Schade motor invoeren vanuit Belgie

chopper88

Die hard MF'er
8 jul 2008
264
0
Hallo, ik heb mezelf zojuist aangemeld om deze vraag te stellen,

Ik heb nogal interesse in motoren, en ik heb zo'n 3 jaar intensief aan scooters gesleuteld (die ik nu dus van binnen en van buiten ken) en ik ben van plan te gok te wagen om mn sprintscooter de deur uit te doen en dan een schade motor te halen om aan te sleutelen.
Ik heb nog geen motorrijbewijs en ben nu bijna 19, dus ik zat te denken aan een cbr 600. (met het plan deze op 25kw te zetten en zodra deze klaar is mn motorrijbewijs te halen)

Ik heb dus alle tijd om alles uitvoerig te leren en de motor hoeft niet zsm rijklaar te staan, vandaar dat ik voor een schade motor kies, anders dan staat er maar een motor te staan voor wie weet hoe lang zonder dat iemand erop rijdt.

Nou heb ik een mooie cbr gezien uit Belgie, maar ik las dat als je een motor wil invoeren je deze moet laten keuren, hoe zit het dan met een schade motor (die uiteraard niet wordt goed gekeurd) invoeren vanuit Belgie? Kan ik deze direct op kenteken schorsen en later laten keuren? Wat zijn de kosten om zo'n motor in te voeren? Want de kosten van die keuringen en alles vervallen dan op het eerste moment neem ik aan...
Wie-o-wie kan mij dit eens duidelijk uitleggen?

gr.
een beginnend motor fanaat
 
Kies in ieder geval iets dat al op 25 kW staat.

Is volgens mij een heel stuk makkelijker dan naderhand op 25 kW te krijgen
 
Ik dacht dat een Cbr 600 van 2003 geen probleem was om op 25kw te krijgen, maar ik kan het ook mis hebben hoor, ik heb er nu wat topics op nagelezen enzo, maar ik vind het nog steeds best onduidelijk, de 1 kan je zo met een uitdraai op 25kw krijgen, de ander kan alleen 'illegaal' op 25 kw.
 
Om een motor legaal op 25 Kw op kenteken te krijgen moet de procedure via de importeur lopen. Bij een motor die niet door de officiële importeur Nederland is ingevoerd denkt de importeur: 'daar heb ik niet aan verdient, bekijk het maar, ik werk niet mee'. Met als gevolg dat je hem dus niet op 25 kw krijgt :N

Bij een motor die in het buitenland al als 25 kw in de papieren staat speelt dat probleem niet, die wordt bij keuring gewoon als 25 kw ingeschreven.

2e vraag: Als je een schademotor koopt krijg je die idd niet door de keuring heen. Maar niemand verplicht je om de motor direct ter keuring bij het RDW aan te bieden. Dus je kan rustig die motor in orde maken voor je hem ter keuring aanbiedt bij de RDW. Maar in die tussentijd heb je geen kenteken en mag je er dus ook niet mee de openbare weg op (lijkt me geen groot probleem met een motor die uit elkaar ligt) en ik weet ook niet hoe en of je een knutselprojectje kan verzekeren. Let wel bij het importeren van een schadefiets er op dat het kentekenbewijs niet is ingetrokken, anders krijg je een hoop ellende als je hem moet laten keuren!

succes!
 
Verzekeren is toch puur iets op papier? Als ik het kenteken laat schorsen hoef ik toch geen bpm of verzekering te betalen? Gezien de motor dan toch de weg niet te zien krijgt.
Ik laat em dan keuren als alles voor mekaar is, en dan verzeker ik hem pas, dat kan dan toch zonder problemen? Gewoon een goed gekeurde motor die dan de verzekering in gaat.

Of zie ik iets over het hoofd?
 
- je krijgt geen kenteken als de motor niet rijwaardig is.
- een kenteken dat je niet hebt kan je niet schorsen
- bpm betaal je op het moment dat de motor op kenteken komt

Dus motor ophalen, in orde maken én dan pas laten keuren (invoerkeuring) en invoeren. Dan mag je keuringskosten en bpm betalen en moet je hem verzekeren.
 
Hmm ja dat is best logisch :+ , een kenteken dat je niet hebt kan je niet schorsen haha.

Maar tot die tijd heb ik dus zeg maar een motor die 'niet bestaat' totdat ik hem laat keuren als het ware, hoe zit dit dan met de oude eigenaar, die moet mij toch iets overhandigen dat ik de nieuwe eigenaar wordt, dit zal dan natuurlijk geen kentekenbewijs zijn (zoals een Nederlandse motor binnen Nederland wordt verkocht), hoe zit dit precies dan?

Sorry als ik misschien rare/domme vragen stel, maar ik heb nog nooit iets ingevoerd en ken niemand die ooit wat heeft ingevoerd.

Welke kosten heb ik dan allemaal als ik nu die motor zou ophalen en hierheen zou brengen? Want ik heb dus geen keuring, geen kenteken, helemaal niks, in feite weet niemand dat ik dan een motor hier heb staan zo klinkt het.
 
Aangezien een motor niet onder je inboedelverzekering valt (werd mij enkele maanden geleden medegedeeld) moet je even een casco-verzekering op framenummer afsluiten.
Dan krijg je wat vergoed bij diefstal brand en dat soort ellende.

Wat je zou moeten nakijken is hoe het zit met de tijd tussen afmelden in Belgie en op kenteken zetten in Nederland. Ik weet het niet maar ik heb een klein vermoeden dat daarvoor een bepaalde maximumtermijn geldt.

Misschien wel niet hoor. Maar dat schiet me zo te binnen en ik zou het even navragen.
 
hmm ja dat is inderdaad wel een goed idee, niet iets wat je over het hoofd wil zien dat je straks met een motor zit die niks waard is omdat je deze niet op kenteken kan zetten oid. Ik zal dat eens uitzoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan