[schade] Aanspraak maken op wegbeheerder...

Microdude

Die hard MF'er
20 jan 2003
366
0
Winsum (Groningen)
Ik was benieuwd naar de manier hoe jullie na een eventuele schade aanspraak konden maken op de wegbeheerder.
Bijvoorbeeld:
Je rijdt met je motor op een mooie gemeentelijk weggetje waarnaar er in eens een strook met grind ligt wat ze hebben gelegd om de weg te helen. Dit in een bocht en je gaat onderuit.
Vast en zeker wel een keer gebeurd.
Verzekering? Of op gemeente verhalen (wegbeheerder)?

Dit is trouwens een vraag uit nieuwschierigheid, ik heb dit zelf namelijk (nog, hopelijk nooit) niet meegemaakt.
 
Je rijdt met je motor op een mooie gemeentelijk weggetje waarnaar er in eens een strook met grind ligt wat ze hebben gelegd om de weg te helen. Dit in een bocht en je gaat onderuit.
Vast en zeker wel een keer gebeurd.
Verzekering? Of op gemeente verhalen (wegbeheerder)?

Dit is trouwens een vraag uit nieuwschierigheid, ik heb dit zelf namelijk (nog, hopelijk nooit) niet meegemaakt.

Moet je beter uit je doppen kijken :X
 
uhuh, zal het onthouden als jij plat gaat in zo'n bocht ok :)
's avonds, als diezelfde bocht onverlicht is ligt het grind er ook nog steeds, dan is het net wat moeilijker te zien.


Op een gemeentelijk weggetje ergens buitenaf of een dijkje, op dat soort plekken kan je gewoon grind verwachten.


Als je een beetje gezond verstand hebt hou je een beetje marge. Als je blindelings kneedownend bochten door wil knallen dan moet je lekker het circuit op.
 
Laatst bewerkt:
Op een gemeentelijk weggetje ergens buitenaf of een dijkje op dat soort plekken kan je gewoon grind verwachten.
ik kom daar nooit, dus geen id.
maar geef die jongen nou gewoon antwoord.
Hij zegt zelf al het is hem nog nooit overkomen, hij wil alleen weten wanneer en hoe je de gemeente aansprakelijk kan stellen.
 
Op een gemeentelijk weggetje ergens buitenaf of een dijkje op dat soort plekken kan je gewoon grind verwachten.


Als je een beetje gezond verstand hebt hou je een beetje marge. Als je blindelings kneedownend bochten door wil knallen dan moet je lekker het circuit op.
HET IS OOK MAAR EEN VOOOOOOOOORRRBEEEEEEELLDD jonge jonge
 
ehhhhmm, mag ik mag ik mag ik :} .


SLOTJUH B|


cheerlie-rotopmetjeslotje.gif



L :+ L
 
aan·spraak
de aanspraak

1
geen meervoud
gelegenheid om met iemand te spreken
betekenisverwante termen
context

2
recht om het bezit of gebruik van iets te vorderen

Ik begrijp de vraag niet? Je wil na een valpartij de wegbeheerder gebruiken? Wat ga je met hem doen dan?

:P
 
Ja, in een aantal gevallen kun je de wegbeheerder (gemeente of de provinciale overheid/het rijk) aansprakelijk stellen.
De wegbeheerder is VERPLICHT om dergelijke problemen, zoals bv. een vers ingestrooid wegdek, middels borden aan te geven.
Daaruit kán dus een aansprakelijkheid ontstaan. Dat geldt ook voor wegonderhoud, waarbij de weg versmald is of troep is achtergebleven. In sommige gevallen kan de gemeente zijn aansprakelijkheid doorschuiven naar de verantwoordelijke aannemer.

Maar ga er van uit dat de overheid aansprakelijk stellen vaak een langdurig proces is....
 
Ja, in een aantal gevallen kun je de wegbeheerder (gemeente of de provinciale overheid/het rijk) aansprakelijk stellen.
De wegbeheerder is VERPLICHT om dergelijke problemen, zoals bv. een vers ingestrooid wegdek, middels borden aan te geven.
Daaruit kán dus een aansprakelijkheid ontstaan. Dat geldt ook voor wegonderhoud, waarbij de weg versmald is of troep is achtergebleven. In sommige gevallen kan de gemeente zijn aansprakelijkheid doorschuiven naar de verantwoordelijke aannemer.

Maar ga er van uit dat de overheid aansprakelijk stellen vaak een langdurig proces is....
:^

Verder moet de gemeente op de hoogte zijn van de gevaarlijke situatie en redelijkerwijs de kans hebben gehad om de situatie te corrigeren. M.a.w., als een vrachtauto voor jou zand, grint, diesel, whatever verliest en je gaat op je muil, dan heb je pech. Is er al eerder iemand op zijn plaat gegaan, de gemeente is op de hoogte gesteld en een dag later ligt het er nog, dan heb je meer kans (dit zijn dus twee uiterste voorbeelden, hè).

Maar ook ik ben van mening dat je uit je doppen had moeten kijken, in de meeste gevallen. Als je een bocht niet kunt over zien als je erin gaat en je gaat dan zo hard dat je niet meer kunt remmen als er toch wat blijkt te zijn, dan is het imho je eigen schuld. Je weet dat je op je bek kunt gaan op grint en zand, dus zul je daar met je rijden rekening mee moeten houden. En natuurlijk maak ik me daar zelf ook best wel eens schuldig aan, maar je moet dan niet achteraf gaan klagen als je voor verrassingen komt te staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan