Savage rebuild

VFAndre

MF veteraan
Donateur
22 jul 2005
2.065
81
Oldenzaal
Nou goed, ik kon het weer niet laten en heb toch weer een brik gekocht. Deze keer geen VF maar een Suzuki LS650 Savage. Dit exemplaar heeft toch wel het een en ander aan mankementen:
Olielekkage langs de schakelas uit het blok;
olielekkage langs de kop/klepdeksel ergens
loopt niet, dwz slaat telkens weer af.
kleur: bordeauxrood, maar de tank knalrood, dwz spuitklusje
rondom poetswerk.

Plus:
Blok is 2 jaar geleden gereviseerd, dwz alle lagers vernieuwd, nieuwe zuigerveren en nieuwe klepseals;
zadel opnieuw bekleed;
niet al te slechte banden;
algehele staat niet al te slecht, dwz geen roestbak. (in tegenstelling tot mijn VF toen ik die kocht ;) )

maar goed, wat tijd voor plaatjes:


full


 
van de week ophalen, en dan eerst maar eens wassen en inventariseren.
Aangezien dit bij de andere huiselijke klusjes tussendoor gaat ( er is bij de VF1000F revisie nogal wat schilderwerk erbij in geschoten bijvoorbeeld) zal deze rebuild niet zo hard lopen en zo ver gaan als de VF. Als ie klaar is, is het de bedoeling om ermee in de buurt te toeren over binnenweggetjes ( is de CBR toch niet zo geschikt voor). Maar eerst maar eens op gaan halen...
:W
 
Hee André,
leuk bakkie man,
ff dromen:
laag breed stuur erop,
achterste zadel eraf en die grota aluminium dingen en sissybar eraf
forward controls erop oeps, zitten er al op ;)
beetje bobber style, moet wel wat kunnen worden dan toch?

:W
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties, en dank voor de suggesties! Voorlopig is het plan eerst om 'm maar eens te redden van het in weer en wind buiten staan, daar wordt ie niet beter van.
De roest begint toe te slaan, dus haast is geboden. :Y

Even een aanhanger regelen en dan deze week ophalen. Dan schoonmaken, kijken of ie wil starten met wat hulp en zien wat precies de schade is aan het blok. De olielekkage bovenin valt wel vrij gemakkelijk op te lossen als ik zo her en der lees. Reparatie van de lekke keerring (ik ga ervanuit dat dat ding lekt tenminste) achter de schakelas zal wel minder zijn, ik vermoed dat het blok eruit moet daarvoor. Leuk winterproject in ieder geval. Kijken of ik van het voorjaar kan rijden. Wordt vervolgd! :W
 
Niet verwacht hier een Savage tegen te komen.Heb er aardig wat ervaring mee..mag ook wel met 3 stuks 8-) . Maar zijn lekkere simpele fietsen maar kunnen ook simpel in elkaar lopen :X Dus een goede afstelling is wel belangrijk,verder zijn ze leuk te verbouwen. Ben benieuwd wat het wordt mzzzls ,Rob.
 
Niet verwacht hier een Savage tegen te komen.Heb er aardig wat ervaring mee..mag ook wel met 3 stuks 8-) . Maar zijn lekkere simpele fietsen maar kunnen ook simpel in elkaar lopen :X Dus een goede afstelling is wel belangrijk,verder zijn ze leuk te verbouwen. Ben benieuwd wat het wordt mzzzls ,Rob.

Ha Rob, dat is mooi, want ik heb nog wel wat vragen denk ik.
De eerste die ik kan bedenken: Bij de schakelas lekt het blok olie (voor zover ik nu kan zien tenminste), weet jij of de keerring van buiten te vervangen is of dat het blok eruit moet :? Soms wil met een klein gaatje in de oude keerring boren en dan eruit peuteren het wel eens lukken...
:W
 
:Y Zo, de brommert staat achter het huis en ik ben met wat zaken bezig. Ten eerste de accu maar eens opgeladen want die was zo leeg als maar kan. i heb 'm dus niet horen lopen, is bij mij heel normaal hoor, een motor op de pof kopen zonder dat ik 'm gestart heb. :X Maar ging bij de VF goed en nu ook bij de savage, accu d'r in en na 2 seconden startte ie en liep meteen goed stationair. (zou volgens de vorige eigenaar telkens afslaan, dat zal wel komen als ik een ritje gemaakt heb en ie warm is.)

Wel een beetje tam geluid moet ik zeggen, toch maar eens op zoek naar iets meer....eh..geluid zeg maar ;) :Y
Ik heb een tank in de goede kleur erbij gescoord, die komt van de week binnen.
Nou is het zo dat ie dus olie lekt, waarschijnlijk bij de schakelas. Gelukkig is dat een los deksel wat me dus alleen een pakking kost en een keerringetje. Ik denk dat het blok er niet uit hoeft. Maar goed, dat zie ik wel binnenkort.

Wasbeurt komt nu eerst, oliesmurrie van het blok halen zodat ik kan zien waar ie lek is..
Grappig is trouwens dat ie geen oliedruklampje heeft....en aangezien er lekkage is en het olievenster slecht afleesbaar (eerst starten, 2 min. laten lopen en dan peilen :? ) ff checken of het peil ok is voor ik 'm weer start.

Ik zal wel wat plaatjes laten zien als ie gewassen is en de tank in de kleur is...
:W
 
De keerring zit in een los deksel. Kan dus ook zijn dat het deksel lekt of de keerring van de aandrijfpoelie. Eerst goed schoonmaken dus en makkelijkste is denk ik ook gewoon zo de keerring eruit proberen te wippen evt dmv schoeven erin draaien. Gelijk olie en filters verversen omdat je toch al bezig bent,mzzzls,Rob.
 
De keerring zit in een los deksel. Kan dus ook zijn dat het deksel lekt of de keerring van de aandrijfpoelie. Eerst goed schoonmaken dus en makkelijkste is denk ik ook gewoon zo de keerring eruit proberen te wippen evt dmv schoeven erin draaien. Gelijk olie en filters verversen omdat je toch al bezig bent,mzzzls,Rob.

Rob, klopt helemaal, dat van dat losse deksel. Er zit alleen de riempoelie voor zo te zien.
Vanavond heb ik er even bijgezeten om de olie af te tappen. Ik heb geen idee van het peil, ik zie alleen een zwart gat als oliepeilglas... :X
De aftapstop zit zo ongeveer vastgelast, waarom de vorige eigenaar dat ding zo ongelooflijk vastezet heeft mag Joost weten. Voordat ik 'm kaduuk draaide ben ik er maar mee gestopt. Ik kan er ook niet goed bij met een dop, er zit een frambuis voor.
Door de combinatie van boven samen met het niet zo netjes in de lak zitten van het blok heb ik maar besloten om het blok eruit te lepelen. Dan gaat ie achterin de auto naar de garage voor een luchtsleutel, die zal 'm wel los krijgen.
Dan kan ik ook goed bij de overige zaken zoals het klepdeksel en de keerring. Ik vervang de keerring en ik dicht de deksels waar nodig opnieuw af.

Ik heb er een duitstalig WPH bijgekregen. Daar zaten de bladzijden van aan elkaar geplakt door de remvloeistof.. 't Is dus wel gebruikt.. :Y O-)
Maar goed, her en der wat onderdelen vandaan gehaald, een tank en een voorspattert die wat netter is. Originele mooi verchroomde spiegels zijn ook onderweg, de oude (imitatierommel) zijn bagger, eentje gebarsten en beide verroest. Ook is er een iewat bewerkte originele uitlaat onderweg, voor het geluid zeg maar. })
(Toen ik hem startte vond ik het geluid wel een beetje errug tam, dus...)
Maar goed, zodra er aktie en/of onderdelen is/zijn komen de plaatjes wel weer.

:W
 
Vanavond een uurtje of 2 aan het knutselen geweest.
Sleutelt wel gemakkelijk als ik het vergelijk met de VF. Ik heb nu het blok zo goed als los, kabels, uitlaat en carb eraf. Het doet me weer denken aan mijn brommertijd... ;)
Voordeel verder van de savage is dat ie ondanks dat mijn schuurtje minimaal is, er toch inpast en je er nog wat omheen kan lopen ook.

De bedoeling is om 't blokje van de week op de werkbank te hebben en dat gaat denk ik wel lukken.
Paar fotootjes:


full
 
Laatst bewerkt:
de carburateur piste bij het erafhalen (WAT een opluchting na het gedoe met de carbs van de VF *D ) nog ff gauw over mijn broekspijp, was aan het einde van de avond lekker high.... ;)

full


even lekker schoonmaken voor ie er weer opgaat...
 
wat onderdelen die er allemaal gemakkelijk afkwamen. (iemand nog geinteresseerd in een rode tank van een savage voor een aangenaam bedrag? *D )


full
 
Laatst bewerkt:
Huidige onderbroekstatus:

full


van de week het blok eruit. Als het goed is komen van de week de andere (goed kleur tank, voorspatbord, teller(km's), uitlaat en accubakdeksels binnen. Dat laatste zat niet meer op de brommert toen ik 'm kocht.
Dan lekkage verhelpen, verf afbijten en blok opnieuw spuiten.
Maar dat zie ik van de week wel weer.
 
Laatst bewerkt:
Update:
Vanavond het blok eruit getild. Al met al ging het nog redelijk gemakkelijk. Alleen het voorste poeliewiel wilde niet los. Dan maar met riem en al eruit. 't Was ff achterwielas eruit en schokbreker eraf, maar dat sleutelt toch wel gemakkelijk (tot nu toe :X )
Stand met vastgerotte bouten en moeren zover: olieaftapbout en poeliemoer. Valt mee.
Lastig is wel het ontbreken van een middenbok, maar even :( maken en hij stond op de gereedschapkist . ;)

Verder zijn vanavond de tank, uitlaat en voorspatbord binnengekomen en ook de accubakdeksels die er niet meer bijwaren (lang leve marktplaats...)
Onderweg zijn nog een paar tassen. De afhoudbeugel voor de tassen maak ik zelf nav een bouwtekening die ik op het savageforum vond. De tassen zijn echt brikkig met verroeste gespen. Die ga ik nog vervangen. (de gespen dan hé)
Camera is niet aanwezig, zodra die weer terug is zal ik wat fotootjes maken.
 
Ja, is wel een leuk winterprojectje. De VFKF was klaar en verkocht, de CBR is in zeer goede staat en vereist geen sleutelen. Dus maar deze low-budget fiets gekocht. Is op zich niet in slechte conditie, maar wel wat olielekkage en poetswerk. Verder de bovenstaande onderdelen erbij en ik hoop aan het begin van het seizon een beetje rond te kunnen tuffen, lijkt me wel leuk op een 1 cilinder.

Voordeel van zo'n 1cilinder is dat het sleutelen lekker simpel is.
Ook remmerij enzo lekker simpel, niks geen dubbelzuiger, dual brake,ABS enzovoort, gewoon een schijf voor met een klauw met een zuiger, punt. Scheelt ook weer ;)
En het blokje til je er zo uit, is een grote brommer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan