Schadefiets kopen

_charlie

MF veteraan
29 sep 2009
28.028
0
Sassenheim
Facebook
(Allereerst; sorry als ik in het verkeerde gedeelte van het forum zit met deze vraag, zou die dan verplaatst kunnen worden als het zo is?)
Heb nog even gezocht op het forum maar kon niet echt veel vinden over dit onderwerp.

Ik heb gisteren via een vriend op het internet een schade fiets zien staan.
Nou vroeg ik mij af hoe aantrekkelijk het nou is om een schade fiets te kopen.
Het betreft deze motor:
Merk:Honda
Type: CBR 600 F
Categorie: Sport/tour
1e toelating: mei 1997
Kleur: Zwart
Tellerstand: 65.039 km
Prijs: € 1.500,- (marge)

Onder aan de advertentie staat dat de motor rijbare kuipschade heeft.
Nou heb ik wat meer naar de foto's gekeken en dit kwam er uit:
-Stepje mist (linkerkant)
-Deukje in de tank
-Kap is losgebroken links naast de koplamp. (als je ervoor staat)
-Schuifschade aan de linker zijkant

Nou ben ik er nog niet langs geweest omdat ik eerst wil weten of er mensen zijn hier op het forum die ervaring hebben met het opknappen van schadefietsen. Die mij misschien kunnen vertellen hoe en wat voor werk en kosten nog aan die motor vast zitten na aanschaf.

Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen! :)
 
Laatst bewerkt:
ik zou even gaan googlen naar schade -demontagebedrijfen, die eventueel nog goede onderdelen te koop hebben liggen. zo kun je er ongeveer vanuit gaat wat het kost.
ik ga er van uit dat je geen 2 linkerhanden hebt, en dat je dus wel wat technisch inzicht hebt om het allemaal zelf te monteren.
het is wel een leuke klus, denk ik

edit: wat betreft dat deukje in de tank, nieuwe tank monteren? of dat deukje laten voor wat het is.
stepje kan het probleem niet zijn. Die kap aan de voorkant, wellicht moet je dat met wat opvulpasta (glasvezeltroep) opvullen, en weer netjes bijwerken zodat je het mooi vast kunt maken.

wat ik me afvraag, heeft iemand hem laten vallen, of is er een grote glijder gemaakt en zijn er andere kappen op gezet zodat het weer iets lijkt. (zijn de stuurhelften nog recht?)
 
Laatst bewerkt:
Heb je een linkje van de advertentie en/of foto's? Het gaat er ook maar net om hoe de schade tot stand is gekomen. Is de vorig eigenaar met 15km onderuit gegaan of is hij een compleet klaverblad ermee over gegleden? Of is hij tegen een stilstaand object aangereden?

Je kan volgens mij best wel een schademotor kopen, maar dan moet je wel heel erg goed ermee oppassen dat er niks mee aan de hand is. Technische staat, verborgen gebreken, staat van onderhoud, repareerbaarheid van de schade en/of er nog verborgen schade is. Als je deze motor zou willen kopen, neem dan wel een ervaren persoon mee of laat 'm door een onafhankelijk bedrijf keuren.

Andere vraag: wat is het budget? En hoe netjes wil je alles opknappen? Wil je het netjes rijdbaar hebben of wil je alles weer tiptop in orde hebben? Heel veel dingen zijn makkelijk via ebay, marktplaats en sloperijen te vinden (zo heb ik zelf ook voor een knap prijsje m'n Fazer weer netjes gekregen). Kuipwerk heb ik helaas geen verstand van.
 
Laatst bewerkt:
(Allereerst; sorry als ik in het verkeerde gedeelte van het forum zit met deze vraag, zou die dan verplaatst kunnen worden als het zo is?)
Heb nog even gezocht op het forum maar kon niet echt veel vinden over dit onderwerp.

Ik heb gisteren via een vriend op het internet een schade fiets zien staan.
Nou vroeg ik mij af hoe aantrekkelijk het nou is om een schade fiets te kopen.
Het betreft deze motor:
Merk:Honda
Type: CBR 600 F
Categorie: Sport/tour
1e toelating: mei 1997
Kleur: Zwart
Tellerstand: 65.039 km
Prijs: € 1.500,- (marge)

Onder aan de advertentie staat dat de motor rijbare kuipschade heeft.
Nou heb ik wat meer naar de foto's gekeken en dit kwam er uit:
-Stepje mist (linkerkant)
-Deukje in de tank
-Kap is losgebroken links naast de koplamp. (als je ervoor staat)
-Schuifschade aan de linker zijkant

Nou ben ik er nog niet langs geweest omdat ik eerst wil weten of er mensen zijn hier op het forum die ervaring hebben met het opknappen van schadefietsen. Die mij misschien kunnen vertellen hoe en wat voor werk en kosten nog aan die motor vast zitten na aanschaf.

Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen! :)

als de motor alleen kuipschade heeft, is het geen probleem. Anders wordt het als het frame niet recht is, etc. Kijk goed uit bij wie je het koopt. Er zijn veel naaiballen die je geld willen hebben maar je sh*t verkopen...

vorig jaar Piet Zahut (vant forum) geschept door een auto, motor total loss... en wat zien we?! vorige week stondie op marktplaats!!!!! Dat ding was afgeschreven! ook rijbare schuischade... ja, dikke lØl! :(

walgeleijk mensen lopen op deze aardkloot... :r :r


dus mijn tip: neem iemand mee die verstand heeft van schade (weet waar hij op moet letten met een schade motor)... ;)
 
ik ben een maandje geleden onderuit gegaan met mijn zr-7 schade taxatie kwam uit op 6000. frame was krom alles aan de voorkant was krom kortom geen redden meer aan. motor verkocht via goedhart aan een opkoper voor 650 euro. nu kom ik hem ook weer op marktplaats tegen voor 1300 ongeveer. maar dan wordt niet bij gezegd dat hij helemaal krom staat alleen wat schuif schade en het voorkantje dat een klap heeft gehad. dus wil er alleen mee zeggen oppassen met zulke dingen je weet nooit echt wat je koopt volgends mij.
 
De motor staat bij een erkend schadebedrijf. Dus ik ga er van uit dat hij dan niet al te veel verborgen gebreken zal hebben. Alleen staat er dan natuurlijk nooit bij hoe de schade is veroorzaakt.

Hier de foto's
2001035-2-2-2.jpg

2001035-3-2-2.jpg

2001035-5-2-2.jpg

2001035-6-2-2.jpg


Mijn budget is momenteel alleen de kosten van de motor, daarna gaat alles wat ik in een maand over hou de motor in. Ik heb mijn rijbewijs momenteel nog niet dus rijden mag ik er toch nog niet op.

Zou heb graag toch wel redelijk op orde willen hebben. (lees; deuk uit tank en kappen vervangen, stepje er op, spiegeltjes.)
 
hmm, het lijkt er op alsof dat linker stuurhelft schuin is...(niet superveel werk om te vervangen, heb het vorige week met mijn eigen motor gedaan, voorrem moet er nog aan...
het lijkt me best veel werk...de schade op de kuipen, wil je dat zelf repareren? of laten spuiten?
 
Ik wil zo veel mogelijk zelf doen, en de dingen waar ik zelf niet helemaal uit kan komen heb ik gelukkig nog altijd een vriend van me die bij een motorzaak werkt die me wel kan helpen. Maar het gaat me momenteel om de kosten, en of het haalbaar is. Of kan ik dan beter dezelfde motor 2ehands bijvoorbeeld van marktplaats halen ?
 
Ik wil zo veel mogelijk zelf doen, en de dingen waar ik zelf niet helemaal uit kan komen heb ik gelukkig nog altijd een vriend van me die bij een motorzaak werkt die me wel kan helpen. Maar het gaat me momenteel om de kosten, en of het haalbaar is. Of kan ik dan beter dezelfde motor 2ehands bijvoorbeeld van marktplaats halen ?

ik denk dat als je een dagje goed gaat zoeken, op bijvoorbeeld veilingkijker.nl (verschillende aanbieders op 1 zoeksite) dat je een aardig eind komt. je kan ook doorsparen tot je op de 2500 euro zit en daarvan wat leuks kopen.
 
Als je het ziet zitten kan je best een schademotor kopen.
Neem alleen wel iemand mee met verstand van zaken als je gaat kijken bij zo'n ding.
Er is altijd meer kapot dan je zelf denkt!
Maar als je handig bent, en goed ebay/marktplaats etc in de gaten houd kan je voor relatief weinig geld een mooie motor rijden!
Succes..
 
Voor ongeveer 2500,- heb je ook al andere CBR van een wat eerder jaartal. reken op zo een 3000,- á 3500,- euro voor een CBR die wat recenter is. Als je deze CBR voor onder dat bedrag kan herstellen, dan kan je het overwegen. Maar neem ook alle arbeidsuren mee die erin gaan zitten. Neem dan nog in acht dat er een risico is dat er onverwachte gebreken/kosten naar boven komen.

Valt me net op: die voorband, is dat wel een normale wegband of is het een circuitrubber? Hoe ziet de achterband er trouwens uit? Ik heb van rubber geen kaas gegeten, maar als het een circuitmotor is geweest, dan kan je erop rekenen dat hij flink op z'n donder heeft gehad.
 
zou eerst als ik jou was ff op boonstra zoeken op dit forum.


en zoals gezegd neem een ervaren iemand mee!

:W
 
jij ziet aan de foto's dat het bij boonstra is?

dan zou ik idd ff gaan zoeken op boonstra :+


rijdbare schade.... Mijn eerste gedachte was ook boonstra. Kort bezoek aan de website, en met de gegeven info. Een boonstra brommer :Y :Y

Even zoeken op boonstra :^
 
Als je heeel graag deze motor wil, dan zou ik niet zoeken op Boonstra. :P
 
Als het rendabel was geweest had boonstra deze bike zelf wel opgeknapt denk ik altijd maar, die lui zijn ook niet dom daar!

Verder is boonstra altijd flink aan de prijs met de schademotoren!
 
erkend schadebedrijf.

dat is fout, dat moet zijn erkende prutser en oplichter...

vind 1500 euro ook nog wel vrij hoog aangezien er behoorlijk wat kapot/beschadigd is.

ik zou eerder voor een goede mooie 1994 f2 gaan.
en het geld dat je uitspaard kun je leuke extra's kopen of een dynojet kitje erop zetten :)
 
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/197229 (1)

2

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/107072 (3)

4


Klikken op eigen risico, de eerste 4 topics over/met vragen over boonstra na zoekterm boonstra te hebben ingevoerd


en de hele lijst
 
Laatst bewerkt:
Heb ook een gevalletje schade gehad met mn cbr, leek mee te vallen maar vaak gaat het topkuipframe ook scheef staan waardoor je de kappen er niet meer netjes op krijgt.. Krengen zijn aardig duur, maar misschien dat je hem kunt richten. Bij mij waren ook aan de binnenkant van de kappen dingen afgebroken waardoor het niet meer netjes gemonteerd kon worden. Op het oog leek het aardig, tot dat het los ging. Maar als je een beetje handig bent kun je er wel wat leuks van maken denk ik :)
 
Voor ongeveer 2500,- heb je ook al andere CBR van een wat eerder jaartal. reken op zo een 3000,- á 3500,- euro voor een CBR die wat recenter is. Als je deze CBR voor onder dat bedrag kan herstellen, dan kan je het overwegen. Maar neem ook alle arbeidsuren mee die erin gaan zitten. Neem dan nog in acht dat er een risico is dat er onverwachte gebreken/kosten naar boven komen.

Valt me net op: die voorband, is dat wel een normale wegband of is het een circuitrubber? Hoe ziet de achterband er trouwens uit? Ik heb van rubber geen kaas gegeten, maar als het een circuitmotor is geweest, dan kan je erop rekenen dat hij flink op z'n donder heeft gehad.

Zijn volgens mij Michelin Power One banden, voor circuitgebruik. Kijkhttp://www.michelinpowerone.com/sitepower/site/indexen.html (hier)maar
 
Boonstra krijgt heel wat negatieve "hits" op internet, maar aan de andere kant bestaat het bedrijf al jaren en is nog steeds in bedrijf. Ze zullen dus ook wel iets goeds doen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee want ik weet er te weinig van om een schadefiets te kopen.
Maar ik zou alleen overwegen om die motor te kopen als je zelf een soort schade-expert erbij hebt. anders zou goekoop wel eens heel duur kunnen worden.
En als je deze koopt voor 1500 en nog de schade moet herstellen zou ik eerder zeggen tel die 1500 en het bedrag dat je in gedachten hebt als reparatiekosten bij elkaar op en dan kun je volgens mij best een mooie motor kopen zonder schade.
 
Hartstikke bedankt iedereen voor alle adviezen. Jullie hebben toch mijn vermoedens bevestigt.
Beter gaan we het maar niet doen. Ben inderdaad bang dat er uiteindelijk toch meer kosten in gaan zitten dan uiteindelijk de motor nog waard is en van de verhalen die ik gelezen heb...

Dus in andere woorden Opgelost = Slotje? :)

(toch maar verder sparen en zoeken)
 
ik zou het niet doen. frame kan toch krom staan. ik zou gewoon door sparen [wat je elke maand overhoud] en dan voor iets resenters kijken bij een particulier of goede dealer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan