Scala Rider inbouwen

MichaeldBr

Rookie
23 aug 2008
14
0
Ridderkerk
Beste forumleden,

Ik ben van plan om Zumo 660 aan te schaffen in combinatie met Scala Rider Teamset.
Heeft iemand ervaring met het inbouwen in de volgende helmen:

- Airoh Jet 55 S
- Caberg J1 Plus systeemhelm.

Ben benieuwd of deze helmen geschikt zijn voor het inbouwen van communicatie systeem.
Kan hier niets over vinden in handleiding van helmen.
Ik wil ook graag weten wat de ervaring is van communicatie systeem in jethelm.
Heb al een mail gestuurd naar Waypoint, maar ben ook benieuwd naar de reacties van gebruikers en niet alleen van verkopers.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Groeten,

Michael.
 
Ik heb een intercomset ingebouwd in een Nolan en een JC helm.
In de Nolan helm was mooi ruimte voor de speakers.
Bij de HJC (IS16) was geen ruimte, de speakers aan de binnenkant achter de voering geplakt.
Dat gaf irritatie door de druk.
Toen heb ik het hele binnenwerk uit de helm gehaald en bij de oren ruimte gemaakt in het piepschuim met een soldeerboutje.
De speakers en de bedrading vastgezet met smeltlijm
Zo ook de snoeren weggewerkt in de binnenschaal.
Het microfoontje heb ik in een ventilatieopening gedaan.

En nog een tip; laat een eventueel aansluitsnoer of stekker zoveel mogelijk aan de achterzijde van de helm uit komen.
Ik had 'm eerst aan de zijkant gemaakt, maar dat gaf een irritante windruis.
Bij een jethelm is het belangrijk dat er een goede schuimrubberen mof om de microfoon zit tegen de windruis.
Ik heb deze:http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=930235

Wordt zeer compleet geleverd met headsets voor een jet- én integraalhelm., en de aansluiting voor een GSM zit er niet op (gelukkig).
 
een hete lepel doet ook wonderen om het piepschuim een beetje bij te werken

Dat is ook een goed idee.
Ik heb het ook wel eens bewerkt met een soldeerpistool.
Ipv de normale tip had ik een stuk koperdraad gebogen als een soort bellenblaasring om het door het schuim heen te halen.
 
Ik heb een Scala set in mn Caberg Justissimo gebouwd. Ging relatief eenvoudig. Moelijkste was nog de goede plaats vinden voor de houder, zodat de microfoon mooi voor mn mond kwam. Voor de luidsprekertjes is genoeg plaats, die zitten bij mij gewoon met het klitteband op de binnenvoering. Draadjes heb ik achter de wangstukken weggewerkt, die kun je er eenvoudig uitklikken. Draadje loopt tussen binnenvoering en schaal door naar de andere kant.
Geluid is prima, en het schijnt dat zelfs bij bellen via de Scala ik nog redelijk te verstaan ben, al maak ik daar geen gewoonte van...
 
Voor mijn beeldvorming: gebruik je zo'n navi/intercomsetje in combinatie met gehoorbescherming :? Lijkt me in veel gevallen niet wenselijk om zonder gehoorbescherming te toeren.
 
Dat kan heel goed ja. Je moet dan natuurlijk niet van die gele schuimpjes gebruiken. Maar als je die gebruikt die op maat gemaakt zijn of in ieder geval een filter hebben, dan hoor je er de gesproken geluiden zelfs beter mee omdat de windruis wordt weggefilterd. Dus ipv dat je de ander er slechter door hoort, hoor je die beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan