Schade kappen herstellen als er stukjes ontbreken

Tha One

MF'er
19 apr 2011
168
0
Geertruidenberg
Beste mede MF'ers,

Er zijn een hoop topics over het herstel van kappen na een val- en glijpartij te vinden, maar nergens kan ik uitleg vinden over hoe ik een kap kan herstellen als er een stukje ontbreekt.
Als er een gat in zit kan ik nog met een matje werken en het opvullen, maar in mijn geval gaat het om een hoekje en heb ik het afgebroken stukje ook niet (schade kappen gekocht).
Is er een manier om dit na te maken en stevig op te lossen?
Aan de binnenkant van de kappen staat ook nergens aangegeven van welk materiaal ze zijn gemaakt, is dit op een andere manier te herkennen?

hieronder de foto's van de schade kap:

schade1.jpg


schade2.jpg


schade4.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb zoiets ooit opgelost door een dikke polyestermat aan het eind eraan te plakken. als die hard is kan je hem de vorm geven die de kuit heeft (het polyester wordt dan dus de nieuwe hoek) en dat kan je daarna plamuren, schuren en spuiten.
als je het goed doet zie je er niks van!
 
Met de informatie die er is, kun je ook proberen ontbrekende delen op te vullen. Gebruik NOOIT matjes oid, dat gaat uiteindelijk altijd loslaten en draagt ook niets bij aan de stevigheid.
Je kunt bv. een geschikt stukje kunststof uitknippen en voorzichtig verwarmen, waardoor je het in vorm kunt buigen. Hoe je het stukje aan de kuip vastmaakt zie je in de Howto. Je kunt ook het stukje deels smelten met MEK (mits het ABS is) maar dat lijkt mij wat minder makkelijk werken.

Hoe je er achter komt welke kunststofsoort je hebt is simpel. Neem een stukje kunststof waarvan je wel weet wat het is, bv. ABS (Legoblokje bv.) en smelt dit met een soldeerbout vast op een verborgen stukje kuip. Hecht de ABS goed op je kuip, dan is je kuip ook van ABS. Kun je het na het smelten zo weer wegvegen, dan is je kuip vrijwel zeker PE.

Je foto's zijn niet heel duidelijk, maar zo te zien moet dit vrij eenvoudig gerepareerd kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
@crisjesmol : Ik heb begrepen dat als het ABS is een oplossing met polyester nooit zo stevig wordt en vroeg of laat weer gaat werken...

@ JanB : Bedankt voor de tip, ik ga eerst maar eens achterhalen wat voor materiaal het is en daarna een stukje proberen te vormen.

Kan ik anders ook niet met een plaatje het ontbrekende deel afdekken aan de binnenkant en daarna opvullen met MEK of een ander kunststof opvulmiddel? Als het dan is uitgehard kan ik het plaatje/matje verwijderen en het gegoten deel glad en in vorm schuren of denk ik dan te simpel?
 
Waarschijnlijk dan niet goed gelezen want er staat wel degelijk in hoe je dit kunt repareren en het materiaal wat je hiervoor kunt gebruiken :Y

Met M.E.K. en legoblokjes of witte roerstaafjes een papje maken en dan langzaam op bouwen *D Over of langs de ontbrekende stukken kun je van dat stevige zilverfolie plakband plakken. Is te koop bij de bouwmarkt en word gebruikt bv om de afvoerslang of buis aan een afzuigkap te bevestigen. Hierin dunne laagjes van het gemaakte abs papje doen en de laag opbouwen tot de dikte van de kap.
Als alles dicht is de plak-zilverfole licht verwarmen met een fohn om de lijm zacht te maken en je kunt schadevrij de folie verwijderen.
 
@Bitacticus-marginales : Dan heb ik dat deel gemist inderdaad en heb echt alle topics doorgenomen om te voorkomen dat ik een onnodige vraag zou stellen.
Is M.E.K. alleen bij de apotheek en hobbywinkel te koop? Of werkt het met aceton evne goed? Dat heb ik hier namelijk wel staan (lang leve de nagellak van m'n vriendin ;))

Ik ga komend weekend maar eens een beginnetje maken dan.
 
Staat er in dat kuipdeel nergens een "stempel" met daarin onderandere het type materiaal ? -> Nee, dus :o

Meestal worden kuipdelen die iets of wat flexibel moeten zijn tegenwoordig van (E)PP (Expandable) PolyPropyleen) gemaakt in plaats van ABS en (E)PP moet je anders behandelen dan ABS.

http://www.brinktechniek.nl/prodinfo/670210h.pdf (Hier) heb je een handleiding met daarin onderandere hoe dat spul te repareren.
 
Laatst bewerkt:
meestal staat het er in wat voor plastic het is. Als dat er niet in staat kun je het voelen, ABS is redelijk stug maar EPP is echt slappe troep. En als je het dan nog niet weet smelt 's een stukje, EPP stinkt echt verschrikkelijk en er komt een zure sterk irriterende rook vanaf. Dan weet ik het wel zeker wat het is.
 
pp is zwart ...!
Dit afgebroken stuk is bijna zeker ABS...!
Stukje in de fik steken met je aansteker,als er zwarte rook afkomt en het ruikt zoetig,maar dooft snel is het ABS...!
Dan een stuk ABS opzoeken of ergens vanaf knippen en aan elkaar lassen..
sucues
 
Nee, de kleur zegt niets, dat is onzin. Gewoon ff testen.

een echte ervaringsdeskundige zie ik al, zucht.

Nee, PP hoeft niet altijd zwart te zijn en ABS kan ook wel 's zwart zijn, dat klopt. Alleen is PP op een motorfiets bijna altijd zwart, terwijl ABS meestal in kleur is (ja ook zwart) en wittig wordt als je het breekt.

Gezien de werkzaamheden van Olof denk ik dat hij iets meer verstand heeft van kunstof op motoren dan de gemiddelde MF-er.
 
Ik lees nog niets over 2-compentenhars?

Heb zelf goede ervaringen bij reparatie van allerlei soorten kunststof met dit soort hars van Innotec. Geloof dat Wurth het ook levert.... Gewoon de ruimtes opvullen, uit laten harden, afveilen, schuren, dan primer er op en spuiten maar!

Fluitje van een cent, wel heeeeeeel goed ontvetten anders valt de reparatie er weer uit. Heb ook weleens extra gaten gemaakt voor betere hechting aan het originele deel.

Groot voordeel t.o.v. de meeste plamuur soorten is dat dit spul een beetje taai is en niet breekt.

Succes!
 
Heb vandaag 2 bumperzwaarden van ABS gekregen, hier schaafsel vaanf gehaald en in de aceton gelegd, dit lost netjes wat op dus ga eerst proberen om hiermee de gaten te dichten en daarna ene stukje af te zagen dat het ontbrekende stuk moet vervangen en kijken of het met gesmolten ABS kan lijmen.
Een hars zal nooit de sterkte hebben van het originele materiaal lijkt me of is deze hars sterker en flexibeler dan anderen?
 
Heb vandaag 2 bumperzwaarden van ABS gekregen, hier schaafsel vaanf gehaald en in de aceton gelegd, dit lost netjes wat op dus ga eerst proberen om hiermee de gaten te dichten en daarna ene stukje af te zagen dat het ontbrekende stuk moet vervangen en kijken of het met gesmolten ABS kan lijmen.
Een hars zal nooit de sterkte hebben van het originele materiaal lijkt me of is deze hars sterker en flexibeler dan anderen?

Eh.... maar weet je inmiddels zeker dat jouw kuip ABS is?
 
Okee. Kijk wel uit met MEK en aceton. Blijft rotspul.

Geef de kunststof ook voldoende tijd om uit te harden voordat je gaat spuiten etc. , dat duurt best lang met dat spul.
 
Nade raparatie worden de kappen niet gespoten bij een spuiter, er komt ene dun laagje lak op en daarna worden alle kappen ingepakt met vinyl zodat de motor een compleet eigen look gaat krijgen. Het vinyl gaat de breuken ook versterken en maskeerd eventuele schonheidsfoutjes, maar de kappen zullen na reparatie minimaal een paar dagen tot een week kunnen uitharden voordat ik ze ga lakken en wrappen :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan