Eens een keer een verhaal met een vrolijk kleurtje - gewoon, omdat ik het delen wil!
In september ging mijn Yamaha FZR 600 de deur uit. Reparaties stegen de pan uit, motor was niet meer in goede staat, is als projectje verkocht aan iemand die er hopelijk een heerlijke beginnersfiets aan heeft, net zoals ik dat heb gehad. In ruil daarvoor kwam een "mooi roze is ook lelijk" Yamaha YZF 750R voor terug. Hoewel van hetzelfde bouwjaar (1993), was de YZF750R als nieuw: nog geen 30.000 op de klok, geen vuiltje te bekennen, glimmend en blinkend in de garage. En dat voor een appel en een ei, écht: 1100 euro heb ik ervoor betaald, setje banden cadeau gekregen van een vriend, weer helemaal klaar voor de komende jaartjes! (For the record: op Marktplaats zijn ze tot op de dag van vandaag nauwelijks goedkoper te krijgen, laat staan in deze staat.)
Maarrr dat mocht niet lang duren, want tijdens een woon/werk-ritje werd ik in november geschept door een automobilist. We reden naast elkaar toen hij naar mijn rechter rijbaan kwam - hij dacht me al voorbij te zijn. Ik kon niet uitwijken, remde nog, maar werd toch aangetikt. Flinke krassen op de kappen, stuurhelft stond niet meer zoals het hoorde, remhendel en knipperlicht gesneuveld, en op zowel motorpak als motorlaars als verschillende plekjes op de motor kleine krasjes en schuifschade.
De crash was met zo'n 50 kilometer per uur, na remmen vast wel iets minder hard, en na een mooie koprol stond ik weer op m'n benen. Buiten wat spierpijn en een heeeeel zuur gevoel van een prachtige motor liggend op de grond heb ik er zelf niks aan overgehouden. Nou ja, niks...
De bestuurder van de auto erkende direct schuld, en zoals ik het hier opschrijf, zo hebben we beiden ook de schadeformulieren ingevuld. Ik ben enkel WA-verzekerd, dus tijd om 'zijn' verzekering te bellen en de schade te melden. De motor werd naar Termaat gebracht voor een schadetaxatie en reparatie. Daarbij gaf ik aan: de krassen op de kuip zijn jammer maar helaas. Breng de motor weer terug in normaal rijdbare staat, de rest neem ik wel voor lief, het valt gelukkig niet zo op. Kosten van de reparatie: net iets meer dan €100. Valt mee.
Het verzekeringsverhaal duurde wat lang. De verzekering van de 'schuldige' partij had nog geen schadeformulier ontvangen na dat meerdere malen opgevraagd te hebben. Daar ging wat tijd overheen waar ik natuurlijk niet vrolijk van werd. Waar ik minder moeite mee had, was dat ze over de schade aan de kleding helemaal niet moeilijk deden. Ik heb geen bonnetjes bewaard, kon hooguit vertellen in welk jaar en voor ongeveer hoeveel geld (€200 + €170) ik de jas en laarzen gekocht had. Toch heb ik daar netjes geld voor teruggekregen. De schadetaxatie kwam uit op een gigantisch bedrag van 2900 euro, dus werd de motor total loss verklaard. Omdat de motor zelfs zónder reparatie nog gewoon reed, heb ik besloten haar gewoon te houden, dus krijg ik dagwaarde minus restwaarde.
Dan, de positieve uitkomst, namelijk wat mij per vandaag is uitgekeerd:
- Motor total loss, dus dagwaarde min restwaarde: €1850
- Motorjas en motorlaars vergoeding: €130
- Schadetaxatie terugbetaling: €100
- Rente etc.: €12
In totaal uiteindelijk bijna 2.100 euro!
...weet je de aanschafwaarde nog?
Plaatjes voor wie geen zin had om te lezen:
Motor bij aanschaf:
Voornaamste schadeplekken / plekjes (wat ik ook niet meer ga repareren):
Foto's van nu:
Het uitgekeerde bedrag, daarvan gaat een groot deel naar het "seizoen 2012" (onderhoud, circuitdagen, update vering...), een stukje naar de spaarrekening, een stukje naar mezelf, en en en... Nou, op deze manier kan ik er toch haast alleen maar vrolijk van worden. Moraal van het verhaal: zó kan het ook!
In september ging mijn Yamaha FZR 600 de deur uit. Reparaties stegen de pan uit, motor was niet meer in goede staat, is als projectje verkocht aan iemand die er hopelijk een heerlijke beginnersfiets aan heeft, net zoals ik dat heb gehad. In ruil daarvoor kwam een "mooi roze is ook lelijk" Yamaha YZF 750R voor terug. Hoewel van hetzelfde bouwjaar (1993), was de YZF750R als nieuw: nog geen 30.000 op de klok, geen vuiltje te bekennen, glimmend en blinkend in de garage. En dat voor een appel en een ei, écht: 1100 euro heb ik ervoor betaald, setje banden cadeau gekregen van een vriend, weer helemaal klaar voor de komende jaartjes! (For the record: op Marktplaats zijn ze tot op de dag van vandaag nauwelijks goedkoper te krijgen, laat staan in deze staat.)
Maarrr dat mocht niet lang duren, want tijdens een woon/werk-ritje werd ik in november geschept door een automobilist. We reden naast elkaar toen hij naar mijn rechter rijbaan kwam - hij dacht me al voorbij te zijn. Ik kon niet uitwijken, remde nog, maar werd toch aangetikt. Flinke krassen op de kappen, stuurhelft stond niet meer zoals het hoorde, remhendel en knipperlicht gesneuveld, en op zowel motorpak als motorlaars als verschillende plekjes op de motor kleine krasjes en schuifschade.
De crash was met zo'n 50 kilometer per uur, na remmen vast wel iets minder hard, en na een mooie koprol stond ik weer op m'n benen. Buiten wat spierpijn en een heeeeel zuur gevoel van een prachtige motor liggend op de grond heb ik er zelf niks aan overgehouden. Nou ja, niks...
De bestuurder van de auto erkende direct schuld, en zoals ik het hier opschrijf, zo hebben we beiden ook de schadeformulieren ingevuld. Ik ben enkel WA-verzekerd, dus tijd om 'zijn' verzekering te bellen en de schade te melden. De motor werd naar Termaat gebracht voor een schadetaxatie en reparatie. Daarbij gaf ik aan: de krassen op de kuip zijn jammer maar helaas. Breng de motor weer terug in normaal rijdbare staat, de rest neem ik wel voor lief, het valt gelukkig niet zo op. Kosten van de reparatie: net iets meer dan €100. Valt mee.
Het verzekeringsverhaal duurde wat lang. De verzekering van de 'schuldige' partij had nog geen schadeformulier ontvangen na dat meerdere malen opgevraagd te hebben. Daar ging wat tijd overheen waar ik natuurlijk niet vrolijk van werd. Waar ik minder moeite mee had, was dat ze over de schade aan de kleding helemaal niet moeilijk deden. Ik heb geen bonnetjes bewaard, kon hooguit vertellen in welk jaar en voor ongeveer hoeveel geld (€200 + €170) ik de jas en laarzen gekocht had. Toch heb ik daar netjes geld voor teruggekregen. De schadetaxatie kwam uit op een gigantisch bedrag van 2900 euro, dus werd de motor total loss verklaard. Omdat de motor zelfs zónder reparatie nog gewoon reed, heb ik besloten haar gewoon te houden, dus krijg ik dagwaarde minus restwaarde.
Dan, de positieve uitkomst, namelijk wat mij per vandaag is uitgekeerd:
- Motor total loss, dus dagwaarde min restwaarde: €1850
- Motorjas en motorlaars vergoeding: €130
- Schadetaxatie terugbetaling: €100
- Rente etc.: €12
In totaal uiteindelijk bijna 2.100 euro!
...weet je de aanschafwaarde nog?
Plaatjes voor wie geen zin had om te lezen:
Motor bij aanschaf:
Voornaamste schadeplekken / plekjes (wat ik ook niet meer ga repareren):
Foto's van nu:
Het uitgekeerde bedrag, daarvan gaat een groot deel naar het "seizoen 2012" (onderhoud, circuitdagen, update vering...), een stukje naar de spaarrekening, een stukje naar mezelf, en en en... Nou, op deze manier kan ik er toch haast alleen maar vrolijk van worden. Moraal van het verhaal: zó kan het ook!