Schade door bandenmontage

Cuchulain

MF'er
27 mei 2015
52
2
Wat nu?

Ik zal beginnen in chronologische volgorde.
Mijn motor is van het jaar 2007 (FZ1).
In 2011 liet ik een eerste maal een bandensetje monteren. Ik kocht deze aan via een online webwinkel en liet deze leveren bij een erkend montagecentrum van ze. Niet dat die erkenning iets uit maakt, heb ik nu zo begrepen.
Nu opnieuw 4 jaar later laat ik nogmaals een setje banden monteren Opnieuw van deze webwinkel en in dezelfde zaak. De man liet mijn motor al snel van de motorsteun vallen trouwens. Gelukkig zonder schade. Er staan valblokjes op de motor.
De as van het voorwiel kwam niet los. Hoe verder hij draaide hoe stroever het ging. Uiteindelijk besloot de man die as terug vast te zetten en na plaatsing achterslof verwees hij me door naar mijn motorshop.
De kop van de wielas was al kapotgegaan. Vandaag krijg ik in de motorshop te horen waarom die as niet los kwam. De schroefdraad van de binnenvork is kapot. Een nieuwe binnenvorkbeen kost ca 600 euro. Na omvallen motor en die kapotte wielas is dit toch echt de druppel ....
Ik belde even naar test aankoop. Zo kwam ik er reeds achter dat niet de leverancier, maar wel die 'erkende' plaatsingsdienst verantwoordelijk is.
Maar wat nu he?
Is hier iemand die ooit iets soortgelijks meemaakte?
 
Draad opnieuw tappen is natuurlijk al geprobeerd? Vorkje van marktplaats halen scheelt sowieso een hele hoop geld in vergelijking met een nieuwe onderpoot, daar zou ik niet aan beginnen.

Lijkt me logisch dat de bandenleverancier er niets aan kan doen dat het montagebedrijf niet zo handig bezig is geweest. Die erkenning zegt inderdaad niet zoveel, en zelfs dan ontleent het geen rechten zoals een keurmerk nog wel eens wil doen. 't Is meer het erkennen van het bestaan en een "je zou hierheen kunnen gaan".

Ik heb zelf iets van... als je eens in de 4 jaar banden nodig hebt, wat doe je dan moeilijk over een paar euro om niet gewoon alles bij 1 bandenboer te laten doen, die het dus erg vaak doet allemaal, en dit soort systemen in het leven te roepen waarbij je eigenlijk niet eens weet waar je naartoe moet in het geval van schade. Waar je 4 jaar later achter komt, daar zal nog wel wat te verhalen zijn lijkt me zo (sarcasme). No way dat het "erkende" bedrijf je daarmee gaat helpen, en ik geef ze nog gelijk ook.
 
De reden voor die onlineshop was om eens enkele banden te testen. Mijn courante banden doe ik eens in de 4 jaar tegenwoordig. De bandenboer had maar 2 merken, en omdat ik veranderd was van garagist was mijn vertrouwde merk niet te verkrijgen. Banden aan huis leveren als we beide werken is ook niet zo simpel....
Niks te maken met die paar euro, gewoon garagist met beperkte keuze gehad.

No way dat het "erkende" bedrijf je daarmee gaat helpen, en ik geef ze nog gelijk ook.

Dit vind ik een merkwaardige reactie. Dus als ik ooit per ongeluk met mijn wagen tegen je auto aanrijd omdat ik niet vaak in de straat parkeer moet ik je schade niet vergoeden. Ik heb nl een eigen oprit, en parking op het werk en ben parkeren op straat nu eenmaal niet meer gewend. Goede tip van je, broere.
 
Ja een soortgelijke ervaring. Heb anderhalf jaar geleden ook gekozen om voor 2 motoren online de banden te bestellen. Voor 1 motor was een kennis zo aardig om dit voor me te doen, gewoon bij hem thuis. Alles ging goed omdat hij heel secuur te werk ging, of het zijn eigen motor was.

Voor mijn andere motor naar een dealer van de online banden firma gegaan. Van te voren per e-mail gevraagd: Kunt u me verzekeren dat u mijn velgen niet zult beschadigen. Hierop een bevestiging gekregen. En je raadt het al: Zowel voor- als achterband was niet goed gebalanceerd: 20 gewichtjes alleen al op de achtervelg en nog niet goed! :X

En uiteindelijk zowel voor- als achtervelg beschadigd omdat hij gewoon geen geschikte machine had voor motorvelgen! |(

Mijn conclusie: Voor die paar tientjes die je verdient, neem ik dit risico niet meer. Ben een paar weken geleden naar Huybers in Schijndel gegaan die me keurig geholpen hebben voor een hele mooie prijs. Pijnlijke leerschool maar die paar tientjes extra gun ik nu de motordealer wel. En dan weet ik zeker dat het netjes gebeurd!
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik een merkwaardige reactie. Dus als ik ooit per ongeluk met mijn wagen tegen je auto aanrijd omdat ik niet vaak in de straat parkeer moet ik je schade niet vergoeden. Ik heb nl een eigen oprit, en parking op het werk en ben parkeren op straat nu eenmaal niet meer gewend. Goede tip van je, broere.


Beetje vreemde vergelijking. Jou motor is ondertussen al 8 jaar oud, het is dan niet zo heel vreemd dat er een keer iets niet goed los wil en een schroefdraad begint te vreten.
Gewoon pech voor jou.
 
Draad opnieuw tappen is natuurlijk al geprobeerd? Vorkje van marktplaats halen scheelt sowieso een hele hoop geld in vergelijking met een nieuwe onderpoot, daar zou ik niet aan beginnen.


Draad opnieuw tappen, kan ik zelf ook. Maar ten eerste is dat in aluminium niet eenvoudig. Bijkomend probleem; Hoe ga je een eventueel dikkere wielas door die wielnaaf persen? effe uitboren ter ondermijning van de stevigheid van de wielnaaf of zo?
 
Ik rijd bijna 26 jaar. Mij fj 1200 was 9 jaar. Nooit problemen mee. Mijn thunderace was 14 jaar. Nooit problemen mee. De FZ1 zou dan plost van slechte kwaliteit zijn? lijkt me toch wel zeer ongeloofwaardig. Niet? Misschien was die man vergeten te vetten voor hermontage de eerste maal? Want ook de as van het achterwiel heeft hij er moeten uitkloppen. Normaal word er gevet alvorens de as in de wielnaaf te schuiven. Als je dat nalaat, tja...



Beetje vreemde vergelijking. Jou motor is ondertussen al 8 jaar oud, het is dan niet zo heel vreemd dat er een keer iets niet goed los wil en een schroefdraad begint te vreten.
Gewoon pech voor jou.
 
@Cuchulain.
Je banden kan je ook op je werk laten komen. Hoef je niet voor thuis te blijven... :Y :W
 
Het gaat vaak niet om een paar tientjes verschil als je banden online besteld of dat je dit via een dealer regelt. Ik heb 1x online besteld en bij een aangesloten zaak laten monteren. Ging ook niet lekker soepel en veel later bij bandenwissel bij dealer bleek een bus te missen, die had op nog langere termijn voor slijtage kunnen zorgen. Maar bij dealer betaalde ik ook € 150 meer voor 1 achterband plus montage. na zoveel tijd kan je niet bewijzen dat de schuld bij de monteur ligt.
 
Het gaat vaak niet om een paar tientjes verschil als je banden online besteld of dat je dit via een dealer regelt. Ik heb 1x online besteld en bij een aangesloten zaak laten monteren. Ging ook niet lekker soepel en veel later bij bandenwissel bij dealer bleek een bus te missen, die had op nog langere termijn voor slijtage kunnen zorgen. Maar bij dealer betaalde ik ook € 150 meer voor 1 achterband plus montage. na zoveel tijd kan je niet bewijzen dat de schuld bij de monteur ligt.

Dan betaal je teveel bij de dealer! Hoewel dat moeilijk te zeggen is als je niet concreet vermeld wat de totaalkosten zijn. Als ik online bestel en de totale kosten op tel ben ik rond de E 260,- kwijt. Nu was ik bij Huybers in totaal E 300,- kwijt. Voor die E 40,- verschil ga ik geen risico meer lopen.
 
Schroefdraad gaat niet zomaar stuk. Als er ondertussen niets door een ander bedrijf of jezelf aan gesleuteld is dan heeft het montage bedrijf of de vorige keer of deze keer het schroefdraad gesloopt. Ik denk de vorige keer want scheef er uitdraaien gaat niet scheef er indraaien wel.

De vraag is als het montage bedrijf geen schuld wil erkennen hoe ga jij het dan bewijzen.

Daarbij een motor om laten vallen is al niet erg professioneel. Daarbij sloop je met goed gereedschap de kop van een bout niet zomaar. Tweede aanwijzing dat je met een beun te maken hebt.

Ik denk dat je nu z.s.m. je rechtsbijstand verzekering moet inschakelen als je die hebt.
 
Zou gewoon hetzelfde tapje er doorhalen wat er ook in zit een een nieuwe as er in plaatsen.
Misschien is het draad op je as ook kapot gegaan.
 
Rechtsbijstand, natuurlijk. daar had ik nog niet aan gedacht.
Die ga ik morgen eens bezoeken. Het is verdikke maar een kleine 10 minuutjes wandelen.
Heu, Bolski. Met een tap de draad wat berstellen kan misschien wel gedaan worden. Maar er blijft materiaal weg. Dan boet je toch stevig in op sterkte. Ik zou geen minuut gerust rijden als die as uit het gat breekt na een knal in een put van vorstschade. Een dikkere diameter zou ik zien zitten. Maar dezelfde aanhouden kan bij mijn weten nooit goed zijn op zo een cruciale plaats. Het gaat om onafgeveerde delen van de motor. Sorry, maar dat vind ik prutswerk hoor. Hier zou ik de opmerking van hierboven durven plaatsen
Gevalletje penny wise pound foolish.
En dan stoot ik mij echt wel 2x aan dezelfde steen.
 
Laatst bewerkt:
Gereedschap of niet. Er is materiaal weg. Draad kuisen op dezelfde diameter kan, maar het materiaal blijft weg, en de sterkte ook. Onafgeveerd telt dat dubbel. Dat is onbetrouwbaar met om het even welk materiaal. Ik wacht gewoon de reactie af van die bandeninstallateur.
 
Laatst bewerkt:
Gereedschap of niet. Er is materiaal weg. Draad kuisen op dezelfde diameter kan, maar het materiaal blijft weg, en de sterkte ook. Onafgeveerd telt dat dubbel. Dat is onbetrouwbaar met om het even welk materiaal. Ik wacht gewoon de reactie af van die bandeninstallateur.
Normaal is het 3x zo sterk als nodig is, nu nog maar 2x. Ik heb zelf 6 jaar doorgereden met zo'n "schade". Met een offroadmotor die alleen maar klappen krijgt. Ik leef nog.
 
Normaal is het 3x zo sterk als nodig is, nu nog maar 2x. Ik heb zelf 6 jaar doorgereden met zo'n "schade". Met een offroadmotor die alleen maar klappen krijgt. Ik leef nog.

Allemaal leuk en aardig dat er voor zo'n oplossing gezorgd kan worden. Maar het lijkt me dat dit gewoon vergoed moet worden door diegene die de fout heeft gemaakt.. En in de originele staat.
Ik zou het ook niet zo gemakkelijk laten gaan.
 
Laatst bewerkt:
Gereedschap of niet. Er is materiaal weg. Draad kuisen op dezelfde diameter kan, maar het materiaal blijft weg, en de sterkte ook. Onafgeveerd telt dat dubbel. Dat is onbetrouwbaar met om het even welk materiaal. Ik wacht gewoon de reactie af van die bandeninstallateur.


Kap nu eens met je gezeik.
Je hebt er de ballen verstand van en volgens mij is het een k.t smoes dat je bij je dealer maar keuze had tussen 2 merken.
Elke dealer kan alle merken bestellen hoor, dat is geen probleem.
Nu ga jij ervan uit de schade jouw motor gevaarlijk laat zijn ppppffff :?
 
Dan betaal je teveel bij de dealer! Hoewel dat moeilijk te zeggen is als je niet concreet vermeld wat de totaalkosten zijn. Als ik online bestel en de totale kosten op tel ben ik rond de E 260,- kwijt. Nu was ik bij Huybers in totaal E 300,- kwijt. Voor die E 40,- verschil ga ik geen risico meer lopen.
jaha, dat weet ik ook wel, maar toen door omstandigheden daar toch voor gekozen. Maar er is hier op het forum al genoeg ove te vinden over dealers die de hoofdprijs (kunnen)vragen en het verschil met online banden bestellen.
 
jaha, dat weet ik ook wel, maar toen door omstandigheden daar toch voor gekozen. Maar er is hier op het forum al genoeg ove te vinden over dealers die de hoofdprijs (kunnen)vragen en het verschil met online banden bestellen.

Klopt, zijn al topics genoeg over te vinden. Maar er is dus een gulle middenweg. Je betaalt net iets meer, loopt geen risico en je gunt die marge aan de professionele dealer :Y
 
Wat nu?

Ik zal beginnen in chronologische volgorde.
Mijn motor is van het jaar 2007 (FZ1).
In 2011 liet ik een eerste maal een bandensetje monteren. Ik kocht deze aan via een online webwinkel en liet deze leveren bij een erkend montagecentrum van ze. Niet dat die erkenning iets uit maakt, heb ik nu zo begrepen.
Nu opnieuw 4 jaar later laat ik nogmaals een setje banden monteren Opnieuw van deze webwinkel en in dezelfde zaak. De man liet mijn motor al snel van de motorsteun vallen trouwens. Gelukkig zonder schade. Er staan valblokjes op de motor.
De as van het voorwiel kwam niet los. Hoe verder hij draaide hoe stroever het ging. Uiteindelijk besloot de man die as terug vast te zetten en na plaatsing achterslof verwees hij me door naar mijn motorshop.
De kop van de wielas was al kapotgegaan. Vandaag krijg ik in de motorshop te horen waarom die as niet los kwam. De schroefdraad van de binnenvork is kapot. Een nieuwe binnenvorkbeen kost ca 600 euro. Na omvallen motor en die kapotte wielas is dit toch echt de druppel ....
Ik belde even naar test aankoop. Zo kwam ik er reeds achter dat niet de leverancier, maar wel die 'erkende' plaatsingsdienst verantwoordelijk is.
Maar wat nu he?
Is hier iemand die ooit iets soortgelijks meemaakte?
Linksom of rechtsom: ook van een montagepunt mag je verwachten dat ze het goed doen.

Ik begrijp uit het verhaal dat dit bedrijf niet echt handig is met motoren, dat is dan een nadeel. Maar geen excuus voor slecht werk.

Zolang je kunt aantonen dat dit bedrijf iets niet goed heeft gedaan: daar aankloppen.

Voor het praktische: zuiver het draad en monteer het weer zoals het hoort.

En kies de volgende keer een motorzaak, ipv een bedrijf dat auto's/autobanden doet.
 
Je moest eens weten wat ik af en toe tegenkom bij bandenmontage, en wat ik af en toe hoor van mijn klanten die de in mijn webshoop gekochte banden bij een van mijn montageadressen laten monteren. Zowel aan de kant van de consument als aan de kant van het montageadres worden fouten gemaakt, en dan hebben we het nog niet eens over het transport..... Maar hee, ik maak zelf ook wel eens een foutje, dus wie ben ik om te oordelen?
Het gaat niet om de fout, het gaat er om hoe dit opgelost wordt. En er zijn dus wel mogelijkheden voor die dus minder kunnen kosten dan die 600 Euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan