Savage valt uit als je gas geeft

Jellegs

MF'er
8 okt 2016
33
0
Eindhoven
Beste Forumleden,

Mijn Savage valt uit als ik gas geef. Het begon na een ritje van ongeveer 10 km. Daarna was geen rit meer mogelijk, een klein beetje gas was dodelijk. Ik heb de carburateur eruit gehaald en de sproeiers en kanaaltjes schoon geblazen. Hij zag er eigenlijk ook best goed uit. Daarna alles weer terug gezet en heb ik de brandstof filter er ook uit gelaten. Net een ritje gemaakt en hij reed weer! Maar na een km of 4 toen die warm begon te worden was het spel weer uit.. De 4 km terug naar huis heb ik met rustig met de choke er op gereden. Dan rijdt die wel, maar niet met veel power. Eigenlijk ben ik nu een beetje radeloos en daarom wilde ik jullie vragen waar ik nog meer naar kan gaan kijken?
 
Wel dat was mijn idee ook, vandaar dat ik de carburateur schoon gemaakt had. Het kraantje heb ik nog niet open gehad. Ik heb wel gemerkt dat het geen zin had om hem in pri te zetten. Ik moet iets verzinnen om die brandstof te dumpen. De tank zit namelijk behoorlijk vol. Zou het een ramp zijn om het in de auto te vermengen met de rest?

De motor stond laatst in de zon en toen ik er langs liep hoorde ik lucht uit de tank lopen doordat het daar goed warm werd.
 
Tank goed leeg en schoon maken. Vooral al het water er uit zien te krijgen wat er waarschijnlijk in zit.
Filtertje van de benzine kraan schoon maken.
Nieuw benzine filter in de slang plaatsen die wel geschikt is voor een motorfiets.
Carburateur er nogmaals af en alle sproeiers er uit halen, ook de mengselschroef er uit halen en alles het liefst ultrasoon reinigen.
 
Wel dat was mijn idee ook, vandaar dat ik de carburateur schoon gemaakt had. Het kraantje heb ik nog niet open gehad. Ik heb wel gemerkt dat het geen zin had om hem in pri te zetten. Ik moet iets verzinnen om die brandstof te dumpen. De tank zit namelijk behoorlijk vol. Zou het een ramp zijn om het in de auto te vermengen met de rest?

De motor stond laatst in de zon en toen ik er langs liep hoorde ik lucht uit de tank lopen doordat het daar goed warm werd.

Als je auto op benzine rijd kan je natuurlijk de benzine uit je motor daarin gooien tenzij een van beide super nodig heeft of niet tegen E10 kan.

Als je lucht uit je tank hoort lopen dan lijkt me dat het ontluchtingsgaatje bijna dicht zit.
 
Hallo, ik zelf bezit ook een savage, wat jij beschrijft is typisch vacuum probleem, membraam kraantje uitgedroogd, daardoor krijgt vacuum hem niet open, in pri stand zou hij het moeten doen???
Anders kraantje revisieren of vervangen .
veel vervangen hem voor een simpel opendicht universeelkraantje.
Ps in pri stand moet hij doorstromen zonder slangetje erop, en in de normale stand mag er niks doorkomen als slangetje eraf is.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb nog is een rondje door de straat geprobeerd zonder benzine dop maar dat had geen effect, dus die kunnen we afstrepen.

Het lijkt mij zo gek als er water in de benzine zit, want de motor is zeker al een jaar niet meer nat geworden en de benzine is niet oud. Ik zal de benzine in de auto doen. Het laatste beetje zal ik wel affikken vanwege de troep.

Ik heb net met een lopende motor de benzine slang los getrokken en er kwam gewoon bezine uit. En als ik gas gaf kwam er ook meer benzine. Bij pri stroomt de leeg. Dus dat lijkt mij werken.

De mengschroef heb ik niet los gehaald uit de carburateur, ik weet ook zo even niet waar die zit. Kom je daar van buiten af bij? Want van binnen heb ik alles wat los kon los geschroeft. Ultrasoon reinigen zat er helaas niet in want ik ken niemand die zon pan heeft.

Als het aan de ontsteking licht of CDI ligt, hoe kan ik dat dan testen? Ik heb nog nooit naar de bougie van deze motor gekeken, zo daar toevallig nog een oorzaak kunnen liggen?
 
Als het aan de ontsteking, licht of CDI ligt, hoe kan ik dat dan testen? Ik heb nog nooit naar de bougies van deze motor gekeken, zo daar toevallig nog een oorzaak kunnen liggen?

Dat is inderdaad mogelijk, maar niet heel waarschijnlijk. Ik heb wel eens meegemaakt dat door versleten bougies de motor in koude toestand begon over te slaan bij gasgeven. Tot ie warm gedraaid was viel er niet meer mee te rijden.

Als je bougies een beetje fatsoenlijk bereikbaar zijn zou ik ze er sowieso een keer uit draaien en bij twijfel vervangen
 
Dat is inderdaad mogelijk, maar niet heel waarschijnlijk. Ik heb wel eens meegemaakt dat door versleten bougies de motor in koude toestand begon over te slaan bij gasgeven. Tot ie warm gedraaid was viel er niet meer mee te rijden.

Als je bougies een beetje fatsoenlijk bereikbaar zijn zou ik ze er sowieso een keer uit draaien en bij twijfel vervangen
Als het probleem in de ontsteking zou zitten dan verdenk ik eerder de bobine. Die geven er ook wel eens de brui aan als die te warm worden (door bijv een warme/hete motor). Meestal zijn ze dan wel op leeftijd.
 
Het probleem is gevonden. Het membraam van de gasschuif bleek toch niet goed te zijn. Een nieuw membraam, origineel van suzuki is dat 140 euro... een imitatie is 97 euro... Daarom zat ik er aan te denken om een andere carburateur te kopen. Wat zijn dingen waarop ik moet letten bij het kopen van een nieuwe carburateur? Het hoeft toch niet persee die van een savage te zijn? Je hoord wel is dat mensen een iets grotere erop zetten, kan dat zomaar?
 
En dan ga je nu voor €50/75 een andere oude carb. kopen met verstopte sproeiers,vergomde benzine en wellicht ook een uitgedroogd membraam ?? Als je zeker weet dat een nieuw membraam je probleem oplost dan is het toch simpel ?
En een ander soort/grotere carb is ook niet plug and play,ddar moet je ook mee vogelen en ben je weer net zo ver.
Mijn idee hoor,je moet doen wat je wilt natuurlijk.

Auke.
 
Ik snap wat je bedoeld, is het een lastig karwij om er een nieuw membraam in te plakken? Het is best wel een onbekend terein voor mij. Maar misschien is het inderdaad verstandiger het terein te gaan verkennen en het gewoon aan te gaan pakken.
 
Wellicht foto's maken van hoe het zit voordat je het uit elkaar haalt,dan kun je nog terugkijken hoe het ook alweer zat.Schoon werken,met carbs kan een heel kleine vervuiling grote problemen geven.

Auke.
 
Terug
Bovenaan Onderaan