Sarron moet aan de bak

C:\Users\yvonne\Pictures\sarron\CIMG0015 klein.jpg
full
 
Vanavond de FJ zonder bak naar de mc gereden voor opslag, wat een drama op de platte autoband.
De XJR staat nu in de build off en het zijspanframe er vast naast gezet om een indruk te krijgen.
De bedoeling is om langs de onderste framebuis een extra buis te maken en daar de aansluitingen aan te prutsen.
De schommel lijkt wat aan de korte kant omdat de XJR wat hoger balhoofd heeft, maar dat is simpel te verlengen.
Dinsdag ga ik de voorvork eruit halen en de schommel plaatsen om dan te kijken hoeveel er bijaan moet.
Maar eerst moeten er nieuwe schokbrekers gemonteerd worden.
 
Oja het zijspan wiel daar gaat de velgrand vanaf, de spaken worden zolang verbonden met strippen om op de draaibank trillingen te voorkomen.
Hij word dan pas gedraaid in de nieuwe velgrand en vast gepikt, dan kijken of hij zuiver recht loopt.
nog nooit gedaan maar dat kump goe
 
Ik zie wel dat je dat voor elkaar gaat krijgen. Een hulpframe is inderdaad het mooist. Dat zijspanwiel ben ik wel benieuwd naar. Ik heb wel eens eerder van die projecten gezien, het kan wel.
De voorvork verlengen zou ik liever niet doen. Dan liever het hele spul verlagen door kortere schokdempers of dogbones. Maar als het een ringetje van 2cm is dat op de poten moet komen ben ik best over te halen.
 
Ik zie wel dat je dat voor elkaar gaat krijgen. Een hulpframe is inderdaad het mooist. Dat zijspanwiel ben ik wel benieuwd naar. Ik heb wel eens eerder van die projecten gezien, het kan wel.
De voorvork verlengen zou ik liever niet doen. Dan liever het hele spul verlagen door kortere schokdempers of dogbones. Maar als het een ringetje van 2cm is dat op de poten moet komen ben ik best over te halen.
Er moet wel wat meer dan 2 cm tussen, denk zelf 10 cm maar dat is makkelijk te maken doormiddel van dikwandige buis een verjonging aandraaien en vast lassen in schommel de verbinding blijft tussen de twee kroonplaten in zitten dus dat is stevig genoeg
 
Ja, maar Halflive bedoeld denk ik dat je naloop dan niet meer klopt.
Nee, ik doelde op de las die tussen de kroonplaten in komt. Als je netjes last en de warmte weg laat vloeien gaat dat prima, maar mijn voorkeur gaat daar niet naar uit.
De balhoofdhoek zal niet zoveel afwijken van de FJ. Ik geloof niet dat de naloop meer als 2cm zal afwijken. Als je de te korte schommel er in zet gebeuren er wel spannende dingen. om dat te compenseren zou ik dus de achterkant van de motor laten zakken tot de balhoofdhoek weer klopt.
 
ik ga toch eigenwijs doen, zie geen probleem in het verlengen, en met het oog op dat de bak straks een kapsontructie krijgt waar het nieuwe kind dan riant onder kan zitten, ben ik bang dat de motor er dan te laag aanstaat
 
Als je de poten gaat verlengen zou ik de verjonging zo ver mogelijk erin laten zakken en niet enkel de verlenging rond de aansluiting lassen maar er ook wat proplassen aan toe voegen(die kun je toch weer wegwerken met een lammelenschijf oid. Voor het monteren zou ik de verjonging klemmend maken en in de stikstof leggen zodat deze uit zichzelf al klemt als de verlenging weer op temperatuur is, nu weet ik niet wat voor buis er is gebruikt maar ik ga ervan uit dat de poten van dikwandige naadloze buis ziin gemaakt, de tollerantie van zo'n buis is vrij nauwkeurig.
Ik denk niet dat ik je moet vertellen geen automatenstaal (C45) te gebruiken, dat scheurt heel makkelijk af en is al moeilijk te lassen, mijn voorkeur gaat uit naar chroom molybdeen maar dat hangt ook af van het materiaal waar je poten van zijn gemaakt anders krijg je te veel verschil in de legering van het materiaal wat ook weer tot scheuren kan leiden(en dan wordt het lijden _O- ).

In elk geval veel succes met het bouwen, je hebt een vette motor uitgekozen om er naast te zetten :}
 
bedankt jozzi dat van die gat lassen was ik zowiezo van plan hoor, en de poten iets verwarmen krijg je hetzelfde resultaat.
ik denk dat het gewoon staal 52 is of in het ergste geval 37, maar daar maken ze volgens mij bijna alle schommels van en hulpframes.
voor de zekerheid kan ik het altijd daarna uitgloeien, wij hebben zon oven bij ons opt werk (breman machinery)
 
C:\Users\yvonne\Pictures\2011-10-30 001\klein.jpg

Zo, de laatste sporen uitgewist van het voxpan en de motorlift geiinstalleerd.
Kan ik dinsdag gelijk aan de slag :Y
full
 
dus dat isum de nieuwe aanwinst. lasmoat ik zal hier ook wel FF mee koekeloeren.
 
Tsja .... Ut blijft wennen een zijspan aan een XJR O-)

Maar ik ben wel benieuwd naar de voorderingen :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan