Schade???

English4Ever

MF'er
22 mei 2006
57
0
Rotterdam
Firstly sorry for the crap dutch, i'm trying my best
Onlangs moest een maat van mij uitwijken voor een auto van links,hij ontwijkde de auto maar hij is gevallen, kuipschade, pak naar de klote, helm beschadigd. De autobestuurder heeft toegegeven aan het formelier dat hij de lul was. Twee vragen...
1. De motor is al een keer total loss verklaard, kan dat nog een keer gebeuren?
2. Is die autobestuurder aanspreekbaar voor de schade of had mijn maat beter gewoon frontal tegen hem gebotst?
 
Firstly sorry for the crap dutch, i'm trying my best
Onlangs moest een maat van mij uitwijken voor een auto van links,hij ontwijkde de auto maar hij is gevallen, kuipschade, pak naar de klote, helm beschadigd. De autobestuurder heeft toegegeven aan het formelier dat hij de lul was. Twee vragen...
1. De motor is al een keer total loss verklaard, kan dat nog een keer gebeuren?
2. Is die autobestuurder aanspreekbaar voor de schade of had mijn maat beter gewoon frontal tegen hem gebotst?

Ik vergeef je je klote Nederlands :P

1 ja, gaat om de dagwaarde van de motor. Dus als hij weer gerepareerd was/is en nu weer schade heeft die meer is als de waarde van de motor kan ie total loss verklaard worden.
2 Je kan proberen de bestuurder verantwoordelijk te maken. Je staat zeker een stuk sterker omdat je wat op papier hebt. Maar verzekeringen kennende zal hij er nog wat werk aan hebben.
 
Ik vergeef je je klote Nederlands :P

1 ja, gaat om de dagwaarde van de motor. Dus als hij weer gerepareerd was/is en nu weer schade heeft die meer is als de waarde van de motor kan ie total loss verklaard worden.
2 Je kan proberen de bestuurder verantwoordelijk te maken. Je staat zeker een stuk sterker omdat je wat op papier hebt. Maar verzekeringen kennende zal hij er nog wat werk aan hebben.


Moet je wel kunnen aantonen dat die gerepareerd was (bonnen fotos taxatie)
 
En als je géén reparatiebonnen hebt is het ook geen probleem mits...

Je duidelijke foto`s hebt van motorfiets waaruit blijkt dat hij compleet hersteld was.
Er mensen kunnen getuigen dat je motorfiets hersteld was (motorzaak waar je altijd komt is dan meest ideale)

Géén bonnen hebben wil niet zeggen dat je niet uitgekeerd zou krijgen.
Echter, hoe meer bewijs deste hoger je dagwaarde uit kàn pakken.

Zou anders mooie bak zijn.
In praktijk hebben mensen vaak nog wel bonnen van reparaties van kort geleden maar als dat al 5 jaar of nog langer geleden is, blijkt dat de meeste ze nl. niet meer hebben.
Dan volstaat een verklaring van de motorzaak in vele gevallen ook.
Daarnaast kan een beetje expert al vrij snel inschatten aan de hand van de motorfiets òf hij ook daadwerkelijk gerepareerd is geweest.
Krasjes, dat enkele deukje e.d..zal ze uiteindelijk worst wezen, gaat om de èchte schade van toen zoals men dat mooi noemt 8-)

Succes met de afwikkeling TS !
Zorg dat er een verklaring getekend word door de motorzaak waar de motorfiets in onderhoud was voor het ongeval !

BTW
Als dit nl niet zou kunnen dan zouden veel mensen erg veel pech gaan krijgen, zeker nu er steeds meer motorzaken schade motoren opknappen en verkopen :o


Oja wat betreft aansprakelijkheid.
De man heeft toegegeven dat hij de veroorzaker is dus lijkt me weinig problemen op te gaan leveren. *D
 
Laatst bewerkt:
2. Is die autobestuurder aanspreekbaar voor de schade of had mijn maat beter gewoon frontal tegen hem gebotst?

Beter frontaal er tegen....... of op zijn minst lichtjes raken, dat scheelt ellende, maar er is bijna niemand die het doet. Je eerste reactie is ontwijken, toch? ;)

Gelukkig heeft je maat een schuldbekentenis van de autobestuurder, dus het schadeformulier zal ook in zijn voordeel zijn ingevuld. Helaas is de schade geen gevolg is van een botsing, maar van een uitwijkmanouvre. De verzekering kan daar eventueel moeilijk over doen en willen weten hoeveel ruimte er was voor het uitwijken. Dus of dat formulier met de schuldbekentenis helpt, ik weet het niet! Hoop het beste voor hem ;)


ps. Je Nederelands is niet slecht, beter zelfs dan dat van enkele echte Nederlanders :P
 
Oja wat betreft aansprakelijkheid.
De man heeft toegegeven dat hij de veroorzaker is dus lijkt me weinig problemen op te gaan leveren. *D

"grappig": in mijn verzekeringsvoorwaarden staat dat ik nooit zelf schuld mag bekennen: dat zoekt de verzekeraar wel uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan