Schade afhandeling na een ongeluk? tips?

28 sep 2011
145
0
Friesland
Hallo u allen,

Eerst even voorstellen, ik ben Johan en woon vlakbij Workum, vorig jaar rond deze tijd heb ik het motor rijbewijs gehaald. Hierna heb ik gezocht naar een motor en na veel gelezen op dit forum (ook gereageerd op sommige motoren die op het forum te koop stonden, dit was wel met een andere naam maar ben hiervan de naam en wachtwoord kwijt). Eind Maart heb ik een Suzuki 750 srad gekocht uit het jaar 1998. En die tot vandaag goed beviel.

Maar vanmiddag rond 14.15 uur op een provinciale weg (van Bolsward naar Workum n359, 100 km weg) een ongeluk gehad.
ik reed uit een 70 km zone naar een 100 km zone waarbij er een busje voor mij reed, deze ging mij te langzaam en zo haalde ik in. Helaas ging de bestuurder van het busje de auto voor hem inhalen. Hij had mij niet gezien en kwam hij met zijn achter bumper tegen mijn motor aan.. waarbij ik onderuit ging. Dit alles ging met een snelheid van 70/80 km per uur. na 50 meter over het asvalt schuiven en de linker berm kwam ik tot stilstand.

De bestuurder van het busje is gedraaid en bleek bij mij uit het dorp te komen en gaf meteen toe dat het zijn schuld was. Tevens heb ik de politie gebeld die het ook nodig vonden om een ambulance te laten komen, i.v.b nekklachten.. (foto's laten maken in het ziekenhuis maar dit bleek goed, alleen stijve nek en rugpijn gelukkig)

De schade van de motor is dat als ik het zo bekijk, topkuip kapot, uitlaat krom, contact slot stuk, voorvork lijkt krom, remschijf voor krom, stuur krom waarbij de kabels van de koppeling en voorrem zijn afgebroken. de kont wijkt circa 2 centimeter naar links af. verder op de kuipen en tank krassen en een deuk in de tank. Het motor blok start nog wel en blijft ook lopen.

Nu heb ik nog geen schade formulier ingevuld, maar vroeg mij af hoe ik dit het beste kan aanpakken? (Heb het telefoon nummer en adres van de bestuurder) die na het ongeluk zei dat het zijn schuld is. Morgen komt hij bij mij thuis langs om de formulieren in te vullen.

Een berger heeft mijn motor thuis gezet, is het nu zo dat een schadeexpert van de verzekering bepaalt of doet een motor zaak dit die is aangewezen door de verzekering.

Ik vraag me af hoe ik dit verder het beste kan aanpakken?

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten
 
Als het goed is word er door de verzekering een schade expert gestuurd.
Je moet wel zelf even aan de verzekering doorgeven waar je motor staat. Ik kreeg na een paar dagen een brief of ik wilde laten weten waar die stond, maar als je zelf beld(had ik ook gedaan) kan het al sneller geregeld worden. Als ik zo is lees wat de schade is moet je er wel rekening mee houden dat die total loss kan zijn....

Succes verder, en doe de komende paar dagen rustig aan, want je zal nog wel een hoop spierpijn krijgen -O- .
 
Laatst bewerkt:
ooeeff zonde man! gelukkig dat je zelf niks ergs had EN wss een goed pak aan had!

..ik weet niet zeker hoe het bij motor zit, maar ik weet nog van de scooters dat het, wanneer de schade boven een bepaald bedrag komt, er soweiso een onafhankelijke expert bij moet komen. Ik denk dat dat bij motoren ook zo is. En ik denk dat jij er dan zeker wel boven gaat zitten.. Je kan denk ik het beste even naar je verzekering bellen morgen;-)

Het is wel goed dat die andere bestuurder toe geeft, dat scheelt een hoop rotzooi.. gwn allebij formulieren invullen en tekenen. opsturen naar eigen verzekring en ff checke voor de schadetaxatie. Bonnetjes zoeken van kleding is ook alvast handig..

Maar waarom heb je eigenlijk geen formulieren ingevuld toen de politie er nog was?

..hoop dat je hier wat aan hebt
 
heb je nog mazzel gehad dat het zo goed is afgelopen lichamelijk gezien.
Motor zal wel (economisch) totall los zijn.
(die staat straks weer te koop in ureterp met rijdbare schade :'))
 
Jammer van je val, maar dat je zelf geen letsel hebt is het belangrijkste.

Afhandeling van schade gaat grofweg als volgt in z'n werk:

  • Invullen van het schadeformulier direct na het ongeval. Beide partijen moeten het ondertekenen. Bij een noduidelijk verloop of onredelijke/dronken/buitenlandse tegenpartij de poliettie waarschuwen.
  • Motor door een berger naar een motorzaak laten brengen. (Zij kunnen zorgen voor de afhandeling en het contact met de expert, anders moet je daar zelf voor zorgen en overdag thuis zijn etc.)
  • Schade melden bij je verzekeringsmaatschappij met een schatting van het schadebedrag (bij > €500 wordt een expert ingeschakeld)
  • De expert geeft zijn oordeel en stelt de schade aan motor, kleding en helm vast. (zorg dat de expert alle voorwerpen met schade te zien krijgt)
  • De verzekering keert geld uit voor reparatie, of verklaart de motor total loss. In het laatste geval heb je de mogelijkheid om het wrak te kopen (om eventueel toch op te knappen) en keert de verzekering het verschil met de dagwaarde uit of de motor wordt verkocht aan een opkoper.
  • Als de motor wordt verkocht wordt deze direct gevrijwaard en kun je de verzekering stopzetten. Wegenbelasting wordt automatisch gestopt en gedeeltelijk gecrediteerd.

In jouw geval lijkt het allemaal deze kant op te gaan. Als ik lees wat voor schade je hebt aan een motor uit '98, is de kans vrij groot dat de motor total loss word verklaard. (maar goed, ik heb het alleen gelezen en niet gezien.

Succes met de afhandeling! Als ik dingen vergeten ben of als er iets niet klopt zal iemand het vast verbeteren. ;)
 
heb je nog mazzel gehad dat het zo goed is afgelopen lichamelijk gezien.
Motor zal wel (economisch) totall los zijn.
(die staat straks weer te koop in ureterp met rijdbare schade :'))

Inderdaad, triest maar waar...
 
Bedankt voor jullie tips en reacties!! Helpt me een stuk verder!!!

Dat zeker.. had er in de berm bijvoorbeeld een verkeersbord gestaan en ik was daar tegen aan geklapt was het veel minder geweest.. gelukkig de motor kapot dan ik zelf.. maar blijft zonde.

Inderdaad, achteraf had ik beter gelijk de politie moeten bellen (heb hier een 10 minuten mee gewacht) ook denk je niet meer zo helder na als je een ongeluk hebt gehad. Ook dacht ik eerst dat het mee viel, ik zou de motor eerst op laten halen door een vriend van mij ( moest nog 4 kilometer en was thuis geweest) maar hij was op het moment niet thuis. tijdens het wachten kreeg ik nog al last van mijn nek en hoofdpijn waardoor ik toch maar 112 heb gebeld. Daarom moest ik ook met de ambulance naar ziekenhuis omdat ze mijn nek niet vertrouwden.

Wel is de politie naar het huis van de bestuurder van het busje geweest om wat vragen te stellen. De bestuurder heeft mij rond 20.00 uur gebeld om te vragen of alles goed was enzo. en gaf nogmaals toe dat het zijn schuld was en mij nooit had gezien. Nu hoop ik niet dat die morgen van gedachten veranderd.. ik heb nu ook wel veel spijt dat ik het niet meteen heb laten invullen door hem met de politie er bij.. maar van de andere kant had je dan ook wel wat fout in kunnen vullen.

Ja ik denk ook wel dat ze de motor totall loss verklaren.. heb hem thuis staan.. maar hoe langer je er naar de motor kijkt hoe meer schade je ziet. Mischien is dit maar beter dat ze hem TL verlaren want als ze hem repareren zal die nooit zo goed worden als eerst.. en blijft het een schade motor.

Nogmaal bedankt voor de reacties! Groeten
 
Ze kunnen hem inderdaad beter total loss verklaren als opknappen ja. Als je de mogelijkheid heb is het wel handig om de motor alsnog bij een zaak neer te zetten in verband met de afhandeling met de schade expert.

Nogmaals succes!
 
Zoals iedereen hier al heeft gezegd....

Je motor is vervangbaar, jij niet....dus geluk bij het ongeluk zullen we maar zeggen...

Ook al gezegd is dat het neit uit maakt hoe veel en vaak de bestuurder toegeeft dat hij fout zat...De verzekering bepaald dat en geloof me...die vinden, als ze dat willen, echt wel een reden waarom jij aansprakelijk bent en niet zij...

Bereidt je dus evt. voor op een lang lopend verhaal :Y

Hoop voor je dat het dat niet wordt :Y
 
SRAD 750 uit '98 (13 jaar oud!!) is al snel Total Loss voor een verzekeraar in zo'n geval. Als jij een schuiver van 50 mtr. hebt gemaakt (waarschijnlijk véél minder als je maar ~ 75Km/h reed, maar voor je gevoel is het ver) dan kun je sowieso één kant van de motor van nieuw kuipwerk voorzien en kun je aan die kant ook alle bedieningen plus clip-on volledig vervangen. Uitlaat, carterdeksel, achterbrug, voorpoot, velg ???? ..... Wát is er allemaal nog meer geraakt?

Affijn, je snapt het..... da's te duur.

JIJ moet er alleen wel voor zorgen dat je niet afgescheept gaat worden met een "fooitje" door de verzekeraar van de tegenpartij.
Ik zou als ik jou was zelf eens uit gaan zoeken wat de dagwaarde van zo'n fiets nog is én voor wat voor een prijzen ze (gemiddeld) nog van de hand gaan bij zowel dealers al particulieren. In theorie zou je zo'n zelfde fiets in de zelfde staat terug moeten kunnen kopen zodat je er niet op achteruit gaat.

Denk ook even aan je kleding (Laarzen/Pak/Handschoenen/Helm),dat materiaal kun je ook afschrijven ná zo'n schuiver!! :Y
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig valt het lichaamelijk nog mee, maar pas op !!!!!!

Zelf had ik 2 jaar terug een ongeluk warbij lichamelijke schade ook mee viel.
Echter heb ik meer dan 1 jaar last gehad van mijn rechter arm en toen het na 1,5 jaar op schadeletselbetaling aankwam werd ik genaaid.
(ja zo lang liep alles, ondanks rechtsbijstandsadviseur van mijn verzekering)

Mocht je toch nog letsel gaan merken, meld dit dan meteen bij de huisarts en laat dit op papier vast stellen.

Als voorbeeld: ik had krachtsverlies in mijn rechterarm.
Na tig tal fysio (waar ik niet voor verzekerd was) en andere onderzoeken bleek het probleem in de polsstrekkers te zitten.
Na deze diagnose was het herstel (nu behandeling gericht op de polsstrekkers) gelukkig snel bereikt.
Echter doordat er nooit sprake was geweest van eventueel letsel aan polsstrekkers werd ik uiteindelijk zelfs bijna als leugenaar neergezet, alleen zodat ze de schadeclaim konden verminderen.

Kinderachtig, ja. Maar laat echt alle klachten op papier zetten !!!!!

Hopenlijk heb je dit advies niet nodig, succes met de verdere afhandeling.
 
Laatst bewerkt:
Inhalen is zowiezo een bijzondere verrichting, maar dat geld voor beide partijen hier.

Voor zover ik weet had jij in dit geval voorrang omdat jij je inhaalactie eerder in gang had gezet.

Dus in ieder geval duidelijk maken dat jij ruim eerder je inhaalbeweging maakte, knipperlicht e.d.
Dus dat het ongeval een gevolg is van niet/onvoldoende spiegelen van de andere partij.
 
Ja klopt, ik vroeg die politie agent waar de motor naar toe ging, hij zei je mag hem thuis laten brengen of naar de berger.. je gevoel zegt dan meteen breng hem maar naar mijn huis toe, wat ook is gebeurt. Zal morgen de verzekering bellen en vragen wat die er van vinden en willen.

PV.. bedoel je een proces verbaal? ik weet niet of de politie dat heeft gemaakt.

Had niet het meest geweldige pak aan moet ik eerlijk zijn omdat ik naar school ging met de motor, had leger kisten aan, spijker broek met hier over heen een textielen motor broek, wel mijn leren motor jas met hieronder een dik vest en t-shirt. als ik zo ga rijden heb ik altijd wel mijn leren broek en motor laarzen aan. De broek is kapot.. 2e hands gekocht, de helm is ook stuk, zaten zelfs krassen bovenop de helm, vizier er af.. verder valt het mee met de kleding.

Wat er nog meer is geraakt.. heb de motor nog eens goed bekeken maar hij heeft aan beide kanten schade (waarschijnlijk gerold) het carterdeksel is ook over het asfalt gegleden, demper is ingedeukt. Oja en de luchtinlaten aan beide kanten zijn weg of kapot.. knipperlichten stuk. op de voorvelg zit een hele zwarte afdruk.. geen idee hoe dat kan. snap het.. dat is zeker duur om alles te vervangen.

Maar hoe zit het.. ben ik verplicht om een schade bedrag in te vullen want ik denk wat mijn motor waard is? of mag je dit open laten zodat de verzekering dit uitzoekt?
Want als je kijkt op motor occasion begint de goedkoopste srad vanaf het bouwjaar 98 bij 2490,- (is deze wel van het bj 1999) maar als je iets naar onderen gaat krijg je een motor uit 98 met 48000 km op de teller voor 3500,-. Die van mij had nu 36000 km en gekocht bij 31000 km.
Dus wat is zou het verstandigst zijn? en welk bedrag zou ik moeten invullen?

Nogmaals bedankt voor de reacties!! Waardeer het erg!! Ook bedank ik het engeltje die op mijn schouder zat:P tijdens het ongeluk.

Groeten Johan
 
Als jij geen schadebedrag in vult dan komt er "gewoon" ten alle tijden een onafhankelijk schade expert kijken die de schade opneemt (die beste man/vrouw werkt onafhankelijk voor meerdere verzekeraars, dus het kan zo zijn dat 'ie voor jouw verzekeraar én voor de verzekeraar van de tegenpartij werkt, met jouw verzekeraar heb je (denk ik) weinig te maken omdat jouw fiets waarschijnlijk niet casco verzekerd is/was?).

Op het moment dat die schade-expert komt kijken; Zorg ervoor dat je zélf als eigenaar van de spullen er bij bent en laat jezelf horen. Die schade expert ziet/(her)kent schades en bijbehorende prijzen qua reparaties maar.... JIJ bent alleen geholpen met een gelijkwaardige fiets én overige spullen.

Schadebedrag invullen... Niet doen, dus.
 
Laatst bewerkt:
als je rechtbijstand hebt,BELLEN :Y .
heeft bij zeer goed gewerkt.
die hebben de juristen en zo ervoor in huis.

ik heb alles vergoed gekregen *O* ,zonder dat ik de auto hebt geraakt
 
Laatst bewerkt:
Kijk dan wél eerst even of je ook daadwerkelijk recht hebt op een dekking qua "verkeer" ;)
 
Je moet door het schadebedrijf een pro forma nota laten opstellen. Aan de hand daarvan word bekeken of ze wel of niet een expert inschakelen.
 
Als jij geen schadebedrag in vult dan komt er "gewoon" ten alle tijden een onafhankelijk schade expert kijken die de schade opneemt (die beste man/vrouw werkt onafhankelijk voor meerdere verzekeraars, dus het kan zo zijn dat 'ie voor jouw verzekeraar én voor de verzekeraar van de tegenpartij werkt, met jouw verzekeraar heb je (denk ik) weinig te maken omdat jouw fiets waarschijnlijk niet casco verzekerd is/was?).

Op het moment dat die schade-expert komt kijken; Zorg ervoor dat je zélf als eigenaar van de spullen er bij bent en laat jezelf horen. Die schade expert ziet/(her)kent schades en bijbehorende prijzen qua reparaties maar.... JIJ bent alleen geholpen met een gelijkwaardige fiets én overige spullen.

Schadebedrag invullen... Niet doen, dus.

Een schade-expert is niet perse onafhankelijk. Verzekeraars werken ook met een eigen expertisedienst namelijk. Maar dat maakt voor de afhandeling verder niet veel uit.
Ik ga er overigens vanuit dat de motor niet volledig casco verzekerd is ( gezien het bouwjaar ) en daarom moet de expert dus worden aangevraagd bij de verzekeraar van het busje. Geen aanrijdingsdekking, dan doet de eigen verzekeraar niet tenzij je er ook een rechtsbijstandverzekering hebt lopen.

Geen schadebedrag opschrijven, maar goed onderzoek doen inderdaad naar de prijs van een vergelijkbare motor qua bouwjaar, type en kilometerstand.

Hou er verder rekening mee dat de expert een dagwaarde "bod" doet. Dit hoeft niet definitief te zijn. Meestal doet de expert een dergelijk bod en zit daar nog enige rek in.
Verder is de vastgestelde dagwaarde niet het bedrag dat de verzekeraar uitkeert. De verzekeraar betaalt jou ( als aansprakelijkheid wordt erkend ) dagwaarde minus de restwaarde van het wrak van de motor. De restwaarde krijg je van de opkoper.

Ik denk wel dat je moet rekenen op een langzamere afhandeling van de schade, omdat er sprake is van ( gelukkig licht ) letsel.

Succes met de afwikkeling.
 
Je moet door het schadebedrijf een pro forma nota laten opstellen. Aan de hand daarvan word bekeken of ze wel of niet een expert inschakelen.

Bij dit soort schades komt altijd een expert. Zou je alle kappen aan 1 kant, de uitlaat en wat overige zaken laten vervangen dan ben je zo een paar duizend verder dus total loss.
 
Waarschijnlijk total loss dus dan moet er vooral een correcte dagwaarde worden vastgesteld. En dan moet je zelf beslissen wat je met het wrak doet.
Je kunt er afstand van doen of houden en opknappen/verkopen etc.... Als je het zelf houdt krijg je minder dagwaarde maar in mijn geval was het lonend om het wrak te houden en met tweedehands delen op te knappen. Hangt er ook weer van af of het technisch of econimisch total loss is.

Bij mijn ongeluk afgelopen januari had ik met twee verzekeringen te doen. Ik ben ook aangereden en de schuld lag bij de andere partij. Motor was alleen WA (oud hok) en total loss.
Voor de schade aan de motor heb ik de tegenpartij via mijn rechtsbijstandsverzekering aansprakelijk gesteld. Mijn motorverzekering deed dat niet omdat ik alleen WA was en zij dus niks te verhalen hadden op de andere partij.

Maar ik had wel een opzittendenverzekering naast de WA waardoor ik schade aan helm, kleding en laarzen via deze verzekring vergoed kreeg. Dat liep wel via de motorverzekering en dat hebben zij verhaald op de tegenpartij.

De schade-expert heeft zowel kleding als motor getaxeerd in een keer.
Beide claims zijn daarna goed en vlot afgehandeld. Mede dankzij de rechtsbijstand.

succes.
 
Eigenlijk is alles al genoemd wat wel van belang is is dat jullie samen alsnog een aanrijdingsformulier invullen met daarin de toedracht waar je reed op het moment van aanrijden enz...


Let ook goed op wat je tekent onder aan het formulier als jij tekent dat je nog net niet naast het busje reed bijvoorbeeld zal het al gauw een strijd worden terwijl als je daar tekent dat jij al wel naast dat busje reed het gelijk een heel ander verhaal is, vergeet niet dat de verzekering er is voor de verzekering en niet voor jouw!!!

Op je tekening aangeven dus dat je al NAAST het busje reed ten tijde van de aanrijding...

Op zoek gaan naar vergelijkbare motoren (de prijs uiteraard) het liefst bij dealers (zijn meestal duurder) en niet gelijk het eerste aanbod aanvaarden als dit bod lager ligt dan de motoren die jij gevonden hebt die vergelijkbaar zijn...

Laat de tegenpartij ook verklaren dat hij vind dat ie schuldig is dan sta je altijd sterker...
 
Terug
Bovenaan Onderaan