Savage starterkrans demonteren

bram1991

Die hard MF'er
19 feb 2012
260
0
Oosterwolde
Nu ben ik met mijn suzuki savage van 1990 op het punt dat ik de starterkrans moet vervangen maar hoe begin ik hier aan... Ik weet namelijk niet zo goed welke schroeven ik als eerste moet losdraaien. Moet ik beginnen met de inbus of de grote schroef die in het midden zit? Misschien zouden jullie me een klein beetje op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt :)

2dv4x1s.jpg
 
Okee dus als ik de centrale bout los heb kan ik het hele spulletje in principe naar voren trekken en hoef ik niet aan de inbussleutels etc te zitten? Dan zou ik het hele spul mee kunnen nemen naar de plaatselijke motorzaak en vragen of dit onderdeel leverbaar is.
 
Word echt tijd dat er een slagmoersleutel komt op dit bedrijf. Zal er morgen eentje ophalen en dan gaan we verder (combinatie grote waterpomptang en sleutel 17 werkt gewoon niet ;) ) Heb geen account bij ebay een kijken of dat het overwegen waard is want weet niet wat het bij de dealer kost. Maarja dit geintje zal wel weer 300 euro kosten aangezien het dubbele tandwiel dat de overbrenging van startmotortandwiel naar de starterkrans doet ook verrot is...
 
a5aiib.jpg


De buurman had nog een slagmoersleutel die ik gelukkig even mocht lenen. dit was met gewone sleutels echt never nooit niet gelukt... Maar nu. waar zet ik de pulitrekker op vast. Ik draai hem dus vast in het schroefdraad van de centrale schroef en waar kan ik mijn klauwen dan het beste op vast zetten? ben beetje huiverig hiervoor. wil niet meer kapot maken dan al is ;)
 
Het is een bekend probleem van de Savages, de grote 1 cilinder wil bij het uitzetten nog wel eens een vonk geven net voor het BDP waardoor de zuiger ineens een slag de andere kant op gaat maken.
Helaas is de startkoppeling hier niet op berekend en krijg je het probleem waar jij nu mee te maken hebt.
Als alleen de vertandig van de starterkrans is verdwenen, heb je nog geluk gehad zelfs.

Zit er aan de binnenkant geen schroefdraad? er zijn trekkers die je daarin draait en zo de poulie van de as duwen.
Verwarmen met een brander helpt overigens (bij mij althans), prima als hulp.

Wil je niet wegjagen, maar kijk eens op www.suzukisavage.nl, staat ook veel informatie over dit onderwerp.
 
Wat je het beste kunt doen is een bout in het vliegwiel draaien welke dan tegen de krukas aandrukt. Waarschijnlijk M18x1.25 (meten dus)

Met een poelitrekker met klauwen kan het lastig zijn
 
Ik begrijp het niet helemaal. Als ik de bout pak die ik er uit heb gedraaid met mijn slagmoersleutel. En ik neem deze bout mee naar de ijzerboer. neem hier een versie van die zeg maar 2x de lengte is en draai dit in het centrale gat (dus waar de bout ook uit kwam) druk ik dan tegen de krukas aan en mijn poelie los..... Ik vraag me dit af omdat er in de buitenste ring die Louis63 volgens mij bedoeld geen schroefdraad zit.

2vsg7kn.jpg
 
Draai de centrale bout er weer in, maar niet helemaal.
Verwarm het centrale gedeelte van de krans met een brander zodat het net te heet is om aan te raken.
Daarna flinke klap met stalen hamer op de centrale bout gecombineert met klappen met kunststof hamer op de rand van de krans.

Staat in geen enkel boek vermeld, maar zo kreeg ik de zaak los na een uur gefrustreerd geklungel met een poulie trekker die niet pastte.
Schoot ineens los en niks beschadigd.
 
Okeej wat Bananeman zegt lijkt mij voor eerst ook de veiligste oplossing.. maar nu. iemand enig idee waar ik zo'n ding kan vinden? of is dit echt iets dat je zelf moet maken... :) Op het savageforum valt klein beetje tegen. bij alles wat ik er over vind is het al gedomonteerd of slaan ze dat cruciale gedeelte net over. zal dus wel niet zo moeilijk moeten zijn... maar voor mij nog spannend genoeg haha ;)
 
Bram,

Wat je kan proberen, (het is mij ooit ook gelukt) is de 6 inbussen verwijderen en er langere indraaien zodat je door het vliegwiel en startblokkering heen draait tegen dat grote tandwiel.. Gelijkmatig aandraaien en dan wil het ook wel lukken...en in 1 keer PLOP........Los
 
[afbeelding]

De buurman had nog een slagmoersleutel die ik gelukkig even mocht lenen. dit was met gewone sleutels echt never nooit niet gelukt... Maar nu. waar zet ik de pulitrekker op vast. Ik draai hem dus vast in het schroefdraad van de centrale schroef en waar kan ik mijn klauwen dan het beste op vast zetten? ben beetje huiverig hiervoor. wil niet meer kapot maken dan al is ;)

volgens mij heb ik deze onderdelen nog wel ergens liggen ,compleet
 
Je moet dan waarschijnlijk een ringetje of iets dergelijks in je centrale gat leggen (of een ingedraaid stukje schroefdraad) en daar draai je met het schroefdraad in die dop tegenaan. teminste zo wou ik het proberen :) nu eerst even een moer regelen. maar allereerst weer lekker naar school ;)
 
Klopt dit gedeelte had ik verkeerd begrepen. ik snapte niet goed waar ik nu druk moest uitoefenen en zat aan het buitenste randje in de poulie te denken zoals ik op de foto aangaf. Maar achter de grote 6kantige moer tegen de poulie aan zit dus wel schroefdraad. en hier moet ik dus aan trekken met een moer met hierop een een stukje pijp gelast waarop weer een kleinere moer zit waar ik een lange schroef doorheen draai. die dan tegen een ring op het centrale gedeelte drukt en als het goed is het zaakje los drukt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan