Schade verhalen bij tegenpartij, tips?

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Beste forumleden,

Gister is helaas mijn motor omver gereden toen ik boodschappen aan het doen was. Tegenpartij stond een briefje te schrijven toen ik aankwam. Samen schadeformulier ingevuld, dus dat zit allemaal prima. Helaas geldt de rechtsbijstand niet meer omdat ik via mijn vader ben verzekerd en sinds een jaartje op mijzelf woon. De rechtsbijstand gaf daarom aan dat ik het zelf moet gaan verhalen bij de tegenpartij. Met alle motorrijders hier zal ik niet de eerste zijn die tegen een dergelijk probleem aanloopt, daarom vroeg ik me af of mensen wellicht wat tips/advies hadden. Ik heb de tegenpartij al gevraagd om zijn verzekeraar zodat ik hem aansprakelijk kan stellen en heb zaterdag een afspraak bij Hans in Zoetermeer om een taxatie te uit te laten voeren.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Schadeformulier is ingevuld door beide partijen, dus schade laten herstellen en deze wordt door de verzekering van de tegenpartij vergoed, jouw verzekering regelt dit verder. Hoeft geen rechtsbijstand bij te komen.
 
Schadeformulier is ingevuld door beide partijen, dus schade laten herstellen en deze wordt door de verzekering van de tegenpartij vergoed, jouw verzekering regelt dit verder. Hoeft geen rechtsbijstand bij te komen.

Als je WA verzekerd bent, dan doet de verzekering helemaal niets en zul je ( zoals ts al aangeeft ) alles zelf moeten doen. En dat is ook precies wat ts aangeeft in zijn openingsreply.

Feitelijk.... komt het erop neer alle formulieren op te sturen naar de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij, met een briefje erbij waarom je de andere partij aansprakelijk stelt.
Als de maatschappij het daar mee eens is, op grond van de informatie vanaf de formulieren, dan zul je snel schadeloos gesteld worden.

Als ze het er niet mee eens zijn, dan word het vervelender, dan zul je dus zelf moeten aantonen waarom de ander aansprakelijk zou zijn. Daar heb je wat kennis voor nodig. Wie eist, bewijst. Jij eist.... toon het maar aan.

Maar goed, volgens de openingspost is het een aanrijding met een geparkeerd staand voertuig geweest, dus dat zal niet zo'n moeilijke casus worden.
 
Maar wat is het probleem nu dan?

Ik snap het niet.

Er is ook geen probleem, schadeformulier opsturen, mailen, naar beide verzekeringen en schade wordt vergoed, ook bij WA ben je verzekerd bij schade aan derde.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger had je een tussenpersoon die dat WEL voor je regelde.
Tegenwoordig heb je voor elke klodder stront een rechtsbijstandsverzekering nodig.
 
Er is ook geen probleem, schadeformulier opsturen, mailen, naar beide verzekeringen en schade wordt vergoed, ook bij WA ben je verzekerd bij schade aan derde.

Daar is de WA zelfs voor bedoeld, maar daar ging het niet om.

Alleen waar je vroeger hulp kreeg van je eigen verzekeringsmaatschappij is dat tegenwoordig verleden tijd, of je zou een goede tussenpersoon moeten hebben die nog bereid is je ergens mee te helpen.

Maar als je bv via een website verzekerd bent, dan zul je dus zelf alles moeten regelen.
En met deze casus is dat allemaal makkelijk, maar als de verzekeringsmaatschappij de aansprakelijkheid afwijst.... ook dan mag je ook zelf aan de bak. Probleem is dan dat de verzekeringsmaatschappij mensen met verstand van zaken in huis heeft en dat jij daar dan hun ongelijk moet zien te bewijzen.

Dan sta je als mens zonder specifieke kennis tegenover een groot bedrijf dat wel specifieke kennis in huis heeft.
En dat is het nadeel van alleen WA verzekerd zijn.
 
Feitelijk.... komt het erop neer alle formulieren op te sturen naar de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij, met een briefje erbij waarom je de andere partij aansprakelijk stelt.

Kleine aanvulling: Als je per post gaat insturen, maak dan eerst een kopie van alle formulieren voor je de boel op de bus doet! Het kan zomaar kwijt raken, en dan moet je weer met je tegenpartij om de tafel.
 
En dat is het nadeel van alleen WA verzekerd zijn.
Indien je geen rechtsbijstand hebt wel. Anders is alleen WA een prima optie.

Nu zal je zelf kosten moeten maken (zoals een taxatie) voordat je schadeloos wordt gesteld. Op de site van de ANWB staat wel een voorbeeldbrief:
Modelbrieven aansprakelijk stellen - ANWB

Succes met de afhandeling! Met een beetje geluk kom je er wel uit met de verzekering van de tegenpartij.
 
Oke, tussenpersoon hier.

Het volgende;

  1. Je hebt de voor en achterkant van het europees aanrijdings formulier ingevuld? Mooi
  2. Je hebt een grof idee van het schadebedrag? Mooi
  3. Je stuurt een brief/mail naar jouw tegenpartij en een kopie naar zij/haar verzekeringsmaatschappij waarin je hem/haar aansprakelijk houdt voor de schade die je aan je motor hebt
  4. Je belt de verzekeraar van de tegenpartij en vraagt een WA-expertise, reden daarvoor is omdat hun klant (gegevens staan op het schadeformulier) aan jouw motorfiets schade heeft veroorzaakt, je kunt dan meteen aangeven wanneer jouw motor bij welke reparateur staat zodat hun expert er dan ook langs kan mocht dat gezien het schadebedrag noodzakelijk zijn
  5. Je wacht af tot je iets hoort van de tegenpartij, je kunt het dan eens of oneens zijn met de getaxeerde schade. laat de reparateur het gesprek met de expert maar doen, die haalt er het meeste voor je uit. (uiteraard zeg je wel tegen hem dat daar de schade ook wordt gemaakt, iets met helmen passen en online bestellen of andere gieters)
  6. Schadebedrag wordt aan jou of rechtstreeks aan reparateur voldaan als deze met een zgn. akte van sessie werkt.
  7. Motor is weer gefixt en je kunt weer lekker gaan rijden

Succes ermee, kom je er niet uit, er is ook een topic met juristen hier op MF:)
 
Indien je geen rechtsbijstand hebt wel. Anders is alleen WA een prima optie.

Nu zal je zelf kosten moeten maken (zoals een taxatie) voordat je schadeloos wordt gesteld. Op de site van de ANWB staat wel een voorbeeldbrief:
Modelbrieven aansprakelijk stellen - ANWB

Succes met de afhandeling! Met een beetje geluk kom je er wel uit met de verzekering van de tegenpartij.

Prima, werkt voor eenvoudige zaken waar je weinig kennis van het WVW e.d. nodig hebt, als de schuldvraag duidelijk is.

Ik doel op het 'gevaar' dat je bij een aanrijding betrokken raakt waar de schuldvraag niet duidelijk is.
In die gevallen sta je als jezelf, zonder back-up van jouw eigen verzekeringsmaatschappij dus tegenover iemand van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij, iemand die voor zijn werk hele dagen daarmee bezig is en ervoor opgeleid is.

Heb je dan genoeg juridische kennis ? Ik durf de gok aan dat 95% daar niet de kennis voor heeft. De topic's op M-F laten dat wel zien :censored:
Als het dan een juridisch gevecht over de aansprakelijkheid word en het gaat om een mooie letselaanrijding twv 250.000 euro..... dan zal menig een zich achter de oren krabben als hij/zij alleen WA verzekerd is.

Ik waarschuw alleen voor het feit dat veel mensen WA genoeg vinden, maar niet overzien hoeveel problemen dat kan opleveren, juist op een moment dat je al een probleem hebt.
 
Postbode overslaan.
Formulieren inscannen, foto's er bij en schade melden op de site van de verzekeraar van de veroorzaker.
Gaat een stuk sneller en je hebt zelf alles vastgelegd inclusief ontvangst.
Succes, komt vast wel goed.
 
Dus
Prima, werkt voor eenvoudige zaken waar je weinig kennis van het WVW e.d. nodig hebt, als de schuldvraag duidelijk is.

Ik doel op het 'gevaar' dat je bij een aanrijding betrokken raakt waar de schuldvraag niet duidelijk is.
In die gevallen sta je als jezelf, zonder back-up van jouw eigen verzekeringsmaatschappij dus tegenover iemand van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij, iemand die voor zijn werk hele dagen daarmee bezig is en ervoor opgeleid is.

Heb je dan genoeg juridische kennis ? Ik durf de gok aan dat 95% daar niet de kennis voor heeft. De topic's op M-F laten dat wel zien :censored:
Als het dan een juridisch gevecht over de aansprakelijkheid word en het gaat om een mooie letselaanrijding twv 250.000 euro..... dan zal menig een zich achter de oren krabben als hij/zij alleen WA verzekerd is.

Ik waarschuw alleen voor het feit dat veel mensen WA genoeg vinden, maar niet overzien hoeveel problemen dat kan opleveren, juist op een moment dat je al een probleem hebt.

Als je alleen WA verzekert bent doet de verzekering eigenlijk niets voor je? Ook als de tegenpartij aansprakelijk is?
 
Met WA doen ze alleen wat als jij aansprakelijk bent, dat is ook het idee achter deze verzekering. Wil je meer dan moet je een duurdere verzekering nemen of een rechtsbijstandsverzekering afsluiten.
 
Dus


Als je alleen WA verzekert bent doet de verzekering eigenlijk niets voor je? Ook als de tegenpartij aansprakelijk is?
Ja,

Een WA dekking verzekert jou tegen vermogensschade, als jij aansprakelijk bent dus. Het is een passieve dekking, gaat geen schade voor jou verhalen bij de tegenpartij of zo. Daarvoor heb je zoiets ouderwets als een tussenpersoon waar je bij kunt binnenlopen of een hippe rechtsbijstandverzekering die je kunt bellen/mailen.
 
Ja,

Een WA dekking verzekert jou tegen vermogensschade, als jij aansprakelijk bent dus. Het is een passieve dekking, gaat geen schade voor jou verhalen bij de tegenpartij of zo. Daarvoor heb je zoiets ouderwets als een tussenpersoon waar je bij kunt binnenlopen of een hippe rechtsbijstandverzekering die je kunt bellen/mailen.

De rekening wordt door de (betere) schade herstel (merkdealer) bedrijven dan ook vaak naar de verzekering van de tegenpartij gestuurd.

Maar als de verzekeraar zo’n goedkope snelle internet prijsvechter, die moeilijk benaderbaar is, wil de schadehersteller vaak dat dan eerst de klant betaalt en jezelf achter je vergoeding aan moet.
 
Ik heb 20 jaar lang geen schade gereden. Tot 5 jaar terug.

Parkeerplaats van ziekenhuis met indraaien een andere auto lichtelijk geraakt.
Een jaar later in Ede bij het ROVC op de parkeerplaats. Even sjek halen en bij terugkomst hetzelfde, kgggg.
Bij beide een briefje achter de ruitenwisser gedaan en beide waren ze dolgelukkig.

Nu snap ik waarom!
 
Nooit geweten, ik was er altijd vanuit gegaan dat de verzekering alles regelde, als je zelf onschuldig bent natuurlijk..

De grote, bekende verzekeringen staan je ook vaak bij, bij WA :Y

Maar bij een goedkope, doe het zelf, internet afgesloten WA, hoef je niet veel van te verwachten :N

Je kan, bij WA, altijd eerst een schade offerte laten opmaken, en deze naar je eigen en de verzekering van de tegenpartij sturen (mailen) samen met het schade formulier :t

Bij kleine schades wordt dan vaak het bedrag aan je overgemaakt, bij grote schades komt er eerst een schade-expert naar de schade kijken, en kan je daarna de schade laten maken, of zelf herstellen en het bedrag zelf houden })
 
Toch vreemd, alles wat ik hier lees klopt niet met het gevalletje van mijn zoon afgelopen winter.
Tijdens de sneeuwval kon een mevrouw achter hem niet op tijd stoppen en botste op zijn bumper. Formulieren ingevuld en naar de verzekering gestuurd, nooit een weerwoord gehad of iemand aansprakelijk moeten stellen.
Van haar verzekering te horen gekregen:
Laat maar maken en stuur de rekening maar op, mits het onder de €500,- blijft.
 
Toch vreemd, alles wat ik hier lees klopt niet met het gevalletje van mijn zoon afgelopen winter.
Tijdens de sneeuwval kon een mevrouw achter hem niet op tijd stoppen en botste op zijn bumper. Formulieren ingevuld en naar de verzekering gestuurd, nooit een weerwoord gehad of iemand aansprakelijk moeten stellen.
Van haar verzekering te horen gekregen:
Laat maar maken en stuur de rekening maar op, mits het onder de €500,- blijft.

De financiële aansprakelijkheid in de casus zoals je omschrijft is ook heel erg makkelijk vast te stellen.
Met de gegevens op het aanrijdingsformulier stel je de andere partij al aansprakelijk.
Als er dan geen twijfel is over de schuldvraag dan zal de verzekering idd direct de aansprakelijkheid aanvaarden.
Zeker die laatste opmerking wijst daarop, tot 500 euro:laat maar maken.
Voor 500 euro is het ook voor hun niet de moeite waard om onderzoek te doen of ze onder die 500euro ( dus aansprakelijkheid ) uit zouden kunnen komen, kost ze meer dan het zou opleveren.

Het is dus niet zo dat het altijd moeilijk zal verlopen, maar bij aanrijdingen waar de aansprakelijkheid niet direct duidelijk is en er een weerwoord van de andere partij komt en er 'onderhandeld' moet worden wie waarvoor aansprakelijk is.... dan is het niet handig als je alles zelf moet doen.
En dan sta je als particulier zonder specifieke kennis tegenover een geoefende organisatie.

Voor een doorsnee weggebruiker is het daarom, vind ik, echt raadzaam te zorgen dat je op welke manier dan ook verzekerd bent voor rechtsbijstand, of dat nu in je polis van je motor/auto is opgenomen of via rechtsbijstand. Maar ook bij rechtsbijstand goed kortsluiten of je ook rechtsbijstand bij aanrijdingen krijgt, dat zit niet altijd standaard in het pakket !
 
Ik heb 20 jaar lang geen schade gereden. Tot 5 jaar terug.

Parkeerplaats van ziekenhuis met indraaien een andere auto lichtelijk geraakt.
Een jaar later in Ede bij het ROVC op de parkeerplaats. Even sjek halen en bij terugkomst hetzelfde, kgggg.
Bij beide een briefje achter de ruitenwisser gedaan en beide waren ze dolgelukkig.

Nu snap ik waarom!
Dus een dubbele reden om afscheid te nemen van dat k*nker-product........................ (lett en fig)
 
Terug
Bovenaan Onderaan