Schademotor kopen

BasMotor

Rookie
1 jan 2021
5
12
Vandaag heb ik bij een particulier een proefritje gemaakt op een schademotor. Volgens hem een glijder gemaakt. Het gaat om een Honda 600RR die ik maandag wil laten overschrijven.

Op de motor zijn alleen krassen te zien en verder draait de sleutel moeilijk. De korting is hierdoor ruim 800 euro. In overleg een proefrit van 45 minuten gemaakt en hierdoor heb ik hem uitgebreid kunnen testen. Hij rijdt lekker. Daarom vraag ik mij eigenlijk af wat voor kwaad het kan als bijvoorbeeld de voorvork scheef is? Kan dat nog gevaarlijk worden? De eigenaar heeft recentelijk nog groot onderhoud gedaan. Is dit een red flag omdat het 'bekend' is dat er meer mis mee is of is het gewoon een eigenaar die van zijn motor af wil (hij heeft zelf al een ander model).

De motor heeft geen deuken, het zijn echt diepe krassen waardoor ik de glijder wel geloof. Verder lijkt ook elk onderdeel het originele. Dus kan maandag doorgaan en wat zijn eigenlijk de gevolgen van een scheve vorken?:+ In principe heb ik genoeg geld om dezelfde motor bij een dealer te kopen, maar als er feitelijk niets mis mee is kan ik nog wat hobbyen en ben ik goedkoper uit. Dus ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijke herstelkosten.
 
Ik heb geen idee van jouw inschattingsvermogen als het gaat om dit soort motoren....

Maar kromme vorkpoten is natuurlijk wel een dingetje. Dat kan behoorlijk invloed hebben op de werking van de vork, of de wegligging van de fiets. Als je tijdens de proefrit niks geks gemerkt hebt in vergelijking met andere motoren van dit type of op zijn minst uit dezelfde categorie dan zou het prima kunnen dat het bij optische schade blijft en doe je misschien een goede aankoop :t

Maar het kan ook tegenvalle als je beter gaat kijken onder de kappen en dan ben je misschien alsnog zuur.... dat is het risico. En als jij deze motor weer zou willen verkopen is de gerepareerde schade vrijwel altijd nadelig denk ik. Maarja ook dat hoeft geen probleem te zijn. Ik koop ook gewoon 2e hands gebakjes zonder de intentie om ze weer voor hetzelfde geld te verkopen. Het blijven gebruiksvoorwerpen, had het maar geen motor moeten worden. Als hij echt stuk gaat is het jammerdepammer koop ik weer een ander 2e hands gebakje.

Succes ermee!
 
Even een recht stuk ijzer/lineaal oid mee nemen en langs de vork houden. Een 2e hands vork kost ook de wereld niet.

Is een gok, soms win je wat, soms verlies je wat. Leerzaam is het altijd en dat is ook wat waard.
 
Vandaag heb ik bij een particulier een proefritje gemaakt op een schademotor. Volgens hem een glijder gemaakt. Het gaat om een Honda 600RR die ik maandag wil laten overschrijven.

Op de motor zijn alleen krassen te zien en verder draait de sleutel moeilijk. De korting is hierdoor ruim 800 euro. In overleg een proefrit van 45 minuten gemaakt en hierdoor heb ik hem uitgebreid kunnen testen. Hij rijdt lekker. Daarom vraag ik mij eigenlijk af wat voor kwaad het kan als bijvoorbeeld de voorvork scheef is? Kan dat nog gevaarlijk worden? De eigenaar heeft recentelijk nog groot onderhoud gedaan. Is dit een red flag omdat het 'bekend' is dat er meer mis mee is of is het gewoon een eigenaar die van zijn motor af wil (hij heeft zelf al een ander model).

De motor heeft geen deuken, het zijn echt diepe krassen waardoor ik de glijder wel geloof. Verder lijkt ook elk onderdeel het originele. Dus kan maandag doorgaan en wat zijn eigenlijk de gevolgen van een scheve vorken?:+ In principe heb ik genoeg geld om dezelfde motor bij een dealer te kopen, maar als er feitelijk niets mis mee is kan ik nog wat hobbyen en ben ik goedkoper uit. Dus ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijke herstelkosten.
Als je deze vragen moet stellen, moet je er niet aan beginnen.
 
800,- korting is te weinig.
Het is schade dus zit er werk aan en kosten voor onderdelen. En waarschijnlijk je zal meer tegen komen dan je denkt te zien op het eerste gezicht.
Schade motoren moeten de moeite waard zijn om te kopen. En je een leuke deal op kunnen leveren. En niet dat je na de hand nog duurder uit bent dan dat je bij een andere nog nette occasion zou zijn.
 
Ligt eraan, voor 800 kun je zelf veel doen (eventueel 2e hands). Een dealer zit doorgaans al snel met nieuwe onderdelen en dure arbeid.

Als optische dingen zoals plaatwerk je niet intresseren ben je al heel snel heel ver.
 
Als je er met losse handen op kan rijden,valt het krom zijn wel mee denk ik
Dat met die losse handen denk ik ook, keertje wat snelheid opbouwen en op een mooi vlak stuk weg laten uitbollen zonder handjes op de clipons geeft een goeie indicatie. En optische schade kijk ik nogal makkelijk doorheen.... repareer ik echt niet. Is ook heel erg anti-diefstal. Als het ding veilig is en technisch in orde is het prima.
 
Meningen verdeeld dus ;)

Wat zijn eigenlijk gevolgen van een scheve voorvork? Is dat gevaarlijk tijdens bochten? Ik vraag me dat echt af, want tijdens het rijden merk ik niets. Afspraak is afspraak, maandag laat ik hem overschrijven en ik zal dan een specialist in de buurt een controle laten uitvoeren. In het ergste geval neem ik mijn verlies en heb ik daarna een mooie motor:+ Ik zal een update geven na de controle.
 
Die 800€ korting is veel te weinig.
Diepe krassen in de kuipdelen,spuiten kost hiervoor al duur ,vaak moeten daarbij stickerset ook vervangen worden etc,en als er nog metallic lak op zit is het nog duurder,
Hoe ziet het eruit achter de kuip,zijn er ophangpunten Afgebroken?.
Ophangbeugels kuipdelen nog wel heel?
Aanzuigbuizen naar luchtfilter wil ook wel eens stuk gaan door een val die je op het eerste gezicht niet zomaar ziet maar pas als de kuip eraf is dat ontdekt.
Dat noemen ze verborgen schade.
Is het motorblok geschaafd? zie je ook pas als de kuip,eraf is.of drukpunten blokbouten achter in de kuip die je nu niet zo goed ziet.
De kromme voorvork is echt de limit,
Dat is duur en je moet maar geluk hebben het is nog eventueel te richten.
Vraag me af of er geen Balhoofd schade is als je een kromme voorvork hebt.
ik zou ver voorbij deze motor lopen en hem niet kopen.

onderhouds verhaal wat tegenwoordig elke verkoper vertelt ken ik wel onderhand bladiebla,olie en natuurlijk het oliefilter kinderwerk,.maar het echte onderhoud is niet gedaan en dat kost je ook weer geld.
De bougies zijn die vervangen? ,hoe is het luchtfilter?,remolie en eventueel koppeling olie?
Zijn de inlaat en uitlaat kleppen wel gesteld en is alles gesynchroniseerd ook injectie hoort afgesteld te zijn.
Dus tja
Zie maar wat je doet,ik zou het niet doen.
Succes met je keuze.
Laat je niet vereiden door die 800€ korting.
Straks heb je er zo een spijt van.
En kijk verder er zijn nog genoeg andere honda cbr 600 rr in betere staat.
Dit alles repareren is nog duurder dan die 800€ korting.
 
Er worden hier nogal wat aannames gedaan over de staat van de motorfiets.... eerst maar eens plaatjes of duidelijker bericht afwachten. TS vraagt zich alleen af welke invloed een kromme vork zou kunnen hebben.... En als het echt alleen optische schade is zou ik die €800,-- korting wel prima vinden en die "schade" lekker laten zitten. Kan ook hé ;) verder ben ik het wel met je eens dat er (aanzienlijke) kans is op wat verborgen schade....
 
Als je er 45 minuten op hebt gereden en er kwam niet bijzonders uit,ben ik er niet zo bang voor,een kromme vork voel je echt wel,en wat hier gesuggereerd word dat het balhoofd mischien wel krom is is wel heel ver gezocht als je helemaal niets aan de vork ziet
 
Ik heb al meerdere schademotoren gekocht en hersteld,en ik vind €800 "korting" toch ook vrij weinig.
Tegenover welke prijs vergelijk je die?
Tegenover een andere particulier of een dealer?
Mijn ervaring is dat je later altijd nog wat schades tegenkomt die je niet gezien had,bvb ophangpunten van de (zeer dure) koplamp,luchtinlaten enz.
Ik ga er altijd van uit dat als de motor af is,ik nog altijd een flink prijsvoordeel moet hebben tegenover een onbeschadigde,anders laat ik hem staan.
Je kan bepaalde zaken wel zo laten,maar die gaan dan bij verkoop ook zorgen voor een lagere prijs.
De leeftijd is ook wel belangrijk,bij een oudere motor zijn kleine beschadigingen bij verkoop minder erg dan bij een zeer jonge.
Over de voorvork zpu ik me gaan zorgen maken als je niets gevoeld hebt tijdens een rit van 45 min.
Duidelijke foto's zouden wel wat kunnen helpen.
 
Ik heb al meerdere schademotoren gekocht en hersteld,en ik vind €800 "korting" toch ook vrij weinig.
Tegenover welke prijs vergelijk je die?
Tegenover een andere particulier of een dealer?
Mijn ervaring is dat je later altijd nog wat schades tegenkomt die je niet gezien had,bvb ophangpunten van de (zeer dure) koplamp,luchtinlaten enz.
Ik ga er altijd van uit dat als de motor af is,ik nog altijd een flink prijsvoordeel moet hebben tegenover een onbeschadigde,anders laat ik hem staan.
Je kan bepaalde zaken wel zo laten,maar die gaan dan bij verkoop ook zorgen voor een lagere prijs.
De leeftijd is ook wel belangrijk,bij een oudere motor zijn kleine beschadigingen bij verkoop minder erg dan bij een zeer jonge.
Over de voorvork zpu ik me gaan zorgen maken als je niets gevoeld hebt tijdens een rit van 45 min.
Duidelijke foto's zouden wel wat kunnen helpen.
Ben het hiermee eens ,ik zou het niet doen die motor.
 
Als je er 45 minuten op hebt gereden en er kwam niet bijzonders uit,ben ik er niet zo bang voor,een kromme vork voel je echt wel,en wat hier gesuggereerd word dat het balhoofd mischien wel krom is is wel heel ver gezocht als je helemaal niets aan de vork ziet
Nee die vork is niet zo maar krom ,daarbij vergeten hoe zit het dan met de remschijven die kunnen ook door schade krom zijn geraakt.
Het komt mij over dat topicstarter een beginnend rijder is en geen ervaring heeft en opknappen motor te luchtig opneemt,
Iemand met verstand van zaken ,die weet waar hij het over heeft erna laten kijken zou een hoop schelen.
 
Een korting van €800 is HEEL weinig.

Afgelopen zomer ben ik door een uitwijkmanoeuvre 'de bosjes' in moeten duiken. Mss max 10 km/h.
Aanvankelijk dacht ik schade van vrijwel NIETS. Rechtbuigen van de steun van de knipper en ik kon weer doorrijden.
Waren wel wat barsten in de kuipruit en topkuip. Uiteindelijk is schade door tegenpartij vergoed.
Dus 'op het oog' nauwelijks schade, maar deze was ook al precies €800................!!

Nu dacht ik dat ik er goed vanaf was gekomen, maar er zat toch nog een addertje onder het gras!
Bij onlangs het balhoofd-lager vervangen (niets van doen met dat ongeval) bleek dat het frame van de topkuip een flinke kras had gekerfd in het bovendeel van de vorkpoot. Dat is het 'dode' gedeelte van de vorkpoot, maar toch! Was dat in het gedeelte geweest waar de keerring op loopt, dan had je echt wel de pootbuis moeten vervangen. Dan wordt de schade al een stuk hoger dan €800 ?

Nog een advies: Kijk even of de eind-stuur-aanslag niet is afgebroken!
(Was bij mij niet 't geval. Daarvoor ging het te langzaam)
 
Waarom gaat bijna iedereen ervan uit dat de voorvork beschadigd is?
Ik zie dat nergens terug in de posts van de TS.

@BasMotor Ja, je kan d'r een leuke opknap motor aan hebben. Voor weinig geld het e.e.a. opknappen, en rijden met die hap.
Ja, je kan je d'r ook een buil aan vallen. Iets wat in de wandelgangen "leergeld" wordt genoemd.
Zonder foto's en goede info kan niemand hier een zinnig oordeel geven over deze motor. Maar als jij er een goed gevoel bij hebt, moet je 't doen.
Bij twijfel, laten staan. Maar goe, je hebt 'm min of meer al gekocht, en gaat 'm morgen ophalen. Dat strekt jou tot eer, iemand die zijn afspraken nakomt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan