Scarver topic & Scarver forum! Deel 2

Hallo Scarvers en motorvrienden,

Even mijzelf voorstellen; ik ben Arjan uit Gorinchem en ik heb een Scarver gekocht :Y
In februari 2018 heb ik mijn rijbewijs gehaald :] , en mocht ik de Scarver van mijn vader lenen.
Ik was het zat om elke dag in de file te staan. Dus ik ga nu elke dag op mij Scarvie naar mijn werk.
Na een "proefrit" van 7 maanden en 9000 km bood hij mij deze motor te koop aan omdat hij zelf geen tijd heeft om te rijden.
Voor de liefhebbers, hij is van 2006 een twinspark.

Vandaag de motorolie vervangen, bougies (iridium), luchtfilter en verstralers gerepareerd. 2 weken geleden al nwe banden voor en achter gemonteerd. O ja en een ReCyclizer gemonteerd. Je fopt dan de inlaatlucht temperatuur zodat hij iets meer benzine inspuit waardoor hij minder bokkerig zou zijn in deellast. Resultaat laat ik nog weten, heb nog geen proefrit gemaakt.

Ik heb al aardig wat in dit Scarver forum zitten neuzen en het lijkt mij leuk om zo onze hobby te delen.

Groetjes Arjan

[afbeelding]
Welkom :)
 
Welkom hier Arjan,

Volgens mij heb ik jou laatst nog zien rijden, mooie kleur motor overigens.
Ik rijd op de vrachtwagen, dus je zal mij niet herkend hebben :-)

Fijn te horen dat je je al wat hebt ingelezen.
Veel vragen zul je na 9000 km niet meer hebben lijkt mij, maar schroom niet en daag ons gerust uit.

Thanks! Toeter de volgende keer maar 2x ;)
Ik merk dat een hoop vrachtwagenchauffeurs rekening houden met motorrijders in de file, beter dan de automobilisten. :t
Als ik vragen heb zal ik ze zeker stellen en ik hoop dat ik ook anderen kan helpen met mijn ervaringen en kennis.
Fijne zondag!
 
Kokende motor!!!

Vorige week was ik op weg naar Maastricht en op de rondweg Eindhoven heb ik 30 minuten bij 36 g. C in de zeer langzaam rijdende file gereden. Nadat de file opgelost was ben ik met 125 km/u doorgereden. Ik kreeg het gevoel dat mijn motor niet meer 100% vermogen had en ben op de 1e parkeerplaats gestopt. Toen ik naast mijn motor stond, ging het lampje van de koelvloeistof rood branden en sprong de rubberen afdichtdop van de koelstofvulling 1 m omhoog, gevolgd door kokende koelvloeistof. Gelukkig werd ik er niet door geraakt en gebeurde dit niet onder het rijden, anders had ik misschien brandwonden kunnen oplopen. Dit lijkt me een ontwerpfout en kennelijk is de Scarver niet ontworpen om onder zulke warme omstandigheden goed te blijven functioneren?

Na afkoelen en bijvullen van het koelstofreservoir met water wilde ik weer verder rijden. Toen kwam ik erachter dat ik mijn 1e versnelling niet meer kon gebruiken, Als ik van neutraal naar 1 wilde schakelen, kreeg ik geen beweging meer in het versnellingspedaal. Ik heb mijn rit zonder problemen vervolgd met 100 km/u zonder de 1e versnelling te gebruiken.

Heeft iemand anders ook weleens problemen gehad met kokende koelvloeistof? En zou het defect van de 1e versnelling te maken kunnen hebben met oververhitting?
Hoe is dat op te lossen?

Hoi C310,

Ik was vandaag mijn Scarvie aan het poetsen en zag ik dat de radiateur behoorlijk dicht geslipt was met vuil. Dit komt de koeling natuurlijk niet ten goede en de kans op lekkage. Ik heb de radiateur ingespoten met een reinigingsmiddel en van de andere kant met perslucht doorgeblazen.
Zomaar even een tip ;)

Groet Arjan

full
 
Welkom Arjan!

Ik ben al weer een tijdje thuis en heb de SW-Motech Speedpack uitvoerig kunnen uittesten in o.a Zwitserland. Zie hier het resultaat. :]

4 fotos

Speedpack is zeer gemakkelijk te monteren (en te demonteren). Duur enkele minuten.

Is voorzien van waterdichte binnenzakken (en deze werken erg goed, je moet ze alleen wel goed dichtvouwen, anders loopt er alsnog water in als het erg hard regent en het water op de tas blijft staan, had dit 1 keer, zal me niet weer overkomen).

Ben er heel erg tevreden mee, vooral omdat het veel goedkoper is dan koffers en je toch veel kwijt kunt in de Speedpack *O*
 
Laatst bewerkt:
Welkom Arjan!

Ik ben al weer een tijdje thuis en heb de SW-Motech Speedpack uitvoerig kunnen uittesten in o.a Zwitserland. Zie hier het resultaat. :]

4 fotos

Speedpack is zeer gemakkelijk te monteren (en te demonteren). Duur enkele minuten.

Is voorzien van waterdichte binnenzakken (en deze werken erg goed, je moet ze alleen wel goed dichtvouwen, anders loopt er alsnog water in als het erg hard regent en het water op de tas blijft staan, had dit 1 keer, zal me niet weer overkomen).

Ben er heel erg tevreden mee, vooral omdat het veel goedkoper is dan koffers en je toch veel kwijt kunt in de Speedpack *O*

Ziet er goed uit en mooie motor, is zeker een mooi alternatief voor koffers. Ik ga er ook eens over nadenken, ik moet ook iets hebben omdat ik waarschijnlijk volgend jaar een trip door Ierland ga maken.
Rijd de Scarver dan nog een beetje met zo'n gewicht? Kan je de achtervering straffer zetten bij zo'n Scarver?
 
Rijdt helemaal prima! Ik vond het zelfs wat lekkerder rijden qua wegligging... En @GeSchift, helemaal mee eens, ik begin mijn Scarver eigenlijk steeds leuker te vinden.
 
Kom jij nog terug? Of blijf je rijden op dit TTR?
Ach, ook dat is een dijk van een motor, maar verkoop is nimmer succesvol gebleken.
De Scarver is daarentegen lekker eigenzinnig qua uiterlijk, maar wel erg aan de kleine kant.
Nou is dat gerust wel weer aan te passen ...
En als ik dan de foto's van mijn oude Cs'je zie, dan mis ik hem toch echt wel hoor.
Maar voor het rijden hoef ik het niet te doen, want mijn TTR rijd absoluut niet minder prettig hoor.
 
Qua uiterlijk is het enige waar ik me enigszins aan 'stoor' de spiegels. Ik vind ze wat lang en het ronde ontwerp doet wat mij betreft toch wat te kort aan de looks van de Scarver.. iemand die ze heeft aangepast of vervangen?
 
Qua uiterlijk is het enige waar ik me enigszins aan 'stoor' de spiegels. Ik vind ze wat lang en het ronde ontwerp doet wat mij betreft toch wat te kort aan de looks van de Scarver.. iemand die ze heeft aangepast of vervangen?

Klopt ja, ze steken nogal uit en het zicht is ook al niet te best, door de trillingen zie je bijna niet of er 1 of 2 auto's aankomen.
Ben ook benieuwd of iemand aanpassingen heeft gedaan.
 
Inderdaad, dat getril is ook aardig irritant op de snelweg. Pak dan vaak mn linkerspiegel even vast om het stil te houden als ik kijk voor het inhalen..
 
Qua uiterlijk is het enige waar ik me enigszins aan 'stoor' de spiegels. Ik vind ze wat lang en het ronde ontwerp doet wat mij betreft toch wat te kort aan de looks van de Scarver.. iemand die ze heeft aangepast of vervangen?

Op de vorige CS had ik spiegels van een Ducati M900 zitten, die trilden een stuk minder. Wat mij nou irriteert is niet zo zeer de trillingen, maar de korte steel. (ik moet dus nog even van die verbreders kopen) en dan doe ik denk ik ook meteen in china, van die esthetische modellen (in de stijl van de motor, dus druppelvormig) erop.
 
Dag allemaal. Vroeger scarver gereden. Heb de originele blauwig transparante bagage plaat (toen vervangen door giving) gevonden en die mag we?

Iemand interesse in? Bevindt zich in Belgisch limburg, verzending voor de kosten van geïnteresseerde op ophalen. Zijn ook nog twee spiegels maar weet niet als die origineel zijn. Mogen ook weg. Spijtig genoeg geen foto. Liggen bij de ouders.
 
Laatst bewerkt:
Jongens, ik heb een brandende vraag. Mijn Scarver zit bijna op 40.000 km en heeft nog de originele belt. Nu lijkt de belt van de tanden af te gaan lopen. Kan even geen foto posten maar hij staat dus verder naar buiten dan zou moeten (buitenste randje loopt een paar mm van de tanden af). Is al een tijdje zo, en denk dat de spanning van de riem af is (ik kan de riem namelijk met de hand terugduwen naar oorspronkelijke positie, maar dan gaat de riem zodra ik rijd weer terug naar de paar mm over de rand positie). Moet ik een nieuwe riem? :( Heb in ieder geval het idee dat dit een duur grapje gaat worden...

Edit: foto's toegevoegd
 

Bijlagen

  • 42194679_346109262797161_7326442276798857216_n.jpg
    42194679_346109262797161_7326442276798857216_n.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 10
  • 42195903_346109502797137_7135898324749516800_n.jpg
    42195903_346109502797137_7135898324749516800_n.jpg
    46,5 KB · Weergaven: 9
Jongens, ik heb een brandende vraag. Mijn Scarver zit bijna op 40.000 km en heeft nog de originele belt. Nu lijkt de belt van de tanden af te gaan lopen. Kan even geen foto posten maar hij staat dus verder naar buiten dan zou moeten (buitenste randje loopt een paar mm van de tanden af). Is al een tijdje zo, en denk dat de spanning van de riem af is (ik kan de riem namelijk met de hand terugduwen naar oorspronkelijke positie, maar dan gaat de riem zodra ik rijd weer terug naar de paar mm over de rand positie). Moet ik een nieuwe riem? :( Heb in ieder geval het idee dat dit een duur grapje gaat worden...

Edit: foto's toegevoegd

Ik denk dat je beste even langs de garage (BMW) kan gaan. Want het gaat niet zozeer om alleen de riem, je kan het ook aan de tanden van de "tandwielen" zien.
Het is normaal dat de riem heen en weer gaat over de achterste tandwiel. Maar zo ver lijkt met niet gezond, wellicht is het ook alleen de spanning van de riem die te slap is.
 
Jongens, ik heb een brandende vraag. Mijn Scarver zit bijna op 40.000 km en heeft nog de originele belt. Nu lijkt de belt van de tanden af te gaan lopen. Kan even geen foto posten maar hij staat dus verder naar buiten dan zou moeten (buitenste randje loopt een paar mm van de tanden af). Is al een tijdje zo, en denk dat de spanning van de riem af is (ik kan de riem namelijk met de hand terugduwen naar oorspronkelijke positie, maar dan gaat de riem zodra ik rijd weer terug naar de paar mm over de rand positie). Moet ik een nieuwe riem? :( Heb in ieder geval het idee dat dit een duur grapje gaat worden...

Edit: foto's toegevoegd

Dit is inderdaad niet goed, de spanning op de riem zal te laag zijn. Ik weet niet hoe handig je bent anders zou je de riem kunnen spannen volgens deze manier: Belt Adjustment - F650CS FAQ , is wel ff improviseren met het gewicht. Ik heb eventueel de originele BMW reparatie handleiding voor je.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat de voorste ophangpunten (zie screenshot) van je achterbrug speling hebben waardoor de achterbrug inclusief tandwiel uit lijn is en de riem wegloopt. Of het wiellager heeft speling waardoor het wiel scheef komt te staan maar dat lijkt mij sterk.
Als je het zelf niet zie zitten en zeker wil weten de raad van Postman opvolgen ;-) even bij een expert langs voor een juiste diagnose.


Groet en succes, ArjanSchermafbeelding 2018-09-20 om 21.33.17.png
 
Nog even een late reactieover de oplossing n.a.v. mijn stukje over "kokende motor" van 30 juli.
De oorzaak was i.d.d. een defecte thermocontact zoals Robic al dacht. Nog bedankt voor deze tip. Deze is vervangen en de koeling werkt weer perfect.
En eh...ik laat mijn radiator nooit zo vuil worden als Arjan op zijn foto liet zien, dat lijkt me ook niet zo goed voor de koeling.

De 1e versnelling is met enig geweld door draaien aan het achterwiel weer losgekomen. Waarschijnlijk is er een braampje ontstaan of iets dergelijks.
Ik heb al een aantal lange ritten gemaakt en de motor schakelt eigenlijk nog beter dan daarvoor.
Ben blij dat ik weer van mijn Scarver kan genieten.
 
Nog even een late reactieover de oplossing n.a.v. mijn stukje over "kokende motor" van 30 juli.
De oorzaak was i.d.d. een defecte thermocontact zoals Robic al dacht. Nog bedankt voor deze tip. Deze is vervangen en de koeling werkt weer perfect.
En eh...ik laat mijn radiator nooit zo vuil worden als Arjan op zijn foto liet zien, dat lijkt me ook niet zo goed voor de koeling.

De 1e versnelling is met enig geweld door draaien aan het achterwiel weer losgekomen. Waarschijnlijk is er een braampje ontstaan of iets dergelijks.
Ik heb al een aantal lange ritten gemaakt en de motor schakelt eigenlijk nog beter dan daarvoor.
Ben blij dat ik weer van mijn Scarver kan genieten.

Super dat het weer opgelost is!
Ik was al benieuwd geworden wat het euvel was, dat met de eerste versnelling is wel vreemd hoor, maar goed je kan weer lekker toeren.:]
 
Beter dat het allemaal opgelost is..kan je weer wat betrouwbaarder rijden...
Ik heb op mijn Scarver dus een ander stuur gezet...viel best tegen met de bedrading van de handvatverwarming die allemaal happen uit het stuur nodig heeft, heb het er dus voorlopig af gelaten..
En ook de stuurgewichten omdat er schroefdraad in de eindplaatjesnodig is, maar de trillingen voel je toch zeker wel ondanks dat het stuur ws. wel inwendige gewichten heeft.
Zitpositie is er wel fijner door geworden maar denk er toch over weer een origineel te monteren maar deze keer een rechte, misschien heeft een stuur van een gewone 650 ook wel die happen eruit..
 
Beter dat het allemaal opgelost is..kan je weer wat betrouwbaarder rijden...
Ik heb op mijn Scarver dus een ander stuur gezet...viel best tegen met de bedrading van de handvatverwarming die allemaal happen uit het stuur nodig heeft, heb het er dus voorlopig af gelaten..
En ook de stuurgewichten omdat er schroefdraad in de eindplaatjesnodig is, maar de trillingen voel je toch zeker wel ondanks dat het stuur ws. wel inwendige gewichten heeft.
Zitpositie is er wel fijner door geworden maar denk er toch over weer een origineel te monteren maar deze keer een rechte, misschien heeft een stuur van een gewone 650 ook wel die happen eruit..

Is het niet een idee om je originele stuur te gebruiken, maar van die stuurverstellers te bestellen?
 
Dat is zeker goede optie maar het originele stuur is links krom van omvalschade...reed best irritant maar voor mijn zijspan is het juist ideaal dus daarom zit ie nu daarop..
 
Terug
Bovenaan Onderaan