scarver met sluiting ?

nacko

MF'er
20 mei 2013
106
4
Sinds 1 dag eigenaar van een BMW scarver. Nu heb ik het volgende probleem.
Gister viel mij op dat de toerenteller en kilometerteller bij het wegrijden dienst weigerden.
Na 100 meter deden deze het weer, behoudens het klokje. Bij thuiskomst het plastic verwijderd en alle stekkers losgehaald en ingespoten met contactspray.
Geen resultaat doet het soms wel dan weer niet, wat vreemd is dat er in de uitstand van het contact stroom blijft staan in de cockpit .
Je hoort de toerenteller tikken en de km stand flikkert.Ik heb aan alle draden gerommelt maar ook niets kunnen ontdekken waar de pijn zit.
Zit er misschien een aarde op de cockpit of iets dergelijks. Ik hoor graag van jullie wat het zou kunnen zijn.
Zit het in het contactslot of in de cockpit zelf ?
 
De enige manier om daar achter te komen is om met een multimeter na te gaan wat alle spanningen zijn in elk component.

Ik zou beginnen bij een degelijk werkplaatshandboek met een kloppend draadschema
 
Dat idee heb ik ook, er zit nl geen regelmaat in soms doet ie het gewoon goed en na een paar maal aan en uit blijft er stroom op de cockpit staan.
Maakt niet uit in welke stand het contactslot staat. Is dat op een of andere manier door te meten, of gewoon vervangen en proberen.
 
Voor het doormeten van het contact heb je eigenlijk een schema nodig, maar het is goed te doen (als je met een multimeter weet om te gaan).
Een contactslot is volgens mij vrij kostbaar, dus ik zou adviezeren eerst na te gaan of het daadwerkelijk daaraan ligt.
 
Ik heb zelf zo'n Scarver,en wat ik weet is dat het getik wanneer je hem van contact afhaalt normaal is.Het klokje gaat ook uit bij contact uit,en wanneer de accu losgekoppeld is,moet je het klokje opnieuw instellen(geen batterijtje dus)
Ik weet ook dat er nogal wat relais opzitten,mss een voeding van de tellerunit die hapert?
Wordt ff zoeken,tellerunit uit elkaar halen lijkt me geen optie,een gebruikte is volgens mij wel te vinden en ik denk makkelijk uitwisselbaar.
 
Ik heb zelf zo'n Scarver,en wat ik weet is dat het getik wanneer je hem van contact afhaalt normaal is.Het klokje gaat ook uit bij contact uit,en wanneer de accu losgekoppeld is,moet je het klokje opnieuw instellen(geen batterijtje dus)
Ik weet ook dat er nogal wat relais opzitten,mss een voeding van de tellerunit die hapert?
Wordt ff zoeken,tellerunit uit elkaar halen lijkt me geen optie,een gebruikte is volgens mij wel te vinden en ik denk makkelijk uitwisselbaar.

Die relais heb ik gezien. Ik heb deze ook losgehaald en schoongemaakt. Zijn deze gewoon uitwisselbaar zodat ik zo kan testen of er eentje hapert.
Wat mij wel opviel gisteravond was dat bij het contact aan niet altijd het klokje het deed en dat in het begin niet altijd het lampje voor de benzine ging branden, alle ander lampjes deden het elke keer wel. Dus soms doet alles het en een andere keer een klein gedeelte niet. Doormeten is voor mij niet dagelijks werk........ kan je dingen laten doormeten als ze niet gemonteerd zijn, anders moet ik de motor weer opbouwen en na de diagnose weer strippen.....Geen probleem als het niet anders kan … maar nu ligt ie toch al uit elkaar.
 
In dit geval wil ik het contact wel uitsluiten. Eerder zou ik denken aan een slecht contact/oxidatie op de print van de cockpit of in dit geval dan de genoemde relais.

Relais zijn niet altijd zomaar uitwisselbaar. Wellicht er woont er iemand in de buurt die jou met de elektra een stapje verder kan helpen. Uit welke regio kom je?
 
Ik kom uit de regio Leiden. Ik denk dat mijn eerste stap moet worden om de relais door te meten.
Ik heb nu ook een manual kunnen bemachtigen. Hopelijk kom ik zo verder. Ik zit alleen nog met het feit dat er maar een paar dingen af en toe weigeren in de cockpit. Het lijkt mij dat als er een relais slecht is dat er meerdere dingen moeten weigeren. Maar zoals gezegd is elektra niet mijn vakgebied.
 
Toevallig zijn ik en mijn collega met eenzelfde motor met hetzelfde probleem bezig. (in werkplaats voor dagbesteding/arbeidstraining). Tot nu toe het probleem niet opgelost. Teller uit elkaar gehad. Alles schoon gemaakt/gedroogd. Stekkers ingespoten etc. Hij blijft kuren vertonen. Idd flikkerende km stand. Snelheid meter die langzaam omhoog tik enz. Van contact af hoor je hem ook tikken. Blijkbaar een storing van dit type die vaker voorkomt.
 
Dit is wel heel toevallig. Dit lijkt sprekend op mijn verhaal. Ik wil je dus ook vragen jou bevinden te delen. Zoals ik al eerder zei is dit niet geheel mijn vakgebied dus hoop ik van jullie bevinden te leren , het zou zomaar dezelfde oorzaak kunnen hebben. Als de makkelijkste weg het vervangen van de cockpit is hoor ik dat graag van je. Want ik heb het idee dat jullie daar het probleem verwachten . Ik ben uiteraard zeer nieuwsgierig geworden naar jullie vorderingen.
 
Ik zal dus de unit moeten openen, geen probleem maar kan je iets doen of laten doen aan een slechte verbinding op de print ? Misschien loop ik op zaken vooruit hoor en is het misschien alleen en kwestie van schoonmaken. Maar altijd goed om te weten wat er allemaal mogelijk is
 
Ja. Als er een breuk in een baantje op de print zit dan moet je die baan herstellen. Lak er af krabben, een koper draadje erop leggen en weer solderen.
bij een component dat een beetje los zit, gewoon weer aan solderen.
 
Gekocht, maar wist dat er wat onderhoud aan zat, is normaal gesproken geen probleem voor mij. Maar een cockpit probleem is nieuw voor mij.
Bij het wegrijden geen probleem gehad alle meters werkte gewoon. Daarom dacht in eerste instantie aan een stekker verbinding oid.
Ik geef wel toe was wel een beetje model blind...….Ik lees wel op internet dat problemen met de cockpit van dit model meer voorkomt , maar een oplossing zie ik nog niet echt 1 2 3.
Even uitproberen door een andere teller unit erin te drukken is lastig. Zo veel scarvers rijden er niet rond.

F.
Zou wel een makkelijke oplossing zijn om te kijken of het nu echt in de tellers zit. Ik begrijp hieruit dat jij het probleem ook niet heb opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan