Schademotor kopen

BasMotor

Rookie
1 jan 2021
5
12
Vandaag heb ik bij een particulier een proefritje gemaakt op een schademotor. Volgens hem een glijder gemaakt. Het gaat om een Honda 600RR die ik maandag wil laten overschrijven.

Op de motor zijn alleen krassen te zien en verder draait de sleutel moeilijk. De korting is hierdoor ruim 800 euro. In overleg een proefrit van 45 minuten gemaakt en hierdoor heb ik hem uitgebreid kunnen testen. Hij rijdt lekker. Daarom vraag ik mij eigenlijk af wat voor kwaad het kan als bijvoorbeeld de voorvork scheef is? Kan dat nog gevaarlijk worden? De eigenaar heeft recentelijk nog groot onderhoud gedaan. Is dit een red flag omdat het 'bekend' is dat er meer mis mee is of is het gewoon een eigenaar die van zijn motor af wil (hij heeft zelf al een ander model).

De motor heeft geen deuken, het zijn echt diepe krassen waardoor ik de glijder wel geloof. Verder lijkt ook elk onderdeel het originele. Dus kan maandag doorgaan en wat zijn eigenlijk de gevolgen van een scheve vorken?:+ In principe heb ik genoeg geld om dezelfde motor bij een dealer te kopen, maar als er feitelijk niets mis mee is kan ik nog wat hobbyen en ben ik goedkoper uit. Dus ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijke herstelkosten.
 
Het blijft lastig.

Hier laatst ook een gebruikt exemplaar (geen CBR) gekocht, zag er werkelijk fantastisch uit voor z'n leeftijd. Kon bij de koop geen rare dingen constateren, behalve een versleten ketting.

Uiteindelijke schade:
- Waterpompafdichting lek. Koelwater in olie. Daardoor ook corrosie in het blok.
- Small end forse speling.
- Uitlaatdemper gescheurd en dempend materiaal vergaan. (daarom hoorde ik het small end ook niet)
- Twee gebroken spaken in het achterwiel.
- Koppeling ingesleten
- Alle lagers link-systeem versleten
- Luchtfilter nog nooit vervangen, daardoor ook slijtage in de carb.

Achteraf toch weer spijt dat ik niet meer heb afgedongen.
 
Een mee- en tegenvaller. De motor is technisch gezien goed voor een motor uit dat jaartal. Mazzel dus. Misschien heb ik de verkeerde titel gebruikt, maar is het een motor met schade en geen schademotor. Tegenvaller is dat het verf een stuk duurder uitvalt met verzendkosten e.d., omdat het natuurlijk geen auto is. Ik moet wel zeggen dat de besparing meevalt als je de controle- en verfkosten, tijd en onzekerheid meeneemt. Maar ach, met een beetje pech koop je een oude motor bij een dealer en gaat die binnen een jaar stuk. Deze kan ik echter wel in twee jaar weer verkopen voor dezelfde aankoopbedrag. Dan eens verder kijken voor een naked. Bedankt allen.
 
Kun je soms toch geen peil op trekken.
Ik heb een motor gehad die echt de aankoop van de eeuw leek, papieren, lage maar verklaarbare km-standen enz enz en vooral niet goedkoop die niks dan gezeik gaf. Later een motor die uit de sloot gevist leek zonder onderhoudsgeschiedenis en het ergst van alles nog geïmporteerd was ook. Voor kleingeld opgehaald en heeft nooit een krimp gegeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan