SBK's/Pirelli

Ocampa

MF veteraan
29 jul 2002
4.242
665
Breda
Interessant stuk op crash.net:

The 2004 World Superbike season is over and Ducati Fila's James Toseland is the new world champion, thanks to his one-two finishes at the last round at France's Magny Cours.

Thus ended the first season that World Superbike, along with its World Supersport and European Superstock siblings, ran Pirelli only tyres.

The rule's primary objective was closer racing, through a more level playing field that didn't see special one-off, back-door tyres doled out to the top teams.

Everybody would, it was claimed, have equal tyres of consistent quality, tyres that were developed and tested with all the different teams; tyres that, once tried, had to be shared with all of the manufacturer's teams and approved by all of the teams before they could be used at the next round; tyres for four-cylinder bikes, twins and triples.

But, just like last year, the factory Ducati team won the championship. In fact, its riders finished first and second again. So what changed with Pirelli and the spec tyre rule?

Last year, a staggering 218 points separated the first three riders at season's end (103 points between the two factory riders, 115 points between second and third place). This year, there were fewer than 100 points between the first five riders.

Neil Hodgson won every race up to Laguna Seca last year, while this year's championship has been hailed as one of the most exciting and closely contested in the 17-year history of the series.

The title came down to the final weekend, with four riders having a chance of taking it.

Toseland, his teammate Regis Laconi, Ten Kate Honda's Chris Vermeulen, and Renegade Ducati Koji's Noriyuki Haga. A few rounds back, only eight points separated the four of them.

At Magny Cours, Laconi didn't even make the front row of the grid. And the pole sitter was none other than Troy Corser on the Foggy Petronas.

Race one had four different manufacturers on the front row, Ducati, Honda, Foggy Petronas, and the Yamaha R1 of local wildcard Sebastien Gimbert (a team member of the newly-crowned, Yamaha GMT94 World Endurance road racing champions) finished fourth in both Magny Cours races on his Yamaha.

When it was all over, only nine points separated Toseland and Laconi. 'Nitro Nori' Haga won race two his sixth win of the year - in the final round to finish third in the championship, 28 points behind Laconi.

Vermeulen's two rare DNFs earned him no points, but he held a solid fourth place in the championship in his rookie season finishing with four victories and nine podiums.

In all, six different riders won races in 2004's 22-race series. The two factory Ducati riders accounted for less than half of them, compared to last season when factory team-mates Hodgson and Rueben Xaus won 20 of the races. Also, ten different riders earned podiums this year.

"We had a Michelin contract last year," said former SBK champion, Troy Corser, who rode for Foggy Petronas in 2004. "But the tyres they gave us were two seconds a lap slower than what Hodgson and Xaus had. Control tyres have eliminated that kind of rubbish."

Pirelli believes it did indeed produce tyres that provided closer racing action and a level playing field for World Superbike competition.

"We will start making our preparation for next season next week, when we test at Mugello with Ducati and James Toseland, the new champion," Giorgio Barbier, Pirelli Racing Manager, said after the final round. "We will be testing our new tyres for next season. By the time we have the next test at Valencia in November we will already have a lot of new bikes, 2005 models, so we will really have some new stuff to test, specifications for next year.

"These will be confirmed for next year's use at Qatar, in early December. The important thing is that all the new and existing teams will be at the November test, working to find the best solutions. Probably Yamaha France will be there as well."

It is evident that a one tyre rule did stop runaway leaders from getting preferential tyre treatment, and levelled the playing field to give many others a chance at the front.

However, a useful question to ask is what did Pirelli get out of this venture?

"The concept of production-based race tyres interested Pirelli, because it would accelerate development of our consumer tyres, and because at Pirelli we sell what we race, and we race what we sell. A road racer in the States can get these tyres easily," commented Eddie Roberts, Pirelli's World Racing Manager. "We don't hide them. We have no desire to hide them. We want everybody on them."

Het doel van de regel was meer close-racing en wat dat betreft is de regel goed uitgepakt. Het kampioenschap was spannender dan ooit tevoren omdat Ducati niet meer kon rekenen op de voorkeursbehandeling van Michelin. In die zin was de regel niet echt pro-Ducati en dat komt niet vaak voor bij een regels die door Flamini bedacht worden.
 
Hahaha, als je zo leest dan lijkt het inderdaad zo. Waarom heb ik dan toch nog wel steeds die gedachten dat de Flamini-clan dit van te voren niet gedacht had.
 
Ach, zoveel keus had Flamini wat dat betreft ook niet;

Kiezen voor Michelin-> Dunlop rijders erg boos!
Kiezen voor Dunlop-> Michelin rijders erg boos!

Kiezen voor Pirelli-> Allemaal boos, allemaal gelijk behandeld. :)
 
goed nu reed ten kate voor het eerst mee met de SBK , maar die hebben toch al een voorsprong met met pirelli door hun SS ervaring
 
Waar komt pirelli vandaan,juist italie.
Ducati is al genoeg geholpen door flammini,en nu was pirelli aan de de beurt om eens lekker in de picture gezet te worden,vandaar.
Ducati gaat nu een replica van de motogp machine bouwen,wedden dat binnen 2 jaar deze ingezet gaat worden in de WSBK,want het 2 cylinder concept is volledig uitgemolken en kan dan niet meer tegen de potentieele 4 cylinders op,vooral als de resticties zouden gaan vervallen.
 
tsja het was idd een spannend kampioenschap en wellicht door het aan (pirelli) banden liggen van de rijders, nou maar hopen dat volgend jaar nog mooier wordt :)

maar ben benieuwd hoelang die regel nog blijft, volgens mij is het in 2006 weer terug naar de oude situatie met Michelin, Dunlop, Pirelli (en misschien Bridgestone?)
 
Het was dan wel heel erg spannend het afgelopen seizoen, maar dat kwam mede doordat de fabrieksjongens op die ducati's er OF vaak naast lagen (Laconi) of af en toe HELE slechte resultaten (Toseland) lieten noteren. Ondanks dat worden ze nog wel 1 en 2 in het kampioenschap (ook mede dankzij de (relatief???) veel opgeblazen ducati-motoren dit jaar.

Dus of die spanning nu geheel en al te danken was aan de pirelli's? IK betwijfel het.
 
Het was dan wel heel erg spannend het afgelopen seizoen, maar dat kwam mede doordat de fabrieksjongens op die ducati's er OF vaak naast lagen (Laconi) of af en toe HELE slechte resultaten (Toseland) lieten noteren. Ondanks dat worden ze nog wel 1 en 2 in het kampioenschap (ook mede dankzij de (relatief???) veel opgeblazen ducati-motoren dit jaar.

Dus of die spanning nu geheel en al te danken was aan de pirelli's? IK betwijfel het.


daar bij ben ik van mening dat je vergeet te melden dat ten kate tussen al die ducati's zich ook zeer goed staande heeft gehouden. en mede daar door dat het ook zo spannend is geworden ipv een ducati optocht
 
Ten Kate heeft het inderdaad verbazend goed gedaan. Jammer genoeg waren ze aan het begin van het seizoen nog niet zo sterk als op het einde (wat niet zo gek is met een compleet nieuwe machine die eigenlijk nauwelijks klaar was om te TESTEN, laat staan te racen). Anders had Toseland naar zijn titel kunnen fluiten...denk ik (of hoopte ik eigenlijk meer)
 
Het was dan wel heel erg spannend het afgelopen seizoen, maar dat kwam mede doordat de fabrieksjongens op die ducati's er OF vaak naast lagen (Laconi) of af en toe HELE slechte resultaten (Toseland) lieten noteren. Ondanks dat worden ze nog wel 1 en 2 in het kampioenschap (ook mede dankzij de (relatief???) veel opgeblazen ducati-motoren dit jaar.

Dus of die spanning nu geheel en al te danken was aan de pirelli's? IK betwijfel het.
Je kunt niet ontkennen dat dit jaar het kampioenschap spannender was dan ooit. Dat de onderlinge verschillen heel erg klein waren. Dat we meer racewinnaars hadden dan de afgelopen jaren bij elkaar. En dat hebben we grotendeels aan de bandenregel te danken. Iedereen binnen de paddock is het daarover eens, inclusief de teams en de coureurs zelf.
 
Je kunt niet ontkennen dat dit jaar het kampioenschap spannender was dan ooit. Dat de onderlinge verschillen heel erg klein waren. Dat we meer racewinnaars hadden dan de afgelopen jaren bij elkaar. En dat hebben we grotendeels aan de bandenregel te danken. Iedereen binnen de paddock is het daarover eens, inclusief de teams en de coureurs zelf.

Ik ontken ook niet dat het spannender dan ooit was het afgelopen jaar. Dat de banden daar aan hebben meegeholpen geloof ik ook nog wel, maar ik denk ook dat een heel groot gedeelte van die spanning te danken is geweest aan het feit dat het officiële fabrieksteam van Ducati de nodige steken heeft laten vallen. (alhoewel dat natuurlijk ook weer te wijten kan zijn aan de banden. Bij laconi gleed het voorwiel nog weleens weg en die slechte weekenden die Toseland er tussen had zitten..wellicht chatter of zo). Vooruit dan..ik zal het bovenstaande nog even in beraad houden, voordat ik TOCH eigenwijs ga lopen doen :P

Dat we meerdere winnaars hebben gehad komt m.i. ook doordat er geen exceptionele rijder er tussen hebben gezien. Alle respect voor Toseland die dit jaar kampioen is geworden, maar ik denk niet dattie zichzelf in hetzelfde rijtje Fogarty, Edwards en Bayliss mag zetten. Die drie schat ik toch vele klassen hoger in dan Toseland.
 
Ja, de Fila-rijders zijn nogal eens gevallen, hebben steken laten vallen. Hoe komt dat? Omdat de Fabrieks-Ducs opeens minder superieur waren en ze dus vaker tot op (of dus over) het randje moesten gaan. En hoe kwam het dat die Ducs minder superieur waren? Voor een groot gedeelte omdat ze niet meer terug konden vallen op een speciale postie bij Michelin!
 
Ja, de Fila-rijders zijn nogal eens gevallen, hebben steken laten vallen. Hoe komt dat? Omdat de Fabrieks-Ducs opeens minder superieur waren en ze dus vaker tot op (of dus over) het randje moesten gaan. En hoe kwam het dat die Ducs minder superieur waren? Voor een groot gedeelte omdat ze niet meer terug konden vallen op een speciale postie bij Michelin!

Vooruit dan..hierin moet ik je gelijk geven..al gaat dat niet van harte :P ...TOCH blijf ik van mening dat een ECHTE topcoureur als de drie die ik eerder noemde dan TOCH had kunnen domineren, want ondanks dat ze geen bandenvoordeel hebben gehad..ze hadden WEL de betere motor tov de klanten-ducs.(weer ff de Honda van VErmeulen buiten beschouwing latend)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan