Schade door opspattend grind voorligger

Kamikaze

Die hard MF'er
26 nov 2002
792
122
Hoi Allemmaal,

Zit met een vraag.

Tijdens een tourrit van afgelopen weekend reed er iemand achter mij.
Deze persoon heeft nogal wat schade opgelopen door steentjes/grind waar ik doorheen gereden ben. Deze steentjes zijn door mijn achterband 'omhoog geworpen' en hebben het kuipwerk van degene achter mij beschadigd.
Kan ik daarvoor aansprakelijk gesteld worden ? Of is dit vette pech ? Of overmacht ?
Ik heb het natuurlijk niet bewust gedaan, het grind lag op de weg en ik moest er wel overheen rijden. Vind het wel erg klote voor mijn achterligger, blijkt stiekum toch veel schade te hebben...

alvast bedankt voor jullie reacties.


groeten
Kami
 
Pff, had diegene maar ff wat meer afstand moeten nemen. Lullig voor hem/haar, maar jij kunt er toch niets aan doen? Poep gebeurt.
 
Erg lullig voor die gast, maar dat is het risico van achter elkaar aan rijden. Daar kun jij verder niets aan doen.
 
Laatst bewerkt:
Als het gewoon tijdens het rijden gebeurd is kon je er natuurlijk niets aan doen.
Had die idd maar afstand moeten houden of all risk verzekerd moeten zijn (kon die het claimen op zijn eigen verzekering).

Als je voor hem rijdt op bijv. een parkeerplaats en je spuit letterlijk en figuurlijk weg met een steentjesfontein achter je dan vind ik het bijv. weer iets anders.


Maar kun je wellicht wat meer vertellen over de precieze omstandigheden? Ik kan het me nl. zo slecht voorstellen :?
 
Het is gewoon tijdens het rijden gebeurd. In de vogezen wil er wel eens wat grind op de weg liggen.
Over afstand houden ben ik het ook wel mee eens, maar als je als groep rijdt dan rijdt je al snel wat compacter bij elkaar. Het is ook gebeurd tijdens uitacceleren van een bocht. denk zelf ook dat ie eerst eens zelf bij zijn eigen verzekering kan informeren.

tnx voor de reacties !
 
haha ja zou wat zijn snel achter iemand aan rijden die over het grind heen moet rijden en dan van hem nieuwe kappen gaan eisen en helm etc etc.
 
denk zelf ook dat ie eerst eens zelf bij zijn eigen verzekering kan informeren.

Kijk, als je het vergelijkt bij de afdeling koekblikken is het volgens mij alsvolgt:

Stel dat een vrachtwagen met bijv. een lege dieplader voor je rijdt en er komen van ZIJN laadbed stenen of dergelijk afkletteren die jouw voertuig beschadigen dan kun je spreken van zogeheten "afgevallen lading" en dan kun je de verzekeraar van de vrachtwagen aansprakelijk stellen.
De vrachtwagenchauffeur is daar nl. voor verantwoordelijk.

Maar als diezelfde vrachtwagen over steentjes heen rijdt die op de weg liggen en ze spatten op dan heb je gewoon dikke pech.
Wat had die beste man daar aan moeten doen dan? Stoppen en eromheen rijden?

Idem dito bij jou, wat had jij er dan aan moeten doen dan? Een bezem voor je voorwiel plakken?

Die steentjes zijn niet van jou, die steentjes behoorden niet tot "jouw lading" o.i.d. en vielen niet van jouw voertuig af.

Dus vette pech, case closed. :W
 
FF voor de duidelijkheid, hij wil me niet perse aansprakelijk stellen met alle gedoe etc. We kijken even naar alle mogelijkheden. Misschien had iemand hier een vergelijkbare situatie meegemaakt.

Denk dus dat hij het op zijn eigen all-risk verzekering zal moeten proberen te verhalen, als dat mogelijk is.

greetz
Kami
 
Je hebt weinig kans dat hij de schade bij jou kan verhalen. Maar ik heb wel eens gehoord dat je voor rotzooi op de weg (dus ook grind) de gemeente van die weg aansprakelijk kan stellen. Zij hebben namelijk de taak om de weg schoon te houden. Dus mits het geen officieel grindpad was, hoort er geen grind te liggen.
 
Hoi Allemmaal,

Zit met een vraag.

Tijdens een tourrit van afgelopen weekend reed er iemand achter mij.
Deze persoon heeft nogal wat schade opgelopen door steentjes/grind waar ik doorheen gereden ben. Deze steentjes zijn door mijn achterband 'omhoog geworpen' en hebben het kuipwerk van degene achter mij beschadigd.
Kan ik daarvoor aansprakelijk gesteld worden ? Of is dit vette pech ? Of overmacht ?
Ik heb het natuurlijk niet bewust gedaan, het grind lag op de weg en ik moest er wel overheen rijden. Vind het wel erg klote voor mijn achterligger, blijkt stiekum toch veel schade te hebben...

alvast bedankt voor jullie reacties.


groeten
Kami

uhm nee ben jij niet voor aansprakelijk. je zou weg beheer kunnen proberen, maar ook dan weinig kans anders is het als er bv een grindwagen voor je rijd zonder een goede afdekking denk ik :W
 
Gewoon in de motor in de garage laten staan, heb je nergens
last van. :Z

:^

Je moet mijn tank eens zien, ziet er na 60K kilometer niet meer uit, en ook de tank van de Street Triple van mijn vriendin had de eerste steenslagschade al te pakken binnen 2000 kilometer. Hoort nou eenmaal bij het motorrijden, als je maar lol hebt.
 
De vrachtwagenchauffeur is daar nl. voor verantwoordelijk.
Daarom, zo weet ik van een vervoersbedrijf met zand en grint, rijden ze altijd met het zijl dicht van de kipper, omdat met een open zijl (al is de bak leeg) of open kleppen de chauffeur altijd aansprakelijk kan worden gehouden.
Q2e84iyJdUmK2cWg.jpg


Maar in dit geval dikke vette helaas voor jouw achterligger. Heb zo ooit een flinke kiezel tegen m'n scheenbeen aan gehad, wordt je niet vrolijk van kan ik je vertellen :/
 
:^

Je moet mijn tank eens zien, ziet er na 60K kilometer niet meer uit, en ook de tank van de Street Triple van mijn vriendin had de eerste steenslagschade al te pakken binnen 2000 kilometer. Hoort nou eenmaal bij het motorrijden, als je maar lol hebt.



Zo is dat, je kan je overal wel druk overmaken, zondag is mijn motor
nat geregend is dat ook nog ergens te claimen? :+
 
Gewoon in de motor in de garage laten staan, heb je nergens
last van. :Z

inderdaad.


Als je nou expres had lopen burnen oid is het een ander verhaal, maar bij normaal rijden kan jij er ook weinig aan doen.
Wat had je anders kunnen doen om het te voorkomen? slingeren om grind te ontwijken?

die persoon achter je zou het waarborgfonds kunnen proberen of anders de wegbeheerder.
maar dan nog, ga dan gewoon niet rijden. :Y
 
Laatst bewerkt:
gewoon steenslag.. --> meer afstand houden.

Ik rij zelf meestal voorop, dus heb er niet zoveel last van.. maar heb ook wel eens van mensen achter me gehoord dat die lekker plakkerige sportbandjes af en toe behoorlijk wat stenen / split opgooien..
 
Terug
Bovenaan Onderaan