satelis peugeot koppeling probleem

perslek

Rookie
14 apr 2022
8
1
Goede avond

Ik heb volgend probleem. Ik kan de koppeling van mijnnsatelis niet van de as af krijgen. De koppeling zit op de as met tandvoorziening. En ik denk dat de koppeling of toch de kap een beetje slijtage heeft waardoor de tanden niet meer mooi op de as zitten. Waardoor de kap blokkeert. Ze is er niet af te krijgen. Trek ik de kap er af met een poullietrekker, maar heb ik dan niet de kans dat ik de as ook beschadig? De scooter heeft nog maar 20000km.
Als ik mijn achterrem blokkeer en dan de as een beetje beweeg zit er een klein beetje spelling op. Is dit normaal? Zie bijlage.

VID_20220526_180510.mp4
 
Zelf heb ik een Piaggio X9 250 Evolution waarvan de motor met toebehoren ook in de Peugeot wordt toegepast.Ik heb hetzelfde probleem.Door de as een beetje in te spuiten met kruipolie bij de vertanding en het koppelinghuis (kap) op en neer te bewegen en gelijktijdig aan deze kap te trekken, komt deze heel langzaam los.De speling op de as is normaal.Met een beetje geduld lukt het.Bij de montage van het huis (de kap)ook weer heen en weer bewegen en deze gelijktijdig er op duwen.

Veel succes.
MvG
Peter.
 
Goede avond

Ik heb volgend probleem. Ik kan de koppeling van mijnnsatelis niet van de as af krijgen. De koppeling zit op de as met tandvoorziening. En ik denk dat de koppeling of toch de kap een beetje slijtage heeft waardoor de tanden niet meer mooi op de as zitten. Waardoor de kap blokkeert. Ze is er niet af te krijgen. Trek ik de kap er af met een poullietrekker, maar heb ik dan niet de kans dat ik de as ook beschadig? De scooter heeft nog maar 20000km.
Als ik mijn achterrem blokkeer en dan de as een beetje beweeg zit er een klein beetje spelling op. Is dit normaal? Zie bijlage.

VID_20220526_180510.mp4
Wil je aub je filmpje op MF uploaden?
Bij je link moet ik met van alles en nog wat akkoord gaan en is sowieso omslachtig.
 
De speling blijkt normaal te zijn, maar krijg de kap er niet af. Heb nu met kruipolie ingespoten. Is het mogelijk dat de kap over de tanden van de as is verschoven?
En daardoor vast zit.
 

Bijlagen

  • VID_20220526_180510.mp4
    16,2 MB
Je moet een beetje jutteren met de kap. Als je recht voor de kap gaat zitten pak je hem links en rechts achter de rand en geef je afwisselend links en rechts druk en trek je gelijktijdig de kap naar je toe.Daarna doe je hetzelfde boven en onder. Je zult merken dat het even duurt voor er maar iets gebeurt, maar hij komt los.De kap kan maar op een manier op de as en kan onmogelijk verschoven zijn op de vertanding, tenzij de as of vertanding van de kap al beschadigd was bij montage van de kap. Maar daar zou ik niet van uitgaan.Ook ik was in het begin radeloos ,maar met geduld kom je echt ver.
 
Lukt het helemaal niet dan kun je de klauwen van een poelietrekker loshalen en deze tussen een gat van de kap (bij de as) en koppeling steken. Door de wigvorm van de klauw kun je met een klein hamertje zachtjes tegen de klauw tikken waardoor de kap loskomt.
 
Peter, heb je raad gevolgd en een kleine polietrekker rond de as geplaatst en aan de binnenkant getrokken en zo is hij los gekomen. Maar niet zonder slag of stoot, echt keihard vast.
Ik kreeg de kap er daarna niet meer op, maar heb in de kap ieder spleetje wat gevijld.
En dan ging het opnieuw over de as.
Snap wel dat er weinig of geen speling mag zitten tussen de as en de kap, want dat drijft het wiel aan. Maar dit is er over.
Bedankt voor de hulp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan