ik denk niet dat ik het vannacht koud krijg..Ik maak mijn avondhap..Ook omdat het campingrestaurantje me in de korte tijd dat ik er ben door 3 mensen is afgeraden, waaronder de NL-sprekende receptionist zelf) De worsten die ik met groenten wil opbakken passen niet in het pannetje dus ik knip ze met dezelfde schaar waarmee ik m'n baard trim kleiner (niet vergeten mee af te wassen). Mijn tent-buren zijn erg mysterieus.. Het is een ouder stel en ze zitten echt de hele dag alleen maar in hun (dichte) tent? De Italianen aan de andere zijde zijn wat uitbundiger en heb er ook leuk contact mee.

Naast dat ik in de ochtend werd gewekt door ruziënde NL-vrouwen die een tent niet meer in de hoes kregen, was er nog iets wat mijn nachtrust stoorde.. mijn quechua-slaapmat van nog geen 1 jaar oud is lek! Ik test in de vijver of het lek bij het ventiel zit (dan kun je het met secondelijm nog oplappen) maar ik kan sowieso nergens het lek vinden..Dus, vandaag staat in het kader van een nwe slaapmat regelen. De caissière van de supermarkt verteld me, nadat ze giechelend me er op heeft gewezen dat mijn gulp open staat dat er 'up' een campingwinkel is.. Ik ga naar de receptie en krijg een beschrijving en adres van een groot alles en nogwat-winkel waar ze ook slaapmatten zouden hebben.. Mooi, Tussen het dorp en de camping is een stukje bos en kan ik mijn 1ste heuse wandeling in dit land gaan maken..
wat ik wel interessant vind. Maar een viskaart kost 25 euro en zwemmen kun je er niet dus het is vooral decoratie.

Ik beloof mezelf als ik hier vannacht goed pit/er niet te veel gillerij is ik hier 2 nachtjes blijf om 'vakantie te doen'.
De camping heeft een computer die gasten mogen gebruiken en logischerwijs werkt deze niet.. Hmm kan dus nog niet mijn provider mailen. Het sanitair in de grote gebouwen is naar verhouding van de camping wat klein en erg jaren '70.. Het heeft een charme maar schoon is het ook zeker niet. De supermarkt is 'wat' duurder dan normale supermarkten maar is vrij compleet. Daarbij kun je wijn tappen in 0,5 of 1 L. flessen. Het is dat de batterijen van mijn cameraatje op zijn want ik had o.a hier graag een plaatje van geschoten (o.a. ook van een hele mooie GT750 en een Lada niva pick-up!). Bij de supermarkt staat een jongedame bij een fruitstalletje die kennelijk om een babbel verlegen zit en ik heb een lange babbel met haar.. Ze klaagt o.a. over de Sloveense mannen, die zijn alleen geïnteresseerd in computers en auto's..zo verteld ze.. Ze verteld ook over de Sloveense politiek, sociale zekerheid en zorg in het land. Inmiddels krijg ik een beeld van de Sloveense bevolking.. Er zijn donkere mensen maar ook inheemsen die je net zo goed in Scandinavië zou kunnen plaatsen. De vrouwen zijn over het algemeen slank, een kleiner deel is dan ook meteen rond. Een tussenweg lijkt er niet te staan. Ook eindigen alle Sloveense vrouwennamen op- a. Hoe dat komt en waarom dat zo is, weten ze zelf ook niet.

In de avond bieden Hongaarse motorrijders me een shot sliboviç aan. Ze vinden het erg leuk dat ik hier met een jawa ben..Mijn tentspullen zijn wat nat maar ik denk niet dat ik het vannacht koud krijg..Ik maak mijn avondhap..Ook omdat het campingrestaurantje me in de korte tijd dat ik er ben door 3 mensen is afgeraden, waaronder de NL-sprekende receptionist zelf) De worsten die ik met groenten wil opbakken passen niet in het pannetje dus ik knip ze met dezelfde schaar waarmee ik m'n baard trim kleiner (niet vergeten mee af te wassen). Mijn tent-buren zijn erg mysterieus.. Het is een ouder stel en ze zitten echt de hele dag alleen maar in hun (dichte) tent? De Italianen aan de andere zijde zijn wat uitbundiger en heb er ook leuk contact mee.

Naast dat ik in de ochtend werd gewekt door ruziënde NL-vrouwen die een tent niet meer in de hoes kregen, was er nog iets wat mijn nachtrust stoorde.. mijn quechua-slaapmat van nog geen 1 jaar oud is lek! Ik test in de vijver of het lek bij het ventiel zit (dan kun je het met secondelijm nog oplappen) maar ik kan sowieso nergens het lek vinden..Dus, vandaag staat in het kader van een nwe slaapmat regelen. De caissière van de supermarkt verteld me, nadat ze giechelend me er op heeft gewezen dat mijn gulp open staat dat er 'up' een campingwinkel is.. Ik ga naar de receptie en krijg een beschrijving en adres van een groot alles en nogwat-winkel waar ze ook slaapmatten zouden hebben.. Mooi, Tussen het dorp en de camping is een stukje bos en kan ik mijn 1ste heuse wandeling in dit land gaan maken..

In het dorp aangekomen moet ik nog een flink stuk.. Toch twijfelend of ik de goede kant op ga vraag ik aan een vrouw of ik dat idd. doe.. Ze geeft me wat aanwijzingen in goed Engels en dan.. ach ze loopt wel even met me mee.. nou ja, het bleek nogal een stuk te zijn.. Ze is lerares aardrijkskunde en kan er leuk over vertellen. We lopen onder meer over de spoorbaan heen vlak bij het station waar er 6 banen liggen en dat mag daar gewoon. De treinen zijn er nog heel leuk en schattig zoals je modelspoorbaan er vroeger ook uit zag. Ze lijken ook niet vreselijk hard te gaan.. misschien daarom.
Goed, bij dat warenhuis aangekomen (Mercur heet het).. geen slaapmat.. Ik vraag daar aan het personeel of er ook een Decathlon in dit land is..'no, only on internet'

Hmm maar weer terug naar de receptie.. Waar ik dezelfde jongeman te spreken krijg die me hierheen stuurde.. geen slaapmat? Ik vraag hem te googlen of er (toch) een decathlon is.. en ja, die is er, in Ljubljana, ongeveer een half uur vanaf hier maar er is ook een campingspeciaalzaak in dit dorp, waarvan hij me het adres geeft.. Argh! het is vlak bij waar ik net geweest was! Waarom gaf hij me dat adres niet meteen?

Om kort te gaan, ik ben daar even op de jawa heen geweest en een slaapmat met 2 ventielen (2 zwakke plekken? rolt wel makkelijker weer op) gekocht dat in de aanbieding/30% korting was maar alsnog 60 euro dus het moet wel een heel goede zijn. Goed, dat is weer voor elkaar..Maar als deze dingen na elke 2 weken stuk gaan of sneller is dat kamperen wel een dure hobby! Maar wat nu? Stukje gelopen, slaapmat gescoord en? Ik ben stiekem wel benieuwd naar die decathlon (helaas heb ik het bonnetje van de quechua slaapmat niet bij me) en eigenlijk wel zin om een stukje te rijden, ook uit nieuwsgierigheid, dus zet 't adres van de decathlon in de navi en gaan. De doorlopende weg is een mooi bochtig weggetje door dorpjes en natuur en heb de gang er redelijk in als plots een reebok het talud opklautert en duidelijk van plan is de weg over te steken.. Het scheelde meters en kon prima remmen en ontwijken maar.. toch een teken goed op te letten en misschien een tikkie rustiger te rijden (zoals de lokale bevolking eigenlijk ook wel doet).

De 'outskirts' van Ljubljana zijn groot met veel industrie- en winkelterreinen.. Heel Slovenië komt hier zaken doen stel ik me zo voor. De decathlon heeft een adres, in een straat wat in een blok ligt en.. is niet zo makkelijk te vinden? Ik ben ook niet bekend met dit systeem wat ze hier hanteren en moet 2 of 3 keer de weg vragen(1 keer vroeg iemand vanuit een auto wat ik zocht, het was kennelijk aan me te zien) voordat ik de winkel vind. Loop er wat rond.. relatief weinig campingspul.. Wel koop ik er een zonnebril/sportbril die er uit ziet alsof hij de ogen goed van wind schut en hij blijkt inderdaad uistekend te bevallen. Ik neem dezelfde weg terug(er is ook geen andere) als me iets opvalt aan de jawa.. Bij stat. toerental wiegt het blok wat heen en weer..Ik stop en zie dat de ogen van de motorophanging achter-boven beide zijn gescheurd.. FUCK! Hier moet zo vlug mogelijk wat aan gebeuren/zo kan ik niet verder reizen.. Ik volg borden van een soort hulp-bij-pech garagebedrijf en stop er maar ze lijken er niet happig op me te helpen, noch mag ik het lasapparaat lenen en gebruik maken van hun gereedschap. Ik word doorverwezen naar een motorzaak 2 straten verder waar ik ze tijdens hun pauze duidelijk stoor.. Ook hier hebben ze er geen zin in en beweren geen lasapparaat te hebben.. Hmmm. Dat valt even tegen.
Mijn ingeving is terug naar de camping te rijden en met de receptie te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Dan komik langs de automaterialenzaak en bedacht me dat deze mensen wellicht goed op de hoogte kunnen zijn van de lokale mogelijkheden. Intussen stopt hier ook een harley met spanrijder en vraag hem of hij wat weet.. ja hij wist wel iemand.. die reed ook motor en 'was altijd aan het sleutelen' maar hoe heet hij en waar zit hij?
Hij loopt naar binnen en komt met iemand van de automaterialenzaak naar buiten.. ja er was iemand hier in de buurt.. vlak bij..Ik krijg een routebeschrijving mee en ik stop bij het verkeerde huis.. ik moet de buurman hebben.. Porostite & Hvala..
Bij het huis ernaast staan 2 vrouwen te babbelen en ik vraag of ik ze niet stoor.. Ik leg de situatie uit en er komt een man naar buiten.. hij is vrolijk en noemt op welke talen hij wel, en ook niet spreekt.. Goed.. vrolijke mensen zijn welwillend.. en dat is hij ook.. maar is nu even druk.. over een uur kan hij me helpen. Top! ik ben blij dat ik - waarschijnlijk- geholpen kan worden. In zijn hangar staat het geraamte van een zweefvliegtuig die hij in elkaar last en hij maakt zelf ook motoren voor deze dingen. Goed, ik wacht en uurtje en leg het probleem uit.. Hij (Mirko heet 'ie) is nog bezig met een draaibank een as voor een dinges aan te passen en
In het dorp aangekomen moet ik nog een flink stuk.. Toch twijfelend of ik de goede kant op ga vraag ik aan een vrouw of ik dat idd. doe.. Ze geeft me wat aanwijzingen in goed Engels en dan.. ach ze loopt wel even met me mee.. nou ja, het bleek nogal een stuk te zijn.. Ze is lerares aardrijkskunde en kan er leuk over vertellen. We lopen onder meer over de spoorbaan heen vlak bij het station waar er 6 banen liggen en dat mag daar gewoon. De treinen zijn er nog heel leuk en schattig zoals je modelspoorbaan er vroeger ook uit zag. Ze lijken ook niet vreselijk hard te gaan.. misschien daarom.
Goed, bij dat warenhuis aangekomen (Mercur heet het).. geen slaapmat.. Ik vraag daar aan het personeel of er ook een Decathlon in dit land is..'no, only on internet'

Hmm maar weer terug naar de receptie.. Waar ik dezelfde jongeman te spreken krijg die me hierheen stuurde.. geen slaapmat? Ik vraag hem te googlen of er (toch) een decathlon is.. en ja, die is er, in Ljubljana, ongeveer een half uur vanaf hier maar er is ook een campingspeciaalzaak in dit dorp, waarvan hij me het adres geeft.. Argh! het is vlak bij waar ik net geweest was! Waarom gaf hij me dat adres niet meteen?
Om kort te gaan, ik ben daar even op de jawa heen geweest en een slaapmat met 2 ventielen (2 zwakke plekken? rolt wel makkelijker weer op) gekocht dat in de aanbieding/30% korting was maar alsnog 60 euro dus het moet wel een heel goede zijn. Goed, dat is weer voor elkaar..Maar als deze dingen na elke 2 weken stuk gaan of sneller is dat kamperen wel een dure hobby! Maar wat nu? Stukje gelopen, slaapmat gescoord en? Ik ben stiekem wel benieuwd naar die decathlon (helaas heb ik het bonnetje van de quechua slaapmat niet bij me) en eigenlijk wel zin om een stukje te rijden, ook uit nieuwsgierigheid, dus zet 't adres van de decathlon in de navi en gaan. De doorlopende weg is een mooi bochtig weggetje door dorpjes en natuur en heb de gang er redelijk in als plots een reebok het talud opklautert en duidelijk van plan is de weg over te steken.. Het scheelde meters en kon prima remmen en ontwijken maar.. toch een teken goed op te letten en misschien een tikkie rustiger te rijden (zoals de lokale bevolking eigenlijk ook wel doet).

De 'outskirts' van Ljubljana zijn groot met veel industrie- en winkelterreinen.. Heel Slovenië komt hier zaken doen stel ik me zo voor. De decathlon heeft een adres, in een straat wat in een blok ligt en.. is niet zo makkelijk te vinden? Ik ben ook niet bekend met dit systeem wat ze hier hanteren en moet 2 of 3 keer de weg vragen(1 keer vroeg iemand vanuit een auto wat ik zocht, het was kennelijk aan me te zien) voordat ik de winkel vind. Loop er wat rond.. relatief weinig campingspul.. Wel koop ik er een zonnebril/sportbril die er uit ziet alsof hij de ogen goed van wind schut en hij blijkt inderdaad uistekend te bevallen. Ik neem dezelfde weg terug(er is ook geen andere) als me iets opvalt aan de jawa.. Bij stat. toerental wiegt het blok wat heen en weer..Ik stop en zie dat de ogen van de motorophanging achter-boven beide zijn gescheurd.. FUCK! Hier moet zo vlug mogelijk wat aan gebeuren/zo kan ik niet verder reizen.. Ik volg borden van een soort hulp-bij-pech garagebedrijf en stop er maar ze lijken er niet happig op me te helpen, noch mag ik het lasapparaat lenen en gebruik maken van hun gereedschap. Ik word doorverwezen naar een motorzaak 2 straten verder waar ik ze tijdens hun pauze duidelijk stoor.. Ook hier hebben ze er geen zin in en beweren geen lasapparaat te hebben.. Hmmm. Dat valt even tegen.

Mijn ingeving is terug naar de camping te rijden en met de receptie te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Dan komik langs de automaterialenzaak en bedacht me dat deze mensen wellicht goed op de hoogte kunnen zijn van de lokale mogelijkheden. Intussen stopt hier ook een harley met spanrijder en vraag hem of hij wat weet.. ja hij wist wel iemand.. die reed ook motor en 'was altijd aan het sleutelen' maar hoe heet hij en waar zit hij?

Hij loopt naar binnen en komt met iemand van de automaterialenzaak naar buiten.. ja er was iemand hier in de buurt.. vlak bij..Ik krijg een routebeschrijving mee en ik stop bij het verkeerde huis.. ik moet de buurman hebben.. Porostite & Hvala..

Bij het huis ernaast staan 2 vrouwen te babbelen en ik vraag of ik ze niet stoor.. Ik leg de situatie uit en er komt een man naar buiten.. hij is vrolijk en noemt op welke talen hij wel, en ook niet spreekt.. Goed.. vrolijke mensen zijn welwillend.. en dat is hij ook.. maar is nu even druk.. over een uur kan hij me helpen. Top! ik ben blij dat ik - waarschijnlijk- geholpen kan worden. In zijn hangar staat het geraamte van een zweefvliegtuig die hij in elkaar last en hij maakt zelf ook motoren voor deze dingen. Goed, ik wacht en uurtje en leg het probleem uit.. Hij (Mirko heet 'ie) is nog bezig met een draaibank een as voor een dinges aan te passen en ik maak de lange bout los die het blok vasthoud en doe alvast wat voorwerk; ik maak de breukvlakken schoon en vijl er een 'V 'in zodat de las een 'bed' heeft. Aan de onderzijde-achter wordt het blok ook met 2 lange oren vastgehouden en ohjeej, daar is er intussen ook 1 van los! natuurlijk, door de beweging die het blok kreeg is dat gaan wrikken.. Het blok hangt aan de achterzijde dus nog maar aan 1 oor vast! Ook hier probeer ik alles schoon te maken wat niet makkelijk is want er zit veel vuil aan deze kant en de motor moeten op de zijkant liggen. Hier herontdek ik wel iets wat denk ik een fout is in het ontwerp van de blokophanging, of iets wat ik i.i.g. niet begrijp; De beide ogen hebben een gat waar de M8 bout doorheen gaat, maar het corresponderende gat in het carter is 13mm. in doorsnede! (En, voor de draai-hobbyisten, 75mm lang) Ik kan me herinneren dat ik me er ook over verbaasde bij de inbouw van het blok en goed op de tekening heb gekeken of er geen bus tussen hoort.. die zat er niet bij maar het lijkt me toch wel goed als deze er zij zijn? Op deze manier hebben deze onderste steunen niet echt veel nut lijkt me. Maar; De bovenste lange bout gaan ook 'zeer ruim' door de gaten in het frame en het carter heen, en moet kennelijk de steun krijgen van het vast aantrekken van beide (zelfborgende)moeren.

Ik heb de ophanging van het blok aan de achterzijde altijd wat fragiel gevonden en dat is kennelijk terecht. Op de plek waar aan de boven-achterzijde de oren zitten gaat het frame wat naar binnen toe. Ik zou misschien later deze oren kunnen verstevigen zodat het meer 'vlees' heeft op het frame. (ik ben nu intussen thuis als ik dit type, er is op dit gebied nog niets gebeurd.. misschien eens kijken hoe/waar.. ik mis zelf de hardware om dit thuis te doen)
Goed, het voorwerk is gedaan en Mirko last het met een losse toorts en toevoegmateriaal (TIG) in zijn andere hand. Pff ik hoop en vraag me af of het gaat werken op termijn.. De weerszijden van een las zijn toch altijd wat zwakker dan het origineel was? Maar goed, deze man last vliegtuigen in elkaar. Hij zal gerust weten wat hij doet (en de lassen zien er ook super uit!)

Ook de onderkant van de motor word gelast en hij heeft ook zo zijn vraagtekens bij het 'aparte' ontwerp van de blokophanging.

Goed, alles hangt er weer vast in.. super.. maar hier is echt vakwerk geleverd.. en hij is er best lang mee bezig geweest alles bij elkaar.. slaapmatpech gehad, en misschien slokt dit m'n budget op maar.. heb ik keus? Nee.. niet echt. Wil ik dit land waar ik net ben na deze dagen verder zien? Ja! Dus.. - How much do i ow you?
M; how much do you want to pay?
Ik; I have no idea how i can repay you.. if this works out you not only saved my jawa but also my holiday..
M; you know what, you have a nice tankbag.. If you fill it with as much beer as possible and bring it back it is okay!
-Wow.. wat een geweldig aanbod.. ik gooi de tanktas leeg op de werkbank, neem me intussen voor (veel) meer bier voor hem te halen en krijg aanwijzingen hoe ik bij de supermarkt kom.. Daar haal ik een kudde 6-packs halve liter Lasko bier (de Union is niet zo lekker) waarmee de tanktas vol zit en mik nog drie 6-packs in de zijtas. Maar even kijken.. hoe kom ik ook alweer terug bij mirko?
Het was volgens hem te veel bier en.. er is een halve liter blik onderweg in een zijtas stuk gegaan waardoor deze nog lange tijd 'gezellig' naar verschaald bier zal blijven ruiken.
We babbelen nog wat na en hij vind echt dat ik in het traditionele restaurant van zijn buurman verderop moet eten.. goed, dit sla ik niet af en bestel daar een hap die prima in elkaar zit. Ik schrijf Mirko's adres op en neem me voor hem wat speciaalbieren op te sturen(ze kennen hier geen bier sterker dan 5,1%) als ik thuis ben.

Terug op de camping leg ik mijn nieuwe slaapmat uit en kijk er naar uit de komende nacht lekker zacht te kunnen pitten. Ik koop wat fruit bij het fruitmeisje bij de campingsuper en heb weer een lange babbel met haar.. ze verteld dat de -destijds hierheen gevluchte- Bosniërs een probleem zijn met geweld/criminaliteit/diefstal en dat uurlonen in dit land erg laag kunnen liggen. Verder is Slovenië een prima land om in te leven vind ze..en ik denk dat ze gelijk heeft. De samenleving tot zover ik het nu heb gezien maakt een hele ontspannen en zelfbewuste indruk. In de avond is er op een podium aan de andere kant(gelukkig) van de camping een band met traditioneel-Sloveense muziek.. het doet wat Oostenrijks aan en heeft een groot meligheidsgehalte.
Ik besluit zelf wat muziek te maken en ga gewapend met een mondharpje naar de doucheruimte.. De akoestiek is er goed en ik vermaak mezelf- en wat anderen- hier een half uurtje prima.
Het verbaasd me hoe vroeg mensen op de camping naar bed gaan.. rond 9 uur word het al druk bij de sanitairgebouwen. Wel, ik zal morgen toch eens verder gaan.. de nieuwschierigheid naar dit land trekt en ik maak het ook niet al te laat. De nieuwe slaapmat ligt super en ik heb een goede nachtrust en in de ochtend haal ik ontbijt bij de supert waar ik dezelfde caissière bedank voor haar tip. Ik pak m'n spul op en merk dat ik het oppakken te lang vind duren.. niet dat ik zo'n haast heb maar ik heb het gevoel dat het handiger/efficiënter kan. Als ik alles heb ingepakt check ik uit en heb nog een babbel met een NL- man die ook mensen voor raften probeert te strikken die me tips geeft waar te gaan en waar niet te gaan. Ik vertrek en het verkeer is traag.. Niet alleen de Sloveen doen het rustig aan maar voor me rijden Italiaanse toeristen die 40-50km/h op een 90 weg helemaal prima vinden. Ze kijken idd. zo om zich heen dat ze geen idee hebben hoeveel ze het verkeer achter zich ophouden. Dit verschijnsel zal ik de komende tijd nog veel vaker tegenkomen. Maar goed, het verkeer is hier gelukkiger veel beter dan in Roemenië dat mijn vorig jaar toch deed besluiten na 1,5 week het land te ontvluchten..

De Slovenen kijken niet achterom als ze afslaan (de motorrijders ook niet) en richting aangeven bij rotondes doen ze nog minder als bij ons maar ach.. ik klaag verder niet. Ik rijd over een doorgaande weg en besluit eens toeristisch te doen en op de kaart een klein weggetje te pakken. Het is erg leuk rijden, er zitten steile stukken bij waar ik alleen in de 1 met gas vol open tegenop kom (en als ik hier een klemmer zou krijgen zou ik't niet raar vinden)maar plots kom ik op een aller-charmantst boerenerf uit..Kippen tokkelen weg, een hond blaft en ik kijk verbaasd op het scherm van mijn navi.. Volgens dat ding moet hier gewoon een doorgaande weg zijn? maar deze boerderij staat hier duidelijk al een tijdje .. hmm.
Ik rijd terug en kies een andere afslag. Kijk nog eens op de kaart en besluit vooral de borden te volgen en laat die navi even voor wat het is. Intussen kijk en overleg ik ook even welke kant ik nu op wil. Waar gaat mijn volgende pitplek zijn? Ik heb een campingplektip gekregen bij het plaatsje Kobarid nadat ik heb verteld dat ik graag wat wil wandelen en leuk stadje zien, maar ben ook nieuwschierig naar de Adriatische zee en het kleine stukje kust wat Slovenië heeft (en, er schijnt nog al eens discussie te zijn hoe groot/klein dat stukje nu echt is tussen de buurlanden). Het meer van Bohinski(?)waar ik langsrijd is erg mooi,
maar het is er ook erg druk.. Er is een zeer grote camping geen sanitair gebouw te zien voor al die mensen wat een duidelijke urinelucht in het meer afgelegen deel lijkt te verklaren.. op zich een leuk plekje maar de stank en massaliteit schrikken me wat af.. wel staat er een Tsjechische jawa 639 die er bereisd uit ziet. Helaas is de eigenaar niet te vinden. Ik zou een leuke babbel met hem kunnen hebben.


Goed, waar ga ik nu heen? ik merk dat ik best moe ben en vandaag moet ik even verder een relaxte dag van maken (vakantie weet je nog?). Ik besluit niet die ene pas op de weg 206 te doen die best pittig zou zijn, en zeg tegen mezelf dat ik nog tijd zat heb en het land niet groot is dus niet te veel haast/stress moet maken om alles te zien. Ik rijd.. Sommige stukken lijken best op Roemenië valt me op (maar dan zonder het afval overal, de zwerfhonden, de bedelende kinderen bij supermarkten, de hoertjes in opzichtige gekleurde jurken en de stank van ontbinding langs de wegen)kom weer in de buurt van Granska Gora, zoek een plek en rijd logischerwijs een camping voorbij.. weer hetzelfde in mijn hoofd van 'het is nog vroeg, ik zoek wat 'perfecters' aan een rivier waar je kan vissen EN in en stadje etc.. goed.. wat wil ik nou?

Op een parkeerplaats zet ik de motor even af om even na te denken.. Je hebt zat campings meegemaakt die saai leken en waar je een leuke tijd hebt gehad, en ook andersom.. en als het nix is beloof je je zelf om de volgende dag verder te gaan? Leuke plekken zullen er heus nog wel komen. dus.. terug naar die camping, intussen wat proviand kopen (diepvriesgroenten met blik goulash) en als je daar een biertje bij je tent hebt en een babbel is het toch klaar? Ja. dan is het klaar.. dus ik vind dat ik niet zo perfectionisme moet najagen, grijp mezelf bij het nekvel en maak 180 graden omkeer en ga naar die camping die ik net voorbij reed. 'Spik' heette het of zo..Dus, ergens in de middag, nog niet laat zet ik de motor neer- uit beleefdheid voor de slagboom, en heb een babbel met de beheerder.. Hij vind de jawa geweldig en vraagt of hij er foto's van mag maken- Natuurlijk!
Hij heeft ook een jawa gehad.. na wat beschrijvingen lijkt het er op dat het de voorloper van de mijne was, een 634.. Hij had een vastloper ermee en had het blok overhaald, en toen hij in korte tijd een tweede klemmer kreeg gaf hij het op en had hij hem verkocht.. hoe/wat weet hij niet meer. Het is 30 jaar geleden en wat er nu misging? Goed, Ik mag de tent opzetten op een brede groenstrook voor de camping onder de fruitbomen dat helemaal leeg is (ik vroeg om een rustige plek weg van kleine kinderen). De grond is oneffen en erg zacht dus ik parkeer de jawa langs het harde pad een paar meter verder weg. Ik span een lijn tussen de motor en hek en hang wat handwasdingen te drogen. Ik wil mijn tentje opzetten en Argh! weer een glasfiber stok stuk.. Dit is niet de eerste keer dat het bij deze tent gebeurd.. ik heb nog 1 reserve stok maar heb een stuk ijzerdraad nodig om het elastiek er uit te vissen, de knoop door te knippen en de reserve stok er tussen te rijgen. De zoon van de beheerder denkt met me mee.. hij heeft wel tape.. nou ja dat red het even.. maar zoek als het even kan en meer duurzame oplossing..

De beheerder zelf heeft en beter idee. Er zijn mensen die op de camping spullen achterlaten, o.a complete tenten. (vooral Fransen, die laten altijd troep achter verteld hij..)Ik loop mee naar een bergruimte en kan kiezen tussen een grote katoenen vis-a-vis tent(beetje erg groot en lomp en.. een heuse quechua arpenaz 2 (die ik ook thuis heb). Deze tent is volgens hem zeker weten compleet en ik mag 'm zo hebben!

Ik heb zelf erg goede ervaringen met dit supergoedkope tentje, maar koos voor de easycamp -een merk wat ik niet meer zal kiezen- omdat daarin de binnentent in de buitentent kan laten met oppakken en de quechua een tikje klein voor me is en je eerst de buitentent moet opzetten. De komende dagen zal ik leren dat de quechua echter nog vlugger staat. De koepelconstructie 'staat' snel, en je hoeft echt niet alle lusjes van de buitentent aan de stokken te knopen. Als het niet hard waait volkstaat het om de ogen bij de 4 hoeken in de corresponderende hoeken vast te maken en de tent staat. Mik je spul er in en haringen zijn ook niet nodig om de tent te laten staan. Dus.. eigenlijk is het wel een ideaal ding. Wel is deze tent duidelijk goed gebruikt, en houd er rekening mee dat hij intussen niet meer waterdicht is en dat een reden geweest kan zijn om de tent achter te laten.. Ik richt de nieuwe aanwinst in met mijn nieuwe slaapmat.. zo.. dat is een meevaller! anders had ik op zoek gemoeten naar een nieuwe tent!.
Ik vraag later aan de beheerder of ik een afscheidsritueel voor mijn oude tent mag houden; in de avond in de fik steken en er bloot omheen dansen.. Nee dat mag niet.. Goed, dan mik ik 'm wel in de container. Ik krijg wel de tip als je daar- en daaromheen loop heb je 2 watervallen op niet ver lopen en het zal best mooi zijn maar.. vandaag niet meer.. heel misschien morgen, als ik nog een dag zal blijven.. misschien doe ik dat, maar ik denk het niet. Bij het hotel hebben ze misschien wel een computer met internet die ik zou kunnen gebruiken om o.a. de telefoonprovider te mailen.. Ik zal er morgen eens informeren. Het sanitair op deze camping zier er strak uit, veel RVS en imi-hout en alles is superschoon. Ik hang mijn kleding te luchten, trek mijn niet-motorrij-kleding aan om deze in de douche weer uit te doen.. Zo.. even resetten.
Ik heb een rustig plekje, het uitzicht op de bergen is prachtig maar.. ben wel vlak bij mijn beginpunt in dit land.. Hmm is dat erg/belangrijk? Neuh.. moet ik echt even tegen mezelf zeggen.. fuck tijdsdruk & keuzestress!
Als ik frisch gewassen wat bij de tent aan het prutten ben besluit ik dat het een prima idee is om te kijken wat voor bier ze in het campingsupertje hebben. Dan kan ik meteen checken of ze er in de ochtend verse broodjes hebben. Gewapend met ijskoud bier ga ik terug naar de tent en komt er een oudere vrouw op een elektrische fiets op het veldje. Mijn aanbod om te helpen met haar tentje opzetten slaat ze eerst af om er even later toch op in te gaan. We hebben een leuke babbel. (ze hoeft geen bier.. gelukkig!)

We wisselen tips uit wat te zien in dit land en onze ervaringen hier.. Nog later in de avond zet een jong Frans stel hun tentje op 'ons' veld neer en ook deze mensen hebben zin in een babbel. Dat Engels met zwaar Frans accent is zo grappig dat ik zelfs hem schattig vind.
Jemig, dit is best een leuk plekje.. je schijnt leuke wandelingen hier te kunnen maken (wat ik denk ik niet ga doen) de camping is ruim opgezet en het sanitair erg mooi! Campingsupert doet 't prima en het uitzicht is super. Daarnaast bloeit er klaver op het veld en bijbeestjes zijn druk bezig honing te verzamelen en dat voelt ook al gezellig (wel uitkijken waar je loopt)
De volgende ochtend, na verse broodjes gescoord te hebben loop ik naar het hotel en vraag naar een computer met internet.. Ja er is een computer voor gasten die ik kan gebruiken! Helaas is deze (ook) kapot, maar als het kort is mag ik gebruik maken van de computer achter de balie. Wat een top aanbod! Om de provider te mailen heb ik data nodig die op mij Hotmail account staan maar ik kan niet inloggen van Hotmail omdat ik nu op een andere plek zit dus er moet een verificatiecode gestuurd worden naar een ander mailadres wat ik zeer weinig gebruik en waarvan ik het wachtwoord ben vergeten/ duurt even voordat ik deze goed gegokt heb en ben net in mijn Hotmail account als de receptionist me beleefd doch menend verteld dat het zo afgelopen moet zijn. Goed, Just 1 minute and i'll be done.. okay..
Ik doe het hoognodige en bedank de beide receptionisten voor hun hulp (Najlepsha hvala!)
Goed, dat is i.i.g gedaan.. nu hopen dat ik pechservice inderdaad niet nodig heb. Ik heb wel tel. nrs en adressen van jawa-onderdelenzaken mee die evt. onderdelen naar een camping op kunnen sturen, maar ook die moet je kunnen bellen.
 
Laatst bewerkt:
Het is weer ochtend, het is weer prachtig weer en kan alsnog besluiten hier te blijven en vb. naar die waterval te lopen.. ik heb een routebeschrijving gekregen maar voel ook een soort faalangst (dat heeft een oorzaak..) Wat als ik me lensloop en kan dat ding niet vinden? Terwijl iedereen anders het 'very simple' vind? hmm.. ik gebruik mijn nieuwsgierigheid naar de rest van het land als excuus om de motor weer op te pakken. Toch moet het er wel van komen, van dat wandelen.. dat 'moet' en vind ik.. maar waar en wanneer? En hoe stop ik met excuusjes te maken het niet te doen?

Bij het uitchecken heb ik nog een babbel met de zoon van de beheerder. Ik beloof lovend over deze camping in mijn reisverslag te zijn en zal deze plek onthouden. (if i had any friends, i would send them over here..) Ik rijd.. bij een supermarkt stop ik om voer in te slaan.. een fransman die mijn jawa geweldig vind vraagt in gebroken Engels of ik er bezwaar tegen heb als hij een foto maakt. 'pas du tout' antwoord in en loop in leren jas de super in waar het heerlijk koel is. Je hebt hier Sauermilch-achtige producten (heb je niet in NL) en daar zijn ook fruitvarianten van. Deze aangezuurde melkproducten kun je rustig enige tijd ongekoeld bewaren (daar is het oorspronkelijk ook voor ontwikkeld meen ik, pa hoe zit dat?) en neem vrijwel iedere dag een pak mee voor het ontbijt de volgende ochtend.
Goed, we gaan nu die bergpas doen van de nr 208,(klabam! actie!) waar kinderkopjes in de bocht zouden liggen en met nat weer erg glad is.. Het ziet er niet naar uit dat het gaat regenen, dat scheelt weer.
Een bergpas is een bergpas.. Veel om je heen kijken gaat niet want je moet erg op de weg en tegenliggers letten. Vervelend is als er voor je iemand is die net op zo'n snelheid rijd dat jij niet in het nodige toerental in de 1 of 2d kan zitten. Halverwege stop ik even.. om de motor voor de zekerheid wat af te laten koelen (het is bijna 30 graden) en ook om mezelf even rust te geven.
In deze bocht hebben mensen steentjes uit een erosiegeul gehaald en deze in torentjes gestapeld.. het werkt aanstekelijk. Ik 'repareer' er enkele en doe zelf ook een poging er 1 te bouwen wat me best tegenvalt.


Goed, Heeft dit een betekenis? Wie is er mee begonnen en vooral wanneer? Als je wat verder om de hoek kijkt zie je deze steentorentjes zo ver je kan zien.
Ik start de motor weer en merk dat de jawa stationair moeilijk loopt.. De lucht is hier ijler dus kennelijk staat hij onderin aan de rijke kant. Nou ja, met de arbeid die het ding hier moet doen liever wat aan de rijke- dan arme kant.
Bovenaan de pas gekomen is het echt wauw!
Dat vinden meer mensen want het is er best druk. Bordjes lijken wandelroutes aan te geven (maar jemig, je moet hier niet verdwalen) en dat onthoud ik voor evt. later. De weg naar beneden is best lang.. ik wissel voor- en achterrem af om oververhitting van de remolie te voorkomen (heb ik 4 jaar geleden in? Frankrijk of Zwitserland gehad, kwam er gelukkig!! niet op en kritiek moment achter.. remdruk was helemaal weg, schijf loeiheet.. na een pauze was het weer oké.)


Beneden aangekomen loopt de motor weer normaal stationair wat mijn theorie bevestigd. Het Russische kapelletje wat je onderweg kan bezichtigen eh, bewaar ik voor een volgende keer.
Nadat ik me erger aan 2 Duitse mutsen die 20-30 rijden op de weg, je ze niet kan inhalen dus erg blij bent als ze een tankstation inslaan, denk ik er over te stoppen en puur uit nieuwsgierigheid te vragen waar ze mee bezig zijn.. waarom zo langzaam, komen ze niet op het idee om in een spiegel te kijken (ik denk het niet) of kan het ze gewoon niets schelen dat ze het verkeer achter zich ophouden? neem ik me voor naar Kobarid te gaan.. dat zou een leuk plekje zijn en je kan er wandelen en zo. Het is een leuk tochtje en zie al snel het bord van de camping in kwestie staan.. maar.. ik sla een weg in waar het bord is en daar is het niet.. De andere kant ook niet.. Hmm een camping waar geen camping is? Ik besluit het te vragen bij het tourist info punt in het dorp.. Of ik een brug over ben geweest.. nee ik heb geen brug gezien.. ik krijg aanwijzingen en vind de camping snel..Hij ligt aan de azuurblauwe rivier waar die napoleonbrug overheen loopt.. ah het was even verder.. maar de supermarkt is nog binnen redelijke loopafstand.. Check!. Het is best heet en ben blij als ze zeggen dat ik 'boven' een plekje mag zoeken onder de bomen.. De grond is stenig maar vlak en hey! Schaduw overal! Ik neem me voor hier (minstens) 2 nachten te blijven. Ze hebben hier een apart veld voor gezinnen met kleine kinderen en dat vind ik erg fijn.. Ik babbel wat met mijn buren, leen een hamer om de haringen in de grond te mikken en als ik een avondhap wil maken van net gekocht spul bij de supermarkt (ze hebben hier 'alpenmelk', erg lekker!) krijg ik een portie couscous aangeboden van mijn Duitse buren..
Ik heb eerder een keer couscous gegeten en vond het niet zo'n succes, maar dit is prima te eten!
Het sanitair is op deze camping ook prima in orde en de kranen zijn voorzien van een sensor zodat je niet met 'vieze' handen de kraan open moet draaien en vervolgens met gewassen handen dezelfde knop weer moet dichtdraaien. Het pompflesje alcoholzeep wat ik normaal op de motor heb staan als ik ergens kampeer kan nu dus ook even pauze houden. Verder word er op de camping en nabij geleurd met raften, parasailen ziplining, fietsverhuur etc. wat je eigenlijk wel overal hier ziet.
De camping is vrij vol maar het gedeelte waar ik ben is rustig en ik kom er achter dat je er prima kan pitten.. Dat gezinnetjes-apart-systeem zouden ze overal moeten invoeren! (of eigenlijk aparte kamp eh, campings, met een mooi hek er omheen, en een toren op iedere hoek.. ofzo..)
Na het eten ga ik bij het campingterras een biertje drinken en mijn verslag bijpennen. Naast dat je voor 6,50 een pizza kan bestellen die helemaal te gek/geweldig is kan je hier ook na betaling van 10 euro 'echt' eten krijgen.. je staat in een rij wachtend op een geprepareerd bord waar dan afh. van je keuze een forel of steak op word gemikt (en vlees in het Engels spellen ze hier 'meet').
Een NL-vrouw van ca 50-60 jaar vraagt op tamelijk onbeschofte toon en in tenenkrommend 'engels'; Hvat fiesh is this?' terwijl de beesten er gewoon open en bloot liggen/je ze gewoon kan zien..Ongelofelijk.. Op de vorige camping heb ik gebabbeld met een receptioniste die Nederlanders al helemaal zat was. Ook hier zijn er meerdere zeer onbeschofte Nederlanders.. alle op doorreis naar Kroatië.. Verschillende malen deze vakantie verontschuldig ik me voor het gedrag van mijn medelanders en probeer duidelijk te maken dat 'normale Nederlanders' echt niet zo zijn.
Er is een moment geweest dat een receptioniste die me ook het e.e.a. vertelde over Nederlanders, er moeite mee had te geloven dat ik ook Nederlands was, omdat ik leuk en beleefd was en mijn Engels goed was...
En dan.. alea jacta est.. Ik ga morgen een wandeling maken..Bij de receptie zouden ze kaartjes hebben die zelfs ik zou moeten snappen.. iets met een waterval ofzo (zijn ze hier gek op..). Naast een hagedis, en die reebok en wat roofvogels heb ik nog geen ander wild gezien. Zou daar morgen verandering in komen?
Voordat ik ga slapen loop ik nog wat langs de rivier die 'onder' de camping loopt maar op teenslippers is dat niet een goed plan over de grote stenen dus ik hou het snel voor gezien.
 
Ochtend! ontbijt! De 3 in-1 koffie maken en.. ik ga wandelen..met een idiot-proof kaartje van de aardige receptiejongedame ga ik op pad. In de schaduw is het best te doen.. rustig lopen en je loopt min of meer in colonne langs de rivier. Er is hier in de eerste wereldoorlog flink gevochten en de route loopt ook langs wat (originele of herstelde?)loopgraven en aanverwante bouwsels. Ik had gisteren al in het stadje gezien dat er een museum is gewijd aan de oorlog ter plaatse. Ik heb er dezelfde rare connotatie bij als bij de slagvelden uit deze tijd in Vlaanderen en Noord-Frankrijk.. het landschap ziet daar nu zo mooi en vredig uit.. terwijl het is er hel op aarde geweest waar idiote aantallen jonge mannen zinloos zijn afgeslacht.
Goed we lopen verder.. ik zie beneden in de rivier een erg grote en ongetwijfeld lekkere forel 'staan' maar hij komt er op deze foto niet op uit..
Het laatste stukje richting de waterval gaat over steigers die erg druk bezet zijn, het hout is hier en daar nat en glibberig en op de terugweg moet je 'om de mensen heen' terwijl je toch wel erg graag de kabels die als railing dienst moet doen wilt vasthouden.. zeker als je hoogtevrees hebt en je evenwicht niet zo geweldig is.
We lopen verder richting het kasteel wat een onderdeel is van deze wandelroute. Ik kom op een weg en bordje wijst naar links..hmm dat gaat toch richting het stadje? Ik kijk op kaart oh dan zal ik wel op het eind zijn en het kasteel waarschijnlijk tussen hier en het stadje even naar recht liggen? Nou ja we lopen.. geen bordje nix..Hmm we komen in het stadje aan en lopen bij de tourist info naar binnen doen ons verhaal.. het ligt aan mij krijg ik te horen.. ik ben de eerste die in 30 jaar de route niet kan vinden.. goed, we lopen maar weer eens naar buiten..erg vreemd.. Het zet me (haast obsessief) aan het denken.. voorgekauwd voor domme touristen stukje lopen en IK kan het niet vinden?...pff even door de hurken.. in de schaduw.. probeer ik het weer eens.. gaat het toch weer niet goed? Wat voor debiel ben ik dan?
Ik weet niet hoe lang ik daar heb gezeten en hoe vaak ik deze 2 zinnetjes in mijn hoofd herhaald heb maar het is kennelijk te zien dat ik 't flink heb rammelen want een (best charmante!) jongedame vraagt me in het Engels of het wel gaat en of ik bakkie koffie kom doen..fuck..Ik zit zo vast in mijn gedachten dat ik even 'blokkeer'. Ik maak bewust van haar opwachting en verschijning gebruik om mezelf bij de ball eh, nekvel te grijpen maar merk aan mijn lijf dat ik toch stiekem wat overstuur ben. Ik vertel kort wat er gebeurd is en ze zegt wat troostende/geruststellende woorden..(ik weet niet meer wat) We babbelen verder waarbij ze me meer over haar land vertelt, het tourisme (kom in het voorjaar, dan is het veel rustiger en het weer is prima)en andere zaken.. Op een gegeven moment moet ze weer naar de winkel (komen klanten binnen )we nemen afscheid waarbij ik m'n kaartje achterlaat.. mail me eens als je je verveelt, Of als je een pitplek in Nederland zoekt!.
Ik kijk nog eens op de kaart van het plaatjes om me te heroriënteren en kijken waar de camping ligt.. vreemd ik ben hier gister nog geweest en naar de camping gereden maar.. toch loop ik finaal de verkeerde kant op? Hmm dat past wel in het plaatje van vandaag..en is zo raar dat het ook weer eng is als zo'n simpele taak niet lukt.. dus we lopen hetzelfde weggetje weer terug en hey.. daar is het blauw geschilderde huisje.. dat is waar ook, daar hadden m'n campingburen het over.. het café/annex brouwerij waar ze super bier zouden hebben..Ik loop binnen en probeer m'n dag hier maar eens een herstart te geven. Ze hebben eigengebrouwen IPA! (en ik ben GEK op IPA..). Een halve liter is 3,60 en hij is ERRUG lekker..Ik kom niet aan de andere bieren toe.. daar moet ik later nog maar eens voor terug..Na een onbekend aantal IPA's loop ik weer naar de camping.. in de goede richting.. denk ik.. ja zo moet 'ie goed gaan.. ofzo..
De volgende ochtend regent het zowaar even.. Ik schuil met de buren bij het sanitairgebouw. Ze vertelden dat ze bij 't bluesfestifal te Grolloo waren en dat erg leuk was. Zelf wonen ze eh.. heel veel verder weg. Als mensen daar serieus voor reizen moet ik misschien volgend jaar ook eens gaan kijken. Ik woon er niet ver van af.
Als ik de jawa opgepakt heb en het barrel wil starten, blijkt het dat er geen accuspanning is.. Waarom niet? Verlichting gaat met het contact uit en ah fuck..De navivoeding zit direct op de accu, heb de navi er niet uit gehaald en die heeft op z'n gemak de accu leeg getrokken.. het stadslichtje brand heel zachtjes en alles loshalen en de accu even laten rusten heeft geen succes..Ik heb intussen ook zo veel lopen kickstarten dat het gevaar voor verzuipen naar mijn idee niet ondenkbaar is.
Ik loop een paar meter naar achter-achterburen die er met de auto zijn en vraag of ze startkabels hebben.. dat hebben ze.. ik ontpak de jawa zodat ik bij de accu kan en inmiddels begint er opnieuw een buitje. De kabels worden aangesloten en de jawa start bij de eerste trap met een felle knal(andere mensen dachten aan onweer). Ik laat de motor even lopen om de accu wat op te laden en door de eerdere startpogingen trekt er een zeer grote dichte rookwolk over de camping. Ik check uit en vraag of ze er ook iets van echte koffie hebben.. We komen uit op een driedubbele expresso wat het dichtst bij normale koffie in de buurt komt en deze kost 1 euro. Ik neem de tijd voor de koffie en vertrek met wat laatste motterspettertjes..Het idee.. naar de kust.. ik ben nieuwsgierig naar de Adriatische zee.. die heb ik nog nooit eerder gezien.. Vorig jaar eerste keer zwarte zee, nu die andere..Het is erg warm maar het is leuk rijden. De heuvels nemen snel af en ik denk dat ik de grote stad Koper maar voorbij moet om een camping te vinden.. Het is maar een klein stukje kust en op het kaartje staan er niet veel campings..eigenlijk geen.. maar ze zullen erg gerust zijn. Ik zal op de borden ter plaatse moeten letten, net als niet zo lang geleden toen er geen navi was (de navi hier geeft in dit land niets aan, naast richting, weet je nog?)
De omgeving bij de kust doet me wat denken aan de Franse cote 'd Azur.. dezelfde vegetatie, dezelfde rommeligheid. Het plaatsje Piran waar ik uitkom lijkt erg snoepig en toeristisch (mag ik hier met de motor nu wel of niet in?) maar het touristinfobureau is gesloten wegens.. vakantie! Ik zag wel een bord met een camping' Fiesa' en op de navi zie ik dat Fiesa een deel/wijk van dit stadje is dus rijd daar maar heen waar ik inderdaad een camping vind.
De hitte en andere factoren besluiten dat ik niet verder zoek, waar ik later toch een beetje spijt van krijg..De camping is ook erg 'Frans' als in sterk veroudert sanitair.. er lopen constant schoonmaakvrouwtjes rond vaag te doen en toch stinkt het er enorm. Er is een erg klein veldje voor tenten pal aan de doorgaande weg en mijn buurman lijkt helemaal niet blij met mijn opwachting..Het veldje is hard, stenig en best aflopend. Eigenlijk schandalig hier tentjes neer te laten zetten. De motor mag niet op het veldje, die moet strak langs de muur op het campingweggetje en dat is de beheerder nog niet goed genoeg..het is volgens hem 'gewoon' een weg dus volgens hem zou politie me kunnen bekeuren.. raarrr..
De rest van het terrein is voor stacaravans die hier -denk ik- vast staan. Er is een supermarkt vrij ver weg lopen en dat zie ik met deze hitte niet zitten dus haal dingen bij de campingsuper.
En nu... de zee! Het water is heerlijk, de bodem stenig wat in/uit lopen een hachelijke onderneming maakt maar.. je kan hier niet verzuipen? Het is een beetje het dode zee idee..Je kan niet zonder moeite te doen je naar de bodem laten afzinken en als je je achterover buigt worden je benen omhoog getild.. met een beetje oefening en niet te veel golfslag kun je in het water wel een tukkie doen denk ik..Goed, het klinkt lullig, vind ik zelf ook maar na een uurtje ofzo is het nieuwtje er af. Ik was mijn volgezweette shirt in zee (is toch zo weer droog), loop langs de kust wat heen en weer en doe een hap bij een restaurantje waar de obers met elkaar ruzie maken omdat ze elkaar in de weg lopen. Morgen toeristisch doen.. langs de kust naar het centrum van het stadje lopen.. ook al is het heet.. ik 'moet' dit doen..wat moet ik anders.. weer op de motor? Even niet. .In de avond koelt het gelukkig wat af en samen met oordopjes heb ik een redelijke nacht.

De ochtend.. ontbijt, douche, afdrogen slaan we over vanwege de hitte.. dus, we gaan lopen.. langs de promenade..je komt na wat trappen bij een gefortificeerde kerk uit en langs steegjes waar je prima een leuke film zou kunnen opnemen die zich in de 18de eeuw afspeelt. na wat dwalen kom ik bij de haven en centrum. (Er staat hier een beeld van de componist Tartini..Ik ken hem eigenlijk alleen van de Duivelssonate en heb geen idee wat zijn connectie met deze plaats is). Ook bij de haven liggen mensen te zonnen, word er gebadderd en na wat eten gehaald te hebben bij een super die ik toevallig tegenkom besluit ik dat het te heet voor me is om buiten te blijven. Goed, ik kan kiezen tussen een spinnenexpositie of een aquarium-dinges met lokale vissoorten.. ik kies voor het laatste. Nadat ik 5 euro afreken begint de vrouw van het souvenirhoekje een babbel met me.. en we babbelen nogal wat.. over het aquarium en ouders die niet op hun kinderen willen letten/corrigeren bij wangedrag, de stad, leven in dit land en meer..Zo heeft dit kleine landje 10 verschillende dialecten en mensen kunnen elkaar hierin onderling niet verstaan, ook zij verteld dat toeristen uit Ljubljana het vervelendst zijn vanwege hun 'stuck-up conceited attitude'.Verder is het meervoud in hun taal ingewikkeld en hebben ze een apart woord/vervoeging voor '2' en hebben ze geen W, Q, X en Y in hun alfabet.
Dan is het pauze voor haar en gaat ze in de stad wat eten.. goed, dan ga ik nu -eindelijk- de vissebeesten bekijken (was zeer de moeite en de 5 euro waard!).
Daarna is ze nog steeds weg en ook ik ga maar eens verder. Ik heb 't allemaal wel gezien en loop terug.. kan niet precies dezelfde promenadeweg terug vinden (iets met een lange trap, maar welke?) maar ik kom er uiteindelijk met een omweg -denk ik- wel. Zo., nog even de zee in? Hmmja waarom niet..nu ik er toch ben..en morgen ga ik maar weer eens verder.
De hitte is over de 35 graden, ik hoor net dat het de komende dagen nog extremer word dus ik moet iets verzinnen..Weer terug de bergen in waar ik net vandaan kom? Of verder het land in de rest zien waar ik zo nieuwsgierig naar ben, en vervolgens de problemen van de hitte voor lief nemen?
Tijdens een dure, maar ook erg goede hamburger met friet bij een zeezichtrestaurantje druppelt het tot me door dat terug de bergen in de beste beslissing voor me is. terug op de camping bij het sanitairgebouw 'leen' ik een verdwaalde emmer die er staat onder fronsende blik van de nietsdoende schoonmaakster voor een klein handwasje. Met deze temperaturen is alles zo weer droog!
Terug bij de tent ze ik dat ik nieuwe buren heb.. Ik raak aan de babbel met een prachtige Poolse vrouw die hier met haar man en dochtertje is (die zijn even weg). We hebben erg snel een heel leuke en 'foute' babbel en ze bied me zelfgebakken cake met rabarber aan.. Ik vraag naar haar land en ze verteld me veel over de samenleving, politiek en de andere dingen die ik aan iedereen uit een ander land vraag. Samen beklagen we de beroerde tentenplek en intussen maak ik kennis met haar man en dochter en ze vragen of ik vanavond mee loop naar het centrum(waar ik vanmiddag net was). Ach waarom niet? Wat moet ik anders doen? Het zal vanavond wat afkoelen en deze leuke mensen vragen of ik meega? Doen!
Onderweg verteld ze me dat er een balletopvoering op het marktplein is, en haar dochtertje aan ballet doet en het een verrassing voor haar is.
Een balletopvoering wel eh.. Er was dus kennelijk een zomerfestival aan de gang waar dit optreden een onderdeel van was.. wel, ik heb voor het eerst live een ballet bijgewoond.. kan ik afvinken.. niet dat het op mijn bucket-list stond.. maar toch..
Het teruglopen was mooi, je kon ver over de zee de lichtjes van Koper(?) zien en qua temperatuur was het heerlijk.. wel uitkijken dat je niet van de verhoogde promenade op de rotsen beneden klettert in het donker!
Tent gevonden.. goed, morgenochtend zal het vlug weer heet zijn dus pitten nu het nog kan! Het foliekleed over de tent werkt wel maar houd echte hitte niet tegen. Ik lig in de tent en besef me nu pas dat ik de afgelopen 2 dagen hier helemaal geen NL-touristen heb gezien.. vreemd.. in het Noordwestelijke deel rammelt het ervan. Het is hier wel een tikje duurder aan zee en bij dit plaatsje.
De volgende ochtend heb ik een babbel met mijn buurvouw en vriend die gisteravond laat zijn aangekomen. De jongedame reist veel verteld ze en heeft onderweg veel verschillende 'vriendjes'. Het afscheid nemen nadien gaat haar zonder problemen af verteld ze. Haar huidige vriendje zit ernaast en lacht wat schaapachtig..

Na het ontbijt kijk ik op de kaart waar heen te gaan.. Het wordt al snel erg heet dus.. het ziet er naar uit dat ik weer richting de 208 moet want dat is de enige 'hoge' plek in dit land. Ik neem me voor de hoogste camping op te zoeken. Met gezwinde spoed verlaat ik Piran na afscheid te hebben genomen van mijn Poolse buren (you should go to Krakau, beautifull city with a lot of pretty women) en stop bij het eerste tankstation, ook om wat kouds te drinken en zie hoe het wat-dorre landschap onderweg steeds groener en frisser word naarmate ik noordelijker kom.
Het vreemde is dat de navigatie een andere weg kiest dan toen ik van dezelfde richting naar Piran reed. Ik word nu ook door een stukje Italië geleid wat zo veel stads-en omleidingsverkeer geeft dat ik toch wel vrij zeker is dat ik aan het omrijden ben.
Bij het stadje Boveç besluit ik bij de touristinfo te vragen naar een 'hoge' camping..misschien is er iets van de 208 af via onverharde paden die niet zomaar aangegeven staan? Nee die zijn er niet krijg ik te horen, maar ik ben niet de enige die de hitte wil ontvluchten en alle campings in de bergen zijn stampvol, maar ik kan het proberen met de motor en klein tentje.. en dat ga ik ook zeker doen.
Zo kom ik bij camping Trenta en er was zeker nog plek..achter in een uitloper mag ik zelf een plekje uitzoeken. Top! Weer een camping aan een supermooi (en koud!) riviertje, schaduw van bomen en een super-uitzicht op de bergen die in de 2de helft van de middag ook nog schaduw over de hele camping mikken. Goed, dus hier zou ik de hittegolf moeten uitzitten? Ik zou natuurlijk naar de camping 1 km. verder kunnen voor de afwisseling maar.. dit is misschien goede oefening voor me..nu wordt ik 'gedwongen' vakantie te houden en te 'leren' vermaken op dezelfde plek. Hoewel het hier wel hoger is, is het nog knap warm maar langs de rivier en door wat bos naar de supermarkt en infocentrum lopen durf ik wel aan. Bij het infocentrum waar een groot plakkaat hang wat te doen als je een beer tegenkomt krijg ik een kaartje met uitleg over wandelroutes..Er is ook een te-doene route boven aan de pas! Dat lijkt me misschien wel wat.
Ik dank voor de info en vraag of ze misschien een computer met internet hebben zodat ik mail, o.a. misschien reactie van mijn telefoonprovider kan checken.. ja er is een
 
Laatst bewerkt:
computer voor bezoekers maar.. die doet het niet.. ik mag die achter de balie -weer-gebruiken.. Top!
Dan loop ik naar de supermarkt of 'supermarkt' want is de kleinste in zijn soort die ik ooit ben tegengekomen.. het doet me denken aan een Roemeens 'magazin mixt'. Voor een grotere supermarkt moet ik naar Boveç gaan word me verteld.
nou ja, de spullen die ik wilde kopen hebben ze hier -min of meer- en laat me bovendien een lokaal kaasje aansmeren die ze kennelijk teveel hebben. Na eerst een koud blik alcoholvrij bier te hebben weggeklokt besluit ik via de weg terug te lopen.. Het is best omhoog en het is warm in de volle zon en na iedere bocht hoop/denk ik dat het de laatste is voor de camping..Ik besluit een zijpaadje richting rivier te pakken en daar mijn voeten te koelen. Het is een supermooi plekje bij een hangbrug waar ook een gezin vertoefd.. dat is op zich niet zo'n probleem maar de 2 jongetjes van ca 8-10 jaar zijn constant zo aan het krijsen (ma probeert wel wat ssst ssst, maar ze heeft geen enkel overwicht) dat het gewoon niet leuk meer is en pak mijn spul weer op nadat ik voldoende ben afgekoeld..zo'n mooie natuur en laat je je kinderen zo alles bij elkaar gillen.. ik snap het niet..
Op de camping kun je hier ook voor 7 euro een pizza scoren en een halve liter Lasko is 2,60. De beheerder verteld me dat er iedere avond een boodschappenwagen voor komt rijden maar in de 4 dagen dat ik hier ben heb ik het ding nog nooit gezien. De rivier is ijskoud.. het water is 8-12 graden.. niet om te zwemmen maar ideaal om bier e.d. in te koelen.
Ik heb intussen kennis gemaakt met mijn buren die me in 1ste instantie beleefd negeerden. 3 Duitse jongedames uit Dresden die hier liftend zijn gekomen en eigenlijk altijd hun vakantie zo doen. Ze hebben de ervaring dat als er een man mee is, ze minder snel een lift krijgen.
Het word nog een gezellige avond maar ik ga ook relatief vroeg plat. Na de Blitzmädel vermaakt te hebben met wat mondharperij en we recepten hebben verzonnen waar het kleine kefhondje van de achterburen bij word betrokken is het al donker en fris genoeg om een trui aan te trekken. Ik kijk er naar uit een nacht en ochtend in relatieve koelte te kunnen doorbrengen.
Het valt me hier ook op dat veel mensen erg vroeg gaan slapen.. er zijn ook veel wandelaars die best zware tochten door de bergen doen. Dan kan ik me ook wel voorstellen dat je daarna eenvoudig wil eten en pitten.
Ik lig in bed en merk dat ik wel blij was met de afleiding vanavond. Het 'niets doen' lukt me niet zo.. ik kan me dan niet ontspannen of rust vinden.. Ik moet wat te doen hebben. Motorrijden is makkelijk en afleidend.. dit jaar dwing ik mezelf ook wat anders te doen dan rijden.. het lukt met wisselend succes maar merk dat ik mezelf wel heb meegenomen. soms word je in nieuwe situaties harder op je eigen 'handicaps' gewezen dan wanneer je thuis in je eigen routine zit en daar min of meer een weg in hebt gevonden.
Ik kan me voorstellen dat als je alleen reist en moeilijk contact maakt met mensen je je enorm eenzaam en verloren kan voelen, juist als het druk om je heen is.
Na het ontbijt-doucheritueel de volgende ochtend zie ik bij een tent 2 motoren staan; Een leuk verbouwde honda 250, beetje caferacerstijl en een triumph 750 twin 70-er jaren die naar benzine stinkt.. Hmm als de mensen er weer zijn zal ik eens even buurten. Maar dat is later..Vandaag wandelen.. toch? Ja tuurlijk is leuk..probeer ik mezelf te overtuigen. Wat van de natuur zien.. Je kan hier een route lopen naar de bron van de rivier.. was veel in schaduw en leuk.
Ik had van de Blitzmädel al begrepen als je bij de camping de hangbrug over bent en bij ruïnes komt, je niet het bordje naar links moet volgen, maar om de ruïnes heen moet lopen en dan ga je in de goede richting. Kijk.. ook normale mensen lopen wel een verkeerd, dat is al troostend..
Dus.. we lopen.. hangbruggetje.. check! Ruïnes van oude huisjes.. check! Bordje met 'soça pot' en bordje naar links.. check.. maar je moet dus niet naar links.. De pijl geeft de richting naar het dorpje Trenta aan, het 'soça pot' betekend dat deze paal een geleidingsdinges is voor het pad van de wandelroute.. hmm inderdaad tricky..
De route gaat door veel bos.. ik heb een flesje water mee en onderweg zijn diverse punten waar je je flesje kan hervullen (en dan 2 keer leegdrinken en weer hervullen) Ik vind het erg leuk dat je het bergwater hier gewoon kan drinken. De hitte dwingt je soms een pauze te nemen, even te zitten en te genieten van de omgeving.. hmm ik maak al vorderingen in mijn vakantie-dinges..

De laatste meters naar de bron zijn best tricky. Als je niet zeker weet dat je je eigen gewicht met (bezwete) handen kan houden aan de staalkabel die in de rotswand gezekerd is moet je het niet doen want de uitstekende rotsstukjes waar je overheen moet zijn best glad en zeker 4 meter boven de stenige/rotsige bedding. Veel mensen haken hier af.. Er zijn mensen die er toch overheen gaan waarvan ik iets heb van 'doe toch maar niet' en tenslotte 2 ouders die het geen enkel probleem vinden hun dochtertje van 5-6 jaar overheen te jagen (mijn complimenten voor dat kind! ik had hetzelfde op 6-jarige leeftijd denk ik niet kunnen doen.). De bron is mooi maar beetje anti-climax.. Op zich is het wel een gevaarlijke plek.. het gaat een paar meter beneden de berg in.. het water is helder en diepte inschatten is moeilijk.. het loopt langs de rand steil af en de stenen grond is glad van het vocht. Als je er dus in valt kom je er niet uit vanwege de gladde en steile wand, het water zal maar een paar graden warm zijn dus dat red je niet. Hier hadden ze toch wel een soort ketting of hek mogen plaatsen? Het leuke is wel dat je wildvreemde mensen bij de broekriem vasthoud (op verzoek) omdat ze een goede foto van de bron willen maken.
Goed, ik ben er, heb het gezien en ben eigenlijk best bekaf na 4 uur met deze temperatuur in de bergen lopen. Op de terugweg -een café-restaurant passerend raak ik aan de babbel met een ouder echtpaar..Ze zijn ook dorstig en gaan op het terras wat drinken.. Ze bieden me een lift aan want ze moeten toch dezelfde richting op.. Ik betaal hun rekening want de lift is erg welkom!
Het vreemde is.. ik had gedacht na een middag lopen dat de weg naar de camping wel even zou duren..maar we waren er al voorbij gereden! Argh! Als je vanaf de camping over de weg richting de bron gaat ben je er en hooguit 3 kwartier lopen?
Terug op de camping zie ik mensen bij de eerder genoemde motoren. Het is een jong Nieuw-Zeelands stel dat 'even' een wereldreis maken en de motoren in Engeland hebben gekocht. Ze hebben een bus waar alles in past. Het zijn leuke mensen en er schiet me iets te binnen. Dit is het 2de jaar dat ik een wegwerp-bbq meesleep.. na wat overleg haal ik deze op en met z'n 3-en hebben we een leuke bbq- en hier avond waarbij we elkaar veel over elkaars land/herkomst/cultuur vertellen..(..are the germans really that autistic with rules? Yes they are.. seriously..)
Het hete weer houd aan.. De volgende dag doe ik 'luxe' en bestel een ontbijtje bij de camping. Het is prima verzorgd en voor herhaling vatbaar.. Goed.. Bij het infopunt 2 dagen geleden had ik nog 2 tips gekregen..Naast het plaatsje 'Lepena' waar ook een camping is en een 'warme' rivier waar idd. veel mensen aan het badderen waren, Het is een mooi plekje maar niet iets waar ik in m'n 1tje vlug tussen ga zitten.. ook niet vanwege het gezinnetjes/gillende kinderen-factor. Maar er was er een nog-hogere (doodlopende)bergpas..boven de boomgrens..Dat gaan we vandaag maar eens doen.
Als ik bij Boveç de tank volmik zie ik nu pas dat dit stadje ook een camping heeft..Niet langs het water maar het lijkt me een leuk plekje voor 1 nacht om te onthouden; Tentje opzetten en wat in het stadje vertoeven...
De pas is hoog.. en lang... Halverwege moet je 'milieubelasting' betalen en dan hoor je pas dat de pas verderop is afgesloten vanwege vallend gesteente en je op eigen risico verder kan..Hmm ik kom inderdaad wat gesteente op de weg tegen maar.. wat duurt die pas lang? Vele haarspeldbochten en steile etappes die ik alleen in de 1 met gas vol open kan nemen en.. vind het toch spannend voor het 350 twin tweetaktblokje..
Het is ook spannend voor mij.. De weg is smal en langs het randje liggen losse steentjes.. Als er dan een tegenligger komt en je dus dicht langs de rand/afgronddinges moet rijden waar ook nog los spul ligt vind ik het wel heel erg spannend.. op de negatieve manier zeg maar..

Op het hoogste punt van de pas aangekomen zet ik de motor neer en drapeer m'n jas en helm er overheen.. wauw wat is het hier mooi en wat is er geweldig uitzicht op ruige bergtoppen rondom! Misschien als ik daar naar boven loop dat het er nog mooier is.. ik ben hier tenslotte ook om wat te lopen.. Ehm, dat steeds wat hoger herhaalt zich een paar keer totdat de volgende etappe in zicht komt waar je echt even wat meer tijd voor nodig zou hebben, en misschien ander materiaal.
Tussen de schapen die opvallend mak zijn klim ik verder omhoog richting een klif. Ik loop naar de rand voor het uitzicht en om me heen loopt het steil naar beneden..ik wil rechtop staan maar halverwege willen mijn benen niet meer..Hoogtevrees! Wat bibberig en wankel ga ik op handen en knieën terug, mezelf inwendig ook wat uitlachend..
Een stukje verder terug waar ik - net- rechtop durf te staan neem ik wat foto's.. vanaf hier kan ik de jawa nog net op de parkeerplaats onderscheiden.
Mijn natuurlijke onrust doet me bewegen weer met een omweg terug te lopen maar/.. wacht nou even.. je bent zo'n tyfusend onderweg geweest naar dit land.. nu ben je hier,
dit is ongetwijfeld 1 van de mooiste plekken en wil je na een paar foto's weer terug? Man! doe eens alsof je vakantie hebt en blijf hier nog even.. kijk rond! En probeer intussen niet naar beneden te flikkeren! Zo hang ik hier nog enige tijd rond voordat ik weer terugrijd.
Op de terugweg stop ik bij een supermarkt.. zie veel visjes in de vriezer en koeling die het vast geweldig doen op de bbq maar.. ik kan nergens een wegwerpbbq vinden, en de camping heeft ook geen 'grillplaats' wheeh!
Ik besluit mijn hap bij een lokaal restaurantje te halen en rijd daarna -weer- naar de top van de 208 pas omdat het daar ook zo mooi was.. hang er wat rond.. zoek de bordjes voor de 'sleme' wandeling (voor een volgende keer) die me voor hier was aangeraden maar kan deze zo niet vinden.... ik hang hier wat rond.. Het is hier ook wel leuk mensen kijken en rijd met het hikken van de schemering terug..Morgen maar eens tanken, dat passenrijden maken een jawa wel dorstiger dan normaal.
Inmiddels heb ik een nieuwe buurman gekregen.. De liftende dames zijn vanochtend verder gegaan en er staat nu een klein tentje met een moderne triumph motor ernaast. De man is motorjournalist en heeft deze motor op proef/ter verslag mee. Hmm geen gekke baan.
Mijn buurman is best aardig en zo maar.. ik mis de Blitzmädel wel een beetje.. Als substituut krijg ik aan de andere kant een enkele Duitse buurvrouw die hier per fiets is.
Ze komt uit Leipzig wat op het moment 'the place to be' in Duitsland schijnt te zijn sinds iemand het 'hypezig' heeft genoemd.
Na wat babbels over en weer ga ik maar eens plat..ik ben hier nu 3 nachten en dat is een record voor me.. eens kijken wat het weer doet en wat ik morgen doe..
De volgende ochtend deel ik mijn alles-in-1- oploskoffie met Frau Nachbar die wel heel erg vissend leek te vragen of ik koffie had.. We gaan vandaag alle 3 verder..De hittegolf is min of meer voorbij.. zeggen ze.. is de voorspelling althans. Ik vind mijn tube hazelnootpasta terug en zie dat de turbo-mieren er een gat in hebben gekauwd om bij de inhoud te komen.. Ik laat het aan mijn buren zien en we zijn alle 3 verbaasd.
Ik ben van plan naar de stadscamping van Ljubljana te gaan.. Er is toch iets aan steden wat me tegenhoud.. je kan heen en weer met de bus maar moet je het wel vinden en alles kloppen.. In/nabij kleine stadjes/dorpen is alles overzichtelijk.
Maar goed.. ik moet het gezien hebben. De stadscamping is vrij groot en -zoals bij een stadscamping wel vaker het geval- vrij vies (nee echt, ook in de douches stink het naar zeik, het is hier nog erger dan in Piran!) en rommelig. Ik zet m'n tent op en doe een handwasje die ik aan een al-gespannen waslijn te drogen hang..
Het bord bij de afvalcontainers waar met een boete van ca. 400 euro word gedreigd als je het afval niet goed scheid komt vrij eh.. geforceerd over

Als je met een open helm rijd krijg je soms insecten tegen je hoofd. Recht op je neus doet het meest pijn. Ze ketsen meestal van je hoofd af en laten geen sporen na. Ik had net m'n tent opgezet toen ik iets in m'n baard voelde zitten. Ik keek in een spiegel van de motor en ontwaarde iets geel/zwart gestreepts diep in mijn baard. Ik ging niet meteen graven maar zocht eerst een pincet op (die ik voor het verwijderen van angels etc. mee heb) en plukte een wesp, dicht tegen m'n kin er uit. Het beest had de angel bloot. Mazzeltje!
Het is vroeg in de middag dus tijd genoeg om het centrum te bezoeken. Met de bus ga ik richting centrum (je moet een soort OV-pas bij de receptie halen, 1 euro borg) en Ljubljana is leuk.. het is zo klein dat je niet bang hoeft te zijn dat je iets mist, het is schoon, de oude gebouwen zijn netjes intact maar alles is niet zo overdreven opgepoetst zoals Wenen of Salzburg.
Het is erg warm en bij terrassen worden mensen met koude nevel besproeid en kun je in kunstmatige 'regen' op een plein afkoelen. Het prijsniveau is hier wel wat hoger maar hey, het is niet zo extreem als in ons eigen Amsterdam.
Die ene wijk waar veel kunstenaars zitten en zo veel kunst op straat is te vinden is kennelijk- had ik wel begrepen- niet in/nabij het centrum.
Goed, stadje gezien, hap gescoord.. we kunnen weer terug.. jammer dat de bus die ik zou moeten hebben niet terug gaat richting camping maar op een tussenstation stopt.. Ik moet weer terug naar de stad en een andere lijn hebben.. Argh.. ik snap er geen fuck van en dit is precies de reden dat ik dit soort dingen wil vermijden.
Terug op de camping zou ik ook niet weten wat of waarom ik hier langer zou moeten blijven.. Ik heb geen zicht op evt. activiteiten in de stad, baal nog steeds van het busgedoe en na Trenta wil ik ook wel weer verder..Ik word ter borrel en bijkomende hapjes door een ouder gezelschap uitgenodigd en heb zo toch weer een gezellige avond. Door de felle lampen van het aangrenzende tennisveld hebben we in de avond geen eigen verlichting nodig.
 
Dus de volgende dag pakken we op en na nogal verbaasd te zijn over het bedrag wat ik op deze -niet zo mooie en schone- camping moet betalen voor een overnachting vind ik dat ik deze stad genoeg heb gezien.
Ik herinner me dat er in een buitenwijk van deze stad nog een camping is.. wellicht was dat een betere keus. Je hebt sowieso de bus nodig om naar het centrum te gaan.
Pff weet je wat? Ik wil dat stad-gedoe ook gehad hebben.. ik ga naar Maribor! En als dat ook nix is laat ik steden voortaan achterwege! (behalve Budapest.. om dat geweldige motorcampingplekje van vorig jaar.. ik mijmer er af en toe over via die stad weer terug te gaan, alleen daarvoor!)
Onderweg stop ik bij een supermarkt voor lunch.. Er staat hier ook een automaat waar je zuivel(melk, ook kaasjes) en eieren kan halen en ik vind het geweldig. Er is juist iemand bezig de melkkannen onder de 'tap' te verwisselen.
Ik kom vroeg in de middag- of zo- in Maribor op de stadscamping aan die meteen een totaal andere indruk maakt dat het exemplaar in Ljubljana. Na een vriendelijk welkom inchecken en info krijgen zoek ik een rustig plekje uit voor mijn spul (nabij een grote picknicktafel, die dingen zijn wel handig/makkelijk!) en inspecteer het sanitairgebouw dat allemaal prima in orde is, de gemeenschappelijke koelkast en de computer/laptop voor gasten! Mijn telefoon heeft plotseling bereik en hey, ik ga vanavond eens wat mensen bellen!
Onderweg naar de bushalte(brr durf ik nog wel?) raak in aan de praat met een oude man die me in notendop verteld hoe het de afgelopen 80 jaar in Slovenië was.. en ja.. Hitler.. was niet zo'n brave jongen maar bracht wel Ordnung & discipline, en dat was er volgens hem nu helemaal niet meer...
Gewapend met een kaartje van de stad die ik bij de receptie heb gekregen, tips wat te zien en 2 euro voor de bus wacht ik bij de halte.. Bij de halte in de stad zou een muziekzaak zijn.. misschien dat ik daar een Sloveens mondharpje kan scoren (ontbreekt nog in mijn collectie) maar het is dicht (het blijkt weer zondag te zijn )en het is duidelijk - alleen- een gitaarspeciaalzaak. Het weer betrekt intussen. Op zich vind ik de koelte wel lekker.

Maribor is anders maar heeft dezelfde compactheid als LJ. Alles is bij elkaar en met 2 uur heb je het centrum echt wel gezien. Om toch wat te lopen te hebben loop ik naar het park aan de noordzijde- wat mooi zou zijn, maar parken.. ach..niet echt mijn ding! Goed, het is een mooi park en er lijken heuse koi's in de vijver te zwemmen en dan moet ik echt schuilen in de muziekkapel met wat andere mensen wat er barst een onweer met slagregen los. Bliksem slaat links en recht is en ik kan me niet herinneren zulke idiote harde klappen van onweer gehoord te hebben.
Ook deze bui gaat voorbij en ook deze stad heb ik wel gezien.
Het museum is dicht en ik heb geen zin een half uur te wachten op de bus. Ik loop m.b.v. het kaartje van de stad terug naar de camping met het voornemen onderweg een restaurant aan te doen..De temperatuur is aangenaam en ideaal voor een flinke wandeling. Een restaurant meen ik onderweg in de bus wel gezien te hebben maar laten nu op zich wachten en ik krijg serieus honger!.
Het eerste wat ik tegenkom is een grillrestaurant bij de rotonde vlak bij de camping en bestel de huisspecialiteit dat ook op grote posters word aangeprezen. Voor 6,50 heb ik een hele goede hap en vind het leuk weer wat lokaals gegeten te hebben.(eat where the locals eat). Het is haast opvallend dat er niet word gevraagd of ik nog een bier wil nadat mijn 1ste bier op is tegen de tijd dat het eten word gebracht, maar ik vind het niet erg.
Voordat ik van de camping vertrok had ik mijn motorbroek te luchten gehangen en wat andere dingen verder te drogen en dat is nu natuurlijk kledder. Achter het sanitairgebouw staan een aantal droogrekken en ik vind plaats voor mijn natte spul op 1 dezer rekken.
Als het later op de avond weer begint te hozen doe ik m'n best alle rekken onder dak van het gebouw te plaatsen wat wonderwel ook nog lukt (gek genoeg leek ik nu de enige op de camping?? De sfeer is hier sowieso anders, iedereen is meer op zichzelf..het is minder 'gezellig' dan op de vorige campings waar mensen zich meer met elkaar bemoeiden).

Mijn tentje lijkt de bui doorstaan te hebben, mijn slaapspul is nog droog. De avond blijft nat. Van de berg waar de camping aan de voet van staat komt een donkere wolk dreigend naar beneden rollen. De lucht blijft vochtig en ik hoop dat de was er niet door gaat stinken/rotten. De tanktas blijkt min of meer waterdicht maar mijn grote rode tas achterop was tegen deze lange stortbui niet gewassen.
Ik leg het spul zo droog mogelijk in de tent en probeer de tas te laten drogen. Wat morgen te doen? Op zich is dit wel een fijn plekje, Zeker nu die mensen met dat gilkind weg zijn(..ja we hebben een kind wat alles constant bij elkaar krijst, dus gaan we er mee naar een camping zodat iedereen kan meegenieten.. dat doe je toch niet? Ik had op een gegeven moment de neiging om te vragen of ze geen glijmiddel konden gebruiken..wat 'n gegil..).

De volgende dag is er gelukkig wat zon en alles zegt in me dat ik een dag rust nodig heb.. Ik voel me gewoon niet zo fit en pas me daar voor de verandering eens bij aan. Babbel wat met de buren, doe een handwasje- wat nu ook droogt, kijk de jawa even na (durf haast niet naar de gelastte ogen te kijken) en stel de koppeling even bij, voel de kettingspeling door het rubber heen en meer valt er aan een jawa niet na te kijken?

De stad is misschien leuk maar heb geen zin in de bus en het stuk te lopen..In plaats daarvan doe ik de kleine dingen die ik al lang niet meer heb gedaan.. neem de tijd om me netjes te scheren en baard bij te knippen, slenter wat door de supermarkt (Hier hebben ze in de supermarkt helemaal geen melk, maar wel literflessen wei?), pen m'n verslag wat bij, en een Duits stel wat ook op de camping Trenta stond herkennen me en bieden me een babbel en bier aan. Ze hebben Staropramen bier weten te vinden. Het is de donkere versie en heeft wel wat van Guinness weg.
Duss.. ik ben eigenlijk nix aan het doen op een eenvoudige camping, pen wat bij, heb middels de voor-gasten-laptop op youtube Vivaldi opgezet en ik voel me er prima bij.. hmm ik begin het al -eindelijk- een beetje door te krijgen hoe dat vakantieding moet? Bij elkaar krijg ik een leuke indruk van dit land.. het is niet oud of achtergebleven zoals je bij Tsjechië en Slowakije ziet/zag. Het is hier pittoresk en modern tegelijk.
De volgende dag pak ik mijn spul op en besluit de zuidwesthoek van dit land te bezoeken.. Er zou ook daar ergens een camping aan het water zijn en ik ben benieuwd wat ik onderweg te zien krijg. Ik weet niet meer wat er die dag allemaal gebeurd is en waarom ik in de late namiddag nog op de motor zat.. maar de camping met 2 dixies en waar ik geen receptie of wat dan ook kon vinden, maar wel mensen die me wat dom aan het aangapen waren deden me wel weer verder reizen..Ik ben moe en mijn humeur is ook niet zo best.. de oorzaak heb ik kennelijk verdrongen. Dat ik bij een volgende camping- met alleen Sloveense kentekens- voor de gesloten slagboom bleef wachten, de receptie dicht was doch er een vrouw met een sleutelbos om haar nek van een afstandje wat keek en verder geen actie ondernam, hielp niet echt.

Er liggen veel sporen kleine steentjes op de weg en als ik ondanks voorzichtig rijden twee keer heel erg m'n best moet doen om niet onderuit te gaan- met flashbacks van mijn Roemenië-crash vind ik het helemaal niet leuk meer.
De campings raken op. De benzine ook en kan nergens een tankstation vinden. Misschien dat iemand op de camping een tip heeft of me kan helpen in geval van nood. Op de kaart staat in een dorpje-onder-dorpje een camping aangegeven en neem de gok door benzine in de rit erheen te investeren in de hoop dat die er inderdaad is.. en dat is er.
Goed, dit is dus mijn pitplek voor vannacht. Ik ben moe en hongerig. Ik zie alleen inheemse kentekens en heb eerder meegemaakt dat je niet echt welkom bent op een camping die voor inheemsen bedoeld is.

Een jongeman van ca 10 jaar die prima Engels spreekt zegt dat ik voor aanmelding twee boerderijen verder moet zijn.. Ik vind er iemand en ja, hij kan me evt. helpen met benzine (klaar, probleem opgelost als het niet anders kan) en het camping gebeuren regelt zijn vrouw, zij zal met een uur of 2 op de camping zijn..
Top, ik loop terug en vraag bij het restaurantje nog een deur verder of ik er wat kan eten (want heb alleen een noodpakket bij me, en heb best trek in een warme hap). Nee dat kan niet... 3 km. verderop is wel een goed restaurant verteld ze..
hmm daar heb ik nu niets aan, maar bedank haar toch voor de tip. Ik loop terug, zet de tent op en pak spul uit, haal vers water en dat soort dingen. Intussen komt -waarschijnlijk de beheerster- op de camping(sleutelbos om nek) die wat in/uit het sanitairgebouwtje loopt, ca 15 meter van mijn tent maar slaat geen acht op mij.. Dan niet, is weer een gratis nacht.

Ik wil net aan mijn noodpakket beginnen en neem me voor morgen weer verder te gaan, totaal de andere kant op als ik in zuiver NL word aangesproken door een blonde vrouw die verklaard echter wel Sloveense te zijn.. Het horen van het /Nederlands overvalt me zo in deze context dat ik echt even moet schakelen. We babbelen wat, ik leg de situatie uit en ze reageert zo verontwaardigd als ik vertel dat je kennelijk bij dat restaurantje geen eten kan krijgen dat ze zegt dat ik mee moet komen..Ze kampeert hier met haar schoonzus en moeder en neefje (datzelfde Engels sprekende jochie). Ze verteld in het Sloveens wat ik net heb verteld en van hun komt een gelijke verontwaardigde reactie.. Stay with us, you will be fed tonight.
Wow.. ook gezien ik bekaf en erg hongerig ben en dan zo'n onverwacht warme gastvrijheid..dat maakt wel indruk..

Ik heb een leuke avond met deze lieve mensen.. En dan komen ze ook nog uit Ljubljana, waarvan iedereen hier zegt dat het zulke nare mensen zijn! 'Oma' probeert me Sloveense woorden te leren zoals 'paprika ' en domesça klombasa (droge, ambachtelijke worst, een lokale specialiteit). We hebben de gebruikelijke interculturele babbels en ik krijg een soort kaartspel aangeleerd. (schoonzus vertelt me; Ze is bang in het donker, want bang voor vampieren. Ze heeft als jong kind een keer stiekum een vampierenfilm gezien en sinds dien is het mis. Ze had een huisgenoot die haar wilde laten schrikken met zo'n inzetgebitje.. even later moesten ze met hem naar het ziekenhuis want ze had hem een gebroken oogkas geslagen met een rolschaats..)
Als iedereen- ik ook maar- naar bed gaat vraagt oma nog of ik in de ochtend nog klombasa wil. Als ik antwoord dat ik in de ochtend m'n eigen klombasa prima kan vinden schiet ze in een schaterlach.
Ik kijk uit naar een goede nachtrust maar dat gebeurd niet.. achter op de camping lijkt wel een ruzie aan de gang waarbij erg veel word geschreeuwd. Daarna is het ca 3 uur/half 4 als een paar kinderen in het sanitairgebouw(vlak bij mijn tent) gebruik maakt van de akoestiek en aan het 'zingen' is.. en dat gaat niet over..Ik snap het niet.. waar zijn de ouders van deze kinderen? Is het hier normaal dat ze s'nachts gewoon wakker en actief zijn? Het houd niet op en ga erheen. Het licht is aan en geef in het Engels aan- dondert mij het of ze 't verstaan, ze snappen het vast wel) dat ik niet zo blij ben met hun tijdstip van geblaat en geschrokken gaan ze weg..Ik hoor nog iemand (de moeder?) wat heen en weer schreeuwen en dan kan ik eindelijk slapen..
Al met al is het een erg korte nacht en dat is een beperking voor de volgende dag waar ik behoorlijk van baal. Als ik in de ochtend wakker word geeft mijn pissigheid hierover me energie om alles snel op te pakken. Uiteraard wil ik nog uitgebreid afscheid nemen van mijn opvanggezin maar de dochter is me voor als ze vraagt of ik koffie wil.. en moet dan ook meteen wat eten..het kan niet op..
Ze geeft me een aanwijzing waar ik kan tanken/er een onbemand tankstation zou zijn en daar rijd ik met heel voorzichtig gas heen.. maar op die plek is niets..Ik vraag het bij een kroeg want heen en weer zoeken heb ik niet genoeg benzine voor.. Het is de andere kant op.. ze had in de aanwijzing zich nogal vergist tussen links en rechts.. argh.. vrouwen..
Maar goed, ik red het en vind het tankstation omdat er een vrachtauto bij staat. Het spul word net gevuld.. nou ja dan wacht ik even, ik ben allang blij dat ik er ben. De chauffeur gebaard me echter dat ik er wel achterlangs pas en schuif wat slangen voorbij zodat ik met de motor erbij kan.
Het is een apart pinsysteem, je kan minimaal voor 20 euro benzine afnemen.. Hmm dat past met een literprijs van 1,13 nooit in mijn jawa, maar heb nu geen keus.. De chauffeur zegt echter dat hij zeker weet dat het verschil op mijn rekening word teruggestort. Pff de tankinhoud van de fabrieksopgave klopt toch.. ik had geen 2 km meer kunnen rijden.
Okay, tank is weer vol, houd de sporen met losse steentjes goed in de kop, en nu? Ben moe en door gisteren een nare bijsmaak.. Er is nog veel te zien maar... Inmiddels moet ik ook een beetje bedenken wat te doen.. nog via Budapest via de Slowaakse tatra weer terug? Qua tijd word dat moeilijk tenzij ik echt ga buffelen.. misschien moet ik die route uitstellen. Misschien moet ik op m'n gemak door Oostenrijk en door Tsjechië omhoog.. dan vermijd je ook dat verkeersgedoe in Zuid-Duitsland en hey.. het Tsjechisch bier is een welkome afwisseling!
Zo besluit ik noordwaarts te gaan en min of meer aan de terugweg te beginnen..De heenreis duurde 4 dagen, terug via Tsjechië? Zal ook niet zo gepiept zijn.
Dus ik rijd en kom in het noorden van het land. Ik ben van plan een camping te vinden ergens aan de rivier Drau. Bij het stadje Dravograd informeer ik en krijg te horen dat deze hele omgeving geen campings zijn, alleen hotels en ze zijn aan de prijs.
De nederzettingen hier doen inderdaad een beetje kuuroord uit wat vervlogen tijden-achtig aan.. jammer.. er is misschien wel een camping maar wil ik daar in de hitte wellicht tevergeefs naar gaan zoeken? Ik besluit maar meer richting huis te gaan.

Ongeveer om half 4 kom ik bij de Oostenrijkse grens waar je nog echt moet stoppen, naar de zijkant wordt gedirigeerd en je paspoort word onderzocht.. tja..
een vrouw in politie-uniform vraagt;'can you clean thies'? wijzend op mijn nummerplaat.. ja die is wat vies.. dat is hij al vele jaren..maar goed, dit is Oostenrijk.. Ja natürlich, ich sollte das bei der erste Tankstelle machen, kein Problem'. Dan komt de man die mijn paspoort mee naar binnen heeft genomen enigszins tierend naar buiten.. hij brult wat dat 'es so nicht functioniert' en ik heb geen flauw idee waar het over gaat. Ik probeer hem te kalmeren en vraag wat nu precies het probleem is. Er volgt tot mijn verbazing nog mee geblaf en gesnauw..'Mann kann doch klar sehen das es so nicht funzt! Ich als polizist blablabla..'.
De vrouw die me net heeft gevraagd of ik de nummerplaat kon schoonmaken maakt zich intussen uit de voeten en ik moet 25 euro betalen vanwege het 'onleesbare' kenteken dat ik zo vlug mogelijk moet schoonmaken want er is veel politie in dit land en de volgende agent zal me meteen weer een boete geven. Juist, het is wel weer duidelijk waar 'hij' vandaan kwam. Enige poging om normaal met hem te praten lijkt vruchteloos.
Ik krijg m'n paspoort terug en wordt toegesnauwd dat ik weg moet rijden.. jemig.. een beetje beduusd loop ik naar de motor..en kan vanuit mijn verbazing een proest/grinnik niet onderdrukken.. Ik ben letterlijk nog geen 4 meter in dit land. Heb op deze motor met 'vieze' kentekenplaat vele landen doorkruist.. en nu..
Goed..Dit zijn ook van die dingen die je moet meemaken kennelijk. Vanwege de korte nachtrust lijkt het me een plan om een camping te zoeken. Het is ook zo rond de 30 graden en vind het qua rijden best vandaag. De navi geeft geen camping in de buurt aan maar onderweg kom ik een bordje die de richting van een camping Das Ölspur. Aan de naam dacht/hoopte ik dat het een motorcamping zou zijn maar dat is het niet. Het is een heel nette camping met dorpje en supermarkt op loopafstand. Bovendien kreeg ik bij de receptie kortingsbonnen voor de super t.w.v. 4,40!
De kaart laat zien dat ik niet ver van Maribor af zit. Ik douche, doe een handwasje, haal eten bij de super met iets wat er uit ziet als hondenvoer (iets met long en hart van schwein in blik, het leek me een leuke gulash-variant en ook zo smaakt.. Tot zover de lokale specialiteiten).
Intussen vraag ik me af waar mijn telefoon is, die heb ik vast op een niet-logische plek gestopt. Terwijl in s'nachts niet alleen door muggen, maar ook door bijtende mieren word wakker gehouden bekruipt me een gevoel.. in Maribor had ik weer bereik op mijn telefoon en op dag 2 had ik 'm aan de lader gelegd op 1 van de speciaal daarvoor aangelegde palen..heb ik ooit nog aan dat ding gedacht? Wellicht niet!
Wel, het is een simpel pre-paid telefoontje en Slovenië heeft me het minst-diefstalgevoelige land-gevoel gegeven van waar ik geweest ben dus acht de kans redelijk dat hij er nog is.
Dat betekend dat ik hier maar 2 nachten blijf want heen-weer naar Maribor is vast leuk binnendoor rijden maar is niet zomaar gebeurd...
De volgende ochtend ga ik die kant op..Ik kom bochtige en haarspeldweggetjes tegen met veel 'rollsplit' waardoor je erg voorzichtig moet zijn en vreselijk moet opletten. Ondanks dat ik dat doe heb ik in een flauwe bocht toch wat 'schuiverij' wat ik helemaal niet leuk vind. Op de camping aangekomen heeft de beheerder niets gevonden.. hij ligt er ook niet meer.. shit! dat is een vieze tegenvaller.. Mijn opgeladen en gedeblokkeerde telefoon waarvan het beltegoed aan mijn rekening is gekoppeld heeft iemand anders.. aiaiaai. ..
Een Nederlands stel wat ons gesprek heeft opgevangen bied me hun telefoon aan dat ik vb. de klantenservice van mijn provider kan bellen.. Ik zoek via de gasten-laptop (een geluk bij een ongeluk dat deze hier is EN werkt! het nummer op en.. ze nemen eenvoudigweg niet op.
Dan tipt zij me dat ik via hun webpagina wellicht de simkaart kan blokkeren..(kom ik zelf niet op) en dat kan inderdaad nadat je inlogt..pfff. inmiddels had ik een vrolijk mailtje gekregen dat ik wel bereik in dit land zou hebben.. top. okay.. Er is 2 keer naar een nummer ge-sms-t en verder is er geen gebruik gemaakt van het toestel.. valt weer mee. Op de heenweg had ik al wat bezorgd een paar pinautomaten bezocht maar op geen van alle kon ik mijn banksaldo inzien. Maar, ik zit nu wel zonder telefoon dus ik hoop niet dat de motor het onderweg begeeft. Alleen een lekke band op een nare plek kan al best problematisch zijn.
Ik word nog uitgenodigd voor koffie bij het stel wat me hun telefoon had geleend en neem van dat moment gebruik om wat te kalmeren. shit wat is dit STOM van mezelf..De terugweg is op zich mooi rijden maar ik baal zo van mezelf en de rollsplit dat ik er niet echt van kan genieten.
Als ik op de camping terugkom inspecteer ik de jawa. De voorrem lijkt af en toe wat aan te lopen. Ik zie ook rare sporen op de schijf draai het wiel rond en hoor duidelijk wat rammelend aanschuren.
Als ik tot mijn verbazing zie dat het binnenste remblokje half naast de remklauw hangt en er zo terug te peuteren is, realiseer ik me dat er iets echt mis is. De remblokjes die ik kort voor vertrek nog heb vervangen, zijn nu kennelijk op. Hoe is dat mogelijk? Dat kan alleen als de zuigers niet helemaal terug komen! en dan nog! Eigenlijk kan ik zo niet verder rijden, ik heb in ieder geval nwe blokjes nodig maar de klauw en pomp moeten het liefst ook uit elkaar. (ik heb geen enkel moment het gevoel gehad dat het compensatiegaatje dicht zat en zo schieten er nog veel meer dingen door je hoofd).

Goed, ik loop naar de receptie en vraag of er een motorzaak (heel erg) in de buurt is terwijl ik de situatie uitleg.. ja er word een zaak in Leibnitz(ca. 35 km van hier) gebeld.. De receptionist legt het probleem uit maar.. ze lijken er niet echt zin in te hebben en hebben daarnaast nog nooit van jawa gehoord?
Nou ja.. ik heb geen keus, ik neem me voor daar morgen in de 1of 2 heen te rijden en daar zullen ze me moeten helpen want ik kan zo niet verder. Ik mag in de avond de ipad van de buren lenen om te kijken of er een jawa-onderdelenboer in dit land is of een andere motorzaak waar men misschien wat welwillender is. Zo bel ik nog met jawa-klub Wien maar die meneer kan me ook niet helpen..(ik leek hem ook op een verkeerd tijdstip te bellen).
Dus, De volgende ochtend pak ik alles op en stel de navi in op die motorzaak. Het is ca. 30 km rijden dus dat moet te doen zijn. Ik rijd rechts in de 2 met knipperlicht op rechts zodat mensen - hopelijk- doorhebben dat er wat röts zit. Even later hoor ik gerinkel en weet dat dat het teruggefrotte remblokje is wat uit de klauw valt..Ik pomp wat met de voorrem en ja, de andere grijpt nog wat aan en heb een beetje rem voor..Intussen pruttel ik verder in de 1. Het is gelukkig erg rustig hier zo vroeg in de ochtend.
Ik kom door een dorpje als ik rechts ineens een heuse motorzaak zie.. een klein zaakje, mensen zijn net bezig motoren buiten te zetten en ik stop. Hier zal ik geholpen moeten worden. Kaffee? vraagt 1 van de 2 voordat ik mijn motor op de bok heb gezet. 'Gerne'...

Ik leg het probleem uit, ze willen kijken of ze remblokjes voor me kunnen bestellen en ik mag zelf in de werkplaats de remmerij uit elkaar halen.. Toll!
Goed, ik dacht dus dat jaarlijks remolie verversen genoeg onderhoud is als alles nog werkt maar hier vergis ik me dus in (Ter verdediging, dit is ongeveer mijn eerste motor met schijfrem) De olie wordt afgezogen (heerlijke moderne werkplaats!!)en ik probeer zo weinig mogelijk in de weg te lopen en af en toe wat te helpen want er wordt aan een andere motor gesleuteld waar ik soms dingen opzij moettrekken om de bobines te vervangen etc. en haal de remzuigers er uit en de klauw gaat uit elkaar. Daar zit een rubber ring tussen die gelukkig er onbeschadigd uitziet (rare maat) In 1 van de remcilinders zitten 2 zandkorrelachtige korreltjes en op mijn vraag van 'Könnte das der Ursach sein?' Kreeg ik 'Bestimmt' als antwoord..
 
Laatst bewerkt:
Dus; 1-Dit is mijn eigen schuld.
2- Ik heb hiermee bergpassen gepakt! Ik heb echt vre-se-lijk mazzel dat ik toch maar besloot een dag rust te nemen en de remmerij te controleren.. dit had zo HEEL anders kunnen aflopen..
Goed, de pomp ook maar uit elkaar, leiding doorgespoeld en er komt hier toch ook wel wat lichtbruine drab tevoorschijn. Voortaan gaat de remmerij dus jaarlijks helemaal uit elkaar!
De juiste remblokjes worden via een groothandel gevonden maar..het is vrijdag..Als ik er gisteren was zouden de blokjes er de volgende dag zijn.. nu wordt het over het weekend getild..Shit! Maar er is wel een camping in een plaats ca 12 km van hier.. ja maar nog steeds shit! (de omgeving is hier ook niet spectaculair of zo)
Er gaat een bus heen maar Lukas bied aan me te brengen als ik tot 18;00 uur geduld heb.. en dat heb ik.. intussen help ik wat mee met sleutelen en zooi opruimen.
Goed, ik word geholpen, remblokjes komen er aan, de oorzaak is getackeld en het gaat allemaal goed komen maar het duurt even.. Dus eigenlijk is alles prima in orde!
Tussen de middag eten we een Schnitzelsemmel bij een gasthof en tegen zessen pak ik mijn campingzooi zo compact mogelijk bij elkaar, helm en jas en motorbroek gaat in een zijtas en ik word naar een camping in het plaatsje Gleinstätten gebracht.. Het heeft zowaar een zwemmeertje en hier zit ik dus 'vast' voor het weekend..
Bij de intake lijken 2 vrouwen om de alfarol te strijden. 1 van de 2 vraagt me 5 maal (!) 'auto oder motorrad'? ondanks dat ik alle 5 keer gewoon antwoord geef..vrreemd! Ondanks de vele open ruimten is er weinig plek(?) en ik mag nog net op het stukje gras naast de afvalcontainers staan.. joy..
Ach ik loop eens naar de supermarkt, probeer het campingrestaurantje, loop een rondje om/door het dorp en zo probeer je een weekend door te komen.
Ik krijg een buurman met een grote koepeltent die werkelijk voor geen meter staat (toch bijzonder als men zo'n simpele tent niet gewoon kan opzetten) en hij ziet er wat 'alternatief' uit maar kom op.. niet meteen vooroordelend doen..
eh, hij is hier voor een festival.. een cactusfestival..
Hij komt hier om zelf gekweekte cactussen te verkopen, vanuit NL! want zijn cactussen zijn heel bijzonder.. Juist..

Goed.. Alles bij elkaar heb ik best wel wat was..Er is een wasmachine en het gebruik ervan is niet duur..Volgens de receptioniste is er (nog maar) 1 programma dat werkt en de droger zou het ook doen. Je moet het wasmachineprogramma van 1 uur pakken. Probleempje; mijn tube wasje-op-reis-zeep is min of meer op.. en ze hebben hier geen waspoeder/middel..maar een vrouw bied me spontaan haar klein busje vloeibaar wasmiddel op reis aan, er zit nog juist genoeg voor me in verteld ze..
Ik bedank haar en de was gaat er in.. Intussen loop ik maar naar de supermarkt aan de andere kant van het dorp, gewoon om wat te doen en te lopen te hebben, en daar zie ik knijptubes handwasmiddel! Ik koop er natuurlijk 2, 1 voor mij, 1 voor die vrouw die me haar laatste portie wasmiddel heeft gegeven en m'n was zo heeft gered!
Als ik terugkom en mijn was ophang breng ik haar de tube en dat 'ist sehr nett von dir' en ik moet koffie blijven drinken en locale koek/cake specialiteiten blijven eten. Ik babbel wat af met het echtpaar maar op een gegeven moment wil ik ze ook hun vakantie teruggeven en ga naar m'n tent om m'n eten te koken wat ik in dezelfde super gekocht heb.
Bij aankomst vertelde/stelde de receptioniste me gerust dat vervoer maandagochtend terug naar de motorzaak wel te regelen moest zijn.. Intussen raak ik in contact met mijn achterburen die niet ver van mij wonen en.. hij heeft ook een jawa gehad.. Hij is ook wel nieuwsgierig naar die motorzaak en bied aan me morgenochtend te brengen.. TOP! Dat scheelt toch weer een stukje regelstress.
Intussen loop ik in zwembroek rond want al mijn andere kleding is nog nat.. hmm ik denk niet dat ik zo een supermarkt binnenloop(ook omdat m'n zwembroek stiekem al en tijdje kapot is op een eh, strategische plek). Ik doe m'n best het weekend door te komen , schrijf veel in m'n boekje wat ik hier niet allemaal neerplemp en ben blij als het maandagochtend is.
Ik word naar de motorzaak met al m'n campingspul gebracht en ik zet de remmerij weer in elkaar en verbaas me er over dat de remolie ondanks de hoge druk toch netjes achter de remzuigers blijft. Met een speciaal doorpompsysteem is de rem binnen seconden van nieuwe olie voorzien & ontlucht en ik ben stiekem best zenuwachtig.. als de verkeerde blokken worden geleverd zit ik hier nog langer vast!
Maar eerst is er lunch en ik moet met Lukas mee.. zijn moeder heeft Gulash gemaakt..wow.. ik word zeer gastvrij ontvangen en de gulash was erg goed. Als we terugkomen is de post net geweest en.. het zijn de juiste blokjes! Weliswaar van een merk wat ik van deze blokjes nog noot eerder heb gezien (TRW) maar maakt dat uit? Ik monteer het spul, doe een testritje (ook om de blokjes wat in te remmen op de gegroefde schijf, die door de gang van zaken versleten is) en de beide heren testen of de rem ook weer goed vrijkomt.. en dat doet hij. Top! Wat super dat ik zelf hier zoveel mocht doen en ze me met raad en daad bijstonden!. Waar maak je dat nog mee?

Beide heren vertellen me dat ze zijn begonnen bij die motorzaak in Leibnitz (motorrad klinik) De manager is een erg naar persoon, de sfeer is er kut en mensen worden er genaaid. Ze zijn er beide overspannen van geworden en zijn later dit zaakje begonnen waar ze het 'anders' willen doen. (Resch Motorrad'l in Grossklein). Goed, deze mensen ga ik dus ook wat speciaalbier uit NL sturen, want ze kennen hier eigenlijk ook maar 1 soort bier..
Dan komt de rekening.. oeh spannend maar denk niet dat hij me zal naaien.. Met een groot gebaar krijg ik de rekening waar alleen de inkoopsprijs van de remblokjes op staat. (3 keer zo duur als bij een jawa-onderdelenshop, maar dat maakt niet uit.) Ik protesteer.. ik heb van de werkplaats gebruik gemaakt, remolie verbruikt, de klauwhelften & pomp zijn in het ultrasoonbad geweest, heb hun koffie gedronken etc..
'Nou ja zullen we er dan 40 euro van maken?' Daar ga ik mee akkoord..Het meerbedrag gaat in de bierpot verteld hij me.
We nemen afscheid en beloof ze bier op te sturen.. Nu wil ik ook dit land doorheen en koop een vignet van 5,10 euro om de snelweg te mogen pakken. Het doel is eerst richting Vissy Brod, CZ. Of ik pak daar een camping of zoek wat bij 1 van de plaatsjes rond het meer.
Uiteraard kom je in een file, daarvoor betaal je immers een vignet plus nog 5 euro tol..en ik filter er rustig tussendoor als en vrouw in een auto op de linkerstrook plots de rechterportier opengooit en uitstap om te kijken kan ik nog net op tijd remmen. Uiteraard kwam ze niet op het idee eerst een uit te kijken..Het schiet niet op en ik besluit verder binnendoor te gaan. Zo geërgerd door het voorgenoemde oponthoud kan ik niet van de mooie omgeving genieten. He gaat me vandaag niet lukken om Oostenrijk uit te komen.
Tegen de avond vind ik het best en het kost me moeite om een camping te vinden. De navigatie wijst me een camping waarvoor ik ca 15 km. over kleine afgelegen weggetjes moet rijden. Het is een camping bij een hotel. De camping is niet goedkoop (20 euro) maar goed, ik heb een plek en het ziet er prima uit. Het sanitair is erg luxe en ik mag het zwembad gebruiken. Het is er rustig en heb geen aansluiting met andere mensen. Ik heb alleen een babbel met de beheerster die ook het winkeltje 'doet'. Ze is Finse van oorsprong en heeft best heimwee..Met kerst gaat ze jaarlijks naar haar familie. Na onze babbel moet ik nog even Engels-Duits tolken voor een Italiaanse familie die de camperplek niet goed genoeg vond.. Italianen doen altijd moeilijk verteld ze.. Het is niet de eerste keer dat ik dat hoor.

In de ochtend besluit ik rustig aan te doen.. ontbijtje scoren, koffie bouwen.. uitgebreid douchen, wat scheren en bijknippen en rustig spul oppakken. Als ik naar de tent wil lopen word ik aangesproken door een onmiskenbaar Indonesische die in het Engels met een sterk Frans accent (ja volg je het nog?) 0f er ergens een manager is want er is een probleem met de wasmachine.. hij is klaar maar wil niet open..
Hmm ik kijk even mee.. deur wil niet open.. Ik gooi 10ct. in de automaat wat weer wat 'tijd' geeft op de teller maar dat helpt ook niet.. Haar man komt erbij en verteld dat de manager nog even weg is (in het Frans tegen zijn vrouw)
Ik; Alors, qu'est ce vous fait maintenant?
Zij, verbaasd en wat blij;'vous parlé Francais?
Ik; Un petit peut..
Inmiddels komt de manager er aan met een gereedschapje (het komt kennelijk vaker voor)en de deur is open.
Ik besluit weer verder te gaan en zeg ter afscheid; Tidak Masalah , Selamat siang!
Ze laat haar kaak vallen en ik onderdruk een gniffel terwijl ik m'n haar nog wat afdroog en naar m'n tent loop.

Voordat ik op de motor stap neem ik even een momentje om mezelf toe te spreken; Gisteren was je van plan een serieuze afstand af teleggen en was overtuigd dat het ook zou lukken. Het pakte anders uit. Zo kunnen dingen gaan. Ja ik ben op de terugweg en dat voelt ook wel goed. Het is inmiddels mooi geweest. Heb ik echt heel erge haast? Nee zo erg is het nou ook weer niet. Naar Vissy Brod is het niet ver.. en bij dat meer is het wellicht erg mooi? van daaruit meer naar het noorden en dan Duitsland door? Duitsland zal ook 1-2 overnachtingen worden afh. van de progressie.. we zien wel..We hebben i.i.g een soort van plan.

Ik geniet nu ook veel meer van de mooie omgeving dan gisteren en kom vrij vroeg bij de grens aan. De grensovergang is nog steeds wat schreeuwerig van de vergane glorie van vlak na de wende; Kom zuipen, kom gokken, kom eh, je vermaken met onze prosti eh.. gevallen vrouwen die zich liggend staande proberen te houden.
Vissy Brod is op zich een leuk toeristisch plaatje.. iets met een klooster, uiteraard kajakverhuur wat ik ergens jammer vind van het mooie riviertje en besluit te gaan kijken of ik aan het meer een leuk plekje kan vinden. Het Lipnomeer is gerust mooi maar ook erg touristisch. De eerste campings rammelen van kinderattracties en winkels voor watervermaakspul.. weet je wat? Het is best vroeg. Ik kan rustig een rondje om het meer rijden, en kijken waar het me het beste zal bevallen.. Is het allemaal nix kan ik nog altijd verder.
Zo kom ik op een vrij rustige camping (geen rafting, geen speeltuin, geen animatie..Vibornje!) aan het meer. Zet m'n spul op, heb een vlugge babbel met de buren en doe wat boodschappen op de motor bij een kleine Spar supermarkt. Dan sta je bij het meer en dan? Je doet er eigenlijk weinig mee.. Het ziet er niet echt uitnodigend uit om te zwemmen en.. m'n zwembroek.. remember?

Bij het campingrestaurant probeer ik nogmaals om te schakelen naar de Tsjechische valuta en verbaas me er om dat ik problemen heb met een simpel omrekensommetje.. Kennelijk ben ik vermoeider dan ik denk.
1 ding is duidelijk. Ik moet niet naar dit land emigreren want het pils is hier belachelijk lekker! Met de serveerster heb ik een babbel- het is nu toch rustig- Ze praat ook liever Engels dan Duits, want het Duits klinkt zo eh.. Duits..
Hmm.. mijn Jedna pivo prosim klinkt kennelijk toch duidelijk uitheems..
Tsjechische campings zijn zo relaxed.. Er wordt niet moeilijk gedaan om een fikkie en als je hout nodig hebt is het heel normaal dat je met een zaag of bijl het bos/de struiken in trekt. Ik mijmer over de gedachte volgend jaar een CZ-Slo (Tatra) -Hu-vakantie te doen, en dan misschien-als ik er aan toe kom- ook weer Slovenië.. Er is daar nog zo veel te zien en doen..
De beheerder doet geen moeite om me in te schrijven en ik vind het ook wel best.
Omdat ik hier best vroeg ben en genoeg tijd heb om 'rustig aan te doen' heb ik er de volgende dag ook geen enkel probleem mee verder te reizen. De volgende ochtend besluit ik noordwaarts te trekken. De dag begint met wat regen en trek m'n regenbroek aan die wel heel erg aan het desintegreren is. In Teplice vind ik een camping, maar het ziet er zo rommelig en troosteloos uit ergens achter een industrieterrein dat ik maar besluit westwaarts te trekken. De navi geeft Bij Dresden een camping aan waar-aldaar aangekomen- het hek dicht is. Er staan caravans die er al heel lang staan zo te zien en de paar mensen die me aangapen lijken niet van plan te zijn het hek open te doen of me te woord te staan.. Hmm beetje net als in Zuidoost -Slovenië. ik ben hier kennelijk niet welkom. Nu wordt het zo zoetjes aan wel tijd een plek te vinden en ben blij als ik net buiten de stad ( 1 van de Blitzmädel op Trenta kwam uit Dresden.. het zou(ondanks het bombardement) nog steeds een mooie oude binnenstad hebben.. ga ik die nu bekijken? Dat zou betekenen nog een nacht blijven, met de motor naar de stad waar je motor met bepakking/kleding neerzetten of OV uitzoeken.. Hmmnee, misschien een stedentripje in de koudere maanden?).
Het is een grote schaduwrijke camping met een vrij duur campingrestaurant (ik heb verder ook niet echt eten bij me) maar het eten was kwalitatief wel serieus goed, maar wel een beetje weinig.
Ik ga op tijd naar bed.. Als er geen Stau is wil ik morgen naar huis door kunnen knallen..het is 667km. En dat lukte. De laatste etappe was nat, tegenwind en moest best vaak tanken maar de volgende dag sliep ik in eigen bed..
En de jawa? Ik zal er eens nieuwe olie in het blok mikken, daar is het intussen wel aan toe (even naar de action)Verder ben ik deze achterband zat en moet er een nieuwe accu in want die is gaar. Als ik wat langer voor een stoplicht sta gaat het laadlampje branden terwijl de laderij in orde is.

Epiloog;
Slovenië is schattig! Het is een schattig klein land in de vorm van een kip. De hele Noordwesthoek is idioot mooi en de rest van het land- tot zover gezien- is ook leuk. Het heeft absoluut geen Oostblokfactor zoals Tsjechië en Slowakije met veel vergane glorie of gewoon vergane dingen. Het land is pittoresk, ze houden hun oude gebouwen en ander erfgoed nestjes in stand zonder het overdreven opgepoetst te laten zijn, en zijn anderzijds gewoon modern.
De mensen zijn er erg aardig en relaxed maar ik ben bang -zoals beschreven- dat dat wel eens zou kunnen veranderen tegenover/door de toeristen.
Het gaat best goed met Slovenië. Ze hebben een knus plekje in de EU gevonden en zijn zelfbewust genoeg om niet geforceerd op zoek te gaan naar een nationale identiteit of deze als zodanig te profileren. De oudere generatie spreekt meestal Duits in wisselende vaardigheid. De jongere generaties spreken doorgaans 'gewoon' goed Engels. Net als in andere landen word het erg op prijs gesteld als je je een beetje in hun taal verdiept en wat gangbare woordjes daarin poogt uit te brengen. Ik kom er denk ik wel terug. Ik snap de (bepaalde slag/indruk die ik heb gekregen) mensen niet die er alleen op doorreis zijn naar Kroatië. Slovenië is echt wel de moeite waard. Ik heb nog nooit zoveel leuke babbels gehad met autochtone mensen op vakantie als in dit land en dat draagt ook bij aan het warme gevoel wat ik bij dit land heb.

De motor; Tsja, het scheuren van de blokophangogen achter hoort natuurlijk niet. Het schijnt echter niet vaker voor te komen wat me wel een beetje voor een raadsel stelt. Het is ook niet zo dat het blok erg trilt of zo. Ik ben in ieder geval van plan de ophanging achter te verstevigen en ik denk dat een bus voor de onderste ophanging daar flink bij zou kunnen helpen. De remmerij is -kennelijk- mijn eigen schuld en ik ben wat dat betreft door het oog van de naald gekropen. Voor deze twee problemen heb ik geweldige hulp mogen ontvangen. Het is voor het eerst dat ik onderweg met een motor zo hulpbehoevend ben en dat is natuurlijk niet goed. Dingen hadden wat dat betreft ook veel vervelender kunnen aflopen.
Verder heeft de jawa het geweldig gedaan; met volle bepakking & hoge temperaturen voluit in de 1 lange bergpassen doet hij gewoon. Het rijden met de halfautomaat is ook verslavend en makkelijk.. Zo kun je al opschakelend een lange sliert tegemoetkomende motorrijders groeten. Verder heeft de jawa een vrij tussen de 3 en 4 voor in de bergen en een gesloten kettingkast zodat je niet met kettingonderhoud onderweg zit. Qua kettingspanning gebeurd er ook niet zo gek veel binnen de 6000km die je aflegt. Verdere plannen met de jawa naast een queeste voor goed grippende banden op nat wegdek is wat 'tuning' of eigenlijk de grove afwerking verbeteren zodat de motor qua vermogen meer in de buurt komt van de fabrieksopgave?
Ik mis echter de freesbank en ander materiaal en.. de ervaring/expertise om dit te doen. Tips hierover zijn welkom!
Tenslotte.. Ik had op vakantie 1 dikke trui mee. Bij terugkomst alle kleding gewassen en een paar dagen voor ik dit typ trok ik de trui in kwestie weer uit de kast.. hey er zit wat in de jaszak..
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal ! Complimenten. En herkenbaar hoor, als je alleen reist is het af en toe doorbijten. Maar afzien hoort ook wel een beetje bij motorrijden. Ik had van jou de tip om het 'pu-schuim-plankje-voor-onder-de-knieen-in-de-tuin' mee te nemen om soms de zadelpijn wat te verzachten op mijn Africa Twin.
 
Prachtig dit! Ik ben halverwege en het leest heerlijk weg.
Het wachten wordt beloond, bedankt Sammie!
Nu slapen, morgen verder :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sammie wat en mooi verhaal! Dank voor het delen van je vakantie hier op het forum. je hebt zo te lezen een erg leuke vakantie gehad! Ik kom gauw weer eens een bakkie doen!
 
Heerlijk gelezen. En dapper dat je je zo kwetsbaar op durft te stellen inclusief het delen van enkele zieleroerselen.
 
Wat een prachtig verhaal. Ik heb mezelf de complete avonddienst vermaakt door dit te lezen. Bedankt dat je dit verhaal hebt gedeeld met ons.
 
Mooi verhaal weer Sammie.
Ik mag volgende week weer naar Slovenië, ik verheug me er nu al op, ook al is het maar voor 2 dagen.
 
Dank allemaal..
Ik vroeg mezelf bij het typen best wel een af.. wat een gezwets en geneuzel allemaal.. wie zit daar nu op te wachten? Blij dat ik er toch mensen mee kan vermaken!
 
Dank allemaal..
Ik vroeg mezelf bij het typen best wel een af.. wat een gezwets en geneuzel allemaal.. wie zit daar nu op te wachten? Blij dat ik er toch mensen mee kan vermaken!
Ik wacht met smart op het uitgebreide verhaal :t



:+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi verhaal!
Ik vind het top dat je ondanks dat het soms een beetje tegenzit, en de nare ervaring van vorig jaar toch weer gewoon gaat!

Slovenie is top, herken me precies in jou ervaringen. Leuk land, klein, vriendelijke mensen en heel erg mooi. Toeristisch is het al jaren, ik kwam er precies 20 jaar geleden voor het eerst, ook op die camping in Lesce en die was toen al groot en druk met voornamelijk Nederlanders. Vorig jaar nog een weekje in Slovenie geweest en ontzettend genoten daar.
 
Terugdenkenden vraag ik me wel eens dingen af..
'you're the nicest guy around.. i did not expect that when i first saw you'..
Eh, is dat nu goed of slecht??
 
Terugdenkenden vraag ik me wel eens dingen af..
'you're the nicest guy around.. i did not expect that when i first saw you'..
Eh, is dat nu goed of slecht??
Goed voor jou, minder voor de ander (ivm vooroordeel).
 
Terug
Bovenaan Onderaan