Schade en de verzekering

Paddy06

Rookie
8 jun 2004
5
0
Mook
Ik wil even jullie aandacht vragen voor het volgende.

Een maand geleden (18 juni) ben ik vanuit stilstand door een achteruit rijdend bestelbusje aangereden. Toen de bumper van het busje mijn voorvork aan het verbuigen was ben ik van mijn motor (fazer 600, bwjr 2002 10.000 km) afgesprongen die daardoor op de rechtse zijkant terecht kwam. Pas nadat ik naast de bestuurder van het busje stond stopte hij (hij had me niet horen roepen of toeteren want zijn radio stond aan). Er is door de politie rapport opgemaakt hoewel mij wel duidelijk werd gemaakt dat de politie daarvoor niet meer komt, maar ze waren in dit geval toch in de buurt. De bestuurder van het busje zou zijn werkgever van het ongeval op de hoogte stellen en we zouden nog contact hebben. De volgende dag heb ik de motor naar mijn plaatselijke Yamaha dealer (Termaat - Nijmegen) gebracht in afwachting van de schade-expert van de tegenpartij. Toen ik een halve week later nog niets gehoord had van de verzekering van de tegenpartij ben ik met de werkgever van de chauffeur van het bestelbusje gaan bellen. Hij gaf aan dat hij zijn verzekering (Alpina verzekeringen te Alkmaar) op de hoogte had gesteld en gaf me een schadenummer waarmee ik kon informeren wat de status was. Toen ik naar Alpina belde was het schadenummer bij hun niet bekend. Sterker nog, het nummer, zoals ik dat doorgaf, was niet een nummer zoals zij dat kenden. Weer gebeld met de tegenpartij waarna hij mij een andere verzekeringsmaatschappij doorgaf (Turien & co). Daar kreeg ik een behulpzame dame aan de telefoon die mijn verhaal aanhoorde en mijn gegevens noteerde waarna ze aangaf dat ze de volgende dag (7 juli) een schade-expert bij de dealer langs zou sturen. De volgende dag gebeld met motorhandel Termaat en die bevestigde dat de expert inderdaad was langsgekomen en dat het schadebedrag was vastgesteld op ongeveer 2000 euro. Dit bedrag dekte alle schade behalve de uitlaat. Die kreeg ik slechts voor 50% vergoed omdat deze 'slechts' bekrast zou zijn. Ik heb de dealer opdracht gegeven om de schade te repareren en zou vandaag (zaterdag 17 juli) de motor op kunnen halen. Bij aankomst viel de schade aan de uitlaat toch wel tegen (ik had de motor na het ongeluk niet meer gezien) en ik kreeg de motor ook niet mee tenzij ik de factuur zou voldoen want de verzekeringsmaatschappij had geen 'acte van sessie' afgegeven. De dealer gaat maandag naar de verzekeringsmaatschappij bellen om deze alsnog door te faxen zodat ik de motor volgende week alsnog op kan halen. Wat schets mij verbazing dat ik vandaag een schrijven van de verzekeringsmaatschappij (Turien) in de bus kreeg met het verzoek om de schade maar aan mijn eigen verzekeing op te geven. Nu ben ik wel all-risk verzekerd maar ik vind het onzin om deze schade aan mijn verzekeringsmaatschappij door te geven. De tegenpartij heeft zich immers aansprakelijk gesteld!

Mijn vraag aan jullie is deze: Hebben jullie dit al eens eerder (zelf) meegemaakt en is er een manier dat ik mijn uitlaat toch nog vernieuwd krijg? Ik gebruik mijn motor dagelijks voor woon-werk verkeer en heb dus een maand met een collega moeten meerijden. Is daar nog enige vergoeding voor te vragen?

Het is een heel verhaal geworden maar voor de volledigheid van het verhaal wilde ik niets achterhouden.

Groetjes,
Paddy
 
Terug
Bovenaan Onderaan